Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Peugeot 205 GTi -89 (Fyndbörsen Cup) *såld*
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8   >>
6 besök senaste veckan (28689 totalt)
Per Hansson
Norrtälje + Bromma
Här sen Apr 2003
Inlägg: 7290


Trådstartare
Niklas skrev:
lättast äger
Jo, så är det nog, men låt mig utveckla bakgrunden till frågan.

Att välja en fälg som väger 5.5 kg i stället för en som väger 6 kg ger kanske en tiondel per varv. Max?

Vad jag var ute efter var om en lättbyggd femeker blir vind lättare om man har oturen att tex träffa en curb fel och hårt mittemellan ekrarna och man därefter kanske tappar fem sek per varv eller kanske tvingas bryta, jämfört med vad som vore fallet med en marginellt tyngre fälg med fler ekrar.

Nu förstår jag att innersidan är lika dåligt stödd på båda, men jag inbillar min att yttersidan får ta de hårdaste törnarna.

_________________
Per Hansson
https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/

(har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass)
Citera
Rash
Mölndal
Här sen Feb 2004
Inlägg: 1716



Flerekrat är ju mera racing och jag tror att de bättre passar för bana. De femekrade kan nog lättare bli skeva skulle jag tippa på. Själv ska jag beställa 6st av den första varisorten och sko de med R-däck

Gör en frågeställning annars om vad som är bäst under en ny tråd! Säkert många som har erfarenheter men som inte läst denna tråd.

_________________
Rachid Rachid
Citera
fridh
Stavanger Norge
Här sen Jul 2004
Inlägg: 655



precis!
o vit eller någon annan ljus färg

_________________
Oskar fridh
rondellkrossarn
Citera
Norden
Gnosjö
Här sen Aug 2003
Inlägg: 418



Tycker de flerekrade är klart snyggare!
Hur är det med vikten på fälgar egentligen, har inbillat mig att med lättare fälgar accelereras hjulet snabbare men väl uppe i fart, vilket är bäst då? Kanske inte är ngn större skillnad? Förmodligen helt ute och seglar men hoppas ngn kan reda ut det thumbs up

_________________
Mattias Nordenström
Citera
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002
Inlägg: 13523



Norden skrev:
Tycker de flerekrade är klart snyggare!
Hur är det med vikten på fälgar egentligen, har inbillat mig att med lättare fälgar accelereras hjulet snabbare men väl uppe i fart, vilket är bäst då? Kanske inte är ngn större skillnad? Förmodligen helt ute och seglar men hoppas ngn kan reda ut det thumbs up


Det är i ALLA lägen bättre med en lättare fälg....... eller rättare sagt så lätt fälg som det går att göra utan att fälgen går sönder eller börjar flexa under körning.....

_________________
Fredrik SLC
Kontaktuppgifter http://slc.se/?page_id=12
Citera
Niklas
Ljungby
Här sen Mar 2004
Inlägg: 543



du hade tänkt långt där Pär

vad jag menade var att tillfredsställelsen att du har en lättare fälg än grannen (på griden) med superleggera är trevlig

Superleggera har dock varit en av mina drömfälgar sedan den kom, styrkan vågar jag inte alls uttala mig om, blir bara en massa gissningar ändå.

_________________
/Niklas Holmlöv
Mx5 turbo
Citera
Leif Blyberg
Karlskoga
Här sen Nov 2004
Inlägg: 216



Superleggera fälgen vägde 4,8 kg om jag inte minns fel. Har för mej att listpriset var cirka 1900 kr när jag köpte mina.

Dock var det så att det var spacers som klämdes fast i fälgen och ganska långa bult, 50mm.

Trots dessa spacers så gick det inte att montera A048, A032 fungerade, utan jag fick göra nya spacers. De nya spacrarna bultade jag fast och försåg dom med pinnbult vilket var en bättre lösning tyckte jag.

_________________
/Leif Blyberg Peugeot 205 GTI Fyndbörsen Cup www.sskracing.com
Citera
Per Hansson
Norrtälje + Bromma
Här sen Apr 2003
Inlägg: 7290


Trådstartare
Det är Team Dynamics-fälgar båda två. Prorace 1 resp Prorace 2. Jag uppfattade det som att de svarvas till rätt ET på en gång (ungefär som Coompomotive-fälgar) så förhoppningsvis slipper man fippla med spacers.

Det är ju inte främst att minimera rörelsemängdsmomentet som är motivet bakom att ha lätta fälgar. Tvivlar på att den skillnaden går att urskilja med atomur på en racerbana. På ofjädrade vikten är ju ett halvkilo en hel del och det blir nog av det skälet Prorace 2 eftersom de kostar lika.

Nu är bilen på plats i nya garaget och jag hoppas kunna börja mäta upp hjulupphängningarna om ett par veckor innan jag börjar riva.

_________________
Per Hansson
https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/

(har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass)
Citera
Freddan
Sundbyberg
Här sen Jan 2004
Inlägg: 241



Pär Hansson skrev:
Lillan har idag fått ett hem om 60/2 m²!

Var iväg och kollade ett garage idag och det verkade riktigt bra, en dryg km hemifrån, inga inbrott eller sattyg, balk för motorlyft i taket, gott garagesällskap mm.


Buhu... Vill oxå ha! Men verkar inte finnas så mkt garage i Sthlm tyvärr...
Verkar som min bil får tillbringa vintern på en gräsmatta under en pressening.

Ja hade valt dom lättare femekrade.

_________________
/Fredrik Fröberg
Citera
Per Hansson
Norrtälje + Bromma
Här sen Apr 2003
Inlägg: 7290


Trådstartare
Det ska böjas i tid........



_________________
Per Hansson
https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/

(har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass)
Citera
Per Hansson
Norrtälje + Bromma
Här sen Apr 2003
Inlägg: 7290


Trådstartare
Trots att jag haft hjälp av lilla dottern (hon avlägsnade alla lister, baklysena och fläktkorgen helt själv, så fem år hon är) så närmar jag mig alltför sakta borttagandet av underredsmassan.

Jag har sett attt den är vit inunder. Har pratat med en underredsbehandlare om min -89:a. Det är PVC....!

Nåväl! De har hällt härdplast på bilen!!!!!! Detta lämnar följande alternativ:

-"Kratsa" bort det mekaniskt.
-Värma eländet varvid det spjälkas och giftiga gaser frigörs. Det känns tryggt.

....Därför kommer jag antagligen att hälla diesel och lacknafta över eländet och testa.......

Nu är det krig!!!!!

_________________
Per Hansson
https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/

(har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass)
Citera
Stefan205
Nyköping
Här sen Okt 2004
Inlägg: 113



Skam den som ger sig thumbs up

_________________
Stefan Eriksson
Kör: Svart 205 S16
Citera
Eric Josefsson
Skänninge
Här sen Maj 2003
Inlägg: 4208



Undrar verkligen om det blir bättre att hälla en massa lösningsmedel på plasten.

När jag skrapade bitumen så testade jag på något ställe att spraya lacknafta på dom men det blev faktiskt bara drygare att få bort då.

Testa på ett litet ställe först thumbs up
Roterande stålborste?
Akta vitala delar för flygande ståltrådar

Varmluftspistol med skrapa? Så länge som upphättningen är måttlig så bör väl gaserna inte frigöras?
Personligen har jag vid några tillfällen eldat bort plast från bilen

_________________
Brukshäcksarsenalen:
Citroën Xsara Picasso 1,8 -05
Opel Vectra 1,8 -09
Citera
Per Hansson
Norrtälje + Bromma
Här sen Apr 2003
Inlägg: 7290


Trådstartare
Nja, det där med lacknafta var mest ett skämt på min egen bekostnad. Härdplast löser man inte upp, men tendensen är ju att man måste testa ändå mot bättre vetande!

För att värme ska funka riktigt bra antar jag att man måste upp i temperaturer där ångorna inte blir så hälsosamma.

Så spår 1 är stålborste/krats på vinkelslip.

_________________
Per Hansson
https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/

(har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass)
Citera
Daniel Steiner
Sjöbo
Här sen Apr 2003
Inlägg: 4225

Hjälpmoderator

Leif Blyberg skrev:
Superleggera fälgen vägde 4,8 kg om jag inte minns fel. Har för mej att listpriset var cirka 1900 kr när jag köpte mina.


Jag kör med chrono evolution på rallybilen, de är väl samma material som superleggera, fast 5 ekrat.?

Inga problem med hållbarheten vad jag märkt, inte på grus heller.
Däremot tycker jag att jag känner skillnad mot när jag kört med standardfälgar. Men det är svårt man lurar lätt sig själv då man vill känna skillnad så

_________________
Daniel Steiner
Citera
Per Hansson
Norrtälje + Bromma
Här sen Apr 2003
Inlägg: 7290


Trådstartare
Chrono Evo är också ganska lätta har jag för mig?

_________________
Per Hansson
https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/

(har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass)
Citera
Daniel Steiner
Sjöbo
Här sen Apr 2003
Inlägg: 4225

Hjälpmoderator

Pär Hansson skrev:
Chrono Evo är också ganska lätta har jag för mig?


Ja, under 5 kilo på 15tummaren har jag för mig.

_________________
Daniel Steiner
Citera
Per Hansson
Norrtälje + Bromma
Här sen Apr 2003
Inlägg: 7290


Trådstartare
Har strippat bilen på kanske sammanlagt 5 kg, en plastkasse med delar om 2-3 kg plus underredsmassa om 2-3 kg. Kanske vi har strippat ett par pannor på husse också? Kör med traditionell stålborste på vinkelslip eftersom jag inte har hittat den grovtrådigare, fjädrade "kratsen" till vinkelslip, bara till borrmaskin och detta hos "Clabbe i sjön". Detta alternativ ser jag som futilt mot PVC-massa. Såväl som en "elskrapa" enl. Ovan.

Det är nåt djävulskt vad det sitter! Stämjärn och hammare går bet.

Så det blir en kombination av stålborste och porös slipskiva om ingen har tips om en krats till vinkelslip. (Upphettning av PVC utsätter jag mig inte för)

Nåväl, planerna är att lätta inom reglemente och rimlighet och att applicera så mycket "Varvtid Per Krona" på bilen. Vikten ger ju mycket "VPK", så.......

Problemet är ju ekonomin, såklart.

Jag har brutit ner och nycklat ut kostnaderna per race runt fem race nästa år och om jag räknar realistiskt så hamnar det på runt 6000. Ge eller ta en tusing. Då sover jag i dragbilen, räknar inte med några extra kostnader för EVENTUELL mekaniker, osv.

Men allt måste ju sättas i sitt sammanhang. Jag vet vad varje tävling kostar och när jag ställs inför alternativet att köpa mycket prisvärda och lätta sjutumsfälgar för ca 5000, så ställer jag ju mig frågan: Kommer jag att ha roligare för dessa pengar om jag köper fälgarna eller om jag kör ytterligare en tävling?

Jag vet att A048 inte trivs på de lätta sextummare jag har. De knips ihop från 195 till 165 eller nåt. Men lägga 5000 på nya fälgar isf att köra en mer tävling? Njaeee....

Skulle vara om jag preciiiiiis nådde upp till fältet och hade den där tiondelen att ta, då kanske jag skulle börja fundera på fälgarna. Men inte nu. Iofs, gratis Prorace eller Superleggera skulle ju inte skada! ohemult billiga skulle iofs inte göra ont heller..

En GrpN-kam ger kanske 5-10 hk från originalkammen som jag har. Kostar ungefär en halv tävling. Detta motsvarar 37.5 - 75 kg lättning av bilen, så det kan väl innebära ett gott VPK, men det är en halv tävling vilket innebär att det är noll eller en tävling beroende på hur resten av kalkylen faller ut.

Sen gör jag en hel del ytterligare gratisgrejer också och jag tror att åtminstone en av dessa åtgärder ger mer än t ex fälgarna.


_________________
Per Hansson
https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/

(har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass)
Citera
Per Hansson
Norrtälje + Bromma
Här sen Apr 2003
Inlägg: 7290


Trådstartare
Jag kommer att göra ett försök att verkligen få in sponsring till min kampanj. Jag har tre intresserade sponsorer, detta utan större ansträngning. Har sen dess försäkrat mig om kompetent webdesign och börjat fila på en teampresentation.

Det fattas ca 30.000 för att jag ska kunna fullfölja en hel säsong, då har jag verkligen uttömt de rent privata finanserna.

Målet är förstås att täcka upp de finansiella luckorna med sponsring, men jag är realist och inser att jag kanske på sin höjd kan skrapa ihop kulor för en tävling utöver de 4-5 jag pallar på egen ekonomi.

_________________
Per Hansson
https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/

(har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass)
Citera
Reinhold
Arboga
Här sen Okt 2004
Inlägg: 74



Vad kan det vara för liten gratisgrej kan man tänka ? Skulle vara kul att veta.

Varför bara titta på värsting fälgar? om man gör lite avsteg på utseendet och vikten så får du 4 st fina 15X7 ET35-38 fälgar från SAAB 900/9000 eller Audi med 4/108 för 1000 lappen. För 048 :orna behöver 7" och det ger bra VPK .( slits mindre, behöver mindre camber, håller i bättre )

Byte av kam är även det ett bra VPK. Justera kompet i toppen är ganska billigt men kolvar är dyrt.

Håller med dig att det är dyrt att åka - årsbudgeten börjar närma sig byggkostnaden för min bil.

_________________
Reinhold Daubner
Fiat Abarth 1000 Turismo Competicione

If you can't drive fast with 56Hp you can't drive fast with 500Hp either.
Citera
Per Hansson
Norrtälje + Bromma
Här sen Apr 2003
Inlägg: 7290


Trådstartare
Reinhold skrev:
Vad kan det vara för liten gratisgrej kan man tänka ? Skulle vara kul att veta.

Varför bara titta på värsting fälgar? om man gör lite avsteg på utseendet och vikten så får du 4 st fina 15X7 ET35-38 fälgar från SAAB 900/9000 eller Audi med 4/108 för 1000 lappen. För 048 :orna behöver 7" och det ger bra VPK .( slits mindre, behöver mindre camber, håller i bättre )

Byte av kam är även det ett bra VPK. Justera kompet i toppen är ganska billigt men kolvar är dyrt.

Håller med dig att det är dyrt att åka - årsbudgeten börjar närma sig byggkostnaden för min bil.


Gratis eller nästan gratis: Bussningar bakaxel, lättning, luftflöde, körställning, sänkning....... Och det var lättningen jag anspelade på tidigare.

Det är just vikten som skrämmer mig lite hos "vanliga" fälgar som typiskt kan väga 9 kg vilket ger +3 kg/hörn. Då undrar jag om det kapar varvtid öht? Sen skulle jag behöva giga-spacers för et 35-38, har redan ca 20 mm fram för et 18.

Kammen är ju en enkel åtgärd och den är jag ju sugen på, ska kolla alternativ till Dr Schrick dock. Har redan rätt komp och kolvar.

Vad gäller budget.... kanske man skulle låta bli att räkna?

_________________
Per Hansson
https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/

(har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass)
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Peugeot 205 GTi -89 (Fyndbörsen Cup) *såld*
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8   >>
6 besök senaste veckan (28689 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande