Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Peugeot 406 3.0 SVE Break -00 *såld*
2 besök senaste veckan (6614 totalt)
Per Hansson
Norrtälje + Bromma
Här sen Apr 2003
Inlägg: 7288


Trådstartare
Bruks-/busbil (än så länge):

Peugeot 406 3.0 SVE Break (V6 kombi). 210 hk, 285 Nm, 1610 kg tjv, framhjulsdrift utan diffbroms, skinnklädsel mm..
-Motor original (+K&N insats)
-Avo ställbara dämpare runtom.
-Eibach -30 mm fjädrar, kapade till -45 mm bak.
-Peugeot 406 Coupé Brembo 4-kolvsok fram m 305 x 28 mm Brembo-skivor (inga hål eller slitsar).
-Performance Friction Compound 97 fram.
-Motul RBF 600 bromsvätska.
-Peugeot 406 Coupé fjäderbensstag fram.
-Compomotive Mo 1781 (17 x 8 ") ET 15 mm med Bridgestone S-03 PP 235/40 på gata.
-MM Spider 16 x 7" ET 15 mm med Kumho Ecsta V70A K9A fram och Pirelli PZero C bak, 225/50 på bana.
-Styvare framvagnsbussningar fortfarande omonterade.

Eventuellt blir det lite mer slipning av väghållningen, men 504 Coupén blir förmodligen huvudobjektet framöver.

1:13 på Kullen är vad jag mäktat med. Detta med bilen i originalskick inkl däck. Gick inte snabbare med S-03 och sänkning + Brembo. Har inte provat i ovanstående skick.

Tillägg: Ingen extrem bil på något sätt, men det känns som om allt (utom bromskylningen) lirar. Mycket lättkörd, på gränsen till idiotsäker, men ändå responsiv och kul att köra.

_________________
Per Hansson
https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/

(har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass)
Citera
Per Hansson
Norrtälje + Bromma
Här sen Apr 2003
Inlägg: 7288


Trådstartare
Lite bilder:



_________________
Per Hansson
https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/

(har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass)
Citera
Per Hansson
Norrtälje + Bromma
Här sen Apr 2003
Inlägg: 7288


Trådstartare
1:10 avklarat på Kinnekulle 27/9 i halv(?)torrt spår.

_________________
Per Hansson
https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/

(har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass)
Citera
Per Hansson
Norrtälje + Bromma
Här sen Apr 2003
Inlägg: 7288


Trådstartare
Dubbelpost, sort of.

_________________
Per Hansson
https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/

(har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass)
Citera
Per Hansson
Norrtälje + Bromma
Här sen Apr 2003
Inlägg: 7288


Trådstartare
Blev "quote" isf "edit".

_________________
Per Hansson
https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/

(har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass)
Citera
Folxam
Eskilstuna
Här sen Feb 2004
Inlägg: 9049



Pär Hansson skrev:

Förbålt snygga fälgar måste jag säga ... Ge hit

_________________
Mvh Jonas 'Folxam' Eklund - Husqvarna 701 Enduro
Citera
Sörpan
Slåtte
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8696



Folxam skrev:
Pär Hansson skrev:

Förbålt snygga fälgar måste jag säga ... Ge hit


www.mocomp.se

<--- Jag har likadana på min...

_________________
///Mvh Sören Hall (fd Kristensson)

"Raksträckor är bara en transport till nästa kurva"
Citera
AndreasNystrom
Eskilstuna
Här sen Okt 2003
Inlägg: 1374



läckert med kombi thumbs up

dessutom är den där förbaskat snygg. O fälgarna åt det svarta hållet är hur snyggt som helst.
enkelt o stilrent!.

_________________
--
Audi A4 TSquattro
Citera
Rash
Mölndal
Här sen Feb 2004
Inlägg: 1716



Såg väldigt stabil ut på Lazzat-filmen från när ni körde den 15:e(?) maj. Verkade inte gunga så mycket På konbana gungar min som en gammal båt

_________________
Rachid Rachid
Citera
Per Hansson
Norrtälje + Bromma
Här sen Apr 2003
Inlägg: 7288


Trådstartare
Rash skrev:
Såg väldigt stabil ut på Lazzat-filmen från när ni körde den 15:e(?) maj. Verkade inte gunga så mycket På konbana gungar min som en gammal båt
Hmmm, det var nog det den gjorde åtminstone jämfört med hur den borde uppföra sig.

Den ser nästan ut att dunsa ner på islagsgummina, men jag tror inte det, kändes inte så. Dämparna i bak hade fastnat på 2 snäpp av 22 och något hårdare hade nog gett lite grann, även om det var rätt så bra balans i bilen. Men det var klart underkritisk dämpning (dvs att det gungar ett par cykler) i bak och det var bara att följa med i fram.

Så gott det går. Även om jag pysslar lite med att sälja dessa dämpare själv, så blir jag mer och mer konfunderad över vitsen med dämpare endast ställbara i returen. Inte bara Avo har den "egenheten" iofs. Visst det går att ställa "känslan" i bilen och en del annat, men tex instyrningen påverkas egentligen inte alls, vilket iofs stämmer en del med teorierna. Själv har jag fått ställa framdämparna så mjukt som möjligt bara så att inte framhjulen studsar vid inbromsning. Har ett extra par som jag ska skicka in och ombestycka för ngt hårdare kompressionsdämpning, har sett tecken på att den dunsar ner och återhämtar sig i fram också vid instyrning. Returdämpinställningen är också lite lurig eftersom om man ställer den för hårt (i förhållande till fjäder- och kompressionsdämpningskraft) kan man råka ut för "downjacking", dvs att dämparen pumpar ner hjulupphängningen till bumpstoppen, vilket är mycket otrevligt. Jag har blivit degraderad till passagerare bakom ratten en gång pga detta och gör helst inte om det. Men konceptet med bara returdämpningen ställbar funkar säkert för sportig körning och min bil är egentligen för framtung för dessa dämpare. Returdämpinställningen ser jag mer som en feature för att kunna fixa till dämpkarakteristiken hyfsat för olika fjädrar.

Sen är den ju ganska mjukt avfjädrad också. Men hårdare fjädrar borde isåfall åtföljas av coilover-ben...osv. Dottern skulle tappa mjölktänderna tidigare...mm. Fick också vittnesmål (och film) på att vi håller inre bakhjul i backen hela tiden och en uppgradering av bak-krängaren tror jag skulle ge en del. Varför, har jag svamlat om i en annan tråd. Men om det ska bli nåt av kupan krävs det att denna bil negligeras. Men det kanske skulle vara kul med en riktigt snabb blöj-buss-grävling också?

Bakdämparna med sitt hyfsat konstanta komp:retur-förhållande om ca 1:2 med dämpkraften ställbar med en skruv är jag nöjd med. De passar min kunskapsnivå och det som förväntas händer när man skruvar på dem.

Hade funderingar på att skaffa LEDA-ben fram (med samma princip) och behålla Avo-dämparna bak, men jag tror jag hejdar mig. Ser ingen vinst med att byta till tex Koni gula fram, möjligen till icke inställbara Bilstein. Men om man ändå skulle ta steget tror jag ännu mer på ställbara LEDA-coilovers. Skulle dessutom vara intressant att labba med höjden fram, börjar misstänka att "rallystuk" med hög framvagn, ungefär som original och samtidigt låg, ungefär som idag, dvs -45 mm, skulle funka bättre. Nu ska jag sluta.

Men vad gäller köp av Compomotive-fälgar så vänder jag mig utomlands eller åtminstone utomnols om det blir fråga om en gång till.

_________________
Per Hansson
https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/

(har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass)
Citera
Rash
Mölndal
Här sen Feb 2004
Inlägg: 1716



Pär Hansson skrev:
Rash skrev:
Såg väldigt stabil ut på Lazzat-filmen från när ni körde den 15:e(?) maj. Verkade inte gunga så mycket På konbana gungar min som en gammal båt
Hmmm, det var nog det den gjorde åtminstone jämfört med hur den borde uppföra sig.

Den ser nästan ut att dunsa ner på islagsgummina, men jag tror inte det, kändes inte så. Dämparna i bak hade fastnat på 2 snäpp av 22 och något hårdare hade nog gett lite grann, även om det var rätt så bra balans i bilen. Men det var klart underkritisk dämpning (dvs att det gungar ett par cykler) i bak och det var bara att följa med i fram.

Så gott det går. Även om jag pysslar lite med att sälja dessa dämpare själv, så blir jag mer och mer konfunderad över vitsen med dämpare endast ställbara i returen. Inte bara Avo har den "egenheten" iofs. Visst det går att ställa "känslan" i bilen och en del annat, men tex instyrningen påverkas egentligen inte alls, vilket iofs stämmer en del med teorierna. Själv har jag fått ställa framdämparna så mjukt som möjligt bara så att inte framhjulen studsar vid inbromsning. Har ett extra par som jag ska skicka in och ombestycka för ngt hårdare kompressionsdämpning, har sett tecken på att den dunsar ner och återhämtar sig i fram också vid instyrning. Returdämpinställningen är också lite lurig eftersom om man ställer den för hårt (i förhållande till fjäder- och kompressionsdämpningskraft) kan man råka ut för "downjacking", dvs att dämparen pumpar ner hjulupphängningen till bumpstoppen, vilket är mycket otrevligt. Jag har blivit degraderad till passagerare bakom ratten en gång pga detta och gör helst inte om det. Men konceptet med bara returdämpningen ställbar funkar säkert för sportig körning och min bil är egentligen för framtung för dessa dämpare. Returdämpinställningen ser jag mer som en feature för att kunna fixa till dämpkarakteristiken hyfsat för olika fjädrar.

Sen är den ju ganska mjukt avfjädrad också. Men hårdare fjädrar borde isåfall åtföljas av coilover-ben...osv. Dottern skulle tappa mjölktänderna tidigare...mm. Fick också vittnesmål (och film) på att vi håller inre bakhjul i backen hela tiden och en uppgradering av bak-krängaren tror jag skulle ge en del. Varför, har jag svamlat om i en annan tråd. Men om det ska bli nåt av kupan krävs det att denna bil negligeras. Men det kanske skulle vara kul med en riktigt snabb blöj-buss-grävling också?

Bakdämparna med sitt hyfsat konstanta komp:retur-förhållande om ca 1:2 med dämpkraften ställbar med en skruv är jag nöjd med. De passar min kunskapsnivå och det som förväntas händer när man skruvar på dem.

Hade funderingar på att skaffa LEDA-ben fram (med samma princip) och behålla Avo-dämparna bak, men jag tror jag hejdar mig. Ser ingen vinst med att byta till tex Koni gula fram, möjligen till icke inställbara Bilstein. Men om man ändå skulle ta steget tror jag ännu mer på ställbara LEDA-coilovers. Skulle dessutom vara intressant att labba med höjden fram, börjar misstänka att "rallystuk" med hög framvagn, ungefär som original och samtidigt låg, ungefär som idag, dvs -45 mm, skulle funka bättre. Nu ska jag sluta.

Men vad gäller köp av Compomotive-fälgar så vänder jag mig utomlands eller åtminstone utomnols om det blir fråga om en gång till.


Hmm, okej. Det lilla jag fick se såg iallafall i mina ögon ganska stabilt ut (filmat bakifrån). Visserligen så sa du **** när man fick åka med dig

Låter som om du borde lätta bilen fram, aluminium upphängning kanske? Eller kolfiberhuv

Nåja, väl mött imorn

_________________
Rachid Rachid
Citera
Per Hansson
Norrtälje + Bromma
Här sen Apr 2003
Inlägg: 7288


Trådstartare
Rash skrev:
[.........Visserligen så sa du **** när man fick åka med dig ......
Det var för att jag, min vana trogen, tydligen, fick mitt däckavtryck avbrutet av en viss avsmalnande konstellation av orange plast. (= jag körde på en kon.... IGEN!!!!!!!)

^*Psst! Det går att korta ner quotes!*

_________________
Per Hansson
https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/

(har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass)
Citera
Rash
Mölndal
Här sen Feb 2004
Inlägg: 1716



Pär Hansson skrev:
(= jag körde på en kon.... IGEN!!!!!!!)


Själv körde jag inte på en enda i Lunda Fast dessto fler nu i Ljungbyhed Blir väl så när man satsar över sin gräns( eller bilens)

_________________
Rachid Rachid
Citera
Rash
Mölndal
Här sen Feb 2004
Inlägg: 1716



Hade du inte R-däck på i Gelleråsen? Eller har du bytt fälgar?? Blev lite förbryllad... Blir det Gelleråsen även nästa år?

_________________
Rachid Rachid
Citera
Per Hansson
Norrtälje + Bromma
Här sen Apr 2003
Inlägg: 7288


Trådstartare
Rash skrev:
Hade du inte R-däck på i Gelleråsen? Eller har du bytt fälgar?? Blev lite förbryllad... Blir det Gelleråsen även nästa år?
Jo, det sitter r-däck på de rörande vackra spider-fälgarna. Det gick sakta ändå. Släpper de in oss så blir det nog Gelleråsen, ja.

_________________
Per Hansson
https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/

(har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass)
Citera
Per Hansson
Norrtälje + Bromma
Här sen Apr 2003
Inlägg: 7288


Trådstartare
Skåpet är härmed pensionerat som banbil och benämns hädanefter som "Dragbilen". Nånstans drygt 1:08 på Kullen och runt 1:28 (tror det var under) på Gelleråsen hann vi sätta innan ny leksak dök upp.

Vila i frid!

_________________
Per Hansson
https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/

(har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass)
Citera
Eric Josefsson
Skänninge
Här sen Maj 2003
Inlägg: 4208



Men vem ska jag nu köra ifrån?

_________________
Brukshäcksarsenalen:
Citroën Xsara Picasso 1,8 -05
Opel Vectra 1,8 -09
Citera
Per Hansson
Norrtälje + Bromma
Här sen Apr 2003
Inlägg: 7288


Trådstartare

_________________
Per Hansson
https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/

(har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass)
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Peugeot 406 3.0 SVE Break -00 *såld*
2 besök senaste veckan (6614 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande