Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Se7en: Westfield V6 -05 - Nu med vildkatt under huven!
<<   1, 2, 3, 4 ... 16, 17, 18   >>
9 besök senaste veckan (123384 totalt)
Olofson
Varberg
Här sen Maj 2005
Inlägg: 1473


Trådstartare
therealpinto skrev:
Enligt Bildelsbasen har Häggs Bildemo en 3.92-klump med broms, Högås har flera 3.62 och det är bara några av de jag hittade vid en snabb sökning. Privat är det kanske svårare dock.

Har svårt att hitta något över huvud taget där; fritext funkar inte alls, och allt som oftast ser man knappt vad det är man hittat... Är det annat sök för företag?

_________________
David Olofson
olofson.net
Banredskap: Westfield V6 - 2014: Nya däck, ny motor, ny låda!
Följebil: BMW 530i E61 M
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5754



om du söker på Ford Sierra 1987-93, bakväxel/bakdiff, så ser du ju sedan vilka det står "XR4x4, 4x4, 4wd eller 4*4" på. Alla fyrhjulsdrivna Sierra har diffbroms...

Jag söker som privatperson, inga problem för min del. Några av de jag hittar:

utv: 3,92 2,0 dohc glx 5v4x4 5d cbi 19729 1991 D - W58737 0652-19015 Häggs.
3.62 5dr 4x4xr 2.9i abs cc 5000 1989 - - W4351 0586-727120 Högås...
3.62 5dr 4x4xr 2.9i abs cc 5000 1989 - - W4350 0586-727120 Högås...
3.62 5dr 4x4xr 2.9i abs cc 5000 1989 - - W4348 0586-727120 Högås...
4a3626j25 5dr cbi 4*4 ghia kom 5 vx 8045 1987 - - W19056 033-230050 Borås...
86ggaaa 3,92 4a2l17 diffspärrad 5d kom 2,0i gt 4x4 5v abs 18333 1993 - - W7357 016-139906 Eskil...

/Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
Olofson
Varberg
Här sen Maj 2005
Inlägg: 1473


Trådstartare
therealpinto skrev:
om du söker på Ford Sierra 1987-93, bakväxel/bakdiff, så ser du ju sedan vilka det står "XR4x4, 4x4, 4wd eller 4*4" på. Alla fyrhjulsdrivna Sierra har diffbroms...

Hmm... Det var ju det jag trodde, men t ex W58737 och W4348 skulle inte vara diffade enligt säljarna... Har de fel?

_________________
David Olofson
olofson.net
Banredskap: Westfield V6 - 2014: Nya däck, ny motor, ny låda!
Följebil: BMW 530i E61 M
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5754



Förmodligen...eller så har någon bytt diff på bilarna. Men det är inte så troligt. Har du möjlighet att själv kika på bitarna så märker du fort om det är diffbroms, i så fall går det riktigt trögt att vrida drivaxlarna åt varsitt håll.

/Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
Olofson
Varberg
Här sen Maj 2005
Inlägg: 1473


Trådstartare
therealpinto skrev:
Förmodligen...eller så har någon bytt diff på bilarna. Men det är inte så troligt. Har du möjlighet att själv kika på bitarna så märker du fort om det är diffbroms, i så fall går det riktigt trögt att vrida drivaxlarna åt varsitt håll.

Lite långt bort för det... Å andra sidan har den ena bara gått 5000 och har ett kanonpris, så man kan nästan ta den på vinst och förlust.

_________________
David Olofson
olofson.net
Banredskap: Westfield V6 - 2014: Nya däck, ny motor, ny låda!
Följebil: BMW 530i E61 M
Citera
Olofson
Varberg
Här sen Maj 2005
Inlägg: 1473


Trådstartare
Update: Hämtade motorn idag! (Eller igår, om man ska vara petig...) Den kommer från en Ford Cougar, och har gått knappt 6500 mil.

Ett halvt svänghjul, en mellanaxel som blivit kvar, ett fult, ineffektivt, ljudförstörande grenrör >, ett lågt men inte alltför välkonstruerat tråg (fixar inte g-krafter - och nu ska jag ju vända motorn 90° dessutom), en ganska fräsch topp, tändmodul - och en j-a massa kablar och sensorer och skit som antingen ska bort eller "tjuvkopplas" för att göra insprutningsboxen nöjd. (Tills jag bygger MS, om jag inte går på det direkt.)


De lyckades trycka sönder ett fäste för plastkåpan när de smällde Cougarn. Blir till att svetsa eller byta ventilkåpan...
För övrigt ser vi också revolvern i Duratec-V6ans ryska roulette här: Vattenpumpen. Rotorn är i plast! Det är inte helt ovanligt att de spricker rakt av och stannar, och då går motorn åt h-ete på ett ögonblick... Ska givetvis montera riktig pump på denna och Mondeon. (Ev. elpump på Westfielden.)
Man ser även lite av det mysko insuget med två rejält olika längder. Ger hyffsat vrid från 2500-6000, men mycket roligare än så är det inte... Hälften av insugen är ju helt fel avstämda när man behöver dem som mest! Blir nog en hög trattar i ett stort plenum istället (typ Jaguar-varianten), förr eller senare.


Komptest:

_________________
David Olofson
olofson.net
Banredskap: Westfield V6 - 2014: Nya däck, ny motor, ny låda!
Följebil: BMW 530i E61 M
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5754



Härligt!

Men, vi vill se kort på bultmönstret mot lådan, för att kunna reda ut om den passar till nåt ;-)

/Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
Olofson
Varberg
Här sen Maj 2005
Inlägg: 1473


Trådstartare
therealpinto skrev:
Härligt!

Men, vi vill se kort på bultmönstret mot lådan, för att kunna reda ut om den passar till nåt ;-)

Det var ju en himla bra ide!

Jag får ut och fota och mäta lite. (Kom liksom inte åt den ändan riktigt när den stod i bilen.)

Edit: Bild och ett par mått; behövs det några exaktare mått på något så kan det ordnas.
Ytterdiameter på kransen: 296 mm (Funderar dock på mindre svänghjul...)
Cc på de två hålen med hylsor: 304 mm

_________________
David Olofson
olofson.net
Banredskap: Westfield V6 - 2014: Nya däck, ny motor, ny låda!
Följebil: BMW 530i E61 M
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5754



Det ser ut som att de två övre hålen kan stämma mot tyska sexans bultmönster (2.8-2.9) men annars ser det inte så ljust ut...du skulle haft tag i en "mellanplåt" från en 2.8 eller 2.9 och testa med.

/Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
Olofson
Varberg
Här sen Maj 2005
Inlägg: 1473


Trådstartare
therealpinto skrev:
Det ser ut som att de två övre hålen kan stämma mot tyska sexans bultmönster (2.8-2.9) men annars ser det inte så ljust ut...du skulle haft tag i en "mellanplåt" från en 2.8 eller 2.9 och testa med.

Ja... Men passar den sexan på någon låda som går (eller kan gå) åt rätt håll? (Denna motorn går åt samma håll som Zetec-4:an.)

I vilket fall som helst; nu funderar jag iofs ändå på helt andra lådor, t ex BMW SMG-II eller Honda S2000. (Den senare blir billigare och betydligt lättare att få liv i - och den ska tydligen vara väldigt trevlig... Och så vet jag inte om jag är beredd att släppa ifrån mig pinnen och kopplingspedalen riktigt än. ) Räknar alltså med adapterplatta + lite andra specialdelar, så funkar något bolt-on så räknas det bara som bonus.

_________________
David Olofson
olofson.net
Banredskap: Westfield V6 - 2014: Nya däck, ny motor, ny låda!
Följebil: BMW 530i E61 M
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5754



Zetec snurrar väl åt samma håll som alla andra Fordmotorer...man använder ju låda från gamla Fordar till den så det är nog inget problem.

Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
rgm

Här sen Mar 2004
Inlägg: 107



Du känner säkert redan till den här men iallafall:

http://www.angelfire.com/biz6/stalkerv6/

_________________
Rickard Madsen
Citera
Olofson
Varberg
Här sen Maj 2005
Inlägg: 1473


Trådstartare
rgm skrev:
Du känner säkert redan till den här men iallafall:

http://www.angelfire.com/biz6/stalkerv6/

Jodå, där hamnade jag för ett tag sedan, när jag (ännu en gång) började fundera i Se7en-banor. Reflekterade inte så mycket av att de kör med diverse V6:or, av någon anledning... Intrycket jag hade av allt sådant då var mest "stort och tungt!" - men sedan upptäckte jag ju dessbättre att det inte behöver vara så, om man kör med rätt grejor.


Idag hämtade jag iaf en hyffsat lätt och smäcker 6-växlad låda! Kommer från Honda S2000 och är byggd för en motor med 240 hp orginal och bil på nästan 1400 kg, så den borde ju hålla - även om/när jag hänger på en kompressor. (Japp, Honda har ju kommit på att man ska köra motorerna åt rätt håll nu, så denna lådan går åt samma håll som "alla andra".)

Halsen är lång och smal (trångt som f-n i tunneln ju!), och spaken verkar sitta så långt bak som standard att jag inte behöver förlänga.
Kopplingsarmen går ut på rätt sida...!
Sprängkåpan verkar ha näst intill perfekt passform på V6:an.
Utgående är en platt fläns med 6 hål. (Ingen fjollig hardyskiva, alltså. )
Inbyggd backswitch i lådan, och något som verkar vara en oljetempgivare på andra sidan.
Lådan har egen oljepump!
Vettiga utväxlingar med en vanlig 3.62:1 Sierra-diff och Kumho-däcken jag funderar på. (Nästan risk att motorn i orginal går i varvstoppet... Kommer man över 230 med 170 hästar, tro?)
6:an ligger ett "halvsteg" över 5:an - alltså ingen tråkig "motorvägsväxel".
Jämna och hyffsat täta steg mellan resten av växlarna.

Så, vad är det som är fel!? Något måste det ju vara!

Tänkte ta lite bilder och grovskissa lite på adapterplatta och sådant...

_________________
David Olofson
olofson.net
Banredskap: Westfield V6 - 2014: Nya däck, ny motor, ny låda!
Följebil: BMW 530i E61 M
Citera
Olofson
Varberg
Här sen Maj 2005
Inlägg: 1473


Trådstartare
Tänkte inte på att ta några "normala" bilder på lådan innan jag ställde in den. (Fast den väger å andra sidan bara 42 kg eller vad det var... )

S2000-lådan som motorn ser den iaf:


Ford vs Honda. (Har alltså satt ihop två bilder i samma skala, spegelvänt den på lådan, och gjort motorn grön och lådan röd.) Vissa hål kommer lite "på varandra", men det går ju att lösa på lite olika sätt. Startmotorn måste nästan sitta nere till höger, (ungefär där den gamla mellanaxeln sitter), och kör jag inte med ett mindre svänghjul så kanske jag får fräsa ur lite i sprängkåpan där.


Är det förresten någon som vet hur långt det är från kanten på sprängkåpan (ytan som ligger mot motorn) till växelspaken på en normal Ford Type 9? Verkar som om spaken skulle hamna längre bak med S2k-lådan, men jag har ju inget att jämföra med. (och ingen ram att mäta på än heller.)

_________________
David Olofson
olofson.net
Banredskap: Westfield V6 - 2014: Nya däck, ny motor, ny låda!
Följebil: BMW 530i E61 M
Citera
Westfield
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4337



olofson skrev:

Är det förresten någon som vet hur långt det är från kanten på sprängkåpan (ytan som ligger mot motorn) till växelspaken på en normal Ford Type 9? Verkar som om spaken skulle hamna längre bak med S2k-lådan, men jag har ju inget att jämföra med. (och ingen ram att mäta på än heller.)


Det är ca 75cm mellan flänsyta och där spaken kommer ur lådan. Sedan kan den ju vinklas lite bakåt för ytterligare 5cm.

om du sett bilder på min bil så kan tillägga att jag kör utan förlängare och spaken sitter helt ok, om än lite vinklat bakåt.

om din låda är lika lång eller längre kommer det passa utmärkt thumbs up

Försök flytta bak motorn så mkt det går.

Du kan behöva gå över till hydraulisk koppling monterat inne på axeln för att få plats i tunneln då jag kan mistänka att armen går i chassit annars (vanligt förekommande).

Det finns några som skruvat ner S2000 motor+låda i Westfield utan några större komplikationer (i USA båda två tror jag). Bilder finns tyvärr inte

_________________
mvh Micha3l Bl1x
Porsche 911
Citera
Olofson
Varberg
Här sen Maj 2005
Inlägg: 1473


Trådstartare
Westfield skrev:
olofson skrev:

Är det förresten någon som vet hur långt det är från kanten på sprängkåpan (ytan som ligger mot motorn) till växelspaken på en normal Ford Type 9? Verkar som om spaken skulle hamna längre bak med S2k-lådan, men jag har ju inget att jämföra med. (och ingen ram att mäta på än heller.)

Det är ca 75cm mellan flänsyta och där spaken kommer ur lådan. Sedan kan den ju vinklas lite bakåt för ytterligare 5cm.

ok; inte så väldigt stor skillnad då; mitt mått är ca 76 cm, och sedan blir det väl någon cm extra för adapterplattan.
Edit: Inte ens det; det är ca 75 cm på denna också. (Ställde ut lådan och mätte lite noggrannare.)

Citat:
om du sett bilder på min bil så kan tillägga att jag kör utan förlängare och spaken sitter helt ok, om än lite vinklat bakåt.

Jo, det ser ju ok ut. Jag har dock funderingar på att bygga ner "mittkonsoll" från instrumentbrädan, och då måste det ju vara fritt där. Är lite allmänt petig med detaljerna också, och jag tycker spaken ska vara kort, rak, sitta på exakt rätt ställe och ha en enkel, stilren knopp. Dessutom har jag inte S2000-spaken, så det gör ingen större skillnad om jag kör som det är eller förlänger lite när jag ändå bygger custom.

Citat:
Försök flytta bak motorn så mkt det går.

Japp, naturligtvis. Motorn är ganska "städad" i svänghjulsändan, så man borde kunna sätta den ganska långt bak. Det är mest vattenpumpen jag är fundersam på... (Drivs av övre vänstra kammen, sett från kopplingsänden.)

Hur högt är det från undersidan av ramen till ramröret som ligger över kopplingen?

Citat:
Du kan behöva gå över till hydraulisk koppling monterat inne på axeln för att få plats i tunneln då jag kan mistänka att armen går i chassit annars (vanligt förekommande).

Det var ju planen från början iofs. Nu går ju denna ut snett nedåt, och ramen är SEiGHT-versionen (bredare i främre änden av tunneln), men det kanske inte räcker..

Citat:
Det finns några som skruvat ner S2000 motor+låda i Westfield utan några större komplikationer (i USA båda två tror jag). Bilder finns tyvärr inte

Jo, det har jag hört, men har inte heller sett några bilder... Måste ju vara Den Perfekta Drivlinan, typ. Sugmotor på 2 liter, 9000 rpm och 240 hästar orginal!

_________________
David Olofson
olofson.net
Banredskap: Westfield V6 - 2014: Nya däck, ny motor, ny låda!
Följebil: BMW 530i E61 M
Citera
Acke
Gotteborg
Här sen Okt 2003
Inlägg: 1724



kopplingsarmen sticker knappt ut alls, så det bör du inte behöva oroa dig för.. dock är vinklingen på orginal slangen från cylindern mindre bra, men der är ju bara att pressa en ny eller böja till den gamle...

hittade ingen jättebra bild men dessa visar iaf lite hur det ser ut..
http://www.trampebil.se/budda/2004-04-23-F20-garage/imagepages/image9. . . . .
fler bilder hittar ni här
http://www.trampebil.se/budda/2004-04-23-F20-garage

bifogar en lite sprängskiss oxså..

_________________
MackeMaehlum
Citera
Olofson
Varberg
Här sen Maj 2005
Inlägg: 1473


Trådstartare
Acke skrev:
kopplingsarmen sticker knappt ut alls, så det bör du inte behöva oroa dig för.. dock är vinklingen på orginal slangen från cylindern mindre bra, men der är ju bara att pressa en ny eller böja till den gamle...
[...]

Det ser ju bra ut! Dessvärre har jag varken kopplingsarmen eller cylindern, så de får jag införskaffa från annat håll...

Funderar även på att använda kopplingen och svänghjulet. Orginalet på V6:an är åt h-ete för tungt och går inte att lätta (mysko konstruktion), och ska man greja med det så kan man lika gärna göra det riktigt! Behöver ändå en rejäl koppling (ganska lätt att ta ut runt 300 hästar ur V6:an...) som passar till lådan, så det är kanske lättast att helt enkelt ta så mycket som möjligt från S2000?

Vad väger svänghjulet? Bultcirkel till vevaxeln? Hur mycket tål kopplingen? (V6:an bör man tydligen inte varva över 8500 under några omständigheter, så det blir kanske lite mer moment än med en något trimmad S2000-motor...)

Startmotorn ser lite intressant ut också... (orginalet till V6:an sitter från "fel" håll, på växellådan, så den kan jag nog glömma i vilket fall som helst.)

Var får man tag i Honda-delar till vettiga priser? (Eller över huvud taget, för den delen! )

_________________
David Olofson
olofson.net
Banredskap: Westfield V6 - 2014: Nya däck, ny motor, ny låda!
Följebil: BMW 530i E61 M
Citera
Westfield
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4337



olofson skrev:
Behöver ändå en rejäl koppling (ganska lätt att ta ut runt 300 hästar ur V6:an...)...


Har du åkt i en Seven av något slag tidigare? Att sikta på att från början ha 250hk eller mer känns väldigt märkligt. Jag har 150hk och håller jämnt tempo med det flesta 911-or till exempel (förutom i över 150km/h). Jag längtar inte efter mer effekt (men jag kanske är skadad).

Det är många som siktar på enorma hästkraftsantal och stirrar sig blinda på det eftersom i en normal bil är 300hk inte många men i en bil med 40% av vikten är det nog ganska rejält.

Jag skulle kanske inte stirra mig blind på effekt utan mer körbarhet och att få till väghållning. Det är ganska mycket jobb att bygga sig en bil ändå (även om de här är lättbyggda) och lätt att man kanske tappar fokus.

Det är bara ett tips.

Jag kan mäta ramhöjden i kväll om du fortfarande önskar måttet.

_________________
mvh Micha3l Bl1x
Porsche 911
Citera
SteQve
Täby
Här sen Maj 2004
Inlägg: 565



olofson: Jag bygger själv en bil med V6, dock inte en seven/locost utan en egendesignad. Dock så undrar jag vad du tänkt göra för att öka effekten mm. Även hur du hade tänkt montera motorn i bilen osv.

_________________
Stefan Johansson
Bygger en bil efter egen design med ram i rostfritt stål med en Audi 5-cyl motor.

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=28647
Citera
Olofson
Varberg
Här sen Maj 2005
Inlägg: 1473


Trådstartare
(Men vad ända in i...!? Det är tredje gången jag försöker svara nu! Firefox gillar inte mig idag. )

Westfield skrev:
olofson skrev:
Behöver ändå en rejäl koppling (ganska lätt att ta ut runt 300 hästar ur V6:an...)...


Har du åkt i en Seven av något slag tidigare? Att sikta på att från början ha 250hk eller mer känns väldigt märkligt. Jag har 150hk och håller jämnt tempo med det flesta 911-or till exempel (förutom i över 150km/h). Jag längtar inte efter mer effekt (men jag kanske är skadad).

Jag har faktiskt lyckats missa just Seven, men är uppvuxen med en lätt trimmad Europa, och har även åkt med i någon ganska rejält trimmad dito. Och nej, jag tror inte det kommer att finnas något akut behov av att ta ut fler än de 170 standardhästarna ur hagen. Det är mest galna framtidsplaner om/när jag kan hantera bilen i sig, och får för mig att det kanske kunde vara kul att göra den (ännu) vildare.

Att jag valde att bygga på V6:an beror mest på att det är just en V6:a, och att den p g a vikt och format passar bra till bilen, så att jag slipper att kompromissa med väghållingen. (Kompromisser är inte min starka sida egentligen...)

Citat:
Det är många som siktar på enorma hästkraftsantal och stirrar sig blinda på det eftersom i en normal bil är 300hk inte många men i en bil med 40% av vikten är det nog ganska rejält.

Jag skulle kanske inte stirra mig blind på effekt utan mer körbarhet och att få till väghållning. Det är ganska mycket jobb att bygga sig en bil ändå (även om de här är lättbyggda) och lätt att man kanske tappar fokus.

Det är bara ett tips.

Nja, det är som sagt framtida planer. Blir nog att jag bygger MS för att slippa krångla med Fords styra-hela-bilen-box, men annars blir det helt orginal, iaf tills jag eventuellt har någon realistisk motivering att göra något mer. (Att "kompressormatad V6:a" låter häftigt är väl inte riktigt hållbar en motivering, som jag ser det - men blir det roligare att köra så är det ju en annan sak...! )

Vad beträffar väghållningen så ska jag göra vad jag kan för att få motorn så långt bak som möjligt (antagligen flytta vattenpumpen och byta kylvattenrören mellan topparna; i övrigt är det i stort sett slätt där) - och motorn är ju ganska kort också.

Hade V6:an vägt betydligt mer än de vanligaste 4:orna så hade jag antagligen valt en 4:a istället; viktigt är det inte att ha mer än 4 burkar. Nu verkar det dock som om den väger mindre än Zetec 2.0 som jag först hade i åtanke, och det gör ju inget i så fall!

Sedan är det klart att man kunde gått på en alu-4:a, eller en MC-motor, eller byggt en mittmotorbil, eller... Men någonstans får man ju dra gränsen!

Citat:
Jag kan mäta ramhöjden i kväll om du fortfarande önskar måttet.

Tja, jag har ju redan motorn och lådan, och SEiGHT-chassit är beställt, så...

_________________
David Olofson
olofson.net
Banredskap: Westfield V6 - 2014: Nya däck, ny motor, ny låda!
Följebil: BMW 530i E61 M
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Se7en: Westfield V6 -05 - Nu med vildkatt under huven!
<<   1, 2, 3, 4 ... 16, 17, 18   >>
9 besök senaste veckan (123384 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande