Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Renault Clio Sport -01 (såld)
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6   >>
6 besök senaste veckan (27648 totalt)
Kristoffer R
Billdal, Göteborg
Här sen Sep 2003
Inlägg: 954



Chris Harris skrev i Autocar :

Citat:
In conjunction with Sachs Race Engineering, Renault has fitted the Clio with what are effectively race dampers. They have a remote reservoir holding nearly half of the oil and gas that fills them, and which allows a thicker and stiffer damper rod to be used. The front suspension is 10mm lower than on the Cup and with uprated front hubs and a set of Speedline rims that save 1.3kg per corner, this amounts to a large investment on a car that will only be sold in the UK and Switzerland. We get 500 units, the Swiss just 25. Each damper is roughly 10 times more expensive than the equivalent item fitted to a basic Cup car, and the list price is £15,500. Handling genius has never been so affordable.

Lowered and stiffened are not words you would normally associate with improved handling on UK roads, but the Clio Trophy is a car with so much damping sophistication that it achieves the impossible. It rolls less than the Cup, has less suspension travel at the front, and yet it rides fully 30 per cent better than that car. To drive it fast over virtually disintegrating asphalt and feel just how well controlled each wheel is for bump and rebound is eye-opening. And disappointing. Because it confirms that a small amount of damper investment would turn many cars that simply can't cope with UK roads into great steers. Hydraulic bump-stops play a significant role alongside the dampers. Put simply, they are out of a Tarmac rally car and allow much more progressive damping behaviour once the stop is hit. Anyone who has felt how violent a Clio Cup can be under the same circumstances won't believe the difference.

The upshot is a car of unrivalled cross-country pace and enjoyment in this class. Grip is stronger than you'd ever believe possible of a 205/45 WR16 Michelin Exalto 2, and the engineers admit that, had there been time, they'd have fitted a cup tyre. The driving position is still compromised, despite some excellent new Recaros (they're a must-have option on the basic car) mounted 10mm lower. The only problem now is the powertrain: with the ability to carry so much speed, suddenly 182bhp doesn't feel lively enough. That said, it's identical to the 182 Cup that crucified the opposition in last week's 0-100-0 contest.

To put the Clio Trophy in perspective, you don't compare it to other cars in its class - it is so far ahead of even the excellent Ford Fiesta ST that the comparison is unfair. This is one of the great enthusiast's cars and it demands evaluation alongside cars of similarly focused appeal. Porsche owners will scoff at such a suggestion, but they will modify their opinion after a 20-mile drive trying, and failing, to remove a Clio from their rear-view mirror. What a car. What a bargain.



Dessa dämpare kanske finns att köpa som eftermarknadstillbehör?!

_________________
Kristoffer Rydquist
banbils-lös
http://hem.passagen.se/rydquist(död i serverkrash)
Citera
Barbapappa
Mölndal
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1837


Trådstartare
Junfors skrev:
Barbapappa skrev:
OB Vart ligger detta tro? Alla förslag välkomnas som sagt. thumbs up Har han provat förut?


Gråbo kanske... Vet du inte vad ställena du besöker heter?

OD Bilteknik menar du i Stenkullen? Har du möjlighet att höra med honom om han kan tänka sig att åta sig jobbet och ett pris på jobb med delarna så hade det ju varit guld. Helgjobb är ju det bästa nästan thumbs up

_________________
Peter Karlsson
Citera
Barbapappa
Mölndal
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1837


Trådstartare
Lars Aldebo skrev:
Den funkar skitbra på gatan i standardskick och helt OK på bana. Mer grepp än vad man kan tro och otroligt justerbar i böjarna. ,men den blir trebent i nästan varje kurva så jag har bytt till Eibach Pro-line fjädrar. Fortfarande för mjuka och jag kommer köpa H&R eller KW coiloverben när jag har råd. Lite mer camber har jag också ordnat för r-däckens skull.

Jo jag misstänker att den lyfter innerhjulet bak väldigt lätt, det känns i.a.f. så när man kör den. Jag tänkte i.a.f. fått prova den orginal först innan det börjas köpas massa delar.

Nackdelen som jag ser det med skruvbenen är främst priset och att jag inte kommer kunna hålla mig från att sänka den till en okörbar nivå som vanligt. Hade H&R skruvben på mitt förra åk (var monterade vid inköpet av bilen), och jag önskade många gånger att jag hade KW istället, stenhårt värre och endast justerbart i höjdled på den modellen jag hade medans KW i.a.f. hade justerbar retur vilket jag önskade mig många gånger. Prisskillnaden på den bilen mellan de olika benen var ju inte så stor, hur det är på Cliosarna har jag inte forkat i än.

Hur mycket Camber kan man justera på vagnarna?

_________________
Peter Karlsson
Citera
Barbapappa
Mölndal
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1837


Trådstartare
Kristoffer R skrev:
Dessa dämpare kanske finns att köpa som eftermarknadstillbehör?!

Jag har faktiskt läst lite om detta tidigare, kan det varit i EVo eller nåt där dom testade Trophyn, verkar ju vara trevliga grejer. Jo du, undrar vad dom tar för dessa på Bilia...

_________________
Peter Karlsson
Citera
Lars Aldebo
Märsta
Här sen Jul 2003
Inlägg: 293



Dämparna på Trophyn påstås kosta tio gånger mer än de vanliga och sen passar de inte på våra bilar tyvärr.
Camber går inte att justera utan att mecka med infästningen i fjäderbenet. Fram med svetsen bara

_________________
/Lars Aldebo

Subaru BRZ
Citera
Barbapappa
Mölndal
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1837


Trådstartare
Lars Aldebo skrev:
Dämparna på Trophyn påstås kosta tio gånger mer än de vanliga och sen passar de inte på våra bilar tyvärr.
Camber går inte att justera utan att mecka med infästningen i fjäderbenet. Fram med svetsen bara

Aha där ser man, med tanke på prissättningen så lär dom ju ändå inte verit aktuella

Svetsa om säger du, än så länge har jag ju inte ens haft loss hjulen på bilen så jag har ingen direkt koll på hur det ser ut där bakom. Men jag misstänker och hoppas att det kan se ut på ett liknande sätt som det gör på Golfarna. Du råkade inte ta några bilder när du/ni höll på och grejade?

_________________
Peter Karlsson
Citera
Lars Aldebo
Märsta
Här sen Jul 2003
Inlägg: 293



Principen är väldigt enkel, flytta in övre bulthålet, och finns det bilder är de i Herr Falks ägo

_________________
/Lars Aldebo

Subaru BRZ
Citera
Lars Falk
Bromma
Här sen Nov 2002
Inlägg: 13197

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Lars Aldebo skrev:
Principen är väldigt enkel, flytta in övre bulthålet, och finns det bilder är de i Herr Falks ägo




Jag har nog inga bilder på den färdiga modifieringen... Man kan göra det enkelt för sig genom att montera svindyra excentriska skruvar i de övre hålen. En annan variant är att bara fila hålen ovala. Eller så kan man göra som vi gjort på bl.a. Aldebos bil. fila upp hålet och svetsa brickor som är inflyttade. Jag minns inte hur mycket vi flyttade... Men om avståndet mellan hålen är 54mm (vet inte om jag minns rätt) ger 1,9mm inflyttning av hålet ca2° "ökning" av den negativa cambern. 1,4mm ger ca 1,5° ändring.
Med hjälp av lite lågstadiematte inser vi lätt att arctan(hålavstånd/hålflytt)=camberändring

En bild på hålen i ett orört fjäderben.


_________________

Rice and shine
Citera
Barbapappa
Mölndal
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1837


Trådstartare
Lars Falk skrev:
En bild på hålen i ett orört fjäderben.

En igenkänd konstruktion, den ska man nog kunna fixa till när det är dax. thumbs up

_________________
Peter Karlsson
Citera
Barbapappa
Mölndal
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1837


Trådstartare
Idag har jag faktiskt provat bilen i garaget, den fick plats. Det var på håret att det fick att få in den genom den smala porten som garaget är begåvat med. Många bilar har passerat dessa portar men denna trodde jag skulle gå in utan problem eftersom den är 'så liten', men den gubben som designade husvagnsbackspeglarna vet jag inte hur han tänkte. Ungefär lika bred bilen som en Corvette 69 är över skärmarna för det var lika tight att få in den.


Tanken var att jag skulle byta en blinkerslampa i går på bilen men inte ens detta lyckades jag med utan att förstöra nåt, blinkersglaset sprack ju naturligtvis när jag skulle pilla ur eländet ur skärmen. Så idag gick färden mot garaget ut på att få nya sådana monterade och dett gick bättre idag faktiskt. Lite blingvarning är det dock för dom är ju inte lika hysteriskt brandgula.


Passade även på att ta en bild på pannrummet när jag ändå var igång, så här ser det ut på lite håll.


och en liten bild bilen i ute i friheten igen.

_________________
Peter Karlsson
Citera
Lars Aldebo
Märsta
Här sen Jul 2003
Inlägg: 293



Innan jag läste att du lyckats förstöra blinkersglaset stack det i mina ögon när jag såg din tokstajlade bil med bling bling blinkers Ser att du saknar locket vid oljepåfyllningen. Du kan få köpa mitt för 1000kr

_________________
/Lars Aldebo

Subaru BRZ
Citera
Barbapappa
Mölndal
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1837


Trådstartare
Lars Aldebo skrev:
Ser att du saknar locket vid oljepåfyllningen. Du kan få köpa mitt för 1000kr
Jag har också noterat detta, dock avböjer jag det generösa erbjudandet vänligt men bestämt.

_________________
Peter Karlsson
Citera
Barbapappa
Mölndal
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1837


Trådstartare
Bwhaaa! > Efter en trevlig fotokväll med Gtiklubben i Göteborgstrakten så begav jag mig hemåt, åkte förbi en polares garage och kikade vad han hade för sig en stund. När jag skulle där ifrån så var bilen helt död, starkablar gjorde susen och bilen laddade som den skulle när den väl hade startat, nytt batteri får jag väl leta efter i morgon då verkar det som...

_________________
Peter Karlsson
Citera
Barbapappa
Mölndal
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1837


Trådstartare
Jaha då har det tillkommit nya tillbehör till bilen, vinterfälgar och batteri eftersom det andra aldrig verkade vilja ligga på rätt sida om 10Volt...

Svårt att stå emot plåtisar, speciellt när dom hittas till bra priser. 500:- för 4st orginalare i 6x15" anser jag vara godkänt, endast använda en vinter. thumbs up Får hoppas dom passar nu bara. Har inte riktigt bestämt mig för vilken däcksstorlek som jag ska välja än, men det löser sig väl.
Så här ser dom ut i.a.f.


Var ju tvungen att passa på att väga dom när det ändå inte satt däck monterade, 6,5kg.


En liten höstbild som avslutning.

_________________
Peter Karlsson
Citera
Joel
Linköping
Här sen Dec 2004
Inlägg: 25



Riktigt snygga foton. Aningens bättre än jag lyckas knäppa...
Var sugen på en Clio -01 när jag och brorsan var nere på import-tripp i Hamburg -02.
Men det blev en Coupé -98 för några tusen mindre istället.

_________________
Joel Nilson
nu:CBR 900 RR
då: Alfa 166 3.0, Fiat Coupé 20vt, Pug 205 1.9 gti, Pug 205 gti mi16, VW golf 1 gl, Alfa 164 3.0, Pug 205 1.9 gti, VW Golf 1 gl
Citera
Barbapappa
Mölndal
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1837


Trådstartare
Joel skrev:
Riktigt snygga foton. Aningens bättre än jag lyckas knäppa...
Var sugen på en Clio -01 när jag och brorsan var nere på import-tripp i Hamburg -02.
Men det blev en Coupé -98 för några tusen mindre istället.

Man tackar man tackar!
Men än är det inte försent att byta bil till en Clio vet du väl.

Jaha, nästa vecka är det dax att handla vinterdäck om allt går som planerat, sportiga dubbfria låga och smala saker från Continental tror jag det blev till slut. 175/55-15" Dessa är tänka att bli monterade på fälgarna längre upp i tråden, blir nog fint hoppas jag.

_________________
Peter Karlsson
Citera
Barbapappa
Mölndal
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1837


Trådstartare
Då var vinterpuckarna monterade, hala och eländiga, men det kanske tar sig senare. Bilder kommer nån dag då det är ljusare och mindre regnigt.

_________________
Peter Karlsson
Citera
Barbapappa
Mölndal
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1837


Trådstartare
Idag har jag varit och hämtat en uppsättning däck som förhoppningsvis ska ha lite bättre bett när snön försvinner. Det var förövrigt en strålande solig dag i Göteborg idag med flera plusgrader och torra vägar, det var ju till och med så att man blev sugen på att byta till sommardäck. Men framåt eftermiddagen så dök det upp riktigt svarta moln och när man kom hem så stod Clion med några cm snö på sig. Det måste bli vår på riktigt snart!



Däcken var det ja. Köpte på mig en uppsättning begagnade Conti Competition C1 som har gått en banträff i höstas på en liten Lupo. Inte jättemycket slitna tyckte jag i.a.f. Och som föregående ägare sa så var det nog nästan mer gummi på dom nu än när han köpte däcken. Jag har inte hittat nån som helst info om dessa däck här mer än en bild i r-däcksdatabasen, det kanske är en höjdare, vem vet.


Så där ser slitbanan ut, verkar ju t.o.m. gå att ta sig fram i regnoväder.

Del ett av vad som står på däcksidan.

och del två.

Vad jag blev mest förvånad över när jag kände på däcken var att däcksidorna kändes lite mindre styva eller vad man ska säga, då jämför jag med Yoko A032R som jag använt tidigare. Ska bli intressant att se hur dessa säck funkar när dom väl är på plats i.a.f.

_________________
Peter Karlsson
Citera
golf666
Dalarna, Falun
Här sen Jan 2005
Inlägg: 682



F-n har ni fått snö ni... hehe!
Sån otur har vi inte iaf här uppe! Längtar verkligen att montera sommardäcken nu..
Bara vägar har vi nästan överallt iaf, utom små vägarna!

Trevligt med r-däck
Nu fattas bara en sänkning och ett sånt där ferrita sportsystem
De blir en jäkla go sång med de systemet vill jag lova...

_________________
//Mvh Tobbe Granqvist
Mina bilar, Golf mk1, Audi S2 mfl.!
Gula golfen 402m: 11.15@204m/h
Citera
Barbapappa
Mölndal
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1837


Trådstartare
Nu var det ett tag sedan man skrev här märker jag, det är väl inte så mycket som har hänt heller i och för sig... Men snön smälte ju till slut och r-däcken är nu monterade på Clions orginalfälgar, verkar helt okej men det lär ju visa sig när man får tagit sig ut på nån bana.
Fick köpt på mig en liten (med betoning på liten ) hög med delar.
Eftersom jag är både talanglös på att svetsa och lite lat så köpte jag en uppsättning bultar som man ska montera genom fjäderbenet/spindeln på bilen för att kunna justera cambern eftersom bilen är fri från sådana lyxigheter från början. Dessa inhandlades från www.bilmodecenter.se och kommer från H&R.

Även en uppsättning bromsbelägg av orginalmodell inhandlades för de bakre klossarna är på gång att ge sig. Köpte en uppsättning fjädrar också, även dessa från H&R, brukar vara säkre kort de där grejerna tycker jag. Det är nog förövrigt första gången jag har sänkt en bil utan att byta dämpare samtidigt, men det lär man ju åka på inom kort ändå misstänker jag efter att ha använt dessa fjädrarna samt orginaldämpare...

Idag fick vi ju rena rama sommarvärmen här i Göteborgstrakten, dagens toppnotering utanför den stora fina och långa gula Mercedesen var 26 grader...

Så här blanka och fina var fjädrarna innan jag monterade dom i kväll.


Färdigt, syns ju knappt. Var allt bra sugen på att dra några varv på dom med Boschen.



Har bara kört en kort sväng runt i byn här nu, men det verkar helt klart lovande tycker jag, måste få hjulvinklarna fixade nu i veckan också, monterade inte dit de nya fina bultarna idag för då misstänker jag att det är lite lättare att få ett sämre resultat, skruva bort sig s.a.s. Dessa monteras när hjulvinklarna ska ställas. Det vore väl i.a.f. att ljuga att säga att det blev en hejdlös skillnad med dessa fjädrarna, det som slog mig mest när jag satte mig i bilen var väl att den kände så mycket lägre, kändes riktigt låg vilket den inte är.

Nu förstår jag ännu tydligare vad herr Falk & Aldebo menade med att abs:en går in och jobbar i tid och otid, får nog testa att sätta systemet ur spel nån dag, har du provat än Falk?

Jagade även bromsvätska idag efter jobbet, var på två Mekonomen butiker och några andra, och det verkar som att dom inte har sånt rejsigt sortiment, högsta noterade våta kokpunkt var runt 160grader, verkade klent? Var även på några ställen som sålde Motul och försökt få tag i deras rbf600 utan resultat, dot 5.1(?) hade dom och det var ju lite skillnad... Har nog inte fattat om det är dot4 eller dot5 man ska ha, vad är skillnaden och vad bör man satsa på i en bil som min? Den firman jag trodde var ett säkert kort där jag har sett att dom har haft rbf600 tidigare, nä där hade dom börjat med en annan leverantör nyligen som hade betydligt sämre spec på grejerna. Får ta mig ett snack med far min så kanske vi kan fara bort till den gamle roadracing världsmästaren och Motul-säljaren och fjäska eftersom det verkar vara ransonering hos handlarna.

_________________
Peter Karlsson
Citera
Barbapappa
Mölndal
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1837


Trådstartare
Idag fick jag hittat ett ställe som både sålde Motul och hade rbf600 på hyllan, Kenneths mc service på Hisingen. thumbs up Hoppas nu att det räcker med dessa två små burkarna, hade nog viljat ha tag i en till i.a.f. Om man ska söla, kladda och hålla på.

_________________
Peter Karlsson
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Renault Clio Sport -01 (såld)
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6   >>
6 besök senaste veckan (27648 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande