Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Renault Clio sport 2002. SÅLD
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8   >>
5 besök senaste veckan (29233 totalt)
wallnermike
Finspång
Här sen Apr 2008
Inlägg: 191


Trådstartare
Dignell skrev:


Jag vet faktikst inte, mer standard att köra med 12,6 iom att det är vad Wössner kolvarna brukar ha. Men visst ska man överdriva lite så kan man säkert ta ut 300hp+ @ 10.000rpm med rätt prepp. Men motorn kanske inte mår så bra vid sådana varvtal och lär få rätt kass körbarhet på låga varv samt att du måste serva var 100:e mil.

Allt handlar ju om hur extremt man vill göra det (läs hur stor börs man har).


dålig körbarhet på låga varv kan man leva med service var 100:e mil kan också vara ok
det är det med börsen det stupar på
får helt enkelt banta bilen mer för att komma upp i 4kg/hk.
skit samma det är ett senare bekymmer.
först ska dämparna och annat hitta på plats

_________________
Mikael Wallner

Clio sport -02
Citera
volymmannen
Timmernabben
Här sen Apr 2007
Inlägg: 1013



cnc portningen är ett sätt att göra toppen lite bättre på ett snabbt sätt men att det blir enorm bra för det är ingen garanti.
med bättre stakar skall det inte vara något problem att varva 8000-8500.
och vad är det som säger att man måste serva efter 100mil bara för man har 300hk.
om man använder bilen som vanligt och inte kör bankörning varje dag, så skall man inte behöva förkorta servicelängderna drastiskt.. men visst om man använder alla hk hela tiden,men du kör man inte hela service intervallet med orginalmotorn heller..

_________________
Tony Petersson

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Citera
wallnermike
Finspång
Här sen Apr 2008
Inlägg: 191


Trådstartare
var och grejade lite med bilen igår så nu är det dags för lite bilder.



började med att ta bort broms oken fram och skivorna.
Efter som jag bara kört ca 200 mil med beläggen så var oken lätta att få bort behövde inte ens använda 5-56
men det var värre med skivorna men dom lossnade dom med efter "lagom" mycket våld .


Sen gick jag på fjäder benen det var inga problem med dom heller bara lossa topp lagringarna
och skruva bort från spindeln. sen efter några timmar och många koppar kaffe(blir så när man håller till på en Statoil mack och kaffet är gratis) så var även dom borta.
försökte även ta bort torkaren till bakrutan men det gick inget bra. den hade rostat fast och min lilla avdragare var lite för stor.

först tänkte jag tömma ur broms vätskan också men jag komm på att det kanske inte är något bra om broms systemet står tomt, hade jag rätt?

_________________
Mikael Wallner

Clio sport -02
Citera
Lars Falk
Bromma
Här sen Nov 2002
Inlägg: 13194

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

wallnermike skrev:

Är det nya fjäderben på gång in? Vad blev det i så fall? (Kanske redan står i tråden förresten...)
Varför skulle du vilja tappa ur bromsvästskan...?

_________________

Rice and shine
Citera
wallnermike
Finspång
Här sen Apr 2008
Inlägg: 191


Trådstartare
Lars Falk skrev:
wallnermike skrev:

Är det nya fjäderben på gång in? Vad blev det i så fall? (Kanske redan står i tråden förresten...)
Varför skulle du vilja tappa ur bromsvästskan...?


jepp det blir bilstein b14,

hade tänkt byta broms vätskan och bromsslangarna (och jag vet inte hur gammal den som är i nu är) så det som är i nu ska ändå ur.

_________________
Mikael Wallner

Clio sport -02
Citera
Dignell
Västerås
Här sen Mar 2006
Inlägg: 3839

Moderator i ett av underforumen

wallnermike skrev:
Lars Falk skrev:
wallnermike skrev:

Är det nya fjäderben på gång in? Vad blev det i så fall? (Kanske redan står i tråden förresten...)
Varför skulle du vilja tappa ur bromsvästskan...?


jepp det blir bilstein b14,

hade tänkt byta broms vätskan och bromsslangarna (och jag vet inte hur gammal den som är i nu är) så det som är i nu ska ändå ur.


Ett tipps är att använda en injektionsspruta för att suga ur oljan ur reservoaren innan. Det kommer kladda något fruktansvärt annars och bromsoljan är som bekant inte så trevlig. Jag tycker också att Clion är en riktig bi**h att lufta, tipps kan vara en sådan där tryckluftsdriven historia. Tror jag fick lufta om 3-4ggr innan jag fick till det skapligt.

_________________
Mårten Dignell - Clio Sport 182
Rejsas Renault Sport sektion
Citera
Lars Falk
Bromma
Här sen Nov 2002
Inlägg: 13194

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Jag har bytt bromsvätska femtioelva gånger på ShoppingClion.
Jag brukar göra på det enklaste "manuella" sättet. Suger ur burken och fyller på nytt och pumpar igenom. Ett ok i taget.
På Clion ska bromsarna luftas i ordningen HB VF VB HF.
Tändningen ska vara avslagen (för att inte ABS'en ska trassla).
Har aldrig haft några problem med luft eller annat krångel när jag gjort så.
En sak att tänka på är att kolvarna i bakoken ska "stå rätt"...
Den räfflade ytan på kolven ska peka som på bilden när man skruvat in kolvarna. Anledningen är att det inte ska bli luftficka i bakoken. Kolvarna är antagligen inte symmetriska.


_________________

Rice and shine
Citera
volymmannen
Timmernabben
Här sen Apr 2007
Inlägg: 1013



Lars Falk skrev:
Jag har bytt bromsvätska femtioelva gånger på ShoppingClion.
Jag brukar göra på det enklaste "manuella" sättet. Suger ur burken och fyller på nytt och pumpar igenom. Ett ok i taget.
På Clion ska bromsarna luftas i ordningen HB VF VB HF.
Tändningen ska vara avslagen (för att inte ABS'en ska trassla).
Har aldrig haft några problem med luft eller annat krångel när jag gjort så.
En sak att tänka på är att kolvarna i bakoken ska "stå rätt"...
Den räfflade ytan på kolven ska peka som på bilden när man skruvat in kolvarna. Anledningen är att det inte ska bli luftficka i bakoken. Kolvarna är antagligen inte symmetriska.



Jag trodde kolvarna skulle stå rätt så att piggarna i klossarna håller kvar kolven så den inte snurrar, eftersom kolvarna skruvar ut sig när klossarna slits

_________________
Tony Petersson

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Citera
Lars Falk
Bromma
Här sen Nov 2002
Inlägg: 13194

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

volymmannen skrev:
Jag trodde kolvarna skulle stå rätt så att piggarna i klossarna håller kvar kolven så den inte snurrar, eftersom kolvarna skruvar ut sig när klossarna slits



Tony, smidig som alltid...
Har jag sagt nå't annat?

Självklart måste beläggets "pigg" passa i kolvens slits (som det står i bildtexten) för att självjusteringen ska funka.
Men dessutom ska den räfflade ytan peka som på bilden för att förhindra luftficka.




(Som en parantes kan nämnas att t.ex. vissa PFC-belägg inte har någon "pigg".
Då får man modifiera. Se nedan...)






_________________

Rice and shine
Citera
wallnermike
Finspång
Här sen Apr 2008
Inlägg: 191


Trådstartare
tack för alla tips. visste faktiskt inte att man skulle lufta oken i en vis ordning har det med att dom ligger på olika kretsar? visste inte om det med kolvarna bak heller. måste lära mig att kolla upp hur saker ska göras innan och inte bara tänka, ähh det är lätt eller det är nog så man gör. sån där trycklufts driven luftnings mojäng är redan inköpt.
nu ska jag beställa grejer

_________________
Mikael Wallner

Clio sport -02
Citera
wallnermike
Finspång
Här sen Apr 2008
Inlägg: 191


Trådstartare
beställde grejer från k-tec racing igår kväll.
det blev dessa saker:

coiloverkit bilstein b14,
solida topp lagringar till fram dämparna,
powerflex bussningar till bärarmarna fram och krägnings hämaren,
nya broms skivor brembo max,
så vart det även stålomspunna slangar.

hade även tänkt köpa en olje kylare men tyvär så räckte inte pengarna men det blir nog en ny beställning om några månader.

_________________
Mikael Wallner

Clio sport -02
Citera
Dignell
Västerås
Här sen Mar 2006
Inlägg: 3839

Moderator i ett av underforumen

wallnermike skrev:
tack för alla tips. visste faktiskt inte att man skulle lufta oken i en vis ordning har det med att dom ligger på olika kretsar? visste inte om det med kolvarna bak heller. måste lära mig att kolla upp hur saker ska göras innan och inte bara tänka, ähh det är lätt eller det är nog så man gör. sån där trycklufts driven luftnings mojäng är redan inköpt.
nu ska jag beställa grejer


Märkligt, hade ingen aning om det där med bakoken. Var tvungen att riva i morse och kolla självklart stod mina fel.... Däremot tycker jag det ser ut som två av mina fyra delar av kolven är räfflade

Sen är ordningen på luftningen riktigt märklig, i Haynes manualen till 1,6'an står det nämligen. VF, HF, HB, VB.

Känns som det kan finnas en anledning till att jag inte fått till bromsarna riktigt 100 på bilen sen jag bytte bromsslangar. Nu ska det iaf göras riktigt och med "tryckluftsmojäng" thumbs up

Fina grejer där Mike thumbs up

_________________
Mårten Dignell - Clio Sport 182
Rejsas Renault Sport sektion
Citera
wallnermike
Finspång
Här sen Apr 2008
Inlägg: 191


Trådstartare
Dignell skrev:


Märkligt, hade ingen aning om det där med bakoken. Var tvungen att riva i morse och kolla självklart stod mina fel.... Däremot tycker jag det ser ut som två av mina fyra delar av kolven är räfflade

Sen är ordningen på luftningen riktigt märklig, i Haynes manualen till 1,6'an står det nämligen. VF, HF, HB, VB.

Känns som det kan finnas en anledning till att jag inte fått till bromsarna riktigt 100 på bilen sen jag bytte bromsslangar. Nu ska det iaf göras riktigt och med "tryckluftsmojäng" thumbs up

Fina grejer där Mike thumbs up


jag tackar och bugar

konstigt att man på 1,6:an ska lufta fram först sen bak och på sporten fram, bak,fram och bak.
vart köpte du din trycklufts mojäng? Jag köpte min på biltema för 600:- sen två dagar efter läste jag någonstans här på rejsa att den var 100:- billigare på mekonomen.

_________________
Mikael Wallner

Clio sport -02
Citera
Lars Falk
Bromma
Här sen Nov 2002
Inlägg: 13194

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Dignell skrev:
Märkligt, hade ingen aning om det där med bakoken. Var tvungen att riva i morse och kolla självklart stod mina fel.... Däremot tycker jag det ser ut som två av mina fyra delar av kolven är räfflade

Sen är ordningen på luftningen riktigt märklig, i Haynes manualen till 1,6'an står det nämligen. VF, HF, HB, VB.

ordningen på luftningen står i ett tekniskt meddelande '3588A' från Renault för CliORS. Jag tror att jag antecknade det efter att jag läst på cliosport.net . (Emil borde kunna få fram det på jobbet...)
om jag minns rätt är två "kvadranter" på okolvens anlägningsyta mot belägget räfflade på vår bil oxå.
Det skulle vara intressant att riva isär ett bakre bromsok för att kolla hur det ser ut inuti, om det verkligen spelar nå'n roll hur kolven är vriden...

_________________

Rice and shine
Citera
wallnermike
Finspång
Här sen Apr 2008
Inlägg: 191


Trådstartare
Lars Falk skrev:

Det skulle vara intressant att riva isär ett bakre bromsok för att kolla hur det ser ut inuti, om det verkligen spelar nå'n roll hur kolven är vriden...


Nej nu vart jag nyfiken ju.

_________________
Mikael Wallner

Clio sport -02
Citera
Dennis H
Timmernabben
Här sen Aug 2007
Inlägg: 301



Dignell skrev:


Känns som det kan finnas en anledning till att jag inte fått till bromsarna riktigt 100 på bilen sen jag bytte bromsslangar.

Kan vara så att du har luftficka i abs ventilhuset då måste man aktivera pumpaggregatet med diagnosen för att få ut all luft.

_________________
Dennis Håkansson
Alpine V6 turbo USA nr:13av21
Alpine V6 turbo "vanlig europa modell"
Alpine 310 4cyl
Citera
Dignell
Västerås
Här sen Mar 2006
Inlägg: 3839

Moderator i ett av underforumen

Dennis H skrev:
Dignell skrev:


Känns som det kan finnas en anledning till att jag inte fått till bromsarna riktigt 100 på bilen sen jag bytte bromsslangar.

Kan vara så att du har luftficka i abs ventilhuset då måste man aktivera pumpaggregatet med diagnosen för att få ut all luft.


Vilket innebär? Lufta med tändningen påslagen?

_________________
Mårten Dignell - Clio Sport 182
Rejsas Renault Sport sektion
Citera
volymmannen
Timmernabben
Här sen Apr 2007
Inlägg: 1013



Lars Falk skrev:
volymmannen skrev:
Jag trodde kolvarna skulle stå rätt så att piggarna i klossarna håller kvar kolven så den inte snurrar, eftersom kolvarna skruvar ut sig när klossarna slits



Tony, smidig som alltid...
Har jag sagt nå't annat?

Självklart måste beläggets "pigg" passa i kolvens slits (som det står i bildtexten) för att självjusteringen ska funka.
Men dessutom ska den räfflade ytan peka som på bilden för att förhindra luftficka.

smidig som alltid ??
menade att jag inte hade någon aning om den räfflade ytan för luftfickor, bara att dom skulle sitta i spåret på klossarna,har jag sagt något annat??

_________________
Tony Petersson

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Citera
volymmannen
Timmernabben
Här sen Apr 2007
Inlägg: 1013



Dignell skrev:
Dennis H skrev:
Dignell skrev:


Känns som det kan finnas en anledning till att jag inte fått till bromsarna riktigt 100 på bilen sen jag bytte bromsslangar.

Kan vara så att du har luftficka i abs ventilhuset då måste man aktivera pumpaggregatet med diagnosen för att få ut all luft.


Vilket innebär? Lufta med tändningen påslagen?

nej abs aktiverad det kan göras med clipen..

_________________
Tony Petersson

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Citera
Dignell
Västerås
Här sen Mar 2006
Inlägg: 3839

Moderator i ett av underforumen

volymmannen skrev:
Dignell skrev:
Dennis H skrev:
Dignell skrev:


Känns som det kan finnas en anledning till att jag inte fått till bromsarna riktigt 100 på bilen sen jag bytte bromsslangar.

Kan vara så att du har luftficka i abs ventilhuset då måste man aktivera pumpaggregatet med diagnosen för att få ut all luft.


Vilket innebär? Lufta med tändningen påslagen?

nej abs aktiverad det kan göras med clipen..


Typ kan bara göras hos Renault för 500kr eller vad?

_________________
Mårten Dignell - Clio Sport 182
Rejsas Renault Sport sektion
Citera
volymmannen
Timmernabben
Här sen Apr 2007
Inlägg: 1013



Dignell skrev:
volymmannen skrev:
Dignell skrev:
Dennis H skrev:
Dignell skrev:


Känns som det kan finnas en anledning till att jag inte fått till bromsarna riktigt 100 på bilen sen jag bytte bromsslangar.

Kan vara så att du har luftficka i abs ventilhuset då måste man aktivera pumpaggregatet med diagnosen för att få ut all luft.


Vilket innebär? Lufta med tändningen påslagen?

nej abs aktiverad det kan göras med clipen..


Typ kan bara göras hos Renault för 500kr eller vad?

Det brukar vara dom som har en clip, inte så mycket att göra åt..

_________________
Tony Petersson

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Renault Clio sport 2002. SÅLD
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8   >>
5 besök senaste veckan (29233 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande