Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 >> 5 besök senaste veckan (29233 totalt) |
dålig körbarhet på låga varv kan man leva med service var 100:e mil kan också vara ok det är det med börsen det stupar på ![]() får helt enkelt banta bilen mer för att komma upp i 4kg/hk. skit samma det är ett senare bekymmer. först ska dämparna och annat hitta på plats _________________ Mikael Wallner Clio sport -02 |
||||||||||
cnc portningen är ett sätt att göra toppen lite bättre på ett snabbt sätt men att det blir enorm bra för det är ingen garanti.
med bättre stakar skall det inte vara något problem att varva 8000-8500. och vad är det som säger att man måste serva efter 100mil bara för man har 300hk. om man använder bilen som vanligt och inte kör bankörning varje dag, så skall man inte behöva förkorta servicelängderna drastiskt.. men visst om man använder alla hk hela tiden,men du kör man inte hela service intervallet med orginalmotorn heller.. _________________ Tony Petersson Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen |
||||||||||
var och grejade lite med bilen igår så nu är det dags för lite bilder.
![]() började med att ta bort broms oken fram och skivorna. Efter som jag bara kört ca 200 mil med beläggen så var oken lätta att få bort behövde inte ens använda 5-56 men det var värre med skivorna men dom lossnade dom med efter "lagom" mycket våld ![]() ![]() Sen gick jag på fjäder benen det var inga problem med dom heller bara lossa topp lagringarna och skruva bort från spindeln. sen efter några timmar och många koppar kaffe(blir så när man håller till på en Statoil mack och kaffet är gratis) så var även dom borta. försökte även ta bort torkaren till bakrutan men det gick inget bra. den hade rostat fast och min lilla avdragare var lite för stor. först tänkte jag tömma ur broms vätskan också men jag komm på att det kanske inte är något bra om broms systemet står tomt, hade jag rätt? _________________ Mikael Wallner Clio sport -02 |
||||||||||
Är det nya fjäderben på gång in? Vad blev det i så fall? (Kanske redan står i tråden förresten...) Varför skulle du vilja tappa ur bromsvästskan...? |
||||||||||
jepp det blir bilstein b14, hade tänkt byta broms vätskan och bromsslangarna (och jag vet inte hur gammal den som är i nu är) så det som är i nu ska ändå ur. _________________ Mikael Wallner Clio sport -02 |
||||||||||
Ett tipps är att använda en injektionsspruta för att suga ur oljan ur reservoaren innan. Det kommer kladda något fruktansvärt annars och bromsoljan är som bekant inte så trevlig. Jag tycker också att Clion är en riktig bi**h att lufta, tipps kan vara en sådan där tryckluftsdriven historia. Tror jag fick lufta om 3-4ggr innan jag fick till det skapligt. |
||||||||||
Jag har bytt bromsvätska femtioelva gånger på ShoppingClion.
Jag brukar göra på det enklaste "manuella" sättet. Suger ur burken och fyller på nytt och pumpar igenom. Ett ok i taget. På Clion ska bromsarna luftas i ordningen HB VF VB HF. Tändningen ska vara avslagen (för att inte ABS'en ska trassla). Har aldrig haft några problem med luft eller annat krångel när jag gjort så. En sak att tänka på är att kolvarna i bakoken ska "stå rätt"... Den räfflade ytan på kolven ska peka som på bilden när man skruvat in kolvarna. Anledningen är att det inte ska bli luftficka i bakoken. Kolvarna är antagligen inte symmetriska. ![]() |
||||||||||
Jag trodde kolvarna skulle stå rätt så att piggarna i klossarna håller kvar kolven så den inte snurrar, eftersom kolvarna skruvar ut sig när klossarna slits _________________ Tony Petersson Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen |
||||||||||
![]() Tony, smidig som alltid... ![]() ![]() Har jag sagt nå't annat? Självklart måste beläggets "pigg" passa i kolvens slits (som det står i bildtexten) för att självjusteringen ska funka. Men dessutom ska den räfflade ytan peka som på bilden för att förhindra luftficka. (Som en parantes kan nämnas att t.ex. vissa PFC-belägg inte har någon "pigg". Då får man modifiera. Se nedan...) ![]() ![]() ![]() |
||||||||||
tack för alla tips. visste faktiskt inte att man skulle lufta oken i en vis ordning har det med att dom ligger på olika kretsar? visste inte om det med kolvarna bak heller. måste lära mig att kolla upp hur saker ska göras innan och inte bara tänka, ähh det är lätt eller det är nog så man gör. sån där trycklufts driven luftnings mojäng är redan inköpt.
nu ska jag beställa grejer ![]() _________________ Mikael Wallner Clio sport -02 |
||||||||||
beställde grejer från k-tec racing igår kväll.
det blev dessa saker: coiloverkit bilstein b14, solida topp lagringar till fram dämparna, powerflex bussningar till bärarmarna fram och krägnings hämaren, nya broms skivor brembo max, så vart det även stålomspunna slangar. hade även tänkt köpa en olje kylare men tyvär så räckte inte pengarna men det blir nog en ny beställning om några månader. _________________ Mikael Wallner Clio sport -02 |
||||||||||
Märkligt, hade ingen aning om det där med bakoken. Var tvungen att riva i morse och kolla självklart stod mina fel.... ![]() ![]() Sen är ordningen på luftningen riktigt märklig, i Haynes manualen till 1,6'an står det nämligen. VF, HF, HB, VB. ![]() Känns som det kan finnas en anledning till att jag inte fått till bromsarna riktigt 100 på bilen sen jag bytte bromsslangar. ![]() ![]() Fina grejer där Mike ![]() |
||||||||||
jag tackar och bugar ![]() konstigt att man på 1,6:an ska lufta fram först sen bak och på sporten fram, bak,fram och bak. vart köpte du din trycklufts mojäng? Jag köpte min på biltema för 600:- sen två dagar efter läste jag någonstans här på rejsa att den var 100:- billigare på mekonomen. _________________ Mikael Wallner Clio sport -02 |
||||||||||
ordningen på luftningen står i ett tekniskt meddelande '3588A' från Renault för CliORS. Jag tror att jag antecknade det efter att jag läst på cliosport.net . (Emil borde kunna få fram det på jobbet...) om jag minns rätt är två "kvadranter" på okolvens anlägningsyta mot belägget räfflade på vår bil oxå. Det skulle vara intressant att riva isär ett bakre bromsok för att kolla hur det ser ut inuti, om det verkligen spelar nå'n roll hur kolven är vriden... |
||||||||||
Nej nu vart jag nyfiken ju. _________________ Mikael Wallner Clio sport -02 |
||||||||||
Kan vara så att du har luftficka i abs ventilhuset då måste man aktivera pumpaggregatet med diagnosen för att få ut all luft. _________________ Dennis Håkansson Alpine V6 turbo USA nr:13av21 Alpine V6 turbo "vanlig europa modell" Alpine 310 4cyl |
||||||||||
Vilket innebär? Lufta med tändningen påslagen? |
||||||||||
smidig som alltid ?? menade att jag inte hade någon aning om den räfflade ytan för luftfickor, bara att dom skulle sitta i spåret på klossarna,har jag sagt något annat?? _________________ Tony Petersson Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen |
||||||||||
nej abs aktiverad det kan göras med clipen.. _________________ Tony Petersson Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen |
||||||||||
Typ kan bara göras hos Renault för 500kr eller vad? |
||||||||||
Det brukar vara dom som har en clip, inte så mycket att göra åt.. _________________ Tony Petersson Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen |
||||||||||
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 >> 5 besök senaste veckan (29233 totalt) |