Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Alfa Romeo 75 V6 CAR Challange #20, Såld
<<   1, 2, 3, 4 ... 11, 12, 13   >>
4 besök senaste veckan (66830 totalt)
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5745



Jodå, det är krav på defroster (alltså något som kan hålla framrutan fri från imma och is). Jag vet inte när kravet kom, kanske efter 1975 när man slutat sälja VW Typ 1 i Sverige ;-)

/Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
Gustav_H78
Lerum
Här sen Feb 2009
Inlägg: 1683


Trådstartare
therealpinto skrev:
Jodå, det är krav på defroster (alltså något som kan hålla framrutan fri från imma och is). Jag vet inte när kravet kom, kanske efter 1975 när man slutat sälja VW Typ 1 i Sverige ;-)

/Gustaf


Tur att jag köpte min fläkt på Jula då så han slapp klaga på det Såg att även Feltema har nån för typ 150 spänn.

_________________
Gustav Holmdahl, en tom själ utan räserbil
Alfa Romeo 75 3,0 V6 CAR Challenge *Såld*
BMW E30 328 långlopps bil *Såld*
VW Lupo 3L Antiräsern, work in progress
Citera
Gustav_H78
Lerum
Här sen Feb 2009
Inlägg: 1683


Trådstartare
Tjena!

Hoppas det är snö när vi kör Challange, för nu har jag övat

Har varit ute på Nedjsöns is lördag och söndag och dragit några varv på banan där. Tyvärr med vanliga dubbdäck, men det känns som bra övning för att få reda på balansen i bilen. Efter några varv så lär man sig mer och mer och farten går att öka rätt bra. Efter att ha kollat GPS-loggen så ser man att det går att åka fort, även med vanliga dubbdäck på is. Som tur är var det några bilar med rallydubb som rev upp isen åt oss andra klåpare. Ligger isen på helgerna framöver så blir det nog några varv till.

_________________
Gustav Holmdahl, en tom själ utan räserbil
Alfa Romeo 75 3,0 V6 CAR Challenge *Såld*
BMW E30 328 långlopps bil *Såld*
VW Lupo 3L Antiräsern, work in progress
Citera
Ickad
Linghem
Här sen Okt 2004
Inlägg: 471



fusk...

_________________
Richard Eliasson
Alfa 156 Procar
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2548



Var också ute och tränade i helgen på isarna med en 75 3.0, riktigt kul :-)

Fast vi kör ju med Rally däck dubbade för isen. Med vanliga vinterdäck får man knappt upp någon fart.


För några år sedan hade vi en bra raksträcka på isen, då gick dåvarande isbilen en 75 TS i 170 km/h på isen.


/Benny

_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
Gustav_H78
Lerum
Här sen Feb 2009
Inlägg: 1683


Trådstartare
Benny Steen skrev:
Var också ute och tränade i helgen på isarna med en 75 3.0, riktigt kul :-)

Fast vi kör ju med Rally däck dubbade för isen. Med vanliga vinterdäck får man knappt upp någon fart.

För några år sedan hade vi en bra raksträcka på isen, då gick dåvarande isbilen en 75 TS i 170 km/h på isen.


/Benny


Jo, helst skulle man haft "riktiga" däck. Men i brist på annat. GPS'en säger drygt 100 knyck i maxfart. Gissar att en standard TS hade gjort sig bättre rent greppmässigt än min turbo...

_________________
Gustav Holmdahl, en tom själ utan räserbil
Alfa Romeo 75 3,0 V6 CAR Challenge *Såld*
BMW E30 328 långlopps bil *Såld*
VW Lupo 3L Antiräsern, work in progress
Citera
Gustav_H78
Lerum
Här sen Feb 2009
Inlägg: 1683


Trådstartare
Så där, anmäld till Åkes kurs på Sviestad 8 April. "Bara" att skruva ihop bilen och fixa vagnbok då. Måtte det bli varmare grader snart så man kan ge sig ut i garaget. Kanske får bli att meka i dubbla underställ för att hinna färdigt. 70 dagar kvar...

_________________
Gustav Holmdahl, en tom själ utan räserbil
Alfa Romeo 75 3,0 V6 CAR Challenge *Såld*
BMW E30 328 långlopps bil *Såld*
VW Lupo 3L Antiräsern, work in progress
Citera
the furious seventh

Här sen Mar 2009
Inlägg: 254

Namndispens
Namndispens

trevlig bil! vill ha en sådan..

jag undrar om det går få 300hk? kanske nån expert vet?

jag föredrar 1,8 än någon v6.. vet någon viktskillnad mellan v6 o fyran med turbo?

_________________
Tomas M
Citera
Gustav_H78
Lerum
Här sen Feb 2009
Inlägg: 1683


Trådstartare
panda skrev:
trevlig bil! vill ha en sådan..

jag undrar om det går få 300hk? kanske nån expert vet?

jag föredrar 1,8 än någon v6.. vet någon viktskillnad mellan v6 o fyran med turbo?


Fråga den här killen *** https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=59267 *** Kolla in hans "rakt fram räser" så inser du att 300 hästar inte är några bekymmer ur en 1,8t med lite modifieringar thumbs up

Jag har sett vikter nånstans, men jag tror inte det skiljer många kilo mellan 1,8t med aggregat och intercooler jämfört med v6'an som är en riktigt fin pjäs. En vältrimmad Alfa V6 med separata spjäll är bland det skönaste man kan lyssna på. Men jag måste säga att turbon går riktigt fint den också, inte samma ljud tyvärr

_________________
Gustav Holmdahl, en tom själ utan räserbil
Alfa Romeo 75 3,0 V6 CAR Challenge *Såld*
BMW E30 328 långlopps bil *Såld*
VW Lupo 3L Antiräsern, work in progress
Citera
Flame
Avesta
Här sen Aug 2003
Inlägg: 101



300hk kräver en hel del ladd tryck men det är helt klart möjligt. min 1.8 med nytt grenrör,"stor" turbo,nytt insug, ny ic,, portad topp, sug motor kammar och efftermarknads sprut gav sist 200hk på hjulen vid 1,1bar. ska snart sätta upp den igen så vi får se vad den ger på 2+bar. 300hk på hjulen ska det ge i alla fall. kolvar med högre komp samt bättre kammar ger nog en betydligt trevligare motor.

_________________
Nicklas Flor'en
Alfa 1750 gtv -70, Alfa 1750 Berlina -71 Porsche 997 C2 RS, Cheva Camaro Z06 -67, Bmw 530xd -07, Saab 93 Aero -14
Citera
the furious seventh

Här sen Mar 2009
Inlägg: 254

Namndispens
Namndispens

Flame skrev:
300hk kräver en hel del ladd tryck men det är helt klart möjligt. min 1.8 med nytt grenrör,"stor" turbo,nytt insug, ny ic,, portad topp, sug motor kammar och efftermarknads sprut gav sist 200hk på hjulen vid 1,1bar. ska snart sätta upp den igen så vi får se vad den ger på 2+bar. 300hk på hjulen ska det ge i alla fall. kolvar med högre komp samt bättre kammar ger nog en betydligt trevligare motor.


låter lovande.. hur mkt tål vxllådan? alltså den som följer med turbo..finns en likadan vxllåda i andra versioner?

_________________
Tomas M
Citera
the furious seventh

Här sen Mar 2009
Inlägg: 254

Namndispens
Namndispens

Gustav_H78 skrev:
panda skrev:
trevlig bil! vill ha en sådan..

jag undrar om det går få 300hk? kanske nån expert vet?

jag föredrar 1,8 än någon v6.. vet någon viktskillnad mellan v6 o fyran med turbo?


Fråga den här killen *** https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=59267 *** Kolla in hans "rakt fram räser" så inser du att 300 hästar inte är några bekymmer ur en 1,8t med lite modifieringar thumbs up

Jag har sett vikter nånstans, men jag tror inte det skiljer många kilo mellan 1,8t med aggregat och intercooler jämfört med v6'an som är en riktigt fin pjäs. En vältrimmad Alfa V6 med separata spjäll är bland det skönaste man kan lyssna på. Men jag måste säga att turbon går riktigt fint den också, inte samma ljud tyvärr


ska kika på den där tråden framöver.. kolfiber orgie

jag personligen tror mer på 1,8t pga kanske lägre tyngdpunkt och mer jämn fördelning av utstickande saker som är fastskruvade på motorn (snäcka, IC). därav ger det bättre balans i resten av bilen. bilen blir mindre understyrd nog också. någon får gärna rätta mig om jag har fel..

det e ju en DTM version 1987 replica som jag drömmer om att få köra (bygga?).

Under 900kg och 300hk .... i mina drömmar..

kanske du förverkligar det

_________________
Tomas M
Citera
Flame
Avesta
Här sen Aug 2003
Inlägg: 101



Växellådan tål nog inte massor med stryk, men den enda jag vet och sett bilder på som kört sönder en transaxellåda är en herre med 24v 3.0 6:a med dubbel turbo och han lär har bra mycket mer vrid än en 1,8 4:a. är ingen större skilnad mellan alla 116 serie lådor förutom diff broms i vissa och div olika kopplingar. sjävla lådan är lika fast med lite olika utväxling på drev.

Ang vad som är bäst i en ban åka bil så lär jag nog lägga min röst på en v6:a, har bara kört jätte lite i min bil och kanske 50-60mil i en små trimmad 75 turbo men registret är långt från ban åka anpassat. "ketchup" effekten är värkligen av 80-tals standard, inget händer, inget händer å så kommer allt! Med dubbelt så mycket laddtryck tror jag inte min kommer bli lättare att hantera. med bättre kolvar och kammar samt en fin "race turbo" bör man kunna bygga en motor med bättre register.

_________________
Nicklas Flor'en
Alfa 1750 gtv -70, Alfa 1750 Berlina -71 Porsche 997 C2 RS, Cheva Camaro Z06 -67, Bmw 530xd -07, Saab 93 Aero -14
Citera
Gustav_H78
Lerum
Här sen Feb 2009
Inlägg: 1683


Trådstartare
[quote="panda"][quote="Gustav_H78"]
panda skrev:
trevlig bil! vill ha en sådan..

det e ju en DTM version 1987 replica som jag drömmer om att få köra (bygga?).

Under 900kg och 300hk .... i mina drömmar..

kanske du förverkligar det


Mjo, siktar på 900kg(1030 idag och det finns mycket att lätta) så småningom och har jag 250 hästar i motorn är jag nöjd. Första säsongen kommer jag sikta på att ta mig runt helskinnad och med hel bil. Till nästa säsong kanske det blir modernare turbo och rejäl mappning på rullar, det finns potential i motorn till mer effekt än idag.

Turbo eller V6 är en smaksak. Båda har sina för och nackdelar. Turbo är lättare att trimma, men inte lika hållbart, V6 har bättre bottendrag tex. En "rätt" bygd turbomotor funkar fint på bana den också.

300hk ska inte vara något problem med lådorna, ska man över det får man nog se sig om efter annan låda. Det som ryker först är synkringar, pga av dåligt utförda växlingar och för tunga drev i lådan. Det finns lättade drevsatser, eller så borrar man och svarvar själv. Tänkte försöka fixa en sådan låda till nästa säsong om tid och pengar finns. Vanligast på banan är TS lådan som har bra utväxling och diffbroms. Ska man köra landsväg tycker jag 3,0'ans låda är bra då den har högre utväxling och diffbroms även den.

_________________
Gustav Holmdahl, en tom själ utan räserbil
Alfa Romeo 75 3,0 V6 CAR Challenge *Såld*
BMW E30 328 långlopps bil *Såld*
VW Lupo 3L Antiräsern, work in progress
Citera
the furious seventh

Här sen Mar 2009
Inlägg: 254

Namndispens
Namndispens

flame och gustav, tack för svar.. jag är sugen på en alfa mer än någonsin

_________________
Tomas M
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18657



Gustav_H78 skrev:
Turbo eller V6 är en smaksak. Båda har sina för och nackdelar. Turbo är lättare att trimma, men inte lika hållbart, V6 har bättre bottendrag tex. En "rätt" bygd turbomotor funkar fint på bana den också.


Inte ofta man drar husvagn med en tävlingsbil...

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Gustav_H78
Lerum
Här sen Feb 2009
Inlägg: 1683


Trådstartare
MaZ skrev:
Gustav_H78 skrev:
Turbo eller V6 är en smaksak. Båda har sina för och nackdelar. Turbo är lättare att trimma, men inte lika hållbart, V6 har bättre bottendrag tex. En "rätt" bygd turbomotor funkar fint på bana den också.


Inte ofta man drar husvagn med en tävlingsbil...


Så sant så sant Var själv skeptiskt till turbo på banan först, men måste säga att min motor trots att den är bygd för rätt många år sedan har ett bra register. Inga problem att ligga på "rätt" varvtal så man har effekten tillgänglig. Iom att bilen är lätt är det inga problem att köra stadstrafik heller om man skulle vilja det, då sitter det ändå vassare kammar och stooooora spridare i min bil tex. Originalstorlek på turbon hjälper till att få körbarhet i grejerna, tror inte jag kommer gå upp särskilt mycket i storlek om/när jag byter snurra nån gång.

Just nu längtar jag mest efter lite varmare grader så man kan börja skruva för att få bilen klar till förarkursen 8 april...

_________________
Gustav Holmdahl, en tom själ utan räserbil
Alfa Romeo 75 3,0 V6 CAR Challenge *Såld*
BMW E30 328 långlopps bil *Såld*
VW Lupo 3L Antiräsern, work in progress
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18657



Gustav_H78 skrev:
originalstorlek på turbon hjälper till att få körbarhet i grejerna, tror inte jag kommer gå upp särskilt mycket i storlek om/när jag byter snurra nån gång.



pja, optimerar man för stadstrafik så...

Du får skilja på lag och spool (typ), stor tyrbo behöver ju inte betyda mycket lag, däremot spoolar den ju senare, men vem bryr sig om laddet kommer vid 3000-3500 på en tävlingsmotor?

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Gustav_H78
Lerum
Här sen Feb 2009
Inlägg: 1683


Trådstartare
MaZ skrev:
Gustav_H78 skrev:
originalstorlek på turbon hjälper till att få körbarhet i grejerna, tror inte jag kommer gå upp särskilt mycket i storlek om/när jag byter snurra nån gång.



pja, optimerar man för stadstrafik så...

Du får skilja på lag och spool (typ), stor tyrbo behöver ju inte betyda mycket lag, däremot spoolar den ju senare, men vem bryr sig om laddet kommer vid 3000-3500 på en tävlingsmotor?


optimerat och optimerat Det kommer en rätt bra skjuts vid 3000rpm, men den är relativt lättkörd under det också. Vid besöket hos SBP var det skönt att bes-gubben höll sig runt 2000rpm

Jo, det är skillnad på turbo och turbo. Just nu sitter det en Trim60 originalturbo på min motor, hade inte skadat med ett modernare aggregat. Då hade man fått både bättre körbarhet och kanske lite mer knuff.

_________________
Gustav Holmdahl, en tom själ utan räserbil
Alfa Romeo 75 3,0 V6 CAR Challenge *Såld*
BMW E30 328 långlopps bil *Såld*
VW Lupo 3L Antiräsern, work in progress
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18657



Trim60, det förklarar varför du anser att den har ett brett register.
orginalturbon kroknar rejält över 5000 och ger ett grymt trist register. thumbs down

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Gustav_H78
Lerum
Här sen Feb 2009
Inlägg: 1683


Trådstartare
MaZ skrev:
Trim60, det förklarar varför du anser att den har ett brett register.
orginalturbon kroknar rejält över 5000 och ger ett grymt trist register. thumbs down


Jo, då förstår du varför jag redan nu innan säsongen ens har börjat kikar på ny snurra till nästa år Man tjänar inte mycket att dra upp den i varvstoppet som det är nu. Men först ska vi lära oss köra ordentligt, sen ska vi bygga ny motor. En modernare snurra, typ TD04 16T eller 19T tror jag hade suttit som en smäck. Eller vad tror du? Siktar inte på några jätteeffekter direkt, hellre hållbart, men helst både och thumbs up

Hur går det med din egen maskin förresten, var det inte en snigel på väg in där också? Eller blev det sexa?

_________________
Gustav Holmdahl, en tom själ utan räserbil
Alfa Romeo 75 3,0 V6 CAR Challenge *Såld*
BMW E30 328 långlopps bil *Såld*
VW Lupo 3L Antiräsern, work in progress
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Alfa Romeo 75 V6 CAR Challange #20, Såld
<<   1, 2, 3, 4 ... 11, 12, 13   >>
4 besök senaste veckan (66830 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande