Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Porsche917 | << 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10 >> 6 besök senaste veckan (30299 totalt) |
Alltså det här projektet är bara ett sådant jag drömmer om. För lite sedan läste jag om en snubbe som gjort en racebil/chassi av en Boxster. Det var då jag började kasta lystna blickar efter min frus Boxster.
Förra veckan var jag på Porscemuséet i Stuttgart och sprang på karossen nedan. Nu har jag besvärliga planer på hur jag skall förklara för Monica att hennes Boxster plötsligt har försvunnit. Fantastiskt projekt, riktigt kul att följa och heja glatt på. _________________ Anders F@lk 993 C2 944 KULRÄSERN 997.2 GT3 3.8 GT4 2016 Ex. 964RS HÄRLIGT RÖD Ex. BMW M3 e46 Ex. Be yourself, everyone else is allready taken |
||||
Äsch då, hon har bara ögon för Lukas nu ändå, bara kör..... _________________ Thomas Runebrant Boxster S -01 GT edi Boxster S -04 Race ex Cupra R Ringen Toy II ex M3 E36 BTG 7:51 TF ex 996GT3 CS ex 993TT RS/CS ex 911 -78 3.8l ex |
||||
Superball den där lilla racerbilen utan kaross är.
Har varit nere och svetsat på mitt chassie i kväll Så där nån ting kommer mitt provchassie att se ut och min plan är att bygga den körbar. Sen är det "bara" att sätta dit karossen. Alla mått skall vara rätt och placeringen av föraren är 917 mått. Mina planer är att göra den sfro/testa compliant. Dom problemområden jag har identifierat Förarens placering Lysenas placering Ser ni några andra frågetecken så skrik till Jag är rätt liten 1.76 så det kanske kan fixas med lite bakflyttad stol. Lite mer upprätt körställning Och lite tillbakaflyttas pedalställ. Vill beställa hjul nu Har tittat på halibrand pin drive med mittmutter. Typ gt40 För att få plats med Porsches bromsok så trorjag att jag måste ha 17"hjul Fälg fram 8 tum bred och bak 10.5 Det finns olika backspace Men totalbredd däck fram bak skall vara 1800 mm Sen gäller det. Att hitta 17 tumsdäck som har lite högre profil, letat som fan men inte hittat nåt Som känns ok. Behöver inte vara r däck. Avon har däck med då är dom lite dyra. Torbjörn _________________ Torbjörn segerström |
||||
Jag tror ljusen placering är den största utmaningen. Gustaf som ju är besiktningsman för sfro var ju ändå öppen för dialog om fötterna. Saknas det bilder i inlägget?
_________________ A.n.d.e.r.s.:-:.K.l.i.n.g.b.e.r.g AC Cobra 427 S/C Replica Mazda MX-5 NBFL https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=92529 |
||||
Angående däck, tänk på att det ska vara E-märkta däck på ett amatörbygge.
Michelin TB-15 är E-märkt och kunde nog vara "rätt" men det är bara 15". Jag vet inte om Avons däck är märkta men det är värt att kolla runt en del och tänka efter före. Det händer att jag besiktar roddar och annat som har motsvarande utseendekrav om högre profil där man valt pickupdäck som kan vara gjorda för väldigt hög belastning, de fungerar sällan bra på en lätt bil. Det kan vara så att för gatbruk behöver man anpassa fälgbredd så det finns vettiga däck att få tag på. Bilen ska ju klara bromsproverna vid slutbesiktningen och då behövs vettigt grepp. Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||||
Anders
Du behöver inte knycka frugans boxter. En lite skadad boxter som har all mekanik är "billig" Och tänk va mycket man får. Vissa skrotfirman här i Sverige har specialiserat sig på Porsche och boxter Det gäller bara att lyckas kontakta dom i rätt tid efter att dom löst in en bil. Man kan få ett bra pris om man handlar i "klumpform" Då kan man köpa ALL mekanik utan att behöva vara bildemonterare själv. Boxterns bakmotorklump är fantastiskt Komplett. Tänk du får motor ,låda hela subframendrivaxlar hubbar.fjäderben,bärarmar. Styrbox. Ja det går att låsa upp startspärr mobilazer för 1600 + moms Hela klumpen hängeri bilen på 2 balkar med 4 m10 och ett främre gummimotorfäste. Sen är växlingen wire med en främre växelspaks box all Porsche. Letar själv lite grann efter en till Sen om inte boxtersexan är effektfull nog så kan man (tror jag) byta till en annan m96 motor. Kom med i mittmotorgänget. Jag kan fixa flera 917 karosser .finare än rcr:s Jag bjuder på måtten för motorinbyggnaden. Torbjörn _________________ Torbjörn segerström |
||||
Anders
Du behöver inte knycka frugans boxter. En lite skadad boxter som har all mekanik är "billig" Och tänk va mycket man får. Vissa skrotfirman här i Sverige har specialiserat sig på Porsche och boxter Det gäller bara att lyckas kontakta dom i rätt tid efter att dom löst in en bil. Man kan få ett bra pris om man handlar i "klumpform" Då kan man köpa ALL mekanik utan att behöva vara bildemonterare själv. Boxterns bakmotorklump är fantastiskt Komplett. Tänk du får motor ,låda hela subframendrivaxlar hubbar.fjäderben,bärarmar. Styrbox. Ja det går att låsa upp startspärr mobilazer för 1600 + moms Hela klumpen hängeri bilen på 2 balkar med 4 m10 och ett främre gummimotorfäste. Sen är växlingen wire med en främre växelspaks box all Porsche. Letar själv lite grann efter en till Sen om inte boxtersexan är effektfull nog så kan man (tror jag) byta till en annan m96 motor. Kom med i mittmotorgänget. Jag kan fixa flera 917 karosser .finare än rcr:s Jag bjuder på måtten för motorinbyggnaden. Torbjörn _________________ Torbjörn segerström |
||||
Förr i världen tex i Amerika så kopplade man ihop motorer så där osofistikerat som bara amerikaner kan.
Tex två kompressormatade 392 Chrysler hemisar och så körde man. Vad jag vet så funkade det ,ialla fall 402m Kan man vara lika rå idag och koppla ihop två 996 motorer? Två M96 motorer. På längden alltså. Då får man en flat 12. En boxter låda bör klara vridet och effekten Eftersom det är "vanligt me boxterlådor och ls3 motorer I tex Ferrari P4 repliker. Baileys car säger att Dom har en sån på ritbordet Vad tycker ni Torbjörn _________________ Torbjörn segerström |
||||
Klarar veven dubbla vridet och du kan styra det jämnt och fint så är det väl bara att köra.
Men om du ska ha dubbla fram och bakstycken så blir det ju längre än dedikerad 12a med hela kammar med en drivning etc. Men det blir ju inte rätt ljud om du inte fasförskjuter motorerna och plockar cylindrar lite här och där till kollektorerna. Sen var det ju detta att 917 är väldigt kort. Edit: H12a? |
||||
Allt går, klart man kan få det att fungera, men min högst personliga uppfattning att det är kanske inget man ger sig på i sammband med ett bilbygge, att som ensam byggare eller privatperson med några kompisar. Göra så kommer antagligen innebära väldans många år innan man har en fungerande bil,.
Isåfall kanske ta höjd platsmässigt när man bygger chassie. Få igång å prova ut så man har ett någorlunda fungerande chassie /bil. Och sedan ge sig på att få dit motornummer två. Alternativt prova ut motor/låda styrsystem i bänk eller någon slags tillfällig bil, för att sedan bygga den slutliga bilen kring den då utprovade motorn/styrsysyemet. Men en väldigt intressant tanke, har sett liknande saker göras med dubbla orginal styrsystem eller med ett slags "waste/slav" liknande system där man ställer in den ena motorn å bara låter den andra "hänga med" på vinst och förlust. Inget jag personligen skulle nöja mig med eller lita på, inte om man söker någon typ av tillförlitlighet. Isåfall möjligen förgasarmotor med varsitt fördelar-system , dvs basic, å då mest "för att" eller för ljudet. Att förskjuta skulle vara ett "måste". Antar att det är 120 graders tändfördelning på en sådan motor, isåfall skulle jag förskjuta motorerna 60 grader och ha ett styrsystem som kör alla 12 cylindrar sekventiellt både med spridare och tändspolar. Och antagligen blir det minst 2 dbw spjäll, 8st vvt, , det blir en kostsam historia med styrsystem. Jag skulle gissa att veven närmast lådan klarar sig bra, med någon typ av gummibuffrad momentöverföring mellan vev 1 och vev 2. Man lär hålla koll på en "vettig" momentkurva vid mappning och antagligen ha ett par stycken accelerometrar kopplade utöver minst 4 st microfoner (knacksensorer) _________________ Karossbilar är inte det lite larvigt?? niklas laine |
||||
Sweet16.se har kopplat ihop en bunt Volvomotorer till en rak 16-cylindrig sak.
Så visst går det att lösa på något sätt. Fast jag tycker du skall bygga ihop den här läckerbiten först. _________________ Fredrik Liljenberg Fd: Opel Speedster 2.2 SC, numera Volvo V90.... |
||||
Kan man inte riskera skumma resonanser med en så lång vev, främst vridningsresonanser tänker jag. Fast om man sätter någon dämpare mellan de två som knotan är inne på borde ju hjälpa om man räknar rätt.
Bygg med sexa först är min tanke i frågan. Men kanske med lite smart tänk kring hur du bygger i det lediga utrymmet för framtida varianter? _________________ Magnus Thomé |
||||
Bara för att fokusera på längden. Vad blir c-c mellan cylinder 3-4 per bank om man tänker sig kortast möjliga gjutgods mot gjutgoss mellan motorerna?
Borde det inte bli drygt som en 14 cylindrig hel motor? Om det är önskvärt att sitta det minsta längre bak så är det väl bara att glömma. Är de vattenkylda sexorna dessutom kortare eller längre än de gamla luftkylda? Det går ju att få en boxersexa att låta brutalt, och det finns få som vet hur en 917 "ska" låta. Prestandan räcker långt. Men vad som är vettigt för att avyttra nån gång är ju också en fråga (funktionellt och möjlighet till korrekthet tror jag har värde). |
||||
Saab hade motorerna mot varandra och tog ut kraften mellan dom. Inte aktuellt för dej men fränt ändå! _________________ Crister Borg Alfa Romeo 155 TS -95, https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=119773 SAAB 96 Ninja, https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1744165#1744165 |
||||
Är det en vanlig 986, alltså inte Boxster S, så räcker det med 16"-fälgar. Original på 2.5 och 2.7-litersmodellerna 1996-2004 var 205/55-16 (6 x 16) fram och 225/50-16 (7 x 16) bak. Så om du inte har större bromsar, får de plats innanför en 16"-fälg. _________________ Fredrik Fridsten |
||||
Det tror jag med _________________ Erik Wedlund Nurburgring 7.14.8 BTG Z06 Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo Mantorp 1.23.7 Carrera S Gelleråsen 1.18.40 M3e36 Gelleråsen 1.11.5 996 turbo |
||||
Våra race- och banåkarbilar Porsche917 | << 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10 >> 6 besök senaste veckan (30299 totalt) |