Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Mini - längsmonterad mittmotor
<<   1, 2, 3, 4
4431 besök totalt
DaWa
Västerås
Här sen Feb 2017
Inlägg: 212


Trådstartare
Mschneberger skrev:
DaWa skrev:
Mschneberger skrev:
280 i 13 funkar med rätt ok o typ splitfälgar e vad jag kunnat konstatera efter mycket måttande . Jag landade till slut i 14" med toyo 225/40 . Då med 280mm skivor å wilwood 4-kolvs


Hehe, ja jag har lusläst din tråd några gånger! och faktum är att det var rätt längesedan som jag började skissa på min, de fälg- och däckdimensioner jag har ritat in nu är faktiskt direkt kopierade från din tråd
Det efter att jag såg den här bilden från dig, för att jag tyckte det passade så bra:
https://rejsa.nu/im/user/26781/2023-02-10-18-11-01_c9b7a495-b0a3-4a7b- . . . .
(Hoppas det är ok att jag lägger upp din bild).

Men jag har läst om ditt letande och måttande av bromsar, så vi får väl se vart jag landar till slut. Kanske skall bespara mig letandet och hoppa upp till 14 direkt tycker det blev riktigt schysst med 14 också på din! thumbs up


På den bilden så är det 13" med 235/45

Det som gjorde att jag kunde ta 14 var att med den dimensionen jag valde på 14 så fick jag samma totalhöjd på hjulen som på
Den där bilden 🙂


Jag har ju i princip inget låst ännu så det kanske är smart ett leta vilka däckdimensioner som är lättast att få tag på... vad gäller däckbredd har jag egentligen ingen aning om vad som är vettigt för min del. Kommer köra utan servo så det är kanske onödigt med för brett i fram? Jag kommer ju ha rwd bara...

_________________
Daniel Wahlberg
Citera
DaWa
Västerås
Här sen Feb 2017
Inlägg: 212


Trådstartare
qwerty skrev:
Angående placering av stol och pedalställ - köp en stol och pedalställ (om du inte redan gjort det) och montera på t.ex en golvspånskiva. Då kan du testa olika placeringar och hitta vad som känns rätt. När du är nöjd fortsätter du med ratten. CAD är bra till mycket men inte till allt.


Jo jag har insett det. Blir ganska mycket gissning utan verkligheten... just för tillfället har jag betydligt enklare att få till datortid än garagetid dock, tyvärr

_________________
Daniel Wahlberg
Citera
fridsten
Solna
Här sen Jul 2007
Inlägg: 79



DaWa skrev:
Tack Jeppsson, nu har jag en 177cm gubbe i bilen Det kan nog fungera men så värst mycket längre får man inte vara... Och jag kan inte ha ett stag över huvudet!

Jag tycker det ser ut som om du skulle kunna luta stolen en del bakåt. Det verkar som om gubben sitter väldigt upprätt.
Jämför med hur Mschneberger sitter på sitt foto.

Edit: Såg nu att problemet var löst.

_________________
Fredrik Fridsten
Citera
DaWa
Västerås
Här sen Feb 2017
Inlägg: 212


Trådstartare
fridsten skrev:
DaWa skrev:
Tack Jeppsson, nu har jag en 177cm gubbe i bilen Det kan nog fungera men så värst mycket längre får man inte vara... Och jag kan inte ha ett stag över huvudet!
https://rejsa.nu/im/user/26781/2023-02-08-23-24-26_manekin.jpg

Jag tycker det ser ut som om du skulle kunna luta stolen en del bakåt. Det verkar som om gubben sitter väldigt upprätt.
Jämför med hur Mschneberger sitter på sitt foto.

Edit: Såg nu att problemet var löst.


Jag har insett att jag måste prova ut det på riktigt skulle nog vilja luta stolen lite mer egentligen men då kommer man tillbaka till problemet med att pedalerna kommer närmre
Får prova ut det ordentligt innan något börjar kapas

_________________
Daniel Wahlberg
Citera
DaWa
Västerås
Här sen Feb 2017
Inlägg: 212


Trådstartare
Novis fråga... Vad är rimligt att anta att fjädrarna behöver för max diameter? Sitter och skissar hjulupphängning och beroende på den diametern kan det bli tight mot camberjusteringen (planerar en P-ände som övre spindelled, där all camberjustering sköts).
I bilden nedan saknas dessutom en specialmutter som p-änden är tänkt att gängas i, vilken kommer att bygga in mot fjädern. Fjädern på bilden är bara random hämtad på nätet och har ytterdiameter på drygt 80mm. Är också nyfiken på om man kan räkna med att fjäder (coilover) infästningarna är mer eller mindre standardstorlekar på? Jag skulle ju vilja kunna rita klart infästningspunkterna utan att ha bestämt exakt fjäder.


I bilden är lutningen på fjädern ca 27 grader, man vill väl inte luta den speciellt mycket mer? Och helst inte heller flytta in nedre punkten mot centrum. Mindre diameter vore ju toppen

Gissar för övrigt på att vikten landar någonstans kring 650kg

_________________
Daniel Wahlberg
Citera
fordcapri
södre skåne
Här sen Jan 2016
Inlägg: 1182



köp coilovers till hundkoja. mycket mindra får du nock inte. typ mini sport har dom
börja köpa på dej delar innan du börja rita o gissa. det sparra mycket tid

_________________
henrik nielsen
Citera
Anders Litto
Nära Gotland Ring
Här sen Aug 2010
Inlägg: 318



Googla "coilovers universal" så hittar du massor av information.
GAZ och AVO är två märken som på coilovers som är ganska prisvärda och verkar funka.

_________________
Anders Littorin,

Volvo C70 banprojekt
Honda Civic 1982 historisk rallybil
En Civic 1982 till
Chrysler Crossfire
Citera
blackadder
Dingle
Här sen Jan 2020
Inlägg: 22



Push eller pullrods kanske hade varit ett alternativ?
Då har du ju möjlighet att ändra utväxlingen om det skulle bli för stor lutning på push/pull-staget.

_________________
Peter Johansson
Citera
Mschneberger
sköv de
Här sen Maj 2006
Inlägg: 1199



Främre coilover till mini e små å bra som capri säger

_________________
Markus Schneberger
Kommentera gärna

Austin mini 2,8 AWD
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=108448
Leon Cupra 2016
Citera
Torkel K
Byarum, Vaggeryd, Småland, Sverige
Här sen Dec 2008
Inlägg: 1767



Hej,

Kul med fler kreativa koncept här på rejsa!

Eftersom ingen annan varit såhär grymt tråååkig så ska jag ge dig de där brutalt tråååkiga råden:

- Gör en projektbudget. Lista allt, allt, a-l-l-t och allt. Lyktor, plåt till karossen, bultar, lager, bromsar, slangar, kylare, kablage, ECU, fönsterglas, fälgar, däck, inredning, mätare, behållare för spolarvätska, färg, spackel, osv, osv. Sedan lägger du på 30Kkr för "övrigt" eller +20% på budgeten. Du kommer förmodligen hamna på 150-200Kkr.

- Gör en garage-budget: alla verktyg, maskiner, utrustning, lampor, verktygsskåp, press, svets och saker du behöver. Du har säkert massor redan... men har du allt du behöver? Jag anser bestämt att om man köper rimligt bra verktyg så håller de länge och ska därmed inte blandas in i projektbudgeten, för de kommer ju finnas kvar till nästa projekt. Men pengarna ska ändå spenderas.

- Gör en enkel plan för hur du ska utföra och slutföra projektet, utan att skilsmässan är ett faktum. Ett projekt som ditt kräver omkring 2000h för oss amatörer. Kommer du lägga 10h varje lördag i 4års tid? Eller satsar du på att slaviskt vara i garaget mellan 21:00 - 23:00 varje vardag? En enkel övning, för att få lite referenser, är att kolla datumen på första och sista sidan på några av de tyngre byggtrådarna här på rejsa - parat med hur färdig projektbilen är.

Missförstå mig inte: Jag försöker inte avskräcka! Att bygga och skapa något eget är fantastiskt kul. Nej, jag skriver detta för att den brutala sanningen är att majoriteten av byggena aldrig blir färdiga. Det hela slutar inte sällan med en 10år gammal hög av ursprungligen mycket dyra men nu värdelösa delar, bredvid en halvfärdig kaross som ingen vill ha. Samtidigt har den svältande konstnären i fråga inte fått köra en meter och ångrar bittert att de 10 år tidigare inte köpte en färdig bil så de kunde köra lite trackdays med polarna. Jag säger inte att det är du! Jag säger bara: gör budget och tidsplan. Är du med?

I bästa välmening och med ett stort lycka till,
/T.

_________________
/Torkel Kristensson
#90 i Roadsport C, SPVM
"Best bad idea ever!"
"This escape room sucks! - Again, Sir, this is a psych ward."

KHmotorsport.se
GMAB
Citera
2slow
Piteå
Här sen Jan 2011
Inlägg: 98



Här är en bärarm till ett superseven-chassi baserat på mx5. Kanske ger dig en fingervisning hur mycket plats du får med din konstruktion


_________________
Tomas Lundberg
Citera
DaWa
Västerås
Här sen Feb 2017
Inlägg: 212


Trådstartare
Litto skrev:
Googla "coilovers universal" så hittar du massor av information.
GAZ och AVO är två märken som på coilovers som är ganska prisvärda och verkar funka.

Tack för tips, det skall jag göra

Mschneberger skrev:
Främre coilover till mini e små å bra som capri säger

fordcapri skrev:
köp coilovers till hundkoja. mycket mindra får du nock inte. typ mini sport har dom
börja köpa på dej delar innan du börja rita o gissa. det sparra mycket tid


Bra, skall se om jag kan få fram måtten på dessa.
Jag tänker tvärtom dock, jag vill konstruktionsmässigt komma så långt som möjligt innan jag köper för mycket. För att inte upptäcka att jag köpt fel. Men nånstans landar man ju i ett moment 22 också, vissa saker måste man ha för att veta.

_________________
Daniel Wahlberg
Citera
DaWa
Västerås
Här sen Feb 2017
Inlägg: 212


Trådstartare
blackadder skrev:
Push eller pullrods kanske hade varit ett alternativ?
Då har du ju möjlighet att ändra utväxlingen om det skulle bli för stor lutning på push/pull-staget.


Väldigt bra alternativ utrymmesmässigt. Har varit inne på det men vill hålla komplexiteten nere så gott det går, för att öka chansen att det någonsin blir klart

_________________
Daniel Wahlberg
Citera
DaWa
Västerås
Här sen Feb 2017
Inlägg: 212


Trådstartare
Torkel K skrev:
Hej,

Kul med fler kreativa koncept här på rejsa!

Eftersom ingen annan varit såhär grymt tråååkig så ska jag ge dig de där brutalt tråååkiga råden:

- Gör en projektbudget. Lista allt, allt, a-l-l-t och allt. Lyktor, plåt till karossen, bultar, lager, bromsar, slangar, kylare, kablage, ECU, fönsterglas, fälgar, däck, inredning, mätare, behållare för spolarvätska, färg, spackel, osv, osv. Sedan lägger du på 30Kkr för "övrigt" eller +20% på budgeten. Du kommer förmodligen hamna på 150-200Kkr.

- Gör en garage-budget: alla verktyg, maskiner, utrustning, lampor, verktygsskåp, press, svets och saker du behöver. Du har säkert massor redan... men har du allt du behöver? Jag anser bestämt att om man köper rimligt bra verktyg så håller de länge och ska därmed inte blandas in i projektbudgeten, för de kommer ju finnas kvar till nästa projekt. Men pengarna ska ändå spenderas.

- Gör en enkel plan för hur du ska utföra och slutföra projektet, utan att skilsmässan är ett faktum. Ett projekt som ditt kräver omkring 2000h för oss amatörer. Kommer du lägga 10h varje lördag i 4års tid? Eller satsar du på att slaviskt vara i garaget mellan 21:00 - 23:00 varje vardag? En enkel övning, för att få lite referenser, är att kolla datumen på första och sista sidan på några av de tyngre byggtrådarna här på rejsa - parat med hur färdig projektbilen är.

Missförstå mig inte: Jag försöker inte avskräcka! Att bygga och skapa något eget är fantastiskt kul. Nej, jag skriver detta för att den brutala sanningen är att majoriteten av byggena aldrig blir färdiga. Det hela slutar inte sällan med en 10år gammal hög av ursprungligen mycket dyra men nu värdelösa delar, bredvid en halvfärdig kaross som ingen vill ha. Samtidigt har den svältande konstnären i fråga inte fått köra en meter och ångrar bittert att de 10 år tidigare inte köpte en färdig bil så de kunde köra lite trackdays med polarna. Jag säger inte att det är du! Jag säger bara: gör budget och tidsplan. Är du med?

I bästa välmening och med ett stort lycka till,
/T.


Hej! och tack för goda råd och lite verklighetsanknytning! Jag har full respekt för att det är stort projekt, både budgetmässigt och inte minst tidsmässigt. Jag har också noterat att det är många byggen som inte blir klara och även att det kan ligga annonser ute på projekt, till priser som inte kan vara i närheten av vad som plöjts ned i dem. Det kan mycket väl bli så att detta aldrig blir klart heller. Men jag är inställd på att det skall få ta lång tid och även att det skall få stå orört i perioder ifall motivationen är låg. Jag blev på riktigt lite ledsen när jag läste om beslutet om registreringsförbud av förbränningsmotorer 2035 eftersom jag inte kände mig säker på att jag skulle bli klar tills dess För bensinmotor vill jag ha. Så jag får väl 2035 som min deadline. Det ger drygt 3h i veckan i snitt, känns inte helt omöjligt
Vi får se helt enkelt. Det är delvis därför jag inte heller vill köpa på mig alla grejer direkt utan snarare pö om pö i takt med att projektet växer fram. Nedlagd tid ser jag bara som glädje för själen så länge det skänker mig energi

_________________
Daniel Wahlberg
Citera
DaWa
Västerås
Här sen Feb 2017
Inlägg: 212


Trådstartare
2slow skrev:
Här är en bärarm till ett superseven-chassi baserat på mx5. Kanske ger dig en fingervisning hur mycket plats du får med din konstruktion

https://rejsa.nu/im/user/20895/2023-02-15-18-39-58_7d89e5c6-ea93-4e9f- . . . .


Intressant! Tack för bilden. Där var det ganska tight, det ger ju hopp

_________________
Daniel Wahlberg
Citera
Anders Litto
Nära Gotland Ring
Här sen Aug 2010
Inlägg: 318



Torkel K skrev:
Hej,

Kul med fler kreativa koncept här på rejsa!

Eftersom ingen annan varit såhär grymt tråååkig så ska jag ge dig de där brutalt tråååkiga råden:

- Gör en projektbudget. Lista allt, allt, a-l-l-t och allt. Lyktor, plåt till karossen, bultar, lager, bromsar, slangar, kylare, kablage, ECU, fönsterglas, fälgar, däck, inredning, mätare, behållare för spolarvätska, färg, spackel, osv, osv. Sedan lägger du på 30Kkr för "övrigt" eller +20% på budgeten. Du kommer förmodligen hamna på 150-200Kkr.

- Gör en garage-budget: alla verktyg, maskiner, utrustning, lampor, verktygsskåp, press, svets och saker du behöver. Du har säkert massor redan... men har du allt du behöver? Jag anser bestämt att om man köper rimligt bra verktyg så håller de länge och ska därmed inte blandas in i projektbudgeten, för de kommer ju finnas kvar till nästa projekt. Men pengarna ska ändå spenderas.

- Gör en enkel plan för hur du ska utföra och slutföra projektet, utan att skilsmässan är ett faktum. Ett projekt som ditt kräver omkring 2000h för oss amatörer. Kommer du lägga 10h varje lördag i 4års tid? Eller satsar du på att slaviskt vara i garaget mellan 21:00 - 23:00 varje vardag? En enkel övning, för att få lite referenser, är att kolla datumen på första och sista sidan på några av de tyngre byggtrådarna här på rejsa - parat med hur färdig projektbilen är.

Missförstå mig inte: Jag försöker inte avskräcka! Att bygga och skapa något eget är fantastiskt kul. Nej, jag skriver detta för att den brutala sanningen är att majoriteten av byggena aldrig blir färdiga. Det hela slutar inte sällan med en 10år gammal hög av ursprungligen mycket dyra men nu värdelösa delar, bredvid en halvfärdig kaross som ingen vill ha. Samtidigt har den svältande konstnären i fråga inte fått köra en meter och ångrar bittert att de 10 år tidigare inte köpte en färdig bil så de kunde köra lite trackdays med polarna. Jag säger inte att det är du! Jag säger bara: gör budget och tidsplan. Är du med?

I bästa välmening och med ett stort lycka till,
/T.


Det finns ett uttryck som säger att "det är resan som är målet". Glöm inte det!

_________________
Anders Littorin,

Volvo C70 banprojekt
Honda Civic 1982 historisk rallybil
En Civic 1982 till
Chrysler Crossfire
Citera
DaWa
Västerås
Här sen Feb 2017
Inlägg: 212


Trådstartare
En bra och en dålig nyhet. Bra är att jag fått tag på en rasad EJ20 som jag kan använda som byggmotor. Dåligt är att den står i Emmaboda

Om det skulle vara så väl att någon åker via Emmaboda, mot Västeråshållet någon gång och är supersugen på att fiska upp en motor på vägen så är man ytterst välkommen att höra av sig! Givetvis mot ersättning!

_________________
Daniel Wahlberg
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Mini - längsmonterad mittmotor
<<   1, 2, 3, 4
4431 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande