Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Mini - längsmonterad mittmotor | << 1, 2, 3, 4 4431 besök totalt |
Jag har ju i princip inget låst ännu så det kanske är smart ett leta vilka däckdimensioner som är lättast att få tag på... vad gäller däckbredd har jag egentligen ingen aning om vad som är vettigt för min del. Kommer köra utan servo så det är kanske onödigt med för brett i fram? Jag kommer ju ha rwd bara... _________________ Daniel Wahlberg |
||||||
Jo jag har insett det. Blir ganska mycket gissning utan verkligheten... just för tillfället har jag betydligt enklare att få till datortid än garagetid dock, tyvärr _________________ Daniel Wahlberg |
||||||
Jag tycker det ser ut som om du skulle kunna luta stolen en del bakåt. Det verkar som om gubben sitter väldigt upprätt. Jämför med hur Mschneberger sitter på sitt foto. Edit: Såg nu att problemet var löst. _________________ Fredrik Fridsten |
||||||
Jag har insett att jag måste prova ut det på riktigt skulle nog vilja luta stolen lite mer egentligen men då kommer man tillbaka till problemet med att pedalerna kommer närmre Får prova ut det ordentligt innan något börjar kapas _________________ Daniel Wahlberg |
||||||
Novis fråga... Vad är rimligt att anta att fjädrarna behöver för max diameter? Sitter och skissar hjulupphängning och beroende på den diametern kan det bli tight mot camberjusteringen (planerar en P-ände som övre spindelled, där all camberjustering sköts).
I bilden nedan saknas dessutom en specialmutter som p-änden är tänkt att gängas i, vilken kommer att bygga in mot fjädern. Fjädern på bilden är bara random hämtad på nätet och har ytterdiameter på drygt 80mm. Är också nyfiken på om man kan räkna med att fjäder (coilover) infästningarna är mer eller mindre standardstorlekar på? Jag skulle ju vilja kunna rita klart infästningspunkterna utan att ha bestämt exakt fjäder. I bilden är lutningen på fjädern ca 27 grader, man vill väl inte luta den speciellt mycket mer? Och helst inte heller flytta in nedre punkten mot centrum. Mindre diameter vore ju toppen Gissar för övrigt på att vikten landar någonstans kring 650kg _________________ Daniel Wahlberg |
||||||
Googla "coilovers universal" så hittar du massor av information.
GAZ och AVO är två märken som på coilovers som är ganska prisvärda och verkar funka. _________________ Anders Littorin, Volvo C70 banprojekt Honda Civic 1982 historisk rallybil En Civic 1982 till Chrysler Crossfire |
||||||
_________________ Markus Schneberger Kommentera gärna Austin mini 2,8 AWD https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=108448 Leon Cupra 2016 |
||||||
Hej,
Kul med fler kreativa koncept här på rejsa! Eftersom ingen annan varit såhär grymt tråååkig så ska jag ge dig de där brutalt tråååkiga råden: - Gör en projektbudget. Lista allt, allt, a-l-l-t och allt. Lyktor, plåt till karossen, bultar, lager, bromsar, slangar, kylare, kablage, ECU, fönsterglas, fälgar, däck, inredning, mätare, behållare för spolarvätska, färg, spackel, osv, osv. Sedan lägger du på 30Kkr för "övrigt" eller +20% på budgeten. Du kommer förmodligen hamna på 150-200Kkr. - Gör en garage-budget: alla verktyg, maskiner, utrustning, lampor, verktygsskåp, press, svets och saker du behöver. Du har säkert massor redan... men har du allt du behöver? Jag anser bestämt att om man köper rimligt bra verktyg så håller de länge och ska därmed inte blandas in i projektbudgeten, för de kommer ju finnas kvar till nästa projekt. Men pengarna ska ändå spenderas. - Gör en enkel plan för hur du ska utföra och slutföra projektet, utan att skilsmässan är ett faktum. Ett projekt som ditt kräver omkring 2000h för oss amatörer. Kommer du lägga 10h varje lördag i 4års tid? Eller satsar du på att slaviskt vara i garaget mellan 21:00 - 23:00 varje vardag? En enkel övning, för att få lite referenser, är att kolla datumen på första och sista sidan på några av de tyngre byggtrådarna här på rejsa - parat med hur färdig projektbilen är. Missförstå mig inte: Jag försöker inte avskräcka! Att bygga och skapa något eget är fantastiskt kul. Nej, jag skriver detta för att den brutala sanningen är att majoriteten av byggena aldrig blir färdiga. Det hela slutar inte sällan med en 10år gammal hög av ursprungligen mycket dyra men nu värdelösa delar, bredvid en halvfärdig kaross som ingen vill ha. Samtidigt har den svältande konstnären i fråga inte fått köra en meter och ångrar bittert att de 10 år tidigare inte köpte en färdig bil så de kunde köra lite trackdays med polarna. Jag säger inte att det är du! Jag säger bara: gör budget och tidsplan. Är du med? I bästa välmening och med ett stort lycka till, /T. _________________ /Torkel Kristensson #90 i Roadsport C, SPVM "Best bad idea ever!" "This escape room sucks! - Again, Sir, this is a psych ward." KHmotorsport.se GMAB |
||||||
Tack för tips, det skall jag göra
Bra, skall se om jag kan få fram måtten på dessa. Jag tänker tvärtom dock, jag vill konstruktionsmässigt komma så långt som möjligt innan jag köper för mycket. För att inte upptäcka att jag köpt fel. Men nånstans landar man ju i ett moment 22 också, vissa saker måste man ha för att veta. _________________ Daniel Wahlberg |
||||||
Väldigt bra alternativ utrymmesmässigt. Har varit inne på det men vill hålla komplexiteten nere så gott det går, för att öka chansen att det någonsin blir klart _________________ Daniel Wahlberg |
||||||
Hej! och tack för goda råd och lite verklighetsanknytning! Jag har full respekt för att det är stort projekt, både budgetmässigt och inte minst tidsmässigt. Jag har också noterat att det är många byggen som inte blir klara och även att det kan ligga annonser ute på projekt, till priser som inte kan vara i närheten av vad som plöjts ned i dem. Det kan mycket väl bli så att detta aldrig blir klart heller. Men jag är inställd på att det skall få ta lång tid och även att det skall få stå orört i perioder ifall motivationen är låg. Jag blev på riktigt lite ledsen när jag läste om beslutet om registreringsförbud av förbränningsmotorer 2035 eftersom jag inte kände mig säker på att jag skulle bli klar tills dess För bensinmotor vill jag ha. Så jag får väl 2035 som min deadline. Det ger drygt 3h i veckan i snitt, känns inte helt omöjligt Vi får se helt enkelt. Det är delvis därför jag inte heller vill köpa på mig alla grejer direkt utan snarare pö om pö i takt med att projektet växer fram. Nedlagd tid ser jag bara som glädje för själen så länge det skänker mig energi _________________ Daniel Wahlberg |
||||||
Intressant! Tack för bilden. Där var det ganska tight, det ger ju hopp _________________ Daniel Wahlberg |
||||||
Det finns ett uttryck som säger att "det är resan som är målet". Glöm inte det! _________________ Anders Littorin, Volvo C70 banprojekt Honda Civic 1982 historisk rallybil En Civic 1982 till Chrysler Crossfire |
||||||
En bra och en dålig nyhet. Bra är att jag fått tag på en rasad EJ20 som jag kan använda som byggmotor. Dåligt är att den står i Emmaboda
Om det skulle vara så väl att någon åker via Emmaboda, mot Västeråshållet någon gång och är supersugen på att fiska upp en motor på vägen så är man ytterst välkommen att höra av sig! Givetvis mot ersättning! _________________ Daniel Wahlberg |
||||||
Våra race- och banåkarbilar Mini - längsmonterad mittmotor | << 1, 2, 3, 4 4431 besök totalt |