Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Peugeot 205 GTi -89 (Fyndbörsen Cup) *såld*
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8   >>
6 besök senaste veckan (28689 totalt)
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Ganska säker på att du tjänar betydande på den bredare fälgen gentemot nga kg extra. Mao, leta billiga allternativ... Mkt VPK skulle jag gissa.

Jag ställer mig i kön av sponsorer och sponsrar med en corne weightning när mina vågar kommer.

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
Reinhold
Arboga
Här sen Okt 2004
Inlägg: 74



I våra anorektiska hjulhus så blir det trångt men med spacers på 25mm/fram och 27mm/bak så går det. Det är ju inte så farligt grovt. Har själv 8 st Audi och 4 St SAAB fälgar för sammanlg ca: 3000kr.
Gör att man inte gråter blod när dom blir slagna och det händer ju ibland.

_________________
Reinhold Daubner
Fiat Abarth 1000 Turismo Competicione

If you can't drive fast with 56Hp you can't drive fast with 500Hp either.
Citera
Per Hansson
Norrtälje + Bromma
Här sen Apr 2003
Inlägg: 7290


Trådstartare
Reinhold skrev:
I våra anorektiska hjulhus så blir det trångt men med spacers på 25mm/fram och 27mm/bak så går det. Det är ju inte så farligt grovt. Har själv 8 st Audi och 4 St SAAB fälgar för sammanlg ca: 3000kr.
Gör att man inte gråter blod när dom blir slagna och det händer ju ibland.
Men visst går dina framfjädrar ovanför däcken då? Mina går nämligen ner så att fjädersäte/fjäder blir bestämmande.

Men jag tror jag provar med 7" ändå om jag får tag i billiga. Får börja fundera på Arnes igen..... Då slipper man gissa iaf.

Andreas Lidström skrev:
Ganska säker på att du tjänar betydande på den bredare fälgen gentemot nga kg extra. Mao, leta billiga allternativ... Mkt VPK skulle jag gissa.

Jag ställer mig i kön av sponsorer och sponsrar med en corne weightning när mina vågar kommer.
Trevligt! Bara du kommer med rimliga krav på motprestation, en sån här dekal på bilen kan jag t ex inte gå med på!

Tar du emot reklamationer om det inte blir bättre med tunga 7"?

_________________
Per Hansson
https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/

(har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass)
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Dekalen lär bli blygsam, men ngt elakt ska jag väl kunna hitta på.
Självklart har du reklamationsrätt på icke rejsade delar...

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
Reinhold
Arboga
Här sen Okt 2004
Inlägg: 74



Citat:
Men visst går dina framfjädrar ovanför däcken då? Mina går nämligen ner så att fjädersäte/fjäder blir bestämmande.


Fjädersätet är under däckets bredaste punkt. Däcket värkar ibland putta på fjädern när man kör forcerat.
Inga problem dock.

Corner weighting låter proffsigt ! Kan säkert vara bra för våra mjuka och kanske skeva bilar.

_________________
Reinhold Daubner
Fiat Abarth 1000 Turismo Competicione

If you can't drive fast with 56Hp you can't drive fast with 500Hp either.
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Reinhold skrev:
Corner weighting låter proffsigt ! Kan säkert vara bra för våra mjuka och kanske skeva bilar.


Hoppas kunna hjälpa dig oxå om du vill. På plats i depån såklart. Bara höra av sig.

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
Reinhold
Arboga
Här sen Okt 2004
Inlägg: 74



Citat:
Hoppas kunna hjälpa dig oxå om du vill. På plats i depån såklart. Bara höra av sig.
[/quote]

Låter spännande. En får tacke för erbjudandet !

_________________
Reinhold Daubner
Fiat Abarth 1000 Turismo Competicione

If you can't drive fast with 56Hp you can't drive fast with 500Hp either.
Citera
Per Hansson
Norrtälje + Bromma
Här sen Apr 2003
Inlägg: 7290


Trådstartare
Mina framspacers är 28 mm! Ändå sticker inte däcken ut och det är heller inte mer än 5 mm till fjädern. ET på fälgarna är 18 mm, men det måste jag nog kontollmäta.

Har satt kapen i lite smådelar sen sist, mest för att sätta press på mig själv.

Har inte börjat räkna seriöst på stolsinfästningen än.

Har mätt upp och funderat på en massa saker som nog får mogna lite till.

Har varit sjuk alldeles för mycket på senare tid så jobbet har draggat men har lagt upp en strategi för det som inte hinns med innan 16/4. Jag gör det som måste göras när bilen är nerplockad, sen får vissa saker göras under säsongen. Inköpslistan är klar iaf och det är inget som det är så väldigt lång ledtid på. Ska vara bakvagnsbussningarna då, som jag tänkt göra själv....

Hursomhelst så är det en del progress vad gäller rostskyddsmassan nu efter att jag testade en metod jag ratade från början. Jag trodde att en "krats" på borrmaskin inte skulle göra mycket åverkan på PVC-massan och testade ett par andra metoder. Men eftersom biltema har billiga grejer så köpte jag den här: http://www.biltema.se/products/product.asp?iItemId=79499 vilken jag parade med en borrmaskin från Rusta för 99 kr och det gjorde verkligen susen! Nu varvar denna bara 2500 rpm tror jag så jag tror ett par högvarvigare lågprisborrmaskiner ska införskaffas. "Ett par" bara för att detta är förbrukningsvara i denna typ av drift och man vill inte vara utan även om man kan utnyttja garantin..

En m² av kanske fem är avverkad och jag kör framifrån utifall att jag tröttnar mitt i.

Förresten, ett råd för att få borrmaskiner att hålla längre är att köra dem på full fart utan belastning ett tag efter att de varit hårt belastade, så att de får kylning. Gärna köra dem ett tag när man ändå vill vila handen isf att stänga av dem direkt.

_________________
Per Hansson
https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/

(har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass)
Citera
Per Hansson
Norrtälje + Bromma
Här sen Apr 2003
Inlägg: 7290


Trådstartare
Med krats på borrmaskin kombinerat med stålborste (från vilken jag hittade ett strå inborrat 3-4 mm i armen i går) på vinkelslip avverkar jag dm² för dm² av rostskyddsmassan.

Mätte också upp bakvagnen igår så jag vet vilken hjulkoefficient jag har och med ungefärliga värden för framvagnen (räknar med utväxling 0.67) så blir egenfrekvenserna ungefär:

Fram: 2.3 Hz
Bak: 2.7 Hz

... vill dock kollräkna och kollmäta lite innan jag skriver det i blod.

_________________
Per Hansson
https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/

(har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass)
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Fick du samma fram som bak?

0,67 på en McP-framvagn känns spontant väldigt lite.
Men detta kanske var enbart bak och då låter det ju troligt.

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
Per Hansson
Norrtälje + Bromma
Här sen Apr 2003
Inlägg: 7290


Trådstartare
Andreas Lidström skrev:
Fick du samma fram som bak?

0,67 på en McP-framvagn känns spontant väldigt lite.
Men detta kanske var enbart bak och då låter det ju troligt.
Jag bara högg till med att fjäderbenet går ner på tredjedelspunkten, men jag ska mäta upp det asap. Det är nog som du säger att det är lite snålt ansatt men just mer än en tiondels Hz mer är det nog inte. Utväxling 0.75 ger 2.42 Hz med fulings excel medan 0.67 ger 2.29

Bak har jag torsionsfjädring så där finns ingen utväxling i egentlig mening. Hävarmen svinglagring-nav är dock ca 240 mm +/- ett par mm. Hävarmen mot dämparen är ca 100 mm +/- kanske 1 mm vilket ger en utväxling mot dämparen på kring 0.42, men det har ju ingen inverkan på egenfrekvensen.

_________________
Per Hansson
https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/

(har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass)
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator

citat:
Utväxling 0.75 ger 2.42 Hz med fulings excel medan 0.67 ger 2.29

Hmm nu blir jag skrajsen vad har jag nu stält till med?

Jag håller med Andreas om att faktorn för MacPestonben borde ligga runt ca ca ca 0,9.
Det är en hund begraven någon stans

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Det är inte så att ngn kvadrerat hej vilt "direkt" och omtalar det uppkommna värdet som hjulkonstantskorrfaktor? Borde väl vara "kraftkorrfaktor" om man ens ska ge det ngt namn.

0,9X i utväxlingsförhållande och höga 0,8X för kraften säger jag. Men nu vet jag ju inte exakt hur det ser ut på en Pääääsjååå så...

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
Per Hansson
Norrtälje + Bromma
Här sen Apr 2003
Inlägg: 7290


Trådstartare
Jag återkommer när jag mätt. Det är ett antaget, nästan gripet ur luften, värde på utväxlingen. Så det är ingen hund begraven, bara ren obegraven inkompetens från min sida!

och, eeeh, glömde att utväxlingen kommer in två ggr vid omräkning av fjäderkonstant i hastigheten, så det är nog snarare så att jag "o-kvadrerat" hej vilt! Men det blev fel ändå....

_________________
Per Hansson
https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/

(har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass)
Citera
Per Hansson
Norrtälje + Bromma
Här sen Apr 2003
Inlägg: 7290


Trådstartare
Ironi!

om jag fått till det rätt den här gången (och det är svårmätt eftersom bilen står upptippad med fullt styrutslag) så är det geometriska utväxlingen mellan hjulcentrum och fjäderben ca 0.82. Och 0.82² = just det, 0.67.

Då borde väl "wheel rate" vara 87.5 (fjäderkonstant) x 0.67 = 59 N/mm?

EDIT: Jag hade alltså höftat först, men både tänkt fel och tagit i för knappt, men kommit fram till ett värde som kan vara rätt ändå....

_________________
Per Hansson
https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/

(har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass)
Citera
Per Hansson
Norrtälje + Bromma
Här sen Apr 2003
Inlägg: 7290


Trådstartare
Ursäkta att jag stulat med er , men nu har jag kollmätt och kollräknat.

Bakfjädringen får en hjulkonstant om ca 42 N/mm med hävarmen 240 mm, stavdiameter 23 mm och stavlängd 935 mm.

Fram ansätts geometrisk utväxling 0.9 enl. Ovan. 87.5/0.9² = 71 N/mm.

Vikt ca 950 kg även om jag siktar lägre denna säsong, 65% fram och 25 kg reduktion för ofjädrat (nog i överkant).

Allt instoppat i Johans egenfrevenskalkyl ger 2.5 Hz fram och 2.7 Hz bak.

om jag nu fått till det denna gång så kan jag, efter att ha surfat rejsa efter såna här värden, konstatera att jag har en rätt mjuk bil, även om det inte känns så.

Edit: Rättat utväxlingen fram

_________________
Per Hansson
https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/

(har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass)
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator

citat:
pga tjocka spacers och lågt ET. 87.5/0.82² = 59 N/mm.

Man får samma hjulkonstant med 1km spacer, eller har jag missat något???

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Per Hansson
Norrtälje + Bromma
Här sen Apr 2003
Inlägg: 7290


Trådstartare
fuling skrev:
citat:
pga tjocka spacers och lågt ET. 87.5/0.82² = 59 N/mm.

Man får samma hjulkonstant med 1km spacer, eller har jag missat något???
Du eller jag. Inkl. spacer får jag ET -10 mm, då blir ju hävarmen utanför spindeln längre och utväxlingen minskar jämfört med om man har högt ET, allt annat konstant, trodde jag iaf.

_________________
Per Hansson
https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/

(har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass)
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator


_________________
Johan Sjölinder
Citera
Per Hansson
Norrtälje + Bromma
Här sen Apr 2003
Inlägg: 7290


Trådstartare
fuling skrev:
Pär:
se https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=13775
Jag räknade som om fjäderbenet skulle vara ledat mot spindeln. Hjärnsläpp......

_________________
Per Hansson
https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/

(har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass)
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator

Pär:
ALLA har härdsmältor då och då


Vad vart det för Hz-tal nu da????

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Peugeot 205 GTi -89 (Fyndbörsen Cup) *såld*
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8   >>
6 besök senaste veckan (28689 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande