Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Porsche 944 TURBO -90 - nu med GTS-look.... | << 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 >> 2 besök senaste veckan (52651 totalt) |
Sådär, då är dom på plats och bilen nere på backen igen
Så enkelt det var att höjdjustera bak plötsligt... oanvända bälteshål kan man ha till bättre saker Nu gäller det att fylla spargrisen igen så det kan bli ett par likadana fram också... /Dea _________________ Andreas Olsson Porsche 944 TURBO -90 PCS #9245 |
||||||
Kan intyga att det ser mycket snyggt ut. Det är ju inte bara dämparna som är snygga utan hela bakvagen se fantastisk ut med alla gulkromaterade och allmänt renoverade delar!
(fast svart torsionsrör hade ju varit snyggare ) _________________ Göran Hackman TVR 1800S (Grantura Mk IV), 1967 Sunbeam Alpine Mk III, 1963 |
||||||
Ser ju riktigt trevligt ut!
Vad har du för fjäderkonstant? Mycket hårdare än tidigare? och var beställde du dem från? _________________ T h o m a s P i h l Mazda MX-5 Miata -99 #78 MX-5 Standard Cup / Roadsport C Fd ERCup #98 - Caran Racing |
||||||
Men detta är ju en komfortbil vi har på sommarsemestern... den har även fungerande AC och stereo
120 N/mm fram och 160 N/mm bak och då kör jag samma däcksbredd runt om. Hade egentligen tänkt ha 150 bak men varken H&R eller Eibach hade nått annat än jämna 20-tal. Har haft svårt att bestämma mig när det gäller front/rear fjädersättning, har fått tips som i princip sträcker sig från 150 till 180+ bak med 120 fram av personer som alla är snabba. Detta ger (men dom värden jag har på MR och vikt) 2,78 Hz fram och 2,53 Hz bak samt front/rear wheelrate på 1,21. Känns det överstyrt kan jag ställa ner bakre krängaren ett steg eller så får jag byta fjädrar. Köpte direkt från Moton, grymt bra kundservice även till privatpersoner. /Dea _________________ Andreas Olsson Porsche 944 TURBO -90 PCS #9245 |
||||||
Premiärturen avklarad , blev en fika runda till Gottskär.
Med tanke på att bakvagnen nu är full med uretan och stumma bussningar hade jag förväntat mig en del oljud både från vägen och från bussningarna men det var ingen skillnad mot innan. Bromsarna förde däremot grymt liv.... nya skivor och gamla belägg funkade sådär trots att jag försökt slipa beläggen plana. Justeringen av handbromsen var inte heller helt klockren så när man backar blir det ett resonansljud som kan väcka ett helt kvarter... Jag la höjden på ca 64 cm mätt från skärmkant både fram och bak (jag använder naturligtvis inte skärmkanten som referens..) och det ser ganska OK ut. Min höftade camber och toe inställning bak gick sådär, ca -2,5 gr camber på båda sidor men 10 mm toe-in så det blir att justera. Nu ska bara ett 6-p bälte in också sen är det klart för iår. Slangen från dämparen Prototypfästen i MDF Fika /Dea _________________ Andreas Olsson Porsche 944 TURBO -90 PCS #9245 |
||||||
Nybesiktigad med blankt papper, inga kommentarer om bågen, stolarna eller dämparna
Firades med en runda till Skåne och allt verkar fortfarande sitta på plats i bakvagnen. Den nya fjädersättningen är sådär inne i stan bland gupp och spårvagnsspår men funkar OK på lite bättre väg. Greppet på torrt är ruskigt bra och bakvagnen verkar trivas bättre med mer rätt avstämda dämpare (fast det kan ju vara psykologiskt...). På blött kommer den nog bli lite lynnig. Vid lite inspirerad regnkörning märker man att att den inte kommunicerar särskit mycket om hur greppet är, antar att det beror på att det kränger väldigt lite i dom lägre hastigheterna. Borde verkligen försöka köra en slalom innan första banmötet. En runda vax och ett nytt fäste för 6-pkt bälte så är det färdigmekat tills i höst. /Dea _________________ Andreas Olsson Porsche 944 TURBO -90 PCS #9245 |
||||||
Till slut blev det banpremiär för i år på Kinnekulle efter lång väntan.
Var ruskigt nervöst när man skulle ut på första passet, "ny" bakvagn, ny fjädersättning och fullt med folk som hade slipat formen på open pit-lane mötet. Gick ut lugnt för att känna på balansen och undvika några piruetter. Hade ett öga i backspegeln för att inte vara i vägen men den förblev tom hela passet så nått måste blivit rätt i garaget i vintras Upplevde bilen som väldigt snäll, även när man provocerade lite. Balansen är nu ganska neutral och greppet känns bättre än förra året. Var lite för ratt-rostig för att kunna trycka på ordentligt så vi får se hur det känns med lite högre fart. Enda problemet var bromsarna fram, efter några varv började bromsverkan försämras och jag fick börja att flytta bak bromspunkterna. Kör Carbopad GT fram och eftersom allt annat i systemet är i bra skick så får det bli andra belägg till nästa år. /Dea _________________ Andreas Olsson Porsche 944 TURBO -90 PCS #9245 |
||||||
_________________ Dennis Johansen PCS 3413 Porsche 911 SC -83 Saab 9-3 -07 |
||||||
Instämmer, med tex PFC97 och kylslang så behöver du inte oroade dig mera..så kände jag. _________________ Klubbräser: Porsche 951-86 Tävlingsräser: Opel Kadett GSi 2,0 16v |
||||||
Så var Anderstorp också avklarad
Bra: Allt på bilen utom frambromsarna funkar kanon, lite tillvänjning till det hårdare chassit så kommer det nog kunna bli hyffsad fart nästa år Dåligt: Frambromsarna funkade naturligtvis inte bättre på Anderstorp.... tvärtom så verkar framskivorna ha slagit sig lite ??? låter nästan osannolikt att det skulle hända på dom stora skivorna men så är det nog. Nya belägg och bättre kylning är prio 1 i vinter Har lite svårt att hitta rätt spår genpm några av kurvorna och får inte med mig farten som jag skulle vilja, hade behövt köra lite mer här Dan: Tackar för berömmet /Dea _________________ Andreas Olsson Porsche 944 TURBO -90 PCS #9245 |
||||||
Den kan ju också vara så att beläggen har överhettat och släppt material på skivan mer än vad som är normalt.
F.ö riktigt trevlig kärra ! _________________ Cédric Nyberg Porsche 924 Turbo Toyota GT86 Formel Vee Veemax MKIVB 1970 www.instagram.com/garagecedric/ |
||||||
Äntligen börjar det hända nått i garaget.
På sista rundan efter tvätt inför avställning tvärdog bilen , det visade sig vara bränslepumpen som gett upp. Den nya ser inte mycket ut för världen rent storleksmässigt men levererar ca 200 l/h vid 4,2 bar Dessa PFC 01:or + bromskylning från 968 CS ska förhoppningsvis lösa bromsproblemen. Passade på att svarva skivorna hos Biltrimning i Göteborg, 100:-/skivan Lite sitta still hjälp nu när man har halvbur, 6-pkt från TRS Det enda större projektet i vinter, 3-tum i RF + 100-cells kat /Dea _________________ Andreas Olsson Porsche 944 TURBO -90 PCS #9245 |
||||||
Jag kunde köra 1 timma i sträck stenhårt med min Turbo utan att det märktes på bromsarna med samma belägg som du...tror du bromsar för länge/tidigt ev.? _________________ Fredric Sjöblom ------------------ BMW 5 -16 Mini Cooper -15 Huqvarna FE 350 -17 |
||||||
Med Carbopad GT beläggen? Förra året funkade det bättre men i år med bredare framsäck, bättre chassi och 50% kvar av beläggen funkade det inte alls. Det är säkert så att jag inte bromsar optimalt men redan efter 3-4 varv så gick det inte att få ABSen att jobba. Vad jag förstått har alla inte varit helt nöjda med dessa belägg och jag tror att Pean har slutat sälja dom. /Dea _________________ Andreas Olsson Porsche 944 TURBO -90 PCS #9245 |
||||||
Ja..jag provade Carbopad...men min funkade nästan lika bra med originalbeläggen med, Men det kan ju betè sig olika från bil till bil med. _________________ Fredric Sjöblom ------------------ BMW 5 -16 Mini Cooper -15 Huqvarna FE 350 -17 |
||||||
Våra race- och banåkarbilar Porsche 944 TURBO -90 - nu med GTS-look.... | << 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 >> 2 besök senaste veckan (52651 totalt) |