Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 944 TURBO -90 - nu med GTS-look....
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7   >>
2 besök senaste veckan (52651 totalt)
Supramannen

Här sen Feb 2003
Inlägg: 11515



WOW

_________________
Mvh/Rickard Cornacchini
Porsche 997 RSR GT2
Citera
Wankelsport
Kungälv
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1979



Äntligen!

Men..... ....nu ser ju de främre dämparna verkligen lite löjliga ut.....
Lätta på lädret och byt där med!

_________________
Göran Hackman
TVR 1800S (Grantura Mk IV), 1967
Sunbeam Alpine Mk III, 1963
Citera
Magnus Svensson
Oslo
Här sen Apr 2004
Inlägg: 1216



Coolt Andreas det där blir kanon

_________________
Magnus Svensson
PCSR #8811 | 993 räääser Badanka Edt
Citera
FredrikÅ
Skåne
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2633



Jag är avundsjuk. thumbs up

_________________
--
Citera
Dea
Göteborg
Här sen Mar 2003
Inlägg: 847


Trådstartare
Sådär, då är dom på plats och bilen nere på backen igen
Så enkelt det var att höjdjustera bak plötsligt...




oanvända bälteshål kan man ha till bättre saker



Nu gäller det att fylla spargrisen igen så det kan bli ett par likadana fram också...

/Dea

_________________
Andreas Olsson

Porsche 944 TURBO -90
PCS #9245
Citera
Wankelsport
Kungälv
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1979



Kan intyga att det ser mycket snyggt ut. Det är ju inte bara dämparna som är snygga utan hela bakvagen se fantastisk ut med alla gulkromaterade och allmänt renoverade delar!
(fast svart torsionsrör hade ju varit snyggare )

_________________
Göran Hackman
TVR 1800S (Grantura Mk IV), 1967
Sunbeam Alpine Mk III, 1963
Citera
FredrikÅ
Skåne
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2633



Men men men... Jag ser en massa tunga mattor på bilderna!

Det här är en bra ersättare:

_________________
--
Citera
TPR
Göteborg/Nödinge
Här sen Feb 2005
Inlägg: 2481



Ser ju riktigt trevligt ut! thumbs up
Vad har du för fjäderkonstant?
Mycket hårdare än tidigare?

och var beställde du dem från?

_________________
T h o m a s P i h l

Mazda MX-5 Miata -99
#78 MX-5 Standard Cup / Roadsport C
Fd ERCup #98 - Caran Racing
Citera
Dea
Göteborg
Här sen Mar 2003
Inlägg: 847


Trådstartare
FredrikÅ skrev:
Men men men... Jag ser en massa tunga mattor på bilderna!

Det här är en bra ersättare:


Men detta är ju en komfortbil vi har på sommarsemestern... den har även fungerande AC och stereo

Citat:
Ser ju riktigt trevligt ut!
Vad har du för fjäderkonstant?
Mycket hårdare än tidigare?

och var beställde du dem från?


120 N/mm fram och 160 N/mm bak och då kör jag samma däcksbredd runt om. Hade egentligen tänkt ha 150 bak men varken H&R eller Eibach hade nått annat än jämna 20-tal.
Har haft svårt att bestämma mig när det gäller front/rear fjädersättning, har fått tips som i princip sträcker sig från 150 till 180+ bak med 120 fram av personer som alla är snabba.
Detta ger (men dom värden jag har på MR och vikt) 2,78 Hz fram och 2,53 Hz bak samt front/rear wheelrate på 1,21.

Känns det överstyrt kan jag ställa ner bakre krängaren ett steg eller så får jag byta fjädrar.

Köpte direkt från Moton, grymt bra kundservice även till privatpersoner.

/Dea

_________________
Andreas Olsson

Porsche 944 TURBO -90
PCS #9245
Citera
Dea
Göteborg
Här sen Mar 2003
Inlägg: 847


Trådstartare
Premiärturen avklarad , blev en fika runda till Gottskär.
Med tanke på att bakvagnen nu är full med uretan och stumma bussningar hade jag förväntat mig en del oljud både från vägen och från bussningarna men det var ingen skillnad mot innan.

Bromsarna förde däremot grymt liv.... nya skivor och gamla belägg funkade sådär trots att jag försökt slipa beläggen plana. Justeringen av handbromsen var inte heller helt klockren så när man backar blir det ett resonansljud som kan väcka ett helt kvarter...

Jag la höjden på ca 64 cm mätt från skärmkant både fram och bak (jag använder naturligtvis inte skärmkanten som referens..) och det ser ganska OK ut.
Min höftade camber och toe inställning bak gick sådär, ca -2,5 gr camber på båda sidor men 10 mm toe-in så det blir att justera.

Nu ska bara ett 6-p bälte in också sen är det klart för iår.

Slangen från dämparen




Prototypfästen i MDF




Fika





/Dea

_________________
Andreas Olsson

Porsche 944 TURBO -90
PCS #9245
Citera
Dea
Göteborg
Här sen Mar 2003
Inlägg: 847


Trådstartare
Nybesiktigad med blankt papper, inga kommentarer om bågen, stolarna eller dämparna
Firades med en runda till Skåne och allt verkar fortfarande sitta på plats i bakvagnen.

Den nya fjädersättningen är sådär inne i stan bland gupp och spårvagnsspår men funkar OK på lite bättre väg. Greppet på torrt är ruskigt bra och bakvagnen verkar trivas bättre med mer rätt avstämda dämpare (fast det kan ju vara psykologiskt...).
På blött kommer den nog bli lite lynnig. Vid lite inspirerad regnkörning märker man att att den inte kommunicerar särskit mycket om hur greppet är, antar att det beror på att det kränger väldigt lite i dom lägre hastigheterna.
Borde verkligen försöka köra en slalom innan första banmötet.

En runda vax och ett nytt fäste för 6-pkt bälte så är det färdigmekat tills i höst.

/Dea

_________________
Andreas Olsson

Porsche 944 TURBO -90
PCS #9245
Citera
Dea
Göteborg
Här sen Mar 2003
Inlägg: 847


Trådstartare
Till slut blev det banpremiär för i år på Kinnekulle efter lång väntan.

Var ruskigt nervöst när man skulle ut på första passet, "ny" bakvagn, ny fjädersättning och fullt med folk som hade slipat formen på open pit-lane mötet. Gick ut lugnt för att känna på balansen och undvika några piruetter. Hade ett öga i backspegeln för att inte vara i vägen men den förblev tom hela passet så nått måste blivit rätt i garaget i vintras

Upplevde bilen som väldigt snäll, även när man provocerade lite. Balansen är nu ganska neutral och greppet känns bättre än förra året. Var lite för ratt-rostig för att kunna trycka på ordentligt så vi får se hur det känns med lite högre fart.

Enda problemet var bromsarna fram, efter några varv började bromsverkan försämras och jag fick börja att flytta bak bromspunkterna. Kör Carbopad GT fram och eftersom allt annat i systemet är i bra skick så får det bli andra belägg till nästa år.

/Dea

_________________
Andreas Olsson

Porsche 944 TURBO -90
PCS #9245
Citera
Cyberdennis
Trollhättan
Här sen Jul 2004
Inlägg: 1263



Dea skrev:
Till slut blev det banpremiär för i år på Kinnekulle efter lång väntan.

Var ruskigt nervöst när man skulle ut på första passet, "ny" bakvagn, ny fjädersättning och fullt med folk som hade slipat formen på open pit-lane mötet. Gick ut lugnt för att känna på balansen och undvika några piruetter. Hade ett öga i backspegeln för att inte vara i vägen men den förblev tom hela passet så nått måste blivit rätt i garaget i vintras

Upplevde bilen som väldigt snäll, även när man provocerade lite. Balansen är nu ganska neutral och greppet känns bättre än förra året. Var lite för ratt-rostig för att kunna trycka på ordentligt så vi får se hur det känns med lite högre fart.

Enda problemet var bromsarna fram, efter några varv började bromsverkan försämras och jag fick börja att flytta bak bromspunkterna. Kör Carbopad GT fram och eftersom allt annat i systemet är i bra skick så får det bli andra belägg till nästa år.

/Dea
Grattis, andreas.du har jobbat bra både med dig själv och och all annan crap

_________________
Dennis Johansen PCS 3413
Porsche 911 SC -83

Saab 9-3 -07
Citera
Dan Hovang
Vressel
Här sen Apr 2003
Inlägg: 1908



Det var ett tag sedan jag var i din tråd och kikade.
Bilen är ju kalasfin! Glidarsnygg 944 med banåkarpotential .. Kan det bli bättre?

Efter att ha provat PFC-belägg på min 944 Turbo så vill jag inte ha något annat. Rekommenderas!
Citera
Spirou944t
Askeby->7 min från Sviestad
Här sen Dec 2003
Inlägg: 1015



Dan Hovang skrev:
Det var ett tag sedan jag var i din tråd och kikade.
Bilen är ju kalasfin! Glidarsnygg 944 med banåkarpotential .. Kan det bli bättre?

Efter att ha provat PFC-belägg på min 944 Turbo så vill jag inte ha något annat. Rekommenderas!


Instämmer, med tex PFC97 och kylslang så behöver du inte oroade dig mera..så kände jag.

_________________


Klubbräser: Porsche 951-86
Tävlingsräser: Opel Kadett GSi 2,0 16v
Citera
Dea
Göteborg
Här sen Mar 2003
Inlägg: 847


Trådstartare
Så var Anderstorp också avklarad

Bra:
Allt på bilen utom frambromsarna funkar kanon, lite tillvänjning till det hårdare chassit så kommer det nog kunna bli hyffsad fart nästa år

Dåligt:
Frambromsarna funkade naturligtvis inte bättre på Anderstorp.... tvärtom så verkar framskivorna ha slagit sig lite ??? låter nästan osannolikt att det skulle hända på dom stora skivorna men så är det nog.
Nya belägg och bättre kylning är prio 1 i vinter

Har lite svårt att hitta rätt spår genpm några av kurvorna och får inte med mig farten som jag skulle vilja, hade behövt köra lite mer här


Dan: Tackar för berömmet thumbs up


/Dea

_________________
Andreas Olsson

Porsche 944 TURBO -90
PCS #9245
Citera
Cédric
Uttran/Sthlm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3097



Den kan ju också vara så att beläggen har överhettat och släppt material på skivan mer än vad som är normalt.

F.ö riktigt trevlig kärra !

_________________
Cédric Nyberg
Porsche 924 Turbo
Toyota GT86
Formel Vee Veemax MKIVB 1970
www.instagram.com/garagecedric/
Citera
Dea
Göteborg
Här sen Mar 2003
Inlägg: 847


Trådstartare
Äntligen börjar det hända nått i garaget.


På sista rundan efter tvätt inför avställning tvärdog bilen , det visade sig vara bränslepumpen som gett upp.
Den nya ser inte mycket ut för världen rent storleksmässigt men levererar ca 200 l/h vid 4,2 bar


Dessa PFC 01:or + bromskylning från 968 CS ska förhoppningsvis lösa bromsproblemen. Passade på att svarva skivorna hos Biltrimning i Göteborg, 100:-/skivan thumbs up


Lite sitta still hjälp nu när man har halvbur, 6-pkt från TRS



Det enda större projektet i vinter, 3-tum i RF + 100-cells kat





/Dea

_________________
Andreas Olsson

Porsche 944 TURBO -90
PCS #9245
Citera
F.S
Småland
Här sen Feb 2003
Inlägg: 587



Dea skrev:
Så var Anderstorp också avklarad

Bra:
Allt på bilen utom frambromsarna funkar kanon, lite tillvänjning till det hårdare chassit så kommer det nog kunna bli hyffsad fart nästa år

Dåligt:
Frambromsarna funkade naturligtvis inte bättre på Anderstorp.... tvärtom så verkar framskivorna ha slagit sig lite ??? låter nästan osannolikt att det skulle hända på dom stora skivorna men så är det nog.
Nya belägg och bättre kylning är prio 1 i vinter

Har lite svårt att hitta rätt spår genpm några av kurvorna och får inte med mig farten som jag skulle vilja, hade behövt köra lite mer här



Dan: Tackar för berömmet thumbs up


/Dea


Jag kunde köra 1 timma i sträck stenhårt med min Turbo utan att det märktes på bromsarna med samma belägg som du...tror du bromsar för länge/tidigt ev.?

_________________
Fredric Sjöblom
------------------
BMW 5 -16
Mini Cooper -15
Huqvarna FE 350 -17
Citera
Dea
Göteborg
Här sen Mar 2003
Inlägg: 847


Trådstartare
Fredric S skrev:
Dea skrev:
Så var Anderstorp också avklarad

Bra:
Allt på bilen utom frambromsarna funkar kanon, lite tillvänjning till det hårdare chassit så kommer det nog kunna bli hyffsad fart nästa år

Dåligt:
Frambromsarna funkade naturligtvis inte bättre på Anderstorp.... tvärtom så verkar framskivorna ha slagit sig lite ??? låter nästan osannolikt att det skulle hända på dom stora skivorna men så är det nog.
Nya belägg och bättre kylning är prio 1 i vinter

Har lite svårt att hitta rätt spår genpm några av kurvorna och får inte med mig farten som jag skulle vilja, hade behövt köra lite mer här



Dan: Tackar för berömmet thumbs up


/Dea


Jag kunde köra 1 timma i sträck stenhårt med min Turbo utan att det märktes på bromsarna med samma belägg som du...tror du bromsar för länge/tidigt ev.?


Med Carbopad GT beläggen?

Förra året funkade det bättre men i år med bredare framsäck, bättre chassi och 50% kvar av beläggen funkade det inte alls.
Det är säkert så att jag inte bromsar optimalt men redan efter 3-4 varv så gick det inte att få ABSen att jobba.
Vad jag förstått har alla inte varit helt nöjda med dessa belägg och jag tror att Pean har slutat sälja dom.

/Dea

_________________
Andreas Olsson

Porsche 944 TURBO -90
PCS #9245
Citera
F.S
Småland
Här sen Feb 2003
Inlägg: 587



Dea skrev:
Fredric S skrev:
Dea skrev:
Så var Anderstorp också avklarad

Bra:
Allt på bilen utom frambromsarna funkar kanon, lite tillvänjning till det hårdare chassit så kommer det nog kunna bli hyffsad fart nästa år

Dåligt:
Frambromsarna funkade naturligtvis inte bättre på Anderstorp.... tvärtom så verkar framskivorna ha slagit sig lite ??? låter nästan osannolikt att det skulle hända på dom stora skivorna men så är det nog.
Nya belägg och bättre kylning är prio 1 i vinter

Har lite svårt att hitta rätt spår genpm några av kurvorna och får inte med mig farten som jag skulle vilja, hade behövt köra lite mer här



Dan: Tackar för berömmet thumbs up


/Dea


Jag kunde köra 1 timma i sträck stenhårt med min Turbo utan att det märktes på bromsarna med samma belägg som du...tror du bromsar för länge/tidigt ev.?


Med Carbopad GT beläggen?

Förra året funkade det bättre men i år med bredare framsäck, bättre chassi och 50% kvar av beläggen funkade det inte alls.
Det är säkert så att jag inte bromsar optimalt men redan efter 3-4 varv så gick det inte att få ABSen att jobba.
Vad jag förstått har alla inte varit helt nöjda med dessa belägg och jag tror att Pean har slutat sälja dom.

/Dea


Ja..jag provade Carbopad...men min funkade nästan lika bra med originalbeläggen med, Men det kan ju betè sig olika från bil till bil med.

_________________
Fredric Sjöblom
------------------
BMW 5 -16
Mini Cooper -15
Huqvarna FE 350 -17
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 944 TURBO -90 - nu med GTS-look....
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7   >>
2 besök senaste veckan (52651 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande