Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Se7en: Westfield SEIW Zetec 2.0 Domiseven -11
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9   >>
1 besök senaste veckan (58537 totalt)
DomiSeven
Strängnäs
Här sen Mar 2009
Inlägg: 121


Trådstartare
Svante, jag har mätt det till 80mm men med tumstock så det är inte nån vidare precision.

_________________
Alex Bergsland
Kör DomiSeven med Zetec 2.0, Aprilia Mille & Mazda 6 kombi
www.domiseven.se
Citera
DomiSeven
Strängnäs
Här sen Mar 2009
Inlägg: 121


Trådstartare
Bakskärmarna, mittdelen bak och sidorna är ihopmonterade.
Jag orkade inte ta några vettiga bilder, passformen är ok, inte perfekt men ok.

_________________
Alex Bergsland
Kör DomiSeven med Zetec 2.0, Aprilia Mille & Mazda 6 kombi
www.domiseven.se
Citera
Svante
Åstorp
Här sen Jul 2004
Inlägg: 3453



Stort tack, fortsätter med mitt ritande.

_________________
Svante Hoberg

No turbos , no superchargers, just pure petrolhead heaven!!!
Citera
DomiSeven
Strängnäs
Här sen Mar 2009
Inlägg: 121


Trådstartare
Fläkten monterades.


Här försöker jag reda ut om Martins ritning stämmer med westfields kabelstam och det verkar den göra.
Men det sitter väldigt många säkringar i WFs kabelstam och ibland sitter det flera efter varandra, får se om jag gör nåt åt det.


Jag köpte ordentlig tejp för kabelstamen, den har inget lim som eltejp och klibbar därmed inte. Väldigt smidig att jobba med.
Huvudbrytaren ska kopplas direkt efter batteriet (har jag tänkt). De två mindre kontakterna ska bryta upp tändkretsen samt leda ut spänningsspiken (som blir när man klipper matningen) genom ett motsånd till jord. Allt enligt inkopplingsförslaget som följde med brytaren.


En plugg för Zetecen vattentempgivare, jag kommer enbart använda omex tempgivare och den kommer även styra fläkten.


Kylsystemet är färdigdraget, eventuellt får jag flytta in det övre röret lite om det blir tajt mot huven.


Tutan på plats också.


Det undre röret vet jag inte om det sitter så optimalt egentligen, jag drog fast det mot bromsnippeln för att det inte ska skava men värmen är ju inte så bra att ha där..
Släpper man ned röret ligger det mot styrväxeldamasken istället.


Jag monterade spikar på kylaren för att eventuellt påkörda fotgängare ska fastna där istället för att flyga över bilen träffa mig eller bakomvarande, en säkerthetsdetalj helt enkelt.

_________________
Alex Bergsland
Kör DomiSeven med Zetec 2.0, Aprilia Mille & Mazda 6 kombi
www.domiseven.se
Citera
DomiSeven
Strängnäs
Här sen Mar 2009
Inlägg: 121


Trådstartare
Det ser inte så mycket ut för världen men jag fick väldigt mycket gjort igår, det som är kvar av motorstyrningen är att koppla lambdan (måste göra hål i karossen för avgassystemet för att se var jag ska göra hål för givaren samt att skaffa en knacksensor och koppla det kontaktsycket. Igår var det en jäkla massa tejpande och lödande.
Jag gjorde en batterihylla också, framför passagerarplatsen.


Spridarkontakterna är inlödda i omexhärvan. Lufttempgivaren är det som sticker iväg i andra änden.


En säkring för omexen, TPS-kontaktsstycket hänger till höger.


Tändlägesgivaren (CPS)


omex Vattentempgivare, den kommer om, allt funkar som jag tänkt mig, ge info til Dash2 & omex och styra kylarfläkten.


Köpte ett kontaktstycke för Tändspolen av Frykmalm i Karlstad.


Huvudbrytaren.
Till vänster syns en kabel från batteriplus och en som går till startmotorn, de ska kopplas på de stora skruvarna (No).
När jag pressar startmotorkabeln ska jag peta in en liten tråd som byglas över till NC-kontakten på brytaren, på andra sidan kontakten sitter ett motstånd (vitt block med text på) som är kopplat till jord. Den sista kontakten sluter tändningen från startnyckeln.



Det får nog bli en rejäl upprensning av kabelstammen "nån vinter" sen när jag vet att allt fungerar som det ska. Det är ju dunkvis med kontaktstycken som inte används eller där Dash2 bara behöver en tråd av fyra till exempel.

Tanken är lämnad till en svetsare för utbyggnad, skulle tro att jag får tillbaka den imorgon.

_________________
Alex Bergsland
Kör DomiSeven med Zetec 2.0, Aprilia Mille & Mazda 6 kombi
www.domiseven.se
Citera
Svante
Åstorp
Här sen Jul 2004
Inlägg: 3453



Nu kommer jag med en dum fråga till.... Har du nån bild på motorfästet på avgassidan? Nyttjar man originalfästet i blocket fastän det sitter så långt fram?

_________________
Svante Hoberg

No turbos , no superchargers, just pure petrolhead heaven!!!
Citera
DomiSeven
Strängnäs
Här sen Mar 2009
Inlägg: 121


Trådstartare
Ingen klockren bild, men jag har några bilder där man kan skymta fästet. Syns lite diffust på första bilden i albumet men tror att det fanns med på nån mer också.
Det är fyra bulthål i kvadratformation, jag vet inte om det är där orginalfästet sitter normalt.

Som vanligt kan jag fixa bilder åt dig om du vill men det blir senare i veckan i så fall.

_________________
Alex Bergsland
Kör DomiSeven med Zetec 2.0, Aprilia Mille & Mazda 6 kombi
www.domiseven.se
Citera
Svante
Åstorp
Här sen Jul 2004
Inlägg: 3453



Kanon, man såg tillräckligt mycket på den förste bilden, det verkar vara det främre fästet. Blir att svetsa på en bit plåt till på ramen framför det gamla fästet.

_________________
Svante Hoberg

No turbos , no superchargers, just pure petrolhead heaven!!!
Citera
DomiSeven
Strängnäs
Här sen Mar 2009
Inlägg: 121


Trådstartare
Så här ser det ut nu, det var ett tag sedan jag visade en helhetsbild så här kommer det en.


Bild på monterad tank.


Jag hämtade fälgarna och fick även däcken monterade.




Instrumentpanelen.

_________________
Alex Bergsland
Kör DomiSeven med Zetec 2.0, Aprilia Mille & Mazda 6 kombi
www.domiseven.se
Citera
DomiSeven
Strängnäs
Här sen Mar 2009
Inlägg: 121


Trådstartare
Jag ändrade lite i kabelstammen så att ECU och bränslepump startar först i tändläge.
omexen verkade funka bättre, jag använde stora CTEKen (MULTI XS 25000) som strömkälla och allt verkade gå bra, jag testade att givarna fungerade när jag kände att generatorn var varm (motorn avstängd, aldrig startad ens). Jag snackade med Kenneth som tipsade om att det kunde vara en diod som var trasig. Är detta ett solklart tillverkningsfel eller kan man koppla så fel att detta uppstår? Det är en ny generator från Roadster.
Jag kopplade bort laddaren från bilen och skulle ladda upp batteriet istället (även det nytt från Roadster) men denna gång gick det inte att ladda upp, laddaren indikerade att batteriet var urladdat och efter en stund lyste en fellampa.
Misstänkt att både laddar/batteri ger upp i samband med att generatorn blir varm?
Jag ruttnade på det och fortsatte med karossen.


MP-profil fick bli undre fäste för mittendelen på bakkarossen.


Hål togs upp för störtbågen.


De övre fästena för bältet och tanklocket kom på plats.


Galet tajt mellan lock och tank, lockets påfyllningsrör går ner i tanken. 45mm lång slang på utsidan med två slangklämmor, den övre var lite knepig att komma åt att dra.


Hålen för bakåtsträvorna var inte alls roliga, detta hålet är inte klart än och är redan lite galet. Svårt som tusan att måtta ut var man ska börja. Bakåtsträvorna består av järnrör (med uniballs i ändarna) som var ruskigt osmidiga att jobba med.


Så här såg det ut precis innan jag lämnade garaget efter 16h arbete.

_________________
Alex Bergsland
Kör DomiSeven med Zetec 2.0, Aprilia Mille & Mazda 6 kombi
www.domiseven.se
Citera
DomiSeven
Strängnäs
Här sen Mar 2009
Inlägg: 121


Trådstartare
Jag hämtade min lilla cetek och när jag laddade med den fungerade allt normalt, så efter en stund provade jag med den stora igen och även den fungerade.
Jag gissar att den stora fick fnatt efter att ha stått i supply-läge.
Men jag skruvade loss generatorn. Kan man mäta om dioden är hel när man har generatorn lös? Jag tänker på diod-test-läget som finns på de flesta multimetrar.
Nu när jag skulle ta bilder på generatorn ser jag att det står IG vid det stift jag kopplade laddlampan på. Batteriplus kopplades till M6-skruven.
Kan det vara det som är felet, IG?
Jag hade inte sett den märkningen innan utan har gått på bilder jag sett på nätet nånstans.
Med generatorn följde även en liten adapter/sladdsnutt som vad jag såg inte var nåt annat än en adapter, så den har jag inte haft inkopplad.



_________________
Alex Bergsland
Kör DomiSeven med Zetec 2.0, Aprilia Mille & Mazda 6 kombi
www.domiseven.se
Citera
Westfield
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4337



slettet

(för mitt minne är en katastrof)

_________________
mvh Micha3l Bl1x
Porsche 911
Citera
Olofson
Varberg
Här sen Maj 2005
Inlägg: 1473



DomiSeven skrev:
[...]generatorn var varm (motorn avstängd, aldrig startad ens).

Jag har nog en likadan generator (sitter tydligen på Suzuki Swift m fl), och den gjorde precis likadant från början. Drog en massa ström och blev stekhet efter en stund...

I mitt fall var det egentliga problemet ett kasst tändningslås/rattlås där det inte gick att få ur nyckeln eller vrida av tändningen. (Fabrikationsfel! Numera bortborrat och ersatt med startknapp.) Bara tändningsläge och start kvar alltså, och därmed låg det alltså spänning på IG hela tiden, om jag inte stängde av huvudbrytaren.

Tills vidare har jag "löst" detta genom att helt enkelt rycka IG-kabeln på generatorn. Generatorn sparkar ändå igång när man varvar upp lite (över 3000 i mitt fall; ganska lågt växlad generator), och sedan håller den sig igång på egen hand.

Vet inte om detta är att rekommendera, men allt verkar funka normalt, och inget har pajat än så länge...

_________________
David Olofson
olofson.net
Banredskap: Westfield V6 - 2014: Nya däck, ny motor, ny låda!
Följebil: BMW 530i E61 M
Citera
DomiSeven
Strängnäs
Här sen Mar 2009
Inlägg: 121


Trådstartare
Sambon och sonen torrgasar.
Innan de kom hade jag breddat gångjärnet för huven (glömde fota det), nitat fast hela framdelen av karossen samt skruvat fast scutteln och monterat skyddsplåtarna i hjulhusen bak.


Galler plastas fast i huven.


Jag bombade upp ett hål för grenröret, pga att motorn och en massa annat sitter på plats måste grenröret vinklas in så hålet behöver vara bra mycket större än själva grenröret. Jag får göra en täckbricka till detta.
Ett tips dock, vänta med att montera vattenkanalen tills hålet i karossen är gjort och grenröret sitter på plats. Jag fick tömma ur hälten av kylvätskan så att jag kunde ta bort vattenkanalen och då gick det att få dit grenröret.


Detta är en "dB-killer" från LeOVince (dämparen på min hoj) som jag tänkte prova om den gick att använda även på bilen. Det är dock grövre rör på hojen men jag tänkte det kunde vara värt ett försök.


Det kommer nog funka fint, jag borrade en hål i utgången på dämparen så att det gick att fästa dB-killern. Pluggen kommer tvinga ut avgaserna och ljudet i dämpaterialet vilket jag tror kommer ta bort mycket ljud (och flöde :P).


dB-killern sitter i dämparen precis innan slutkröken.


Bagagelocket på plats, det som kvarstår där är att montera två lås i locket.


Bromspedal fick en lätt vinkel så att det blir mer plats för gasfoten
Det är nu ungefär samma vinkel som på kopplingspedalen.

Är det förresten nån som har bra tips på avlastning för kopplingsfoten?


Jag har ombetts ta helhetsbilder men det är så rörigt så det syns ändå inte så mycket.



_________________
Alex Bergsland
Kör DomiSeven med Zetec 2.0, Aprilia Mille & Mazda 6 kombi
www.domiseven.se
Citera
Gustav Sundberg
Överboda, Umeå
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1309



Snyggt bygge!

Men..
Avlastning för kopplingsfoten?
Hur mycket plats har du i din bil? :P
Min gick knappt att köra med arbetsskor i strl 42. sneakers gick bra dock..

Men en 20x20 vinkelprofil i alu kanske du kan skruva fast på sidan som fotstöd, större än så måste ju bara vara ivägen...
Citera
Westfield
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4337



Jag kan inte komma på något sätt att avlasta kopplingsfoten, det blir till på lite längre åkturer att flytta runt på den, ibland under höger fot, ibland hovrandes bakom kopplingen, ibland ovanpå höger fot osv. När man kör bana behöver man inte avlasta

_________________
mvh Micha3l Bl1x
Porsche 911
Citera
DomiSeven
Strängnäs
Här sen Mar 2009
Inlägg: 121


Trådstartare
Jo det är exakt det jag menar, det finns ju ingen plats.
Men min SFRo-gubbe tyckte jag skulle försöka få till nåt, det skulle bli jobbigt annars. Det kan jag ju hålla med om, men som sagt, det är ju ingen plats över att tala om.

Kallerman: Haha, jag ser framför mig hur din fot far runt som en iller bland pedalerna

_________________
Alex Bergsland
Kör DomiSeven med Zetec 2.0, Aprilia Mille & Mazda 6 kombi
www.domiseven.se
Citera
Westfield
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4337



DomiSeven skrev:
Jo det är exakt det jag menar, det finns ju ingen plats.
Men min SFRo-gubbe tyckte jag skulle försöka få till nåt, det skulle bli jobbigt annars. Det kan jag ju hålla med om, men som sagt, det är ju ingen plats över att tala om.


Jag upplever det inte som jobbigt. När man åker nånstans >1h kanske man behöver flytta foten då och då, men det går säkert 10-15 min på varje "plats". Nu pratar jag motorväg, eftersom annars behöver man ju foten till att då och då trycka kopplignen när man växlar. Men jag har ordentligt stöd under benet så vikten inte vilar på hälen, för då blir det jobbigt. Vikten måste tas på annat ställe. Det har tagit mig ett antal iterationer på stolar och vinklar/längd på sitsen för att hitta något som funkar bra (för mig). Jag har plastat om och modifierat förarstolen två gånger.

_________________
mvh Micha3l Bl1x
Porsche 911
Citera
DomiSeven
Strängnäs
Här sen Mar 2009
Inlägg: 121


Trådstartare
På nån bild såg jag att man hade en klack på golvet som jag antar att man kunde vila hälen mot på nåt sätt.
Men jag tror jag väntar med det tills vidare. Får se sen när jag kan köra bilen om man då kan känna var man vill ha en eventuell avlastning.

_________________
Alex Bergsland
Kör DomiSeven med Zetec 2.0, Aprilia Mille & Mazda 6 kombi
www.domiseven.se
Citera
DomiSeven
Strängnäs
Här sen Mar 2009
Inlägg: 121


Trådstartare
ok, nu har jag inte skrivit på ett tag, mest för att det jag gjort inte har varit så intressant att fota.
Motorn är igång nu så att säga, första starten finns på film men i ett värdelöst format och jag har inte orkat ge min på att klippa o greja med den än.

Först ville motorn inte hoppa igång, den gick på startgas men inte mer så jag misstänkte att det var nåt med soppan.
Med lite mer folk i garaget var det enkelt att hitta, nån såg att det skummade i filtret innan pumpen. Sen kom vi fram till att pumpen nog satt åt fel håll och efter lite drällande var den vänd och motorn startade mer eller mindre direkt.

Problemet jag försöker få bukt med nu är hög tomgång. Direkt vid start ligger varvet på ca 3000 och sedan stiger det sakta sakta.

Jag letar luftläckor men har inte kommit nån direkt vart där, kan ju vara min glasfiberutbyggnad men jag är inte helt säker på det.

Tomgångsmotorn är bortplockad och hålet är pluggat, egr-ventilen likaså.

Några idéer?
Jag kör med Martins sugmotor-map (som jag konverterat till 0.70) och det är samma tomgång med omex's workmap.

_________________
Alex Bergsland
Kör DomiSeven med Zetec 2.0, Aprilia Mille & Mazda 6 kombi
www.domiseven.se
Citera
Westfield
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4337



Är trotteln helt stängd och motorn går läcker det in nånstans.

_________________
mvh Micha3l Bl1x
Porsche 911
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Se7en: Westfield SEIW Zetec 2.0 Domiseven -11
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9   >>
1 besök senaste veckan (58537 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande