Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Lotus Exige 2006
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9   >>
2 besök senaste veckan (56705 totalt)
Lars Falk
Bromma
Här sen Nov 2002
Inlägg: 13194

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator
Trådstartare
Dom skrev:
BOHAB

Jag var förbi där alldeles nyss. De fixade slangar medan jag väntade. thumbs up



Edit: Det blev sådär. Bohabs killar blandade ihop metriska och tumnipplar... mina två slangar som skulle ha metriska nipplar hade fått M10x1 bara på en av de fyra anslutningarna och tumgänga på tre ställen. Det var fetnära att jag kvaddade ett bakre ok... Gängorna är så pass lika att man nästan måste ha en gängtolk för att se skillnaden. De skyllde på oordning i nippellådan...
Riktigt dåligt faktiskt...
Var där igen 5 min innan stängningsdags och fick nya slangar gjorda.
Jag fick inget riktigt förtroende för dem. Rätt vimsig personal.
Det blir definitivt bromsslangar från annan leverantör i framtiden.

thumbs down thumbs down

_________________

Rice and shine
Citera
Team_hink_racing

Här sen Mar 2004
Inlägg: 404



Tycker det verkar som dom var trevliga och åtgärdade felet 5min innan stängning på en fredag(verkar som det blev en stund efter stängning). Det tycker jag är bra service. Det är mänskligt att fela, även om du och jag aldrig gjort det
Citera
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 7777



Lars Falk skrev:
Dom skrev:
BOHAB

Jag var förbi där alldeles nyss. De fixade slangar medan jag väntade. thumbs up



Edit: Det blev sådär. Bohabs killar blandade ihop metriska och tumnipplar... mina två slangar som skulle ha metriska nipplar hade fått M10x1 bara på en av de fyra anslutningarna och tumgänga på tre ställen. Det var fetnära att jag kvaddade ett bakre ok... Gängorna är så pass lika att man nästan måste ha en gängtolk för att se skillnaden. De skyllde på oordning i nippellådan...
Riktigt dåligt faktiskt...
Var där igen 5 min innan stängningsdags och fick nya slangar gjorda.
Jag fick inget riktigt förtroende för dem. Rätt vimsig personal.
Det blir definitivt bromsslangar från annan leverantör i framtiden.

thumbs down thumbs down


Hate too say i told u so...

_________________
Erik Wedlund

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
Cédric
Uttran/Sthlm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3093



Lars Falk skrev:
Dom skrev:
BOHAB

Jag var förbi där alldeles nyss. De fixade slangar medan jag väntade. thumbs up



Edit: Det blev sådär. Bohabs killar blandade ihop metriska och tumnipplar... mina två slangar som skulle ha metriska nipplar hade fått M10x1 bara på en av de fyra anslutningarna och tumgänga på tre ställen. Det var fetnära att jag kvaddade ett bakre ok... Gängorna är så pass lika att man nästan måste ha en gängtolk för att se skillnaden. De skyllde på oordning i nippellådan...
Riktigt dåligt faktiskt...
Var där igen 5 min innan stängningsdags och fick nya slangar gjorda.
Jag fick inget riktigt förtroende för dem. Rätt vimsig personal.
Det blir definitivt bromsslangar från annan leverantör i framtiden.

thumbs down thumbs down


BBS nere i lunda borde kanske kunna fixa sånt, dom sysslar ju med bildelar och hydraulik. Den äldre snubben där är väldigt hjälpsam..

_________________
Cédric Nyberg
Porsche 924 Turbo
Toyota GT86
Formel Vee Veemax MKIVB 1970
www.instagram.com/garagecedric/
Citera
Lars Falk
Bromma
Här sen Nov 2002
Inlägg: 13194

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator
Trådstartare
erikjakan skrev:
Hate too say i told u so...

De hade inte riktigt tid i Lunda p.g.a. semestertider och Bohab gjorde glatt slangar medan jag väntade. Annars hade jag köpt hos BBS i Lunda (har fått bra intryck av dem tidigare, några av de som finns i Lunda har väl f.ö. tidigare jobbat på Bohab i gamla regin innan de konkade, tror jag )...

_________________

Rice and shine
Citera
Lars Falk
Bromma
Här sen Nov 2002
Inlägg: 13194

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator
Trådstartare
Helgens förväntade kurvorgie på Uppländska småvägar gick tyvärr om intet. >

En så'n enkel operation som att byta bromsvätska kan gå snett...
Föregående ägare har servat bilen regelbundet på aukt Lotusverkstad och bromsvätskan är bytt var 12'e månad. 3 ggr tidigare har man alltså ägnat sig åt att lossa på luftnipplarna på oken. Tyvärr så har någon vid något tillfälle dragit nippeln på vänster framok lite för hårt så att gängan gett sig och skurit. Jag märkte direkt att det kändes "mjukt" när jag lossade nippeln.
Trots att jag var superförsiktig så följde delar av gängan med nippeln...

Blir till att fixa detta med en insatsgänga i veckan. M10x1.





Jag tror att t.ex. Würths Time-Sert insatser är lämpligare än Helicoil vid såna här reparationer.
Nå'n som har erfarenhet?

Så här ser Time-Sert insatserna ut (klicka för större bild).


Gänga reparerad med Time-Sert (klicka för större bild).

_________________

Rice and shine
Citera
Dignell
Västerås
Här sen Mar 2006
Inlägg: 3839

Moderator i ett av underforumen

Var är min cred

Skämt och sido, ska du ned mot mina trakter snart? Hade varit skoj att få sig en närmare titt på bilen.

_________________
Mårten Dignell - Clio Sport 182
Rejsas Renault Sport sektion
Citera
Lars Falk
Bromma
Här sen Nov 2002
Inlägg: 13194

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator
Trådstartare
Dignell skrev:
Var är min cred

Skämt och sido, ska du ned mot mina trakter snart? Hade varit skoj att få sig en närmare titt på bilen.


Blir väl kanske nå't åka på Sviestad framöver... Dock ej imorgon. Måste visa mig på jobbet lite ibland...




_________________

Rice and shine
Citera
Dignell
Västerås
Här sen Mar 2006
Inlägg: 3839

Moderator i ett av underforumen

Lars Falk skrev:
Måste visa mig på jobbet lite ibland...


Säkrast med tanke på din närvaro statistik på Sviestad på sista tiden menar du?

_________________
Mårten Dignell - Clio Sport 182
Rejsas Renault Sport sektion
Citera
Lars Falk
Bromma
Här sen Nov 2002
Inlägg: 13194

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator
Trådstartare
Dignell skrev:
Lars Falk skrev:
Måste visa mig på jobbet lite ibland...


Säkrast med tanke på din närvaro statistik på Sviestad på sista tiden menar du?

Mer att jag haft semester en hel månad i sträck nu och att mina kunder/partners börjat jaga mig...
Dessutom måste jag ju fixa bromsoket först...

_________________

Rice and shine
Citera
Lars Falk
Bromma
Här sen Nov 2002
Inlägg: 13194

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator
Trådstartare
Pratade med gubbarna på Bil & Industribromsar idag. De gör inte annat än pillar med bromsar hela dagarna och fixar frekvent skadade luftningsnippelgängor.

Deras rekommendation vad gäller fix av skadad nippelgänga är en insats av denna typen:



Att använda en insats av Time-Sert typ funkar också, men då blir det oerhört mycket noggrannare med centrering mot okets säte.
Med en hel insats enligt ovan så ersätter man ju okets säte med insatsens som matchar den nya nippel exakt.

Billigt blir det också. Typ 250:- inklusive material...


_________________

Rice and shine
Citera
dvorak
Göteborg
Här sen Nov 2007
Inlägg: 2099



Bra tips! thumbs up

_________________
Peter Sundström
Datsun 280Z, MGB GTS V8, Giulia QV
297 varv på Nordschleife
Citera
Lars Falk
Bromma
Här sen Nov 2002
Inlägg: 13194

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator
Trådstartare
Mycket skrivet om en så'n här liten detalj...

Har precis hämtat oket. Så här blev resultatet:



Hoppas det kommer att funka bra. (Även om Rolle är lite skeptisk...)
De gör tydligen ofta denna operationen och erfarenheterna är goda.

_________________

Rice and shine
Citera
Ragnar
Halland
Här sen Maj 2003
Inlägg: 4021



Nu har du att se fram emot att avlufta ett tomt Lotus-ok. Kan ibland innebära lite strul iom att du har lokala högpunkter. Enklast att göra när oket är löst så att man kan rotera det fram och tillbaka längs skivan, eller det iaf så jag brukar göra...

mvh/Ragnar

_________________
Ragnar Burenius
Citera
Dea
Göteborg
Här sen Mar 2003
Inlägg: 847



Fantastisk bil!

_________________
Andreas Olsson

Porsche 944 TURBO -90
PCS #9245
Citera
Lars Falk
Bromma
Här sen Nov 2002
Inlägg: 13194

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator
Trådstartare
Ragnar skrev:
Nu har du att se fram emot att avlufta ett tomt Lotus-ok. Kan ibland innebära lite strul iom att du har lokala högpunkter. Enklast att göra när oket är löst så att man kan rotera det fram och tillbaka längs skivan, eller det iaf så jag brukar göra...

mvh/Ragnar


Jo jag har läst att det ska vara lite struligt. Jag tänkte lufta det löst och knacka lite lätt på det och vrida det under tiden.

Edit: Det är knepigt att få bort all luft ur oket när anslutningen är "uppåt"... Har donat en god stund nu och tror att det är ok...

_________________

Rice and shine
Citera
Lars Falk
Bromma
Här sen Nov 2002
Inlägg: 13194

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator
Trådstartare
Nu är hela bromsrasket återmonterat... Tog en liten provtur med min rejsagranne Wagreus i vänsterstolen.
Funkar prima.




Snickrade till ramper så att jag kommer över trottoarkanten in på tomten och in och ut ur garaget på ett smidigt sätt. thumbs up
Det har sina sidor med låga bilar... thumbs up

_________________

Rice and shine
Citera
Sörpan
Slåtte
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8696



Lars Falk skrev:
Nu är hela bromsrasket återmonterat... Tog en liten provtur med min rejsagranne Wagreus i vänsterstolen.
Funkar prima.




Snickrade till ramper så att jag kommer över trottoarkanten in på tomten och in och ut ur garaget på ett smidigt sätt. thumbs up
Det har sina sidor med låga bilar... thumbs up


Ramper? Jag letade rätt på en lagom stor planka när jag ägde en lagom låg bil en gång i tiden...

_________________
///Mvh Sören Hall (fd Kristensson)

"Raksträckor är bara en transport till nästa kurva"
Citera
Lars Falk
Bromma
Här sen Nov 2002
Inlägg: 13194

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator
Trådstartare
Sörpan skrev:
Ramper?

Tunna ramper av plywood. thumbs up

_________________

Rice and shine
Citera
Lindros
Stockholm
Här sen Aug 2005
Inlägg: 90



Måste instämma i hyllningarna. Finns det en bättre och mer välbalanserad gatreggad bil för bana? Bara att gasa på när Porscharna viftar på svansen och med kompressor borde du även kunna hålla undan om rakan inte är för lång. Grattis

_________________
Per Lindros

Lotus Elan S4 1968
Citera
Lindros
Stockholm
Här sen Aug 2005
Inlägg: 90



måste fråga när jag håller på. Hur uppfattar du att växla med vänster och sitta till höger?

_________________
Per Lindros

Lotus Elan S4 1968
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Lotus Exige 2006
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9   >>
2 besök senaste veckan (56705 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande