Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9 >> 2 besök senaste veckan (56705 totalt) |
Jag var förbi där alldeles nyss. De fixade slangar medan jag väntade. ![]() ![]() Edit: Det blev sådär. Bohabs killar blandade ihop metriska och tumnipplar... mina två slangar som skulle ha metriska nipplar hade fått M10x1 bara på en av de fyra anslutningarna och tumgänga på tre ställen. Det var fetnära att jag kvaddade ett bakre ok... Gängorna är så pass lika att man nästan måste ha en gängtolk för att se skillnaden. De skyllde på oordning i nippellådan... ![]() Riktigt dåligt faktiskt... Var där igen 5 min innan stängningsdags och fick nya slangar gjorda. Jag fick inget riktigt förtroende för dem. Rätt vimsig personal. Det blir definitivt bromsslangar från annan leverantör i framtiden. ![]() ![]() |
||||
Hate too say i told u so... _________________ Erik Wedlund Nurburgring 7.14.8 BTG Z06 Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo Mantorp 1.23.7 Carrera S Gelleråsen 1.18.40 M3e36 Gelleråsen 1.11.5 996 turbo |
||||
BBS nere i lunda borde kanske kunna fixa sånt, dom sysslar ju med bildelar och hydraulik. Den äldre snubben där är väldigt hjälpsam.. _________________ Cédric Nyberg Porsche 924 Turbo Toyota GT86 Formel Vee Veemax MKIVB 1970 www.instagram.com/garagecedric/ |
||||
De hade inte riktigt tid i Lunda p.g.a. semestertider och Bohab gjorde glatt slangar medan jag väntade. Annars hade jag köpt hos BBS i Lunda (har fått bra intryck av dem tidigare, några av de som finns i Lunda har väl f.ö. tidigare jobbat på Bohab i gamla regin innan de konkade, tror jag )... ![]() |
||||
Helgens förväntade kurvorgie på Uppländska småvägar gick tyvärr om intet. >
![]() En så'n enkel operation som att byta bromsvätska kan gå snett... ![]() Föregående ägare har servat bilen regelbundet på aukt Lotusverkstad och bromsvätskan är bytt var 12'e månad. 3 ggr tidigare har man alltså ägnat sig åt att lossa på luftnipplarna på oken. Tyvärr så har någon vid något tillfälle dragit nippeln på vänster framok lite för hårt så att gängan gett sig och skurit. Jag märkte direkt att det kändes "mjukt" när jag lossade nippeln. Trots att jag var superförsiktig så följde delar av gängan med nippeln... ![]() Blir till att fixa detta med en insatsgänga i veckan. M10x1. ![]() ![]() ![]() ![]() Jag tror att t.ex. Würths Time-Sert insatser är lämpligare än Helicoil vid såna här reparationer. Nå'n som har erfarenhet? Så här ser Time-Sert insatserna ut (klicka för större bild). ![]() Gänga reparerad med Time-Sert (klicka för större bild). ![]() |
||||
Var är min cred
![]() Skämt och sido, ska du ned mot mina trakter snart? Hade varit skoj att få sig en närmare titt på bilen. |
||||
Blir väl kanske nå't åka på Sviestad framöver... Dock ej imorgon. Måste visa mig på jobbet lite ibland... ![]() ![]() |
||||
Säkrast med tanke på din närvaro statistik på Sviestad på sista tiden menar du? ![]() |
||||
Mer att jag haft semester en hel månad i sträck nu och att mina kunder/partners börjat jaga mig... ![]() Dessutom måste jag ju fixa bromsoket först... ![]() |
||||
Pratade med gubbarna på Bil & Industribromsar idag. De gör inte annat än pillar med bromsar hela dagarna och fixar frekvent skadade luftningsnippelgängor.
Deras rekommendation vad gäller fix av skadad nippelgänga är en insats av denna typen: ![]() Att använda en insats av Time-Sert typ funkar också, men då blir det oerhört mycket noggrannare med centrering mot okets säte. Med en hel insats enligt ovan så ersätter man ju okets säte med insatsens som matchar den nya nippel exakt. Billigt blir det också. Typ 250:- inklusive material... ![]() |
||||
Mycket skrivet om en så'n här liten detalj...
![]() ![]() Har precis hämtat oket. Så här blev resultatet: ![]() Hoppas det kommer att funka bra. (Även om Rolle är lite skeptisk...) ![]() De gör tydligen ofta denna operationen och erfarenheterna är goda. |
||||
Nu har du att se fram emot att avlufta ett tomt Lotus-ok. Kan ibland innebära lite strul iom att du har lokala högpunkter. Enklast att göra när oket är löst så att man kan rotera det fram och tillbaka längs skivan, eller det iaf så jag brukar göra...
mvh/Ragnar _________________ Ragnar Burenius ![]() |
||||
Jo jag har läst att det ska vara lite struligt. Jag tänkte lufta det löst och knacka lite lätt på det och vrida det under tiden. Edit: Det är knepigt att få bort all luft ur oket när anslutningen är "uppåt"... Har donat en god stund nu och tror att det är ok... ![]() ![]() ![]() |
||||
Nu är hela bromsrasket återmonterat... Tog en liten provtur med min rejsagranne Wagreus i vänsterstolen.
Funkar prima. ![]() Snickrade till ramper så att jag kommer över trottoarkanten in på tomten och in och ut ur garaget på ett smidigt sätt. ![]() Det har sina sidor med låga bilar... ![]() |
||||
Ramper? Jag letade rätt på en lagom stor planka när jag ägde en lagom låg bil en gång i tiden... ![]() _________________ ///Mvh Sören Hall (fd Kristensson) "Raksträckor är bara en transport till nästa kurva" |
||||
|
||||
Måste instämma i hyllningarna. Finns det en bättre och mer välbalanserad gatreggad bil för bana? Bara att gasa på när Porscharna viftar på svansen och med kompressor borde du även kunna hålla undan om rakan inte är för lång. Grattis
_________________ Per Lindros Lotus Elan S4 1968 |
||||
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9 >> 2 besök senaste veckan (56705 totalt) |