|
Dea
Göteborg
Här sen Mar 2003
Inlägg: 851
Trådstartare
14 Mar 2009 12:25
Det har gått långsamt i vinter, men lite har blivit gjort iallafall.
Ny pump på plats:
Gulkromatering och lila är fint tillsammans...
Bromskylningen på plats, det och PFC01:or lär bli bra ihop
Lite remmar, filter och småprylar är också fixade och det enda större som återstår är avgassystemet (nån som har en jigg ??)
/Dea
_________________ Andreas Olsson
Porsche 944 TURBO -90
PCS #9245
|
Dea
Göteborg
Här sen Mar 2003
Inlägg: 851
Trådstartare
03 Maj 2009 19:25
Bytt olja + filter, bytt bromsvätska och luftat bromsar + koppling (vilket var ett trist jobb med startmotorn på plats )
Så idag var första provkörningen
Som vanligt en mindre chock efter att ha åkt vardagsbil sen i september.
Jag inbillar mig att den kändes lite vassare i acc, kanske mådde den bra av den lite uppställda bränsletrycksregulatorn eller så funkade den gamla pumpen lite sämre innan den gav upp eller så är det bara att man inte är van..
Körde med 6-pkt bältet på och det är ganska annorlunda jmf med det vanliga bältet, man sitter verkligen still, inte dumt alls fast kanske inte så bekvämt.
Nu saknas bara en corner weight så är det klart tills nästa vinter
/Dea
_________________ Andreas Olsson
Porsche 944 TURBO -90
PCS #9245
|
Dea
Göteborg
Här sen Mar 2003
Inlägg: 851
Trådstartare
04 Maj 2009 19:34
Senast ändrad av Dea, 05 Maj 2009 20:34, ändrad totalt 1 gång
Ja just det, fick äntligen tag i ett par 9-tums Design 90 fälgar till också. Efter att ha letat i 1,5 år utan resultat dök det plötsligt upp flera till salu .
Det blev en riktigt ful-uppfräschning med ett par burkar antracit-fälglack från Motip (som inte var nått vidare, Biltemas är bättre men fanns inte i rätt färg...) men på lite avstånd se det nästan OK ut.
Måste hitta nån i Gbg-området som blästrar och pulverlackar fälgar till vettigt pris i vinter, några tips?
/Dea
_________________ Andreas Olsson
Porsche 944 TURBO -90
PCS #9245
|
Karl Birgander
Älvängen
Här sen Sep 2003
Inlägg: 2305
05 Maj 2009 20:30
Dea skrev: | Ja just det, fick äntligen tag i ett par 9-tums Design 90 fälgar också.
Måste hitta nån i Gbg-området som blästrar och pulverlackar fälgar till vettigt pris i vinter, några tips? |
Grattis!
Nä, inga tips, men när du ska göra det kanske man få bättre priser om man lämnar in 8 fälgar?
_________________ Karl Birgander
Porsche 944 S2 | BMW I3 REX | BMW 120iAM | BMW 320iM Cab E36
|
Dea
Göteborg
Här sen Mar 2003
Inlägg: 851
Trådstartare
05 Maj 2009 20:36
Fick ett tips på en firma i Uddevalla på 944-forumet, 2500:- för 4 fälgar.
Hade egentligen hoppats på lite lägre pris då det är tveksamt om det är värt att lägga ner dom pengarna på Design 90 fälgarna... vill minnas att nån här på Rejsa hade fått det gjort för 1200:- nänstans, hade passat bättre.
/Dea
_________________ Andreas Olsson
Porsche 944 TURBO -90
PCS #9245
|
Dea
Göteborg
Här sen Mar 2003
Inlägg: 851
Trådstartare
11 Maj 2009 17:33
Så var första bankörningen avklarad, en riktigt bra dag på Knutstorp
Har tidigare varit lite kluven till Knutan men nu hittade jag lite mer fart och blev till sista passet uppflyttad till R2 .
Tror inte jag har varit så nervös nångång på banmötena som när det var dags att åka ut, en 944 Turbo till, en äldre 911 och sen nästan bara 997 och 996 GT3:or och Turbos. Första varven hade jag ena ögat klistrat i backspegeln för att inte vara i vägen men sen fick jag lite fart och lyckades med ett par omkörningar. Klart lärorikt att åka R2, alla körde ruskigt snyggt och det var ingen kökörning alls (av naturliga skäl....)
Vinterns fixar funkade också.
Nya pumpen löste problemen jag har haft senaste åren med att tanken måste vara nästan full vid banåka, så där sparade jag 30 kg , och nya beläggen och kylningen löste bromsproblemen.
Bilen går ruskigt fint och det finns mer att ta om jag bara vågade
/Dea
_________________ Andreas Olsson
Porsche 944 TURBO -90
PCS #9245
|
Dea
Göteborg
Här sen Mar 2003
Inlägg: 851
Trådstartare
17 Maj 2009 20:36
Sådär, då är bilen corner-weightad och besiktigad med blankt papper
Jag vet inte om jag har tur varje år men jag får bara beröm för bilens skick och aldrig nått gnäll på stolarna , halvburen eller dämparna
Corner-weightningen visar på problemet med Turbosarna om man har AC och annat kvar, dom är tyvärr lite framtunga. Med bara förare blir det lite vänster-tungt också.
Det gick iallafall att få till en bra cross-fördelning men helst skulle man lätta en 25 kg fram och kanske lägga till lite vikt höger bak...
Vad finns det för lättningstips fram och vad ger dom? (huv, GTS-lyktor,...)
ACn får vara kvar, är helt säker på att jag är snabbare av att det är bra klimat i bilen på banan än att den väger nåra kilon mindre
/Dea
_________________ Andreas Olsson
Porsche 944 TURBO -90
PCS #9245
|
d_b
Stockholm
Här sen Nov 2004
Inlägg: 346
17 Maj 2009 20:55
Dea skrev: |
Corner-weightningen visar på problemet med Turbosarna om man har AC och annat kvar, dom är tyvärr lite framtunga. Med bara förare blir det lite vänster-tungt också.
Det gick iallafall att få till en bra cross-fördelning men helst skulle man lätta en 25 kg fram och kanske lägga till lite vikt höger bak...
Vad finns det för lättningstips fram och vad ger dom? (huv, GTS-lyktor,...)
ACn får vara kvar, är helt säker på att jag är snabbare av att det är bra klimat i bilen på banan än att den väger nåra kilon mindre
/Dea |
Vet inte om det här stämmer, men det här är vad jag hoppas på:
GTS lyktor och front-"plåt" -15 kg
Kylscoop istället för dimljus -2,5 kg
Plasthuv -10 kg
Lättviktsbatteri -7,5 kg
Kanske upp mot 35 kg, även om jag räknar optimistiskt så lär du ha dina 25 "hemma" i alla fall.
Sen kan du lätta mer genom att byta skärmarna, och när du lättat så mycket fram så kan du lätta bak oxå
Plastbakruta -10 kg.
Själv kommer jag nog stanna vid "steg 1" ovan till nästa säsong.
_________________ D a v i d B r a n t m o
Då:
951 Cup 3,0 16v
996 GT2 CS
951 s
964 RS
911 Carrera 3,2
|
Dea
Göteborg
Här sen Mar 2003
Inlägg: 851
Trådstartare
20 Maj 2009 21:29
Batteri har jag redan ett lite lättare, tror det väger 12,5kg mot originalets 20kg.
Plasthuv och GTS-lyktor är väl det som skulle kunna vara intressant, undrar om lyktorna + frontplåt ger så mycket som 15kg? Sitter ju långt fram så det ger bra effekt.
Plastruta bak verkar vara lite gatkörnings-ovänligt och plastskärmar ger väl ganska lite i förhållande till kostnad och arbete?
Sen är den ju en lågmilare i bra skick så det blir inga större icke-reversibla ändringar...
/Dea
_________________ Andreas Olsson
Porsche 944 TURBO -90
PCS #9245
|
Dea
Göteborg
Här sen Mar 2003
Inlägg: 851
Trådstartare
19 Sep 2009 17:10
Så var nya banåkafälgar på plats.
Planen var billiga halvdana 17x9 men istället blev det nyrenoverade OZ Futura split
Valde att köra ET50 med tanke på att det skulle på 255:or men det blev ändå tajt mot yttre skärmkant, R888 däcken verkar vara relativt breda jmf med andra 255:or så det är bara att hålla tummarna för att frigången räcker....
Nått jag inte tänkt på var att man även bör speca ekrarnas axiella läge på splitfälgar, dvs förhållande mellan yttre och inte fälgbana för ett och samma ET. Såg först ut att gå illa och ta i bromsoken men när allt var på plats var det 3-4mm tillgodo.
Nån som vet vad måttet mellan innersta punkten på ekrarna och anliggningsyta mot navet brukar kallas?
En nära fälgen upplevelse...
Kommer det att gå fritt
/Dea
_________________ Andreas Olsson
Porsche 944 TURBO -90
PCS #9245
|
Dea
Göteborg
Här sen Mar 2003
Inlägg: 851
Trådstartare
03 Nov 2009 20:44
Känns som jag utvecklat ett inte helt sunt förhållande till delar som monteras av bilen och sen ska på igen, men man kan ju inte montera tillbaka nått som inte är rent....
Glasblästring är inte dumt
/Dea
_________________ Andreas Olsson
Porsche 944 TURBO -90
PCS #9245
|
d_b
Stockholm
Här sen Nov 2004
Inlägg: 346
04 Nov 2009 09:44
Dea skrev: |
Så var nya banåkafälgar på plats.
Planen var billiga halvdana 17x9 men istället blev det nyrenoverade OZ Futura split
Valde att köra ET50 med tanke på att det skulle på 255:or men det blev ändå tajt mot yttre skärmkant, R888 däcken verkar vara relativt breda jmf med andra 255:or så det är bara att hålla tummarna för att frigången räcker....
/Dea |
Ser bra ut!
Du behöver kanske en ny invägning/injustering av bilen? Min var lägre än vad din verkar vara och jag körde med 9x17", ET47 och R888 i 255/40. Hade dessutom 7mm spacer bak och det var inga problem med "frigång".
Jag körde med -3 grader i camber fram och -2,5 bak. Den slet däcken perfekt bak men fram tog den för mycket utsida. Till nästa säsong hade jag lagt mig mellan -3,5 och -4 grader fram för att korrigera denna snedslitning.
/David
_________________ D a v i d B r a n t m o
Då:
951 Cup 3,0 16v
996 GT2 CS
951 s
964 RS
911 Carrera 3,2
|
Dea
Göteborg
Här sen Mar 2003
Inlägg: 851
Trådstartare
31 Jan 2010 19:57
Senast ändrad av Dea, 31 Jan 2010 20:30, ändrad totalt 1 gång
I år händer allt i bakvänd ordning..... i väntan på att bestämma mig för vinterns planer så blev det service istället: oljebyte både i motor och växellåda, nya Denso Iridium tändstift, nya hjullager fram och oljeläckan jag haft ett tag hittades (o-ring mellan inre kamremslock och topp, inget som behöver fixas i år)
Planen var annars att byta till 996 Turbo bromsok fram men dom nya fälgarna har ekrarna för långt in axiellt sett så det får inte plats och eftersom Big Red/Black ok är nästan omöjliga att hitta till vettigt pris + att skivor och belägg till dessa är ruskigt dyra så blir det förbättrad bromskylning så länge.
Ett nytt främre avgassystem med 100-cells kat är på gång och ska förhoppningsvis snart vara klart.
Luftintag istället för dimljus (dom ska lackas i bilens färg)
Slangdragning
Slangdragning, servooljekylaren blir lite blockerad men det ska nog funka
/Dea
_________________ Andreas Olsson
Porsche 944 TURBO -90
PCS #9245
|
Cyberdennis
Trollhättan
Här sen Jul 2004
Inlägg: 1264
31 Jan 2010 20:04
Trevligt att det händer lite. Själv var jag precis ute i garaget och satte i en gummiplugg... Jag får räkna det som att jag äntligen börjat jobba på bilen inför säsongen .
_________________ Dennis Johansen PCS 3413
Porsche 911 SC -83
Saab 9-3 -07
|
Magnus Svensson
Oslo
Här sen Apr 2004
Inlägg: 1216
31 Jan 2010 22:02
Tjena!
Ser bra ut med bromskylningen men var köper man sån slang?
_________________ Magnus Svensson
PCSR #8811 | 993 räääser Badanka Edt
|
Dea
Göteborg
Här sen Mar 2003
Inlägg: 851
Trådstartare
01 Feb 2010 16:55
Finns lite här och var (Demon Tweeks, Do88, mfl) men bäst pris fick jag på HydrOScand i Sisjön, enkelt att hämta upp också.
/Dea
_________________ Andreas Olsson
Porsche 944 TURBO -90
PCS #9245
|
Dea
Göteborg
Här sen Mar 2003
Inlägg: 851
Trådstartare
08 Mar 2010 21:08
Lite ändringar i planerna igen.
Hittade ett par Big Red ok på ebay och till skillnad från hur det brukar vara drog dom inte iväg i budgivningen och då blev det ett köp
Som med alla ebay-köp var man lite orolig när man öppnade paketet men mycket riktigt var det Big Red ok.
Bra: oken verkar vara i bra skick, dammskydd, plattor mm ser bra ut. Det har varit eftermarknadsok från ABT och dom har suttit på en Golf så chansen är ju större att dom inte gått så hårt.
Dåligt: Nån har penselmålat dom röda i onyktert tillstånd.... dom ser inte vackra ut på nära håll. Dom har ingen Porsche-logga, istället står det ABT-Sportline, fast det är ju funktionen som räknas
Passande nog hittade jag 965 3.6 skivor billigt på nätet, 1600:-/st inkl frakt, och Pean hade utförsäljning på kvarvarande Carbopad RS belägg, köpte två fram-set och ett bak-set så nu har man belägg för ett tag.
Detta plus kylslangarna borde läsa bromsproblemen, nu behöver jag bara jobba på min bromsteknik
Luftintagen visade sig vara krångliga att bygga fästen till och när det var klart och lacken skulle på plats så var det silikonförorenat så det blev fiskögon överallt men snart ska det också vara klart.
/Dea
_________________ Andreas Olsson
Porsche 944 TURBO -90
PCS #9245
|
Dea
Göteborg
Här sen Mar 2003
Inlägg: 851
Trådstartare
26 Mar 2010 17:04
Så har den bristande karaktären slagit till igen....
Moton clubsport fram
Till skillnad från Bilsteinprylarna som sitter på nu har dessa inga fästen för bromsslangar, ABS-kontaktdon eller ABS-jordning så lite pyssel blir det. Fästen för behållarna behöver också fixas.
/Dea
_________________ Andreas Olsson
Porsche 944 TURBO -90
PCS #9245
|
Ellac
Furulund
Här sen Jun 2005
Inlägg: 1217
26 Mar 2010 20:06
Ruskigt snygg bil/fälg kombo!
/Calle
_________________ Calle Olsson
|
Magnus Svensson
Oslo
Här sen Apr 2004
Inlägg: 1216
26 Mar 2010 21:38
Hmm riktigt grymt med Moton
_________________ Magnus Svensson
PCSR #8811 | 993 räääser Badanka Edt
|
Dea
Göteborg
Här sen Mar 2003
Inlägg: 851
Trådstartare
25 Apr 2010 15:35
Senast ändrad av Dea, 25 Apr 2010 20:36, ändrad totalt 2 gånger
Kom plötsligt på att parkeringsljusen satt i dimljusen, som jag precis ersatt med luftintag
Efter tips så byggdes blinkersen om till att funka som parkeringsljus också, bara hoppas att SBP blir nöjda.
Efter en trög vinter/vår börjar det iallafall se ut som en bil igen. Har lyckats fästa bromsventslangarna vid luftintagen med riktigt stor krympslang. Lite slangdragning och svets av reservoarfästen så är det nästan klart . Big Red oken och 965 3.6 skivorna ser maffiga ut, nu ska det bromsas.
/Dea
_________________ Andreas Olsson
Porsche 944 TURBO -90
PCS #9245
|
|