Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Se7en: Westfield SEIW Zetec 2.0 Domiseven -11
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9   >>
1 besök senaste veckan (58537 totalt)
DomiSeven
Strängnäs
Här sen Mar 2009
Inlägg: 121


Trådstartare
Jag lägger upp lite bilder från förrförra helgen och idag:

När jag fyllde år ville kompisarna med ut till garaget och försöka få igång bilen, det hade jag inte lyckats med. Den hade bara gått på startgas så det var nåt med soppan visste jag.
Mycket knappande på datorn blir det..


När man är fler i garaget är det lättare att upptäcka vad som är fel..


.. t.ex. att det bubblar konstigt i filtret som sitter innan pumpen.


Efter att ha drällt en del bensin och vänt på pumpen startade motorn direkt.. Men problemet var nu att när motorn startade var den på 3000rpm och steg sakta hela tiden.
Efter att ha letat läckage en bra stund testade jag att täta extra noga runt den glasfiberombyggnad jag gjort på insuget och då verkade det bli tätt men nu var nästa problem att tomgången var väldigt instabil, troligen behövdes tomgångsmotorn som jag pluggat. Där började jag tröttna och sneglade istället på nåt som jag tänkt vänta på..

















































.. nämligen att montera det nya insuget..
Tanken var egentligen att använda orginalet åtminstone till besiktning då jag tänkte att det är lättare att få "tyst". Men det skiter vi i nu, det får bli ett senare problem.





_________________
Alex Bergsland
Kör DomiSeven med Zetec 2.0, Aprilia Mille & Mazda 6 kombi
www.domiseven.se
Citera
DomiSeven
Strängnäs
Här sen Mar 2009
Inlägg: 121


Trådstartare
AN6-koppling på 8mm stålomspunnen slang, inget att rekomendera men det går. Slangen måste vara för grov, jag kan inte tänka mig att det ska vara såhär svårt att få ihop det, men nu sitter det. Det tog säkert tre timmar att få ihop den första, sen gick den andra snabbare, kanske på en timme. Jag antar att det går lättare om man har AN6-slang? Skönt att det bara gick åt två kopplingar.


Gasvajer av märket Iommi.




Malpassi BTR.


Såhär ser det ut, riktigt gott om plats under spjällen nu om man jämför med hur det såg ut med orginalinsuget. Motorn startade på en gång, väldigt låg tomgång, för låg egentligen.. Men det räknar jag med att lösa när jag får gasvajern.


Den undre rattstången påbörjas, den här biten kommer från Volvo 240 eller 360. Änden kapas av och filas till en triangel som sedan passar i Sierra-delen.


Undre rattstången består av fyra delar. Knutar från Volvo 240 och 360 samt en från Sierra. Hardyskivan kommer från Opel. Det som kvarstår just nu är att kapa sista delen, fila till den samt göra ett fäste. Men det tar jag när jag har instrumentpanelen hemma.


Kylsystemet fortsätter att trycka ur sig vätska, det ska ju justera sig själv genom att överflödig vätska trycks ut men det känns som att det aldrig tar slut. Men nu har jag iofs inte kört varmare än 85C, när jag väl kommit upp i den tempen ligger det en lagom tjock dimma i garaget. Jag är inparkerad så jag kan inte ställa ut bilen. Dimman kommer från kylvätska som droppar på avgasbandaget.

_________________
Alex Bergsland
Kör DomiSeven med Zetec 2.0, Aprilia Mille & Mazda 6 kombi
www.domiseven.se
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5621



DomiSeven skrev:

Såhär ser det ut, riktigt gott om plats under spjällen nu om man jämför med hur det såg ut med orginalinsuget. Motorn startade på en gång, väldigt låg tomgång, för låg egentligen.. Men det räknar jag med att lösa när jag får gasvajern.


Grattis till en lyckad uppstart thumbs up

_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
24-Seven
Göteborg
Här sen Jun 2005
Inlägg: 897



Dödsläckra spjällhus!

Man får inte glömma att motorn är tillverkad av Ford, det SKALL läcka lite här och där...

Jag har nu gjort mig av med samtliga Forddelar och gett mig på det mycket mindre läckagebenägna och i övrigt högkvalitativa märket Alfa Romeo

_________________
Martin Viding
Alfa 75 3,0 12v EVO Semirace
Alfa 75 3.0 24v Racebil (under konstruktion)
Alfa 156 2,5 v6 Sportwagon -00
BMW 116d -11
Citera
DomiSeven
Strängnäs
Här sen Mar 2009
Inlägg: 121


Trådstartare
Tack tack

Nu är det ju iofs Raceline-prylar som läcker men sak samma :P

_________________
Alex Bergsland
Kör DomiSeven med Zetec 2.0, Aprilia Mille & Mazda 6 kombi
www.domiseven.se
Citera
DomiSeven
Strängnäs
Här sen Mar 2009
Inlägg: 121


Trådstartare
Ja efter ett jäkla uppehåll försöker jag komma igång igen.
Jag fick en son i början på månaden och ja.. det blir som det blir med garagetid.

Efter att ha väntat sen maj förra året på att Roadster skulle leverera en instrumentpanel i aluminium utan hål (var tydligen hålen som ställde till det) tröttnade jag till slut och beställde en från carbonmods istället, samma pengar egentligen så det var bara löjligt att vänta så länge egentligen.
Efter typ en vecka hade jag den hemma. Jag har monterat den med snabbskruvar vilket kanske är overkill men nu är det så i alla fall.
Ett par knappar på det så är den biten klar.


Ett expansionskärl har kommit på plats under vintern. Den grova slangen ska bytas till en lite grövre.


Gasvajer som ska måttas till och lödas.


_________________
Alex Bergsland
Kör DomiSeven med Zetec 2.0, Aprilia Mille & Mazda 6 kombi
www.domiseven.se
Citera
Of12345
Danderyd
Här sen Aug 2006
Inlägg: 31



Kul att se!!!
Jag har en röd Westfield med nya karossen och omex600 och dash2.
Jag har en Duratec-R 2,3 med racelineprylar på och sequential växellåda men resten är väldigt likt din.
Är du duktig på att konfigurera omex600 och Dash2? :-)

Såg din kommentar om att waterrailen trycker ut vatten har du klurat ut det än?

När räknar du med att bli färdig med din?

Vore kul att se den!

_________________
Oskar Folcker

Aston Martin Vantage v8 4,7
MK Indy R1
Citera
DomiSeven
Strängnäs
Här sen Mar 2009
Inlägg: 121


Trådstartare
omex600 konfigurerat med filer jag fått från Martin Johansson, det verkar fungera och duger säkert till att börja med.
Dash2 har jag inte gjort nåt med än men det kanske blir av i helgen att jag kopplar ihop den med omex, hittills har jag använt datorn för att få varvtal osv..

water rail-problemet har jag löst på så vis att jag kopplat in ett expansionskärl, det verkar fungera men jag har inte hunnit hårdtesta än.

Jag hoppas ha den klar i sommar men det är mycket familjen tar mycket tid nu så vi får se hur det blir med det.

Kom förbi i helgen om du vill, skicka ett pm så får du nummer och sånt.

_________________
Alex Bergsland
Kör DomiSeven med Zetec 2.0, Aprilia Mille & Mazda 6 kombi
www.domiseven.se
Citera
DomiSeven
Strängnäs
Här sen Mar 2009
Inlägg: 121


Trådstartare
Jag hade ett par timmar över idag och tog en tur till garaget.

Strörre delen av tiden gick åt till att städa (måttligt) och köra kartonger och annat skräp till tippen, nåt jag pratat om att att göra i ett halvår.
Passade på att ta en bild på bilen, nu när det inte är så mycket prylar i vägen framför. Det kommer bättre bilder sen när det blir fritt bakom så jag kan rulla ut bilen.


Gasvajern monterades, men är inte injusterad än.

_________________
Alex Bergsland
Kör DomiSeven med Zetec 2.0, Aprilia Mille & Mazda 6 kombi
www.domiseven.se
Citera
Of12345
Danderyd
Här sen Aug 2006
Inlägg: 31



Jag bor i Buenos Aires just nu men flyttar hem i maj så hoppas jag får skjuta på besöket tills dess :-)

Jag har också expansionskärl och har sett samma sak som dig att den trycker ut några droppar vatten vid locket på waterrailen som ryker när det dunstar på avgasbandaget men verkar inte vara ett problem.

omex600 verkar rätt krånglig men jag har inte satt mig in i det i detalj, min går lite fett nu så behöver mappas bättre för att få ut max ur den.

_________________
Oskar Folcker

Aston Martin Vantage v8 4,7
MK Indy R1
Citera
Of12345
Danderyd
Här sen Aug 2006
Inlägg: 31



Ett måste är att beställa korta styrarmar att montera på spindlarna för att få styrningen ok de vanliga långa som följer med ger för många rattvarv!! Går att beställa av Bosse på Roadster.
Min bil står hos Roadster nu om du vill se hur det ser ut med de korta på.

Det blir en helt ny bil efteråt!! från traktor till racebil på två små metallbitar :-)

_________________
Oskar Folcker

Aston Martin Vantage v8 4,7
MK Indy R1
Citera
DomiSeven
Strängnäs
Här sen Mar 2009
Inlägg: 121


Trådstartare
Du är välkommen när du vill.

Jag har redan monterat de korta styrarmarna

_________________
Alex Bergsland
Kör DomiSeven med Zetec 2.0, Aprilia Mille & Mazda 6 kombi
www.domiseven.se
Citera
DomiSeven
Strängnäs
Här sen Mar 2009
Inlägg: 121


Trådstartare
Jag ser nu att knappen för belysningen är felvriden, det blev lite sent igår =P
Till höger om alu-knapparna kommer huvudbrytaren sitta, jag behöver tillverka en distans för att då den att sitta på ett vettigt sätt, nu är den bara inskjuten i hålet.
Kablaget bakom är inte fastsatt än.


Det är damm som syns på kolfibern, inte repor.


_________________
Alex Bergsland
Kör DomiSeven med Zetec 2.0, Aprilia Mille & Mazda 6 kombi
www.domiseven.se
Citera
Matz
Göteborg
Här sen Sep 2005
Inlägg: 213



DomiSeven skrev:



Riktig snygga och cool mojänger det där

_________________
Matz [IceDog] Sköld, Göteborg (Partille)
Porsche 997.2 Speed Yellow.
Citera
DomiSeven
Strängnäs
Här sen Mar 2009
Inlägg: 121


Trådstartare
Jag är inte riktigt nöjd med styrningen. För att undvika svetsning använder jag en skarv med DD på bägge sidor, problemet är att gummit i mitten är alldeles för mjukt och det där tror jag inte kommer blir bra.
Frågan är om man ska pluggsvetsa enligt SFRo's exempel i boken eller har ni nåt annat förslag på lösning?
Redigering: Jag har stödlager som ska monteras när jag vet hur jag ska dra rattstången.


Rattstången består av delar från ford och volvo och med tre ledar ska den bli kollapsbar utan kollapsdel.




En adapter för den mikroskopiska induktiva givare jag fått från Roadster.


Gångjärn för huven.


Spännen på huven.


Framlyse och vad den nu kan kallas, plasten runt framlysena.


Nu börjar det ju i alla fall se klart ut, även om det inte är det


Lambdan är inte längre provisoriskt kopplad.

_________________
Alex Bergsland
Kör DomiSeven med Zetec 2.0, Aprilia Mille & Mazda 6 kombi
www.domiseven.se
Citera
Westfield
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4337



Ser fint ut! sitter lamporna med huven när man flippar upp den?

Är din besiktningsman nitisk kommer han inte släppa igenom utan att du höjer lamporna. Siktvinkeln har jag för mig var 45 grader snett över noskonen horisontellt. Har för mig det gällde även blinkers där det är 90 grader åt sidan och 45 grader snett framåt.

_________________
mvh Micha3l Bl1x
Porsche 911
Citera
DomiSeven
Strängnäs
Här sen Mar 2009
Inlägg: 121


Trådstartare
Tack för tipset, jag ska kolla mer på det där när jag har bilen på plan mark.
Ja lamporna är skruvade i huven och följer med upp.

_________________
Alex Bergsland
Kör DomiSeven med Zetec 2.0, Aprilia Mille & Mazda 6 kombi
www.domiseven.se
Citera
gory
Stockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 433



Skulle bytt de där bränslefiltret mot ett som är bättre kapslat direkt!

_________________
Oscar olander - Sthlm
BMW 335i Touring
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5754



Både "hardyskiva" och en knut mitt på en rattstång behöver ett stödlager i någon form för att inte vispa runt. Jag ser inte om du har det...

Gummibiten beskylls ibland för att ge diffus styrning och det förekommer att man byter den till en solid aluminiunskiva på Capri och Escort. Men då måste axlarna linjera helt perfekt... Bättre att byta till en knut. Du ser ju ut att ha längd så det räcker. En dubbel-D-knut borde fixa saken.

/Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
DomiSeven
Strängnäs
Här sen Mar 2009
Inlägg: 121


Trådstartare
Jag ska sätta dit ett eller två stödlager när jag har bestämt hur jag ska dra rattstången.
Antingen kullager eller nån lösning med glidplast som man borrar hål i.
Hardy-skivan tar Jag nog bort men nån mer knut vill Jag nog inte ha. Var kan man hitta en knut med dubbel-d i bägge ändar?
I så fall kan jag ta bort triangelklämman helt. Såga av den raka icke godkännda rattstången från westfield så att det blir:

Styrväxel -> kort avsågad volvobit -> dubbel-d-knut -> avsågad undre rattstång från westfield med knut -> övre rattstång från westfield.
= Tre leder.

_________________
Alex Bergsland
Kör DomiSeven med Zetec 2.0, Aprilia Mille & Mazda 6 kombi
www.domiseven.se
Citera
Gerhard
Blomstermåla
Här sen Nov 2005
Inlägg: 284



Volvo 360 har en dubbel-D knut.

_________________
Gerhard Petersson
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Se7en: Westfield SEIW Zetec 2.0 Domiseven -11
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9   >>
1 besök senaste veckan (58537 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande