Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar BMW 318is -91 - Såld | << 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 >> 1 besök senaste veckan (29113 totalt) |
Vad du behöver då är ett ansa sportsystem... Vet en som har ett på sin 318i och som inte vill ha det kvar _________________ /Daniel Kihlgren VW 1200 -65 Punto GT -96 |
||||
Vill du höra motorn mer så vet jag en som har ett ansa sportsystem... bakre burken då.. _________________ /Daniel Kihlgren VW 1200 -65 Punto GT -96 |
||||
äsch då > Jag som tänkte bli av med mitt muller _________________ /Daniel Kihlgren VW 1200 -65 Punto GT -96 |
||||
Du får väl stoppa väl utvalda bananer eller nåt i rören. _________________ /Anton Lillsund |
||||
Jag hittade en del bilder från en svunnen tid..
Jag bytte tank och med det kom det renovering av bromsar, nya stötdämpare och fjädrar plus lite mer till som bonus. Tänkte att jag skulle dela med mig av bilderna, framför allt på tanken.. Det är inte helt ovanligt att BMW E30 väljer att skaffa sig en så här snygg tank efter några år i sverige.. Nu drar jag igång. Här är en bild på undersidan av min gamla tank. Pilarna visar de mer porösa områdena.. Här är anslutningen på tanken. Där det oftast verkar börja kexa till sig.. Hålen syns tydligt.. Nåja, jag fick tag på en begagnad tank till mycket förmånligt pris, enbart frakt kostade den mig då ägaren ville bli av med den. Då ingick en fungerande pump dessutom! Den var inte ny.. Men den blev som ny efter att jag slipade och slipade och slipade. Penslade den med hammarlack och sprayade på nån rostskyddshistoria också.. Kändes helt ok att kunna fixa till den. Upp och hopppa. Ser ni kanonröret?! Noga uträknad form på det.. Precis som en tv-kock har jag förberett lite här så ni inte behöver vänta på att jag ska skruva bort allt och stöka till så där lagom. När tanken väl vara nere så insåg jag snart att bromsrören är monterade på ett ganska intressant vis. Att inte passa på att byta dom nu när det var fritt runt omkring verkade dumt.. Här kommer avgassystemet igen.. Inte så smidigt att inte kunnadela på det när det ska upp och ner.. Innan inspektion så kunde jag inte förstå hur instrumentpanelen ibland kunde hoppa som en vibrator vid vissa hastigheter... Förklaringen hittades lite senare, för jag antar att det var detta som var fel.. När baken ändå var befriad från en hel del delar såpassade jag på att klämma dit de nya fjädrarna. Här i jämförelse med original. Här kommer samma jämförelse fast på framfjädrarna. Liiite mer skillnad där.. Framvagnen stod på tur så snart bakvagnen var ihoplockad igen. Fjäderbenen var lite slitna och jag tänkte se över dom så det inte är något allvarligt på gång nu i vinter. Skrivor och belägg byttes och har setat där sedan dess. De har fungerat kanonbra! Det är alltså BMW original rakt från hyllan. Alla bromsok blästrades på mitt jobb. Så här såg dom ut innan målning. Efter det så gick jag loss med penseln igen. Svart hammarlack som har värmebehandlats i efterhand... Detta var vad jag behövde i verktygsväg, då hydraulpressen på jobbet är borträknad. Jag hittade även en bild på en av mina två stolar. Eventuellt ska den ena säljas (helt oanvänd inkl sidovinklar i aluminium) _________________ /Anton Lillsund |
||||
Känner igen det där med tanken. Har också en styck riktigt risig tank som läcker både här och där. Hur tömmde du tanken innan demontering, finns väl någon sorts avtappningsplugg va? Har ju så mkt annat att skruva söder , så tanken har jag inte brytt mig om att ens tänka på
_________________ / Erik Tryggvesson |
||||
Avtappningspluggen är oftast inte ens att tänka på.. Rosten sätter fast den.. Jag hade inte mer än max fem liter i tanken när jag tog ned den så det fick vara kvar. _________________ /Anton Lillsund |
||||
Blir ju fint det där, Anton! Dags att byta den där gummi-grunkan samtidigt när ändå allt annat är nere?
Men jag förstår inte, ni TV-kockar/TV-bilmekaniker verkar få allt att se så enkelt ut! Själv sliter jag med en hög småpill till min bil, när jag inte väntar på långväga delar... Fortsätt så, jag vill se mer bilder! /Mangan, som passar på att önska Gott Nytt År samtidigt! _________________ Magnus Karlsson, Scott Genius 750 The older I get, the faster I was... |
||||
Magnus: Bilderna är tagna förra sommaren.. Jag har tyvärr inte gjort allt detta nu.
Jag har en massa annat liknande att göra, men det som ses på bilderna gjorde för att öht våga köra runt på bana med bilen. Gummigrunkan du menar antar jag är stödlagret till kardanen? Det byttes i denna veva. Förhoppningsvis kan jag sätta igång efter nyår med att greja fram fler bilder. Givetvis ska jag förberede mellan bilderna så gott jag kan. _________________ /Anton Lillsund |
||||
Jag noterade dina framfjädrar och minns hur mycket glapp det blev på en kompis 320 när
vi plockade dit motsvarande (fjäderlängd). Klarar du dig utan drop stops eller "utfyllnadsfjädrar"? _________________ Jörgen Eriksson |
||||
Helt ok i det anseendet! Hur bra dom verkligen är i förhållande till vad dom används till är en annan sak.. Men det smids planer på en kurering, mer info kommer senare om detta misstänker jag. _________________ /Anton Lillsund |
||||
Måste veta!
Jag har ingen möjlighet att mäta detta själv just nu. Däremot så har jag onödigt tid över på jobbet under jourtimmarna, svarven bara står där och samlar damm. Hålet till i bakre bussningen av främre bärarmen. Hur stort är det? Ska det borras i vinkel för att fungera utan problem med onödig friktion? Isf hur stor vinkel? Snabbt svar, senast lördagkväll är mycket uppskattat! _________________ /Anton Lillsund |
||||
Borra 20mm, lagom mkt excentriskt... Centrum 14mm ifrån kanten har jag för mig.
Det blir bara ngn grads felställning och det kan du justera med glappet mellan bussning och styrpiggarna i karossen. Lithiumfett tror jag Samuel brukar använda för att smörja när det väl är på plats. |
||||
Tackar för info! Jag hade en ide om att borra så mycket offset som möjligt utan att gå utanför befintligt material. Allt fö att få så mycket caster som möjligt. Är det dumt? Det borde röra sig om väldigt små skillnader om man går en mm mer eller mindre offset, men när man nu har chansen så tänkte jag att det var lika bra att ta det som finns tillgängligt. Är det brytningen som ställer till det? Isf kan jag ju slipa upp hålen i bussningshållaren lite mer och på så vis kompensera med mer vinkel. Materialet blir för övrigt oilon. Intressant att se om skillnaden mellan polyuretanbussningar från Powerflex märks när man väl kör bilen tänkte jag. _________________ /Anton Lillsund |
||||
Ta du det du kommer åt, men vinsten är nog marginell.
Tar du så som jag sa kommer du ha 4mm kvar ungefär av material i ytterkanten. Tog inte mer då jag inte ville det skulla spricka. Tror nog man absolut kan känna skilland. |
||||
Ja då var det svarvat två bussningar i oilon.
Eftersom jag fick en ide om att pulverlacka hållarna så har jag inte borrat hålen än. Förhoppningsvis fixar jag det nästa helg. Det kommer lite bilder senare på verksamheten från idag. _________________ /Anton Lillsund |
||||
Jahapp dags för lite bilder igen..
Dom här skulle fyllas med grön plast. För att få det bra mätte jag hålet i hållarna. Efter att ha kastat sand med hjälp av tryckluft på hållarna var hålet 60.10mm i diameter. När man ska svarva plast är det kul med stora ämnen.. Då kan man bröta på med stoora skär! Upp till 12mm åt gången klarade plattan i stålet av.. Självklart utnyttjades det.. Nackdelen med stora ämne är att det blir mycket spån.. Men vad gör det när jag har så snitsigt färgmatchade skor! Sista bilden innan batteriet i kameran gav upp blev denna. Tyvärr med tokig fokus och hälvfärdiga bussningar. Jag återkommer med bilder på monteringen och borrning. Nästa sak att ta itu med är det främre kränghämmarfäste på bilen som gått tvärt av.. Varför det har gått av vet jag inte, men jag ska ta en snack med mina r-däck soch se om dom kan tänkas vara skyldiga.. _________________ /Anton Lillsund |
||||
När man ser sån't här blir man lite trött på att man jobbar "på kontor"... Man har ju lixom inga resurser på jobbet. *lite avis* |
||||
Våra race- och banåkarbilar BMW 318is -91 - Såld | << 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 >> 1 besök senaste veckan (29113 totalt) |