Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Eftersnack
2004-04-25 Film/Rapport från Klippans Motorsportkl. på F5
1, 2   >>
8271 besök totalt
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241



Pär Hylander skrev:


I min iver att köra lika fort som den Caterham som låg före mig i konpartiet vid sekund 55 i filmen i översta posten så körde jag på ett däck med sprucken front som resultat, klantigt... jag visste ju att det understyr där.... Som tur var så klarade sig oljekylaren och bilen ser mycket "ärrad" ut ny med en massa tape... kommer ett foto på det så småningom. Blir till att slabba med polyester och glasfiber.




Så här ser det ut förnärvarande. Ska få hjälp en kompositproffskollega på tisdag att laga det lagom räserbilsmässigt. Kommer nog att lyxa till det med ny gul färg oxo!

Edit, smutsen på bilen i övrigt kommer av att dragbilen drog upp en massa smuts eftersom det regnade på hemvägen



Det var premiär för 245/45-16 fram, får plats utan några problem om man har rätt ET på fälgen

_________________
Pär Hylander
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241



Staffan Lindén skrev:

Är det någon som har bilder på min bil "in action" så är jag väldigt glad om jag kan få dem..... eller kanske tom en film..


Utustade min hustrus systerson Casper 11 år med kameran, några bilder blev det innan batteriet tog slut. Många av dom lite suddiga dock....

http://w1.430.telia.com/~u43006774/040425%20F5%20banm%f6te%20och%20spr . . . .

_________________
Pär Hylander
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241



Staffan Lindén skrev:

Taskig kuggväxelutväxling (4,5 varv).... ska korta "styrarmarna" på spindlarna.


Hmm, det såg lite mysko ut med styrstagens vinkel etc. Jag är inte helt säker med det känns lite som att Ackermanvinkeln inte blir riktigt bra, dock mkt osäker. om jag tänker rätt så kommer nog en förkortning av styrarmarna att gynna Ackerman. thumbs up

Föreslår att du lägger upp din bil under "våra banåkabilar" med lite foto på styrgeometrin så kommer det säkerligen fram en hel del bra ideer på hur det eventeullt kan förbättras.

Tror oxo att styrstången/knutarna på ett enkelt sätt förbättras lite . Dom var nog lite vridna i förhållande till varandra.

_________________
Pär Hylander
Citera
Dan P
Skåne
Här sen Feb 2004
Inlägg: 472


Trådstartare
Gjorde en film till Staffan, tror det är hans bil som är med, hoppas att jag inte misstar mig, var inte så lätt att se skillnad med lite risig videokamera...

Filmen ligger nog bara uppe över helgen eller tills Staffan laddat ner den, men så tänkte jag att det kanske finns någon annan som också vill se!

Så håll tillgodo!

http://69.50.191.5/~dansmia/film/7.wmv (58mb)

EDIT: kommer nog inte att knepa ihop en fil om Saab, orkar inte!

_________________
Dan Persson
www.zoomphoto.se/motorsport
Citera
Stardust
Ljungbyhed
Här sen Apr 2004
Inlägg: 1

Ny på att skriva
inlägg i forumet


Skulle vilja saga att det bara var en Golf GTI som korde pa F5 den andra var namligen en Golf MkIII VR6 Syncro. Men anars var det trevligt

_________________
Niklas Herner
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 42333

Forumägare
Forumägare

Vem kan det vara?


_________________
Magnus Thomé
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 42333

Forumägare
Forumägare

Hubba hubba!


_________________
Magnus Thomé
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 42333

Forumägare
Forumägare

Litet urval bilder "Best of Casper" thumbs up








_________________
Magnus Thomé
Citera
Staffan Lindén
Klippan
Här sen Apr 2004
Inlägg: 466



Måste erkänna att jag har dålig koll på vilka hjulvinklar som är bra mm.... samt att man verkligen är en rookie när det gäller bankörning.
Ackermanprincipen fungerar på bilen, linjerna från lederna framifrån sammanfaller dock lite bakom bakaxelklumpen.... Har dock inte tänkt på det att ackermanprincipen ändras om jag kortar styrarmarna.....
Pär: Vad menar du med att styrstången/knutarna är vridna i förhållande till varandra?? Menar du att knutarna på höger och vänster sida på bilen inte har samma vridning??
Bilen har numera utrustats med en catchtank tillverkad av en bit 3" avgasrör.... och det verkar fungera perfekt....

// Staffan

_________________
Staffan Lindén

Nuvarande banbil: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=34343

Före detta banbil: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=31967&highlight=
Citera
MatsK
Landskrona, Skåne
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3416



Pär Hylander skrev:

Utustade min hustrus systerson Casper 11 år med kameran, några bilder blev det innan batteriet tog slut. Många av dom lite suddiga dock....


Ha ha ha... till och med en röd Saab 9000 lyckades fastna på bild! Faktiskt de första bilderna jag sett av min bil "in action"...

Hälsa och tacka Casper!

_________________
M a t s K l i n g l ö f

MGB GT 1967
Citera
Stefan Gsi 16v
Helsingborg
Här sen Okt 2003
Inlägg: 70



Lite bilder finns nu på Kmsk's sida.
Tog några av dig Pär H. Och lade upp, om detta var ok, annars får du säga till.
Mvh Stefan

http://kmsk.mine.nu/gallery/bilder/f520040425/index.php

_________________
Stefan Elg
ordförande Klippans MsK
Saab 9-3 Aero (Nordic Steg 3)
Opel GSi 16v Cab
Golf GTi 8v
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241



Staffan Lindén skrev:
Måste erkänna att jag har dålig koll på vilka hjulvinklar som är bra mm.... samt att man verkligen är en rookie när det gäller bankörning.
Ackermanprincipen fungerar på bilen, linjerna från lederna framifrån sammanfaller dock lite bakom bakaxelklumpen.... Har dock inte tänkt på det att ackermanprincipen ändras om jag kortar styrarmarna.....
Pär: Vad menar du med att styrstången/knutarna är vridna i förhållande till varandra?? Menar du att knutarna på höger och vänster sida på bilen inte har samma vridning??
Bilen har numera utrustats med en catchtank tillverkad av en bit 3" avgasrör.... och det verkar fungera perfekt....

// Staffan


Hej!

Sorry, hade missat dit inlägg, men bättre sen än aldrig (om du inte redan kapat ner allt och svetsat ihop det igen )

Har själv fått tips om det i denna tråden som handlar om styrningen till min räser. https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=7602

Tror ändå att det är en god ide att ta några foto på geometrin och lägga upp i tråd här, t.ex under "skruva banbil". Tror det kommer en massa goda förslag inom 12 timmar

Det akteulla i den tråden är detta nedan

ButterflyRacing skrev:
Daniel L skrev:
Vilka vinklar är det som måste vara lika? Kan någon göra en liten skiss så att jag förstår?


om vi tänker oss att vi har en rattstång....knut..... mellanaxel....knut..... styrväxeln. Så ska knutarna sitta lika.

+ -------- + men inte x ----------+

Sedan ska knutarna ha samma vinkel

/----------/ eller /--------\ och inte /---------I

Fattar ni..???

Detta är MYCKET viktigt på en kardanstång...........men jag tror det måste vara mycket fel om det ska kännas i en styrning.

_________________
Pär Hylander
Citera
Eftersnack
2004-04-25 Film/Rapport från Klippans Motorsportkl. på F5
1, 2   >>
8271 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande