Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Däck för banåka
![]() |
1, 2, 3, 4, 5 >> 32428 besök totalt |
Michelin Pilot Sport Cup 2 vs. Cup mm.
Snart dags för en ny uppsättning däck till min M3 E46. Jag har varit väldigt nöjd med mina cup-däck, men känner mig lite tveksam till dom nya cup2. Högre TW i cup2 samt mer mönster rimmar dåligt för bättre grepp, eller har jag fel ??? Har även sneglat lite på Pirelli Trofeo R. Däcket verkar påminna mycket om Michelin Cup, men är det lika snabbt? _________________ Erik Fornå BMW M3 E46 2003 (SÅLD) |
||||||
För oss lite snålare
![]() Vad jag vet så ska hållbarheten vara riktigt bra på Cup2 och det har naturligtvis också inverkan att torrgreppet är något sämre än Cup. _________________ Thomas Runebrant Boxster S -01 GT edi Boxster S -04 Race ex Cupra R Ringen Toy II ex M3 E36 BTG 7:51 TF ex 996GT3 CS ex 993TT RS/CS ex 911 -78 3.8l ex |
||||||
Re:
Bra fråga. Jag skulle tro att cup2 håller bra mycket längre. Sen kan man fråga sig hur många heatsykler ett cup2 pallar innan det tappar sitt ursprungliga fäste. Vore även intressant att veta hur mycket långsammare Cup2 är mot Trofeo. 0,5sek på 1min skulle jag kunna leva med. 2sek tveksamt.. _________________ Erik Fornå BMW M3 E46 2003 (SÅLD) |
||||||
Nån som har mer erfarenheter av Cup 2 och kan jämföra med Cup 1.
Såg en seriös provkörning på nätet där dom jämförde Cup + och Cup 2 på samma bilar och Cup 2 var snabbare även på torrt och verkade vara trevligare på alla sätt, http://www.tyrereviews.co.uk/Article Har däremot inte hittat nån direkt jämförelse mellan Cup 1 och Cup 2 ? Byter gärna bort lite torrgrepp mot lite mer tålighet mot vattenplaning. /Dea _________________ Andreas Olsson Porsche 944 TURBO -90 PCS #9245 |
||||||
Jag kan försöka samanställa lite info till er.
Men väldigt enkelt förklarat. I det nya CUP 2 så jobbar man med 2 olika gummiblandningar på in/utsida. Insidan är konstruerad för att få till något bättre våtgrepp, samt yttersidan för att få bättre styrrespons samt slitage mot mycket camber samt körning mot curbs. Förbättringarna är i våtgrepp (för dom som kör till och från trackdays) Samt livslängden som är enl mig är imponerande. För att förtydliga så jobbar jag för michelin i södra sveriga, så undrar ni något så hör bara av er ![]() _________________ Erik Regnell Kör: Miata -04 #31 MX5 Cup, SPVM Har ägt: -Honda Civic Type R (EP3) -05 -Golf Gti Clubsport S -18 -Honda S2000 -05 -BMW M3-E30 -87 |
||||||
Re:
På vår(PCS) infoträff hos Michelin så sa de att det var tre olika gummiblandningar, som dessutom fasades i varandra på något nytt sätt. . _________________ driver - Thomas Thuresson Porsche 964 C2 -90 |
||||||
Re:
Bump på detta. hittar ingen direkt jämförelse mot orginal cup bara cup+, och cup+ är väll inget rent R-däck. _________________ Sebastian Steiner Vw golf Mk5 cup Vombsmotorsport |
||||||
Satte nyligen på Cup2 bak eftersom jag inte kunde få tag på gamla Cup. Kände inte rakt av någon skillnad i grepp - alla däck var nya och kanske slits in lite olika.
Det jag däremot lade märke till var att bakdäcken blev lite inkonsekventa efter en kvart och började tappa greppet. Tänkbart att jag inte fick till trycket, körde med samma som på gamla Cup, men tror inte att det förklarar hela tappet. Ett konsekvent sämre grepp kan jag leva med men det är oroande om Cup 2 inte håller åtminstone ett 20 min-pass. _________________ Dan Mattsson 991.GT3 |
||||||
Re:
Vi har testat Cup2 på vår 996 GT3 i år. Efter 2-3 dagar på bana så släppte slitbanan på ena framdäcket. De andra 3 däcken ser riktigt "fräsha ut" i jämförelse. Är detta att betrakta som "normalt slitage"? https://www.facebook.com/photo.php?f _________________ /Daniel Azzarri Älska varje varv! |
||||||
Re:
Hade varit intressant att se hur resterande slitbana såg ut. Mina Cup2:or har hittills gått 51 varv på mantorp +60mil gata och de har inte en antydan till slitaget du har. Spontant ser det ut som ni överkört däcken lite. Överhettar ni däcken mycket och kör på trots understyrning? Jag åker lite drygt 2.5grader camber i fram, vad har ni på er GT3? _________________ /Peter Wärhner Nu: Legends car Ford 37 sedan Tidigare: 968CS, 997.2 T, 997GT3CS, 996GT3CS, E46M3, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69 |
||||||
Re:
Har du vägarna förbi Helenelund så kan du väl stanna till och sparka lite däck (pun intended). Som sagt, de andra tre däcken ser jättefina ut. Och nej, den understyrde inte vad jag kommer ihåg. Hade däcken varit extremt överhettade så hade nog inte de andra varit i så bra skick som dom är. Har inte en aning om vinklar. _________________ /Daniel Azzarri Älska varje varv! |
||||||
Re:
Semestertid så är inte så mycket på den sidan stan just nu. Vissa banor sliter ju utsida eller ett specifikt däck mer än de andra, tex Kinnekulle är ju känt för att slita vä framdäck markant mer än resterande 3, kan det vara så att banan du körde på har många långa högersvängar? Vad har ni haft för varmtryck i däcken? _________________ /Peter Wärhner Nu: Legends car Ford 37 sedan Tidigare: 968CS, 997.2 T, 997GT3CS, 996GT3CS, E46M3, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69 |
||||||
Efter att ha kört en del på min nya omgång Cup2 så får jag nog säga att jag är inte speciellt nöjd.
Upplever betydligt sämre torrgrepp samt att dom överhettar på ett sätt som jag inte alls märkt på Cup ![]() Siktar nog på Trofeo R nästa gång, om hållbarheten är acceptabel. _________________ Thomas Runebrant Boxster S -01 GT edi Boxster S -04 Race ex Cupra R Ringen Toy II ex M3 E36 BTG 7:51 TF ex 996GT3 CS ex 993TT RS/CS ex 911 -78 3.8l ex |
||||||
Re:
Defintions fråga om hållbarhet, dom är mjuka och tar slut fort.. _________________ Mvh/Rickard Cornacchini Porsche 997 RSR GT2 |
||||||
Re:
Det underlättar nog om du skriver vilka dimensioner du faktiskt letar efter ![]() _________________ David Johansson BMW 335i E92 (Alpinweiss) BMW CS Motorsport |
||||||
Re:
ah, ja. 997 GT3 verkar ha 305/30-19 som standard - och det är vad som sitter på nu. _________________ /Daniel Azzarri Älska varje varv! |
||||||
Re:
Enligt Michelins hemsida har dom inga 305 av Cup2orna, närmsta dimensioner är 295 eller 325. Jag har ingen aning om hur mycket/lite plats det finns i hjulhuset på GT3an, så 325orna får du nog fråga runt mer om någon kör. Kanske kolla med Skanstulls däck (Johan von Berens har nog koll på detta). Annars funkar säkerligen 295or bra, det skulle jag säga är ett safe val. _________________ David Johansson BMW 335i E92 (Alpinweiss) BMW CS Motorsport |
||||||
![]() |
Däck för banåka
![]() |
1, 2, 3, 4, 5 >> 32428 besök totalt |