Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Däck för banåka
Michelin Pilot Sport Cup 2 vs. Cup mm.
1, 2, 3, 4, 5   >>
32428 besök totalt
Rka
Mjölby
Här sen Apr 2008
Inlägg: 336


Trådstartare
Michelin Pilot Sport Cup 2 vs. Cup mm.

Snart dags för en ny uppsättning däck till min M3 E46.
Jag har varit väldigt nöjd med mina cup-däck, men känner mig lite tveksam till dom nya cup2.
Högre TW i cup2 samt mer mönster rimmar dåligt för bättre grepp, eller har jag fel ???

Har även sneglat lite på Pirelli Trofeo R.
Däcket verkar påminna mycket om Michelin Cup, men är det lika snabbt?

_________________
Erik Fornå

BMW M3 E46 2003 (SÅLD)
Citera
Supramannen

Här sen Feb 2003
Inlägg: 11515



trofeot är snabbare

_________________
Mvh/Rickard Cornacchini
Porsche 997 RSR GT2
Citera
Rka
Mjölby
Här sen Apr 2008
Inlägg: 336


Trådstartare
Re:

Supramannen skrev:
trofeot är snabbare


Tack, egentligen den enda jag behöver veta

_________________
Erik Fornå

BMW M3 E46 2003 (SÅLD)
Citera
mittmotor
Smålandsstenar
Här sen Jun 2005
Inlägg: 1946



För oss lite snålare , finns det oberoende uppgifter på hållbarhet/slitage mellan Trofeo och Cup2?
Vad jag vet så ska hållbarheten vara riktigt bra på Cup2 och det har naturligtvis också inverkan att torrgreppet är något sämre än Cup.

_________________
Thomas Runebrant
Boxster S -01 GT edi
Boxster S -04 Race ex
Cupra R Ringen Toy II ex
M3 E36 BTG 7:51 TF ex
996GT3 CS ex
993TT RS/CS ex
911 -78 3.8l ex
Citera
Rka
Mjölby
Här sen Apr 2008
Inlägg: 336


Trådstartare
Re:

bakmotor skrev:
För oss lite snålare , finns det oberoende uppgifter på hållbarhet/slitage mellan Trofeo och Cup2?
Vad jag vet så ska hållbarheten vara riktigt bra på Cup2 och det har naturligtvis också inverkan att torrgreppet är något sämre än Cup.


Bra fråga. Jag skulle tro att cup2 håller bra mycket längre.
Sen kan man fråga sig hur många heatsykler ett cup2 pallar innan det tappar sitt ursprungliga fäste.

Vore även intressant att veta hur mycket långsammare Cup2 är mot Trofeo.
0,5sek på 1min skulle jag kunna leva med. 2sek tveksamt..

_________________
Erik Fornå

BMW M3 E46 2003 (SÅLD)
Citera
Dea
Göteborg
Här sen Mar 2003
Inlägg: 854



Nån som har mer erfarenheter av Cup 2 och kan jämföra med Cup 1.
Såg en seriös provkörning på nätet där dom jämförde Cup + och Cup 2 på samma bilar och Cup 2 var snabbare även på torrt och verkade vara trevligare på alla sätt, http://www.tyrereviews.co.uk/Article/Michelin-Pilot-Sport-Cup-2-Launch . . . .

Har däremot inte hittat nån direkt jämförelse mellan Cup 1 och Cup 2 ?

Byter gärna bort lite torrgrepp mot lite mer tålighet mot vattenplaning.

/Dea

_________________
Andreas Olsson

Porsche 944 TURBO -90
PCS #9245
Citera
Regge
Lund
Här sen Jul 2007
Inlägg: 504



Jag kan försöka samanställa lite info till er.

Men väldigt enkelt förklarat.
I det nya CUP 2 så jobbar man med 2 olika gummiblandningar på in/utsida.

Insidan är konstruerad för att få till något bättre våtgrepp, samt yttersidan för att få bättre styrrespons samt slitage mot mycket camber samt körning mot curbs.

Förbättringarna är i våtgrepp (för dom som kör till och från trackdays)
Samt livslängden som är enl mig är imponerande.

För att förtydliga så jobbar jag för michelin i södra sveriga, så undrar ni något så hör bara av er

_________________
Erik Regnell

Kör: Miata -04

#31 MX5 Cup, SPVM

Har ägt:
-Honda Civic Type R (EP3) -05
-Golf Gti Clubsport S -18
-Honda S2000 -05
-BMW M3-E30 -87
Citera
ThomasT
Nacka - Saltängen
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4759



Re:

Regge skrev:
Jag kan försöka samanställa lite info till er.

Men väldigt enkelt förklarat.
I det nya CUP 2 så jobbar man med 2 olika gummiblandningar på in/utsida.

Insidan är konstruerad för att få till något bättre våtgrepp, samt yttersidan för att få bättre styrrespons samt slitage mot mycket camber samt körning mot curbs.

Förbättringarna är i våtgrepp (för dom som kör till och från trackdays)
Samt livslängden som är enl mig är imponerande.

För att förtydliga så jobbar jag för michelin i södra sveriga, så undrar ni något så hör bara av er


På vår(PCS) infoträff hos Michelin så sa de att det var tre olika gummiblandningar, som dessutom fasades i varandra på något nytt sätt.

.

_________________
driver - Thomas Thuresson
Porsche 964 C2 -90
Citera
Babbe
Lund
Här sen Jun 2004
Inlägg: 1796



Re:

Dea skrev:
Nån som har mer erfarenheter av Cup 2 och kan jämföra med Cup 1.
Såg en seriös provkörning på nätet där dom jämförde Cup + och Cup 2 på samma bilar och Cup 2 var snabbare även på torrt och verkade vara trevligare på alla sätt, http://www.tyrereviews.co.uk/Article/Michelin-Pilot-Sport-Cup-2-Launch . . . .

Har däremot inte hittat nån direkt jämförelse mellan Cup 1 och Cup 2 ?

Byter gärna bort lite torrgrepp mot lite mer tålighet mot vattenplaning.

/Dea


Bump på detta.
hittar ingen direkt jämförelse mot orginal cup bara cup+, och cup+ är väll inget rent R-däck.

_________________
Sebastian Steiner
Vw golf Mk5 cup
Vombsmotorsport
Citera
i96danma
Enebyberg/Danderyd/Stockholm
Här sen Okt 2013
Inlägg: 662



Satte nyligen på Cup2 bak eftersom jag inte kunde få tag på gamla Cup. Kände inte rakt av någon skillnad i grepp - alla däck var nya och kanske slits in lite olika.

Det jag däremot lade märke till var att bakdäcken blev lite inkonsekventa efter en kvart och började tappa greppet. Tänkbart att jag inte fick till trycket, körde med samma som på gamla Cup, men tror inte att det förklarar hela tappet.

Ett konsekvent sämre grepp kan jag leva med men det är oroande om Cup 2 inte håller åtminstone ett 20 min-pass.

_________________
Dan Mattsson
991.GT3
Citera
dstr
Arboga/Kista
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5874



Re:

Regge skrev:

För att förtydliga så jobbar jag för michelin i södra sveriga, så undrar ni något så hör bara av er


Vi har testat Cup2 på vår 996 GT3 i år. Efter 2-3 dagar på bana så släppte slitbanan på ena framdäcket. De andra 3 däcken ser riktigt "fräsha ut" i jämförelse.

Är detta att betrakta som "normalt slitage"?

https://www.facebook.com/photo.php?fbid=10153063868528920&set=a.49 . . . .

_________________
/Daniel Azzarri

Älska varje varv!
Citera
Wärhner
Huddinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3489



Re:

dstr skrev:
Regge skrev:

För att förtydliga så jobbar jag för michelin i södra sveriga, så undrar ni något så hör bara av er


Vi har testat Cup2 på vår 996 GT3 i år. Efter 2-3 dagar på bana så släppte slitbanan på ena framdäcket. De andra 3 däcken ser riktigt "fräsha ut" i jämförelse.

Är detta att betrakta som "normalt slitage"?

https://www.facebook.com/photo.php?fbid=10153063868528920&set=a.49 . . . .


Hade varit intressant att se hur resterande slitbana såg ut.

Mina Cup2:or har hittills gått 51 varv på mantorp +60mil gata och de har inte en antydan till slitaget du har.
Spontant ser det ut som ni överkört däcken lite.

Överhettar ni däcken mycket och kör på trots understyrning?

Jag åker lite drygt 2.5grader camber i fram, vad har ni på er GT3?

_________________
/Peter Wärhner

Nu: Legends car Ford 37 sedan
Tidigare: 968CS, 997.2 T, 997GT3CS, 996GT3CS, E46M3, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69
Citera
dstr
Arboga/Kista
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5874



Re:

Wärhner skrev:

Hade varit intressant att se hur resterande slitbana såg ut.

Mina Cup2:or har hittills gått 51 varv på mantorp +60mil gata och de har inte en antydan till slitaget du har.
Spontant ser det ut som ni överkört däcken lite.

Överhettar ni däcken mycket och kör på trots understyrning?

Jag åker lite drygt 2.5grader camber i fram, vad har ni på er GT3?


Har du vägarna förbi Helenelund så kan du väl stanna till och sparka lite däck (pun intended).

Som sagt, de andra tre däcken ser jättefina ut.

Och nej, den understyrde inte vad jag kommer ihåg. Hade däcken varit extremt överhettade så hade nog inte de andra varit i så bra skick som dom är.

Har inte en aning om vinklar.

_________________
/Daniel Azzarri

Älska varje varv!
Citera
Wärhner
Huddinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3489



Re:

dstr skrev:
Wärhner skrev:

Hade varit intressant att se hur resterande slitbana såg ut.

Mina Cup2:or har hittills gått 51 varv på mantorp +60mil gata och de har inte en antydan till slitaget du har.
Spontant ser det ut som ni överkört däcken lite.

Överhettar ni däcken mycket och kör på trots understyrning?

Jag åker lite drygt 2.5grader camber i fram, vad har ni på er GT3?


Har du vägarna förbi Helenelund så kan du väl stanna till och sparka lite däck (pun intended).

Som sagt, de andra tre däcken ser jättefina ut.

Och nej, den understyrde inte vad jag kommer ihåg. Hade däcken varit extremt överhettade så hade nog inte de andra varit i så bra skick som dom är.

Har inte en aning om vinklar.


Semestertid så är inte så mycket på den sidan stan just nu.

Vissa banor sliter ju utsida eller ett specifikt däck mer än de andra, tex Kinnekulle är ju känt för att slita vä framdäck markant mer än resterande 3, kan det vara så att banan du körde på har många långa högersvängar?

Vad har ni haft för varmtryck i däcken?

_________________
/Peter Wärhner

Nu: Legends car Ford 37 sedan
Tidigare: 968CS, 997.2 T, 997GT3CS, 996GT3CS, E46M3, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69
Citera
mittmotor
Smålandsstenar
Här sen Jun 2005
Inlägg: 1946



Efter att ha kört en del på min nya omgång Cup2 så får jag nog säga att jag är inte speciellt nöjd.
Upplever betydligt sämre torrgrepp samt att dom överhettar på ett sätt som jag inte alls märkt på Cup thumbs down

Siktar nog på Trofeo R nästa gång, om hållbarheten är acceptabel.

_________________
Thomas Runebrant
Boxster S -01 GT edi
Boxster S -04 Race ex
Cupra R Ringen Toy II ex
M3 E36 BTG 7:51 TF ex
996GT3 CS ex
993TT RS/CS ex
911 -78 3.8l ex
Citera
Supramannen

Här sen Feb 2003
Inlägg: 11515



Re:

bakmotor skrev:
Efter att ha kört en del på min nya omgång Cup2 så får jag nog säga att jag är inte speciellt nöjd.
Upplever betydligt sämre torrgrepp samt att dom överhettar på ett sätt som jag inte alls märkt på Cup thumbs down

Siktar nog på Trofeo R nästa gång, om hållbarheten är acceptabel.


Defintions fråga om hållbarhet, dom är mjuka och tar slut fort..

_________________
Mvh/Rickard Cornacchini
Porsche 997 RSR GT2
Citera
dstr
Arboga/Kista
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5874



Jag letar Cup2 till vår 997 GT3. Är det verkligen så att den dimensionen inte finns? Om så, vilken dimension är "safe" att åka på?

_________________
/Daniel Azzarri

Älska varje varv!
Citera
BMW-DJ
Gbg
Här sen Nov 2012
Inlägg: 1155



Re:

dstr skrev:
Jag letar Cup2 till vår 997 GT3. Är det verkligen så att den dimensionen inte finns? Om så, vilken dimension är "safe" att åka på?


Det underlättar nog om du skriver vilka dimensioner du faktiskt letar efter

_________________
David Johansson
BMW 335i E92 (Alpinweiss)
BMW CS Motorsport
Citera
dstr
Arboga/Kista
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5874



Re:

BMW-DJ skrev:
dstr skrev:
Jag letar Cup2 till vår 997 GT3. Är det verkligen så att den dimensionen inte finns? Om så, vilken dimension är "safe" att åka på?


Det underlättar nog om du skriver vilka dimensioner du faktiskt letar efter


ah, ja.

997 GT3 verkar ha 305/30-19 som standard - och det är vad som sitter på nu.

_________________
/Daniel Azzarri

Älska varje varv!
Citera
Supramannen

Här sen Feb 2003
Inlägg: 11515



Ja har sålt det däcket så det finns, köpt av skanstulls johan.. så ring han är mitt tips

_________________
Mvh/Rickard Cornacchini
Porsche 997 RSR GT2
Citera
BMW-DJ
Gbg
Här sen Nov 2012
Inlägg: 1155



Re:

dstr skrev:
BMW-DJ skrev:
dstr skrev:
Jag letar Cup2 till vår 997 GT3. Är det verkligen så att den dimensionen inte finns? Om så, vilken dimension är "safe" att åka på?


Det underlättar nog om du skriver vilka dimensioner du faktiskt letar efter


ah, ja.

997 GT3 verkar ha 305/30-19 som standard - och det är vad som sitter på nu.


Enligt Michelins hemsida har dom inga 305 av Cup2orna, närmsta dimensioner är 295 eller 325. Jag har ingen aning om hur mycket/lite plats det finns i hjulhuset på GT3an, så 325orna får du nog fråga runt mer om någon kör. Kanske kolla med Skanstulls däck (Johan von Berens har nog koll på detta). Annars funkar säkerligen 295or bra, det skulle jag säga är ett safe val.

_________________
David Johansson
BMW 335i E92 (Alpinweiss)
BMW CS Motorsport
Citera
Däck för banåka
Michelin Pilot Sport Cup 2 vs. Cup mm.
1, 2, 3, 4, 5   >>
32428 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande