Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
uniballs - livslängd? Finns det andra alternativ?
1, 2   >>
8 besök senaste veckan (9025 totalt)
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 13313


Trådstartare
uniballs - livslängd? Finns det andra alternativ?

polaren o jag ska köpa lite delar från usa o jag funderar på att passa på att beställa uni balls till bakvagnen (lika bra, dollarn är ju låg nu! )..
men en fråga dök upp - hur länge håller uniballsen på gata?

Det är "crome moly with teflon kevlar self lubrication & self sealing race".. 3/4", eller som alla ni andra säger... 19 mm




Några tips?
Jag funderar på att ha delrinbussningar i PH-staget istället eftersom det bara rör sig i ett led...
Hade man kunnat ha delrin även i länkarmarna utan att få för mycket 'bind'? Tips!

Primära frågan: Hur länge håller uniballs?

bugar för svaren!
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 13313


Trådstartare
Förtydligande:
uppskattad körsträcka, 5-600 mil/år samt så många banträffar som möjligt!

EDIT: skall även köra med gummidamasker så klart...
Citera
Daniel Steiner
Sjöbo
Här sen Apr 2003
Inlägg: 4243

Hjälpmoderator

Anders Jeppsson skrev:
Förtydligande:
uppskattad körsträcka, 5-600 mil/år samt så många banträffar som möjligt!

EDIT: skall även köra med gummidamasker så klart...


self lubrication vet jag inte hur det funkar.
Mina sitter det nipplar på. Regelbunden smörjning så tror jag du kör flera år på dem.


Sen kör du väl inte på vintern så du får salt i dem heller.

_________________
Daniel Steiner
Citera
Dude
huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 9887

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

en säsong om du har tur skulle jag tippa. iofs beror det lite på hur mkt glapp du kan acceptera.
men aldrig så mkt som 1000mil iaf.

_________________
Dodge pickup -58
Dodge Dart -67
Plymouth Cuda -71
Plymouth Cuda Conv -70
VaGinetta G20
Opel Speedster
Ford Cortina

Anders Bisting
Citera
Daniel Steiner
Sjöbo
Här sen Apr 2003
Inlägg: 4243

Hjälpmoderator

Dude skrev:
en säsong om du har tur skulle jag tippa. iofs beror det lite på hur mkt glapp du kan acceptera.
men aldrig så mkt som 1000mil iaf.


Så lite?
Mina glappar ingenting, kanske beror på att de får nytt fett med 2 veckors mellanrum som tar upp glappet iof. De lär väl glappa vid rengöring.

_________________
Daniel Steiner
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 13313


Trådstartare

aj fasiken... inte längre tid alltså...

vad finns det för alternativ?
Tillverka en vanlig bussning? Hur mycket 'bind' skapar det då?
Citera
McRae
HQ
Här sen Maj 2004
Inlägg: 473



Angående bussningarna så kan du bara använda originalhårdhet på dessa utan skapa "binding". Polyurethan och ännu värre delrin skapar bara massa problem med att bärarmarna kommer att börja "korkskruva" sig...
Hårda bussningar funkar för rattlåsracing där du bara har sättning på båda hjulen samtidigt men "riktiga" bilar har du oftast ett hjul i bump och ett i rebound, kan då inte bussningen röra sig tillräckligt smidigt i sidvridningen så skapas ett motstånd, dvs du har fått en till krängningshämmare... Lycka till att sortera ut detta... Är motståndet tillräckligt stort i bussningen så vrider sig hela bärarmen istället, dvs en ännu biffigare krängare... Dessutom måste bussningen klara av en "sidtryckningskraft", stela axlar och panhardstag gör att när hjulen går åt olika håll så måste bärarmsinfästningen flytta sig i sidled annars blir det återigen binding. Allt detta gäller faktiskt även panhardstaget!
Tänk på det, vad händer när axeln rör sig från max ut till max in? Just det, vinkeln på den förändras (s.k. pinjongvinkel) därigenom måste även panhardstaget kunna kantra i bussningarna...

Kort sagt: använd länkhuvuden alt sfäriska glidlager istället så får du både kontroll och rörlighet. Att använda bussningar går att få fungera men kräver så mycket labbande att det absolut inte är värt det så länge du inte är tvungen av regeltekniska skäl...

Visst, länkhuvuden håller inte ioändlighet men det gör inte fungerande bussningar heller. Chassiedetaljer kommer alltid att vara slitdetaljer, så enkelt är det.

PS: länkhuvud heter något annat på mitt modersmål, guess what?

_________________
Rɑnɑld MɑcLeɑn
------------------

Speed costs money, how fast you wanna go?
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 19113



Rose joint?

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
AndersY
Täby
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3674



Dude skrev:
en säsong om du har tur skulle jag tippa. iofs beror det lite på hur mkt glapp du kan acceptera.
men aldrig så mkt som 1000mil iaf.

Rätt modell måste de väl kunna gå att få längre livslängd på?
Det sitter ju länkhuvuden och sfäriska glidlager på massor av ställen på lastbilar och traktorer t.ex. Och de håller ju i åratal trots ganska taskig omgivning. Nu har väl de oftast(alltid?) smörjnippel och smörjs rätt ofta, men går inte det att sätta dit på vanliga länkhuvuden också? Typ stål-stål med smörjnippel på som smörjs en gång i veckan? Så länge det är välfyllt med fräscht fett så bör ju delarna inte komma i kontakt med varandra och ingen smuts kommer in, så då bör väl slitaget vara minimalt, eller?
om det är för jobbigt att smörja så kan man ju göra som på lastbilar och sätta in automatisk centralsmörjning.

_________________
/Anders Ytterström
#24, #64, #88
Citera
Dude
huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 9887

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

AndersY skrev:
Dude skrev:
en säsong om du har tur skulle jag tippa. iofs beror det lite på hur mkt glapp du kan acceptera.
men aldrig så mkt som 1000mil iaf.

Rätt modell måste de väl kunna gå att få längre livslängd på?
Det sitter ju länkhuvuden och sfäriska glidlager på massor av ställen på lastbilar och traktorer t.ex. Och de håller ju i åratal trots ganska taskig omgivning. Nu har väl de oftast(alltid?) smörjnippel och smörjs rätt ofta, men går inte det att sätta dit på vanliga länkhuvuden också? Typ stål-stål med smörjnippel på som smörjs en gång i veckan? Så länge det är välfyllt med fräscht fett så bör ju delarna inte komma i kontakt med varandra och ingen smuts kommer in, så då bör väl slitaget vara minimalt, eller?
om det är för jobbigt att smörja så kan man ju göra som på lastbilar och sätta in automatisk centralsmörjning.


jämför belastning/stl samt hur själva slitaget går till.

på en lastbil/grävmaskin etc sitter oftast lagrena i kolvstängerna och likn som har en långsam belastning under relativt högt tryck och med långa intervaller mellan belastningarna.

på en bil så är det ju korta snabba rörelser hela tiden och det är det som gör slitaget svårt att kontrollera.
vi prövade en modell med smörjnipplar, men fann ett större slitage iom att damm mm letade'in i lager och gjorde en fin carborundumpasta däri
man ska nog ha en hög moral med rengöring ofta för att få nån hållbarhet på lelager.

en ide'som vi tänkt använda är att ta vanliga styrleder från lämplig bil istället för ledlager.
billiga/hållbara/lätta att hitta/starka/tåliga mm kan det bli bättre thumbs up

_________________
Dodge pickup -58
Dodge Dart -67
Plymouth Cuda -71
Plymouth Cuda Conv -70
VaGinetta G20
Opel Speedster
Ford Cortina

Anders Bisting
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 13313


Trådstartare
Nej, jag gissade att det skulle vara svårt att lösa problemen med bind av just de anledningarna som McRae beskriver

MaZ skrev:
Rose joint?


vad är det?

Herr Bisting: Vanliga styrleder är ju en ganska bra idé som jag funderade på också, borde ju hålla längre än uni balls iaf...

Någon som har en idé om lämplig donatorbil?
Vad är det som gör att de håller betydligt bättre än uni balls då?
Citera
Dude
huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 9887

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Anders Jeppsson skrev:
Nej, jag gissade att det skulle vara svårt att lösa problemen med bind av just de anledningarna som McRae beskriver

MaZ skrev:
Rose joint?


vad är det?

Herr Bisting: Vanliga styrleder är ju en ganska bra idé som jag funderade på också, borde ju hålla längre än uni balls iaf...

Någon som har en idé om lämplig donatorbil?
Vad är det som gör att de håller betydligt bättre än uni balls då?


ständigt inkapslade och rikligt med fett som inte försvinner thumbs up

ta från t.ex peugeot 504/505. 69:-/st på biltema. dom har utv gäng.

på skroten skulle delar från bmw e28-34 bli bra.
dom har hö/vä gängade styrstag med ett vanligt rör imellan som skulle sitta som en smäck på din bil (kapa på mitten och bestäm längd själv thumbs up ). kan tänka mig att såna stag är typ gratis.

_________________
Dodge pickup -58
Dodge Dart -67
Plymouth Cuda -71
Plymouth Cuda Conv -70
VaGinetta G20
Opel Speedster
Ford Cortina

Anders Bisting
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 13313


Trådstartare
Dude skrev:
ständigt inkapslade och rikligt med fett som inte försvinner thumbs up

ta från t.ex peugeot 504/505. 69:-/st på biltema. dom har utv gäng.

på skroten skulle delar från bmw e28-34 bli bra.
dom har hö/vä gängade styrstag med ett vanligt rör imellan som skulle sitta som en smäck på din bil (kapa på mitten och bestäm längd själv thumbs up ). kan tänka mig att såna stag är typ gratis.


det där ska jag undersöka så snart plugget slutat!!!!

Vilken diameter måste gängan ha för att sbp ska gå med på det? M16 va?
Citera
Dude
huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 9887

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

det får nog herr ulander svara på

_________________
Dodge pickup -58
Dodge Dart -67
Plymouth Cuda -71
Plymouth Cuda Conv -70
VaGinetta G20
Opel Speedster
Ford Cortina

Anders Bisting
Citera
Arne
Vejbystrand
Här sen Dec 2002
Inlägg: 1268



En del spindelleder och P-ändar har en tendens att flexa, då dessa är lagrade med teflon. Inget man märker om man känner på de dock, problemen kommer vid riktig belastning... Men de håller precis som Dude skriver mkt bra.

_________________
/Arne Lindgren
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5891



Hej

Det finns ingen absolut gräns när det gäller gatreggning men motsvarande M16 Uniballs är väl rätt lämpligt på en bil med lite vikt och effekt. Men det beror också på vilket stag det är i bakvagnen.

/Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
MatsK
Landskrona, Skåne
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3425



>>Anders Jeppsson

På våra Locostbyggen används en styrled från Ford Transit som övre spindelled - fördelen med dessa är att de är grova jämfört med dito till vanliga personbilar. Finns både som höger och vänstergängade...


_________________
M a t s K l i n g l ö f

MGB GT 1967
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 13313


Trådstartare
Transitänden ser ju bra ut!

En fråga ang p-ändarna... Axeln som man sticker i spindeln är ju konisk? Finns det något lämpligt koningsverktyg för att göra ett motsvarande fäste i bakaxel?
Såg att man kunde köpa en motsvarande koningsverktyg för jänkekulleder (med rätt lutning alltså), men den kostade 100 dollar
Citera
MatsK
Landskrona, Skåne
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3425



Jag har för mig att konan har ett standardmått, men brotschar är tyvärr inget det skänker bort "Pluggen" till övre spindelleden vi använder är tillverkad i svarv och det underlättar ju en hel del...

_________________
M a t s K l i n g l ö f

MGB GT 1967
Citera
Tobbe...
Härnösand/Nordsjön
Här sen Maj 2003
Inlägg: 587



Styrled

Anders Jeppsson skrev:
Transitänden ser ju bra ut!

En fråga ang p-ändarna... Axeln som man sticker i spindeln är ju konisk? Finns det något lämpligt koningsverktyg för att göra ett motsvarande fäste i bakaxel?
Såg att man kunde köpa en motsvarande koningsverktyg för jänkekulleder (med rätt lutning alltså), men den kostade 100 dollar


På Passatens (-97 och framåt) styrled är axeln rak med en midja mitt på, sen sitter en bult (skruv, då..) på tvären genom "fästet" som låsning. Det sitter dessutom som extra säkerhet(?) en skruv på ovansidan axeln gängad "uppifrån som rakt ner i axeln". Nu har väl kanske inte Passaten världens stabilaste p-ändar-jag vet å andra sidan inte hur stora påfrestningarna är på dem- men motsvarande på tex en nyare Audi A6 kanske är större, utifrån tyngre bil?
Vore liiite smidigare att borra ett vanligt hål, och slippa kona det :idea:

_________________
Tobias Persson
Kör:
Banbil: S2 coupe -93
Familjebil: Sharan V6 4 motion -04
Andrabil: Audi A3 Sportback 2.0 q - 12.
Citera
swahngbg
Göteborg
Här sen Nov 2004
Inlägg: 239



När vi ändå är inne på styrleder.

Är det någon som har/vet var det finns ett data blad med mått på olika styrleder?

Det jag personligen är på jakt efter är en styrled med kona som passar volvo 240ins men som är längre i "konan", ca 20-40mm (har inte mätt så noga enu, fast det var mindre "fel" än jag trodde)
Hitar jag en kansek jag slipper bygga om fästet i fjäderbenet.

Sen kan det säker vara hjälpssamt för andra, vid duverse byggen thumbs up

_________________
Henrik Swahn

Ricky Bobby!...
Citera
Skruva banåkabil
uniballs - livslängd? Finns det andra alternativ?
1, 2   >>
8 besök senaste veckan (9025 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande