Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Bilsport Kadetten - Öhlins
1, 2   >>
3553 besök totalt
Erik B
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5158

Namndispens
Namndispens
Trådstartare
Bilsport Kadetten - Öhlins

Hittade denna intressanta länk med bilder på Bilsport Kadetten och Öhlins-kittet.

http://www.khmotorsport.se/kadett.htm


_________________
Erik B
Såld: Megane RS Cup 250
Citera
särås
Enköping
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1395



Jo det går ju undan...
/Jimmy

_________________
Jimmy Särås på Stertman Motorsport
www.stertman.se

Din Audi, Bentley, BMW, Cupra, Lamborghini, McLaren, Mini, Porsche, Seat, Skoda & Volkswagen specialist.
Citera
Avregistrerad (326)

Här sen Jan 2003
Inlägg: 45



tom

_________________
Avregistrerad användare
Citera
Christoffer Graff
Uppsala
Här sen Jan 2003
Inlägg: 6



visst går det undan.. men jag har funderat lite om detta och kommit fram till att en bil som kostat omkring det dubbla [drygt] och mer modifierad går långsammare än en fyndbörsen cup-bil runt kullen..

visst, jag vet hur lång tid det tar att ställa in en bil då jag själv har bra erfarenhet av detta.. men gullabo är erfaren och kent är duktig.. så varför går det inte ännu fortare??

_________________
racerstoffe..

att äta eller ätas..
Citera
CI

Här sen Dec 2002
Inlägg: 566



Vad har de kört för tider runt kullen med kadetten?

Gärna före/efter mods om det finns...
Citera
Christoffer Graff
Uppsala
Här sen Jan 2003
Inlägg: 6



vad jag minns så åkte gullabo 1,05,5 som bäst när dom höll på med justeringarna.. tror inte att dom provade den med originalhjullupphängning..

detta kan jämföras med fyndbörsen cup som åkte 1,02,6 under liknande förhållanden.. eller vi som åkte renault på 1,07 blankt.. med hälften av effekten, knappt..

ingen kritik, men det verkar vara mycket pengar o lite [nåja ]fart om ni förstår..

_________________
racerstoffe..

att äta eller ätas..
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 42359

Forumägare
Forumägare

Kinnekulletiderna var väl med helt otrimmad motor? För nu har de väl trimmat snurran t.o.m. två ggr har jag för mig?

Något som fascinerar mig VÄLDIGT mycket är hur många sekunder som kapades i Superstage bara med Öhlinarna...

_________________
Magnus Thomé
Citera
M Scotte
Vellinge
Här sen Jan 2003
Inlägg: 450



Det som jag alltid sitter och funderar över är varför de inte valde en bil med bättre grundförutsättningar än kadetten från början.
En civic VT -90-91 är ungefär lika billig i inköp och har en hjulupphängning som är milsvid före kadettens tråkiga McPherson.

Med samma moddar hade denna bil blivit en mycket snabbare bil än kadetten någonsin kunnat drömma om.

Någon som vet bilsports skäl till just en kadett mer än att den är billig i inköp?

_________________
Martin Scotte

-Light travels faster than sound. That is why some people appear bright before you hear them speak.

Honda Civic
Superstage: 1.22.44
Citera
Christoffer Graff
Uppsala
Här sen Jan 2003
Inlägg: 6



visst är det fascineradne att det gör så mkt med ett par öhlinare.. vet själv, efter att jag monterat min, verkligen skitbra grejer!! =)

kan nog stämma att de va med original snurra.. vet faktiskt inte.. jag stod o kika när dom höll på med inställningarna och förvånades över att de hade valt 17" fälgar vilket medförde att bilen inte kunde sänkas till lnskad höjd.. detta gjorde att de fick höja bilen för att ta bort grepp i bak, vilket är fel väg.. förmodligen hade det gått åtminstone en sek fortare med 15" vilket även hade gjort bilen piggare..

vet inte heller varför de valde kadett, men det kan ju ha varit för att de en rätt vanlig bil..

_________________
racerstoffe..

att äta eller ätas..
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Anledningen till 17" har förklarats på annan tråd tidigare.

"Det ser inte ball nog ut i tidningen med 15"" enligt redaktören för tidningen...mao 17". Trots att man byggde en "körmaskin". Bygger man körmaskiner får allt som inte gör bilen snabbare/roligare stryka på foten!

Säger allt om den tidningen anser jag!

Ngn här hade väl snackat med Gullabo och han sa precis samma sak "Med 15" hade vi nog kapat 1 sek."

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
Micke Holmström
Täby
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1271



Jag tror det finns flera skäl till varför en Kadett valdes av Bilsport.
Först och främst är det en bil man oftast får för runt 20 kkr idag om man inte har pedantiska krav på skicket.
Nar 16v-versionen kom -88 fanns det ingen annan "gti-bil" som hade en jämförbar motor, massiv kraft från ca 3000 varv upp till 7000 med 196 nm som bäst vid 4800 varv och 150 hk på topp. Med de vanliga justeringarna som ofta utförs, dvs avgas, luftfilter och justering av insugskam, nås ofta runt 170 hk.

Jag håller med om att Honda har fina hjulupphängningar, Kadetten har ändå visat sig fungera bra både på rallyvägar och på bana (Tomas Andersson vann Fyndbörsen cup här om året).

Kadettens motor var i originalskick när de åkte runt Kullen, tiden är jag osäker på men jag har faktiskt för mig att Gullabo nämnde 1.04 nånting.

Som jämförelse åkte Lennart Bohlin 1.09.2 med min Kadett i strikt originalskick under ett test 1990, däcken var då Michelin MXV2 185/65-14... Enda bilen i det testet som var snabbare var Clio 16v som gick stabilare tack vare 195/55-15 däcken. Nissan Sunny GTi åkte lika fort som Kadetten tack vare bra chassie och bättre däck (än Kadetten).

I testet ingick inte Honda VTi, ej heller Golf G60 eller Mazda 323 turbo 4x4.

_________________
Mvh Micke Holmström aka Vitakadetten
Längtar tillbaka till ringen!
Citera
särås
Enköping
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1395



Johan Jansson skrev:
Tänka sig?! Vänster bakhjul står visst still på bilden.


Du har så rätt!
/Jimmy

_________________
Jimmy Särås på Stertman Motorsport
www.stertman.se

Din Audi, Bentley, BMW, Cupra, Lamborghini, McLaren, Mini, Porsche, Seat, Skoda & Volkswagen specialist.
Citera
Samuel Lindkvist
Horda
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2276



Magnus Thomé skrev:
Kinnekulletiderna var väl med helt otrimmad motor? För nu har de väl trimmat snurran t.o.m. två ggr har jag för mig?

Något som fascinerar mig VÄLDIGT mycket är hur många sekunder som kapades i Superstage bara med Öhlinarna...



Men dom satte ju på R-däck i samma veva som öhlinarna, visst är öhlinare kanonbra men jag vill nog tillskriva däcken den störta delen av tidsförbättringen. Jag är inte helt säker men kolla i tidningen ni som har den.

_________________
Samuel Lindkvist | www.millway.se
Citera
ThomasT
Nacka - Saltängen
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4759



Lotus Samuel skrev:
Magnus Thomé skrev:
Kinnekulletiderna var väl med helt otrimmad motor? För nu har de väl trimmat snurran t.o.m. två ggr har jag för mig?

Något som fascinerar mig VÄLDIGT mycket är hur många sekunder som kapades i Superstage bara med Öhlinarna...



Men dom satte ju på R-däck i samma veva som öhlinarna, visst är öhlinare kanonbra men jag vill nog tillskriva däcken den störta delen av tidsförbättringen. Jag är inte helt säker men kolla i tidningen ni som har den.


R-däcken satt väl på tidigare, redan innan cup-kit väghållningen kom på.

_________________
driver - Thomas Thuresson
Porsche 964 C2 -90
Citera
särås
Enköping
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1395



Tusan oxå, då är verkligen Öhlinarna så bra...
/Jimmy

_________________
Jimmy Särås på Stertman Motorsport
www.stertman.se

Din Audi, Bentley, BMW, Cupra, Lamborghini, McLaren, Mini, Porsche, Seat, Skoda & Volkswagen specialist.
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 42359

Forumägare
Forumägare

Lotus Samuel skrev:
Men dom satte ju på R-däck i samma veva som öhlinarna, visst är öhlinare kanonbra men jag vill nog tillskriva däcken den störta delen av tidsförbättringen. Jag är inte helt säker men kolla i tidningen ni som har den.

Nej inte som jag utläst resultaten faktiskt!

_________________
Magnus Thomé
Citera
Carl Arwidsson
Piteå, eller ja strax utanför är väl mer korrekt.
Här sen Nov 2002
Inlägg: 794



Tror att det var så här.
1, Bur
2, Bussningar och 17" r-däck
3, Cup-kit och nån annan väghållningsats
4, Öhlins,
5, trim, chip,filter och sportsystem.

_________________
Carl Arwidsson
Astra GSi 1,04:58 Kinnekullering
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 42359

Forumägare
Forumägare

Calle gsi skrev:
Tror att det var så här.
1, Bur
2, Bussningar och 17" r-däck
3, Cup-kit och nån annan väghållningsats
4, Öhlins,
5, trim, chip,filter och sportsystem.


Trim av motorn gjordes i två steg (som det sista de gjort med bilen än så länge AFAIK) med test i SS mellan varje steg. Så det blir väl 5a och 5b då

_________________
Magnus Thomé
Citera
Janne N
Stockholm/Tyresö
Här sen Dec 2002
Inlägg: 719



Jag tror att det kanske inte är Öhlinarna som gör det. Stötdämpare av
andra fabrikat (läs billigare) kan säkert komma i närheten av Öhlinarna.
Hade de lagt ner lika mycket jobb på att sortera ut fjädrar och ställa in
ett par "snikdämpare" istf. bara kasta dit ett färdigt kit så skulle resultatet
säkert blivit annorlunda.

janne nagy

_________________


Jan Nagy
Citera
Erik B
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5158

Namndispens
Namndispens
Trådstartare
Det berömda ryktet säger att Öhlins inte går så lysande och att Japanerna som äger 75% vill se resultat.
Lite sponsring i Bilsport kanske gör susen? De lär iaf inte betalat fullpris. Jag har iaf blivit sugen men efter att ha kollat sedvanliga rabatt- och kontaktvägen och blivit hänvisad katalogpriser väntar jag lite på mitt Öhlins Guld-kit.

Hur länge dröjer det innan vi får Öhlins-sponsrad reklam via rejsa.nu Magnus?

_________________
Erik B
Såld: Megane RS Cup 250
Citera
CI

Här sen Dec 2002
Inlägg: 566



Christoffer Graff skrev:
vad jag minns så åkte gullabo 1,05,5 som bäst när dom höll på med justeringarna.. tror inte att dom provade den med originalhjullupphängning..

detta kan jämföras med fyndbörsen cup som åkte 1,02,6 under liknande förhållanden.. eller vi som åkte renault på 1,07 blankt.. med hälften av effekten, knappt..

ingen kritik, men det verkar vara mycket pengar o lite [nåja ]fart om ni förstår..


1.05.5 tycker jag borde varit lite lägre. Jag vet inte hur mkt buren vägde men de hade väl trots allt lättat bilen en del + öhlinsprylarna.

Min i princip orörda golf 2:a med mindre effekt och 16 år gamla orginaldämpare med kapade fjädrar presterade i somras 1.07.1. Den är inte lättad ett gram och det var första gången på bana för föraren så han har en hel del att lära!

Tycker som sagt att kadetten borde varit aningen snabbare. Visserligen var det ju med 17" hjul, men ändå.
Citera
Allmänt banåkaforum
Bilsport Kadetten - Öhlins
1, 2   >>
3553 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande