Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2 >> 3553 besök totalt |
Bilsport Kadetten - Öhlins
Hittade denna intressanta länk med bilder på Bilsport Kadetten och Öhlins-kittet. http://www.khmotorsport.se/kadett.htm ![]() _________________ Erik B Såld: Megane RS Cup 250 |
||||
_________________ Jimmy Särås på Stertman Motorsport www.stertman.se Din Audi, Bentley, BMW, Cupra, Lamborghini, McLaren, Mini, Porsche, Seat, Skoda & Volkswagen specialist. |
||||
visst går det undan.. men jag har funderat lite om detta och kommit fram till att en bil som kostat omkring det dubbla [drygt] och mer modifierad går långsammare än en fyndbörsen cup-bil runt kullen..
visst, jag vet hur lång tid det tar att ställa in en bil då jag själv har bra erfarenhet av detta.. men gullabo är erfaren och kent är duktig.. så varför går det inte ännu fortare?? ![]() _________________ racerstoffe.. att äta eller ätas.. |
||||
vad jag minns så åkte gullabo 1,05,5 som bäst när dom höll på med justeringarna.. tror inte att dom provade den med originalhjullupphängning..
detta kan jämföras med fyndbörsen cup som åkte 1,02,6 under liknande förhållanden.. eller vi som åkte renault på 1,07 blankt.. med hälften av effekten, knappt.. ingen kritik, men det verkar vara mycket pengar o lite [nåja ![]() _________________ racerstoffe.. att äta eller ätas.. |
||||
Kinnekulletiderna var väl med helt otrimmad motor? För nu har de väl trimmat snurran t.o.m. två ggr har jag för mig?
Något som fascinerar mig VÄLDIGT mycket är hur många sekunder som kapades i Superstage bara med Öhlinarna... _________________ ![]() |
||||
Det som jag alltid sitter och funderar över är varför de inte valde en bil med bättre grundförutsättningar än kadetten från början.
En civic VT -90-91 är ungefär lika billig i inköp och har en hjulupphängning som är milsvid före kadettens tråkiga McPherson. Med samma moddar hade denna bil blivit en mycket snabbare bil än kadetten någonsin kunnat drömma om. Någon som vet bilsports skäl till just en kadett mer än att den är billig i inköp? _________________ Martin Scotte -Light travels faster than sound. That is why some people appear bright before you hear them speak. Honda Civic Superstage: 1.22.44 |
||||
visst är det fascineradne att det gör så mkt med ett par öhlinare.. vet själv, efter att jag monterat min, verkligen skitbra grejer!! =)
kan nog stämma att de va med original snurra.. vet faktiskt inte.. jag stod o kika när dom höll på med inställningarna och förvånades över att de hade valt 17" fälgar vilket medförde att bilen inte kunde sänkas till lnskad höjd.. detta gjorde att de fick höja bilen för att ta bort grepp i bak, vilket är fel väg.. förmodligen hade det gått åtminstone en sek fortare med 15" vilket även hade gjort bilen piggare.. vet inte heller varför de valde kadett, men det kan ju ha varit för att de en rätt vanlig bil.. _________________ racerstoffe.. att äta eller ätas.. |
||||
Anledningen till 17" har förklarats på annan tråd tidigare.
"Det ser inte ball nog ut i tidningen med 15"" enligt redaktören för tidningen...mao 17". Trots att man byggde en "körmaskin". Bygger man körmaskiner får allt som inte gör bilen snabbare/roligare stryka på foten! Säger allt om den tidningen anser jag! Ngn här hade väl snackat med Gullabo och han sa precis samma sak "Med 15" hade vi nog kapat 1 sek." |
||||
Jag tror det finns flera skäl till varför en Kadett valdes av Bilsport.
Först och främst är det en bil man oftast får för runt 20 kkr idag om man inte har pedantiska krav på skicket. Nar 16v-versionen kom -88 fanns det ingen annan "gti-bil" som hade en jämförbar motor, massiv kraft från ca 3000 varv upp till 7000 med 196 nm som bäst vid 4800 varv och 150 hk på topp. Med de vanliga justeringarna som ofta utförs, dvs avgas, luftfilter och justering av insugskam, nås ofta runt 170 hk. Jag håller med om att Honda har fina hjulupphängningar, Kadetten har ändå visat sig fungera bra både på rallyvägar och på bana (Tomas Andersson vann Fyndbörsen cup här om året). Kadettens motor var i originalskick när de åkte runt Kullen, tiden är jag osäker på men jag har faktiskt för mig att Gullabo nämnde 1.04 nånting. Som jämförelse åkte Lennart Bohlin 1.09.2 med min Kadett i strikt originalskick under ett test 1990, däcken var då Michelin MXV2 185/65-14... Enda bilen i det testet som var snabbare var Clio 16v som gick stabilare tack vare 195/55-15 däcken. Nissan Sunny GTi åkte lika fort som Kadetten tack vare bra chassie och bättre däck (än Kadetten). I testet ingick inte Honda VTi, ej heller Golf G60 eller Mazda 323 turbo 4x4. _________________ Mvh Micke Holmström aka Vitakadetten Längtar tillbaka till ringen! |
||||
Du har så rätt! ![]() /Jimmy _________________ Jimmy Särås på Stertman Motorsport www.stertman.se Din Audi, Bentley, BMW, Cupra, Lamborghini, McLaren, Mini, Porsche, Seat, Skoda & Volkswagen specialist. |
||||
Men dom satte ju på R-däck i samma veva som öhlinarna, visst är öhlinare kanonbra men jag vill nog tillskriva däcken den störta delen av tidsförbättringen. Jag är inte helt säker men kolla i tidningen ni som har den. |
||||
R-däcken satt väl på tidigare, redan innan cup-kit väghållningen kom på. _________________ driver - Thomas Thuresson Porsche 964 C2 -90 |
||||
_________________ Jimmy Särås på Stertman Motorsport www.stertman.se Din Audi, Bentley, BMW, Cupra, Lamborghini, McLaren, Mini, Porsche, Seat, Skoda & Volkswagen specialist. |
||||
Nej inte som jag utläst resultaten faktiskt! _________________ ![]() |
||||
Tror att det var så här.
1, Bur ![]() 2, Bussningar och 17" r-däck ![]() 3, Cup-kit och nån annan väghållningsats ![]() 4, Öhlins, ![]() 5, trim, chip,filter och sportsystem. ![]() _________________ Carl Arwidsson Astra GSi 1,04:58 Kinnekullering ![]() |
||||
Trim av motorn gjordes i två steg (som det sista de gjort med bilen än så länge AFAIK) med test i SS mellan varje steg. Så det blir väl 5a och 5b då ![]() ![]() _________________ ![]() |
||||
Jag tror att det kanske inte är Öhlinarna som gör det. Stötdämpare av
andra fabrikat (läs billigare) kan säkert komma i närheten av Öhlinarna. Hade de lagt ner lika mycket jobb på att sortera ut fjädrar och ställa in ett par "snikdämpare" istf. bara kasta dit ett färdigt kit så skulle resultatet säkert blivit annorlunda. janne nagy _________________ ![]() Jan Nagy |
||||
Det berömda ryktet säger att Öhlins inte går så lysande och att Japanerna som äger 75% vill se resultat.
Lite sponsring i Bilsport kanske gör susen? De lär iaf inte betalat fullpris. Jag har iaf blivit sugen men efter att ha kollat sedvanliga rabatt- och kontaktvägen och blivit hänvisad katalogpriser väntar jag lite på mitt Öhlins Guld-kit. ![]() Hur länge dröjer det innan vi får Öhlins-sponsrad reklam via rejsa.nu Magnus? _________________ Erik B Såld: Megane RS Cup 250 |
||||
1.05.5 tycker jag borde varit lite lägre. Jag vet inte hur mkt buren vägde men de hade väl trots allt lättat bilen en del + öhlinsprylarna. Min i princip orörda golf 2:a med mindre effekt och 16 år gamla orginaldämpare med kapade fjädrar presterade i somras 1.07.1. Den är inte lättad ett gram och det var första gången på bana för föraren så han har en hel del att lära! Tycker som sagt att kadetten borde varit aningen snabbare. Visserligen var det ju med 17" hjul, men ändå. |
||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2 >> 3553 besök totalt |