Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Upright/spindel för a-armar?
1, 2   >>
1591 besök totalt
ripper
Växjö
Här sen Maj 2006
Inlägg: 1316


Trådstartare
Upright/spindel för a-armar?

Söker lite input gällande upright för dubbla a-armar på ett rwd bygge på ca 1000kg och hyfsad DF

Finns de några vettiga original grejer mer än Corvette C5 som verkar vara de vanligaste och ända "prisvärda" förslaget som dyker upp?

Finns de nått nytt att köpa för under 15k styck? Dem dyra alternativen som diverse top team osv åker med är ju enkelt att hitta men en rejäl budgetdödare. Måste inte vara billet prylar.

Fotnot: Hatar webshoppar med "ask for price" "call for price" osv....Då kan man räkna ut att de kostar en mindre förmögenhet för om de gällde små skillnader kunde man åtminstone haft ett "Pris från"

Men ös gärna på med erfarenheter, länkar och idéer...

God fortsättning!

_________________
Christian Sundqvist - www.racegear.cc -
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 20316



Ginetta G50/55?
Ska inte säga bu eller bä, men det är samma för alla fyra hörn, och de har pris och lämpliga max drifttimmar på hemsidan har jag för mig.

_________________
Niklas Falk
www.SPVM.se
Citera
ripper
Växjö
Här sen Maj 2006
Inlägg: 1316


Trådstartare
Re:

...

_________________
Christian Sundqvist - www.racegear.cc -
Citera
ripper
Växjö
Här sen Maj 2006
Inlägg: 1316


Trådstartare
Humm hittat en variant för endast 4500kr styck.... forskar vidare thumbs up

Men hittar bara bilder på till G20 och inget till G55

_________________
Christian Sundqvist - www.racegear.cc -
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 20316



Re:

ripper skrev:
Humm hittat en variant för endast 4500kr styck.... forskar vidare thumbs up

Men hittar bara bilder på till G20 och inget till G55
Från 2018 parts list för G55
"G50 G55 Machined Upright Rev E, Subassembly, £363.02"
Men det är ju många fler delar innan det är ett hörn med Axel, bromsok/skiva mm mm.

Jag skulle misstänka att de dyrare subassemblies är betydligt mer kompletta eftersom de listas olika för varje hörn, och noterade för ABS.

_________________
Niklas Falk
www.SPVM.se
Citera
Michael Th
kallinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 2448



hur tung bil??
mazda miata?

_________________
Michael Thulesius
Citera
ripper
Växjö
Här sen Maj 2006
Inlägg: 1316


Trådstartare
Re:

Michael Th skrev:
hur tung bil??
mazda miata?
Oups miss av mig

1000-1100kg max med chaufför race ready, relativt bra DF, inte WTAC Pro och inte club så sådär svenskt lagom

_________________
Christian Sundqvist - www.racegear.cc -
Citera
Ricke W
Linköping
Här sen Jun 2010
Inlägg: 254



Mina mcpherson spindlar är byggda av igmab för rallycross.
De kanske har en lämplig variant för dig.

_________________
Rickard Wiberg
Volvo 740 Turbo Time Attack.nu Unlimited-klass
Instagram: @rickardwracing
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 20316



Re:

ripper skrev:
Michael Th skrev:
hur tung bil??
mazda miata?
Oups miss av mig

1000-1100kg max med chaufför race ready, relativt bra DF, inte WTAC Pro och inte club så sådär svenskt lagom
Då kommer du in på hjullagerdiameter mm, där miatans är lite små för att klara lite krafter utan regelbunden service.
Lite större skulle nog vara önskvärt, men de bak är inte lika känsliga som de fram, men hubbarna bak kan spricka efter några år med slicks.

Ingen lösning är problemfri, men med miatadelar så går det att gräva fram vart utanför "designfönstret" som det går sönder på riktigt

_________________
Niklas Falk
www.SPVM.se
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6138



Toyota supra. Både mk3 och mk4.
Den från 3an är möjligen lite tyngre? Men båda är ordentligt starka och går väldigt stabilt uppåt 350 km/h ++, med 1500 kilo bil plus en viss df även orginal.
Finns eller i vart fall för några år sedan väldigt billiga prylar på amerikanska eBay typ leder lager bromsar osv.

Gissar att tex skyline r33-34 har liknande grejor. Du bör kunna hitta sådana väldigt billigt på bildelsbasen

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6138



Kollade bildelsbasen och suprans är nog enklare att få dit på ett annat projekt. Två st inkl frakt blir typ 2000 kr thumbs up

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
Björn Larsson
Linköping (mellan soptippen & fängelset)
Här sen Maj 2004
Inlägg: 2205



Wilwoods?

https://www.wilwood.com/Spindles/SpindleList

Mustang II drop vill jag minnas att en kompis har på sin Modsport-G27

_________________
Björn Larsson
Life's to short for shortfillers.
Lotus 7S1 -59
Lotus Elite -60
BMW E30 Baur TC2 -85
Sportscar F1000
van Diemen RF75
MG Midget -61
Citera
ripper
Växjö
Här sen Maj 2006
Inlägg: 1316


Trådstartare
Re:

knotan skrev:
Toyota supra. Både mk3 och mk4.
Den från 3an är möjligen lite tyngre? Men båda är ordentligt starka och går väldigt stabilt uppåt 350 km/h ++, med 1500 kilo bil plus en viss df även orginal.
Finns eller i vart fall för några år sedan väldigt billiga prylar på amerikanska eBay typ leder lager bromsar osv.

Gissar att tex skyline r33-34 har liknande grejor. Du bör kunna hitta sådana väldigt billigt på bildelsbasen
Intressant skall kikas på thumbs up

_________________
Christian Sundqvist - www.racegear.cc -
Citera
ripper
Växjö
Här sen Maj 2006
Inlägg: 1316


Trådstartare
Re:

Björn Larsson skrev:
Wilwoods?

https://www.wilwood.com/Spindles/SpindleList

Mustang II drop vill jag minnas att en kompis har på sin Modsport-G27
Såg klart ut som ett alternativ att kika på thumbs up

_________________
Christian Sundqvist - www.racegear.cc -
Citera
ripper
Växjö
Här sen Maj 2006
Inlägg: 1316


Trådstartare
Re:

Niklas Falk skrev:
ripper skrev:
Michael Th skrev:
hur tung bil??
mazda miata?
Oups miss av mig

1000-1100kg max med chaufför race ready, relativt bra DF, inte WTAC Pro och inte club så sådär svenskt lagom
Då kommer du in på hjullagerdiameter mm, där miatans är lite små för att klara lite krafter utan regelbunden service.
Lite större skulle nog vara önskvärt, men de bak är inte lika känsliga som de fram, men hubbarna bak kan spricka efter några år med slicks.

Ingen lösning är problemfri, men med miatadelar så går det att gräva fram vart utanför "designfönstret" som det går sönder på riktigt
Miata grejer är nog i klenaste laget till de jag tänkt

_________________
Christian Sundqvist - www.racegear.cc -
Citera
Michael Th
kallinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 2448



Re:

ripper skrev:
Niklas Falk skrev:
ripper skrev:
Michael Th skrev:
hur tung bil??
mazda miata?
Oups miss av mig

1000-1100kg max med chaufför race ready, relativt bra DF, inte WTAC Pro och inte club så sådär svenskt lagom
Då kommer du in på hjullagerdiameter mm, där miatans är lite små för att klara lite krafter utan regelbunden service.
Lite större skulle nog vara önskvärt, men de bak är inte lika känsliga som de fram, men hubbarna bak kan spricka efter några år med slicks.

Ingen lösning är problemfri, men med miatadelar så går det att gräva fram vart utanför "designfönstret" som det går sönder på riktigt
Miata grejer är nog i klenaste laget till de jag tänkt

tänkte bara miator utustas med vassa ls maskiner... nä jag vet inte...

_________________
Michael Thulesius
Citera
ripper
Växjö
Här sen Maj 2006
Inlägg: 1316


Trådstartare
Re:

Michael Th skrev:
ripper skrev:
Niklas Falk skrev:
ripper skrev:
Michael Th skrev:
hur tung bil??
mazda miata?
Oups miss av mig

1000-1100kg max med chaufför race ready, relativt bra DF, inte WTAC Pro och inte club så sådär svenskt lagom
Då kommer du in på hjullagerdiameter mm, där miatans är lite små för att klara lite krafter utan regelbunden service.
Lite större skulle nog vara önskvärt, men de bak är inte lika känsliga som de fram, men hubbarna bak kan spricka efter några år med slicks.

Ingen lösning är problemfri, men med miatadelar så går det att gräva fram vart utanför "designfönstret" som det går sönder på riktigt
Miata grejer är nog i klenaste laget till de jag tänkt

tänkte bara miator utustas med vassa ls maskiner... nä jag vet inte...
Om de finns fina eftermarknads grejer så kan de ju fungera men oem är jag tveksam på.

_________________
Christian Sundqvist - www.racegear.cc -
Citera
Cédric
Uttran/Sthlm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3296



På tal om mazda, hur bra är RX8 grejerna?

_________________
Cédric Nyberg
Porsche 924 Turbo
Toyota GT86
Formel Vee Veemax MKIVB 1970
www.instagram.com/garagecedric/
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8367

Hjälpmoderator

Gäller det bak eller/och fram?

_________________
Johan Sjölinder
Citera
ripper
Växjö
Här sen Maj 2006
Inlägg: 1316


Trådstartare
Re:

Cédric skrev:
På tal om mazda, hur bra är RX8 grejerna?
Har faktiskt kikat endel på RX7 o 8 grejer, men inte direkt billigt beg tyvärr

_________________
Christian Sundqvist - www.racegear.cc -
Citera
ripper
Växjö
Här sen Maj 2006
Inlägg: 1316


Trådstartare
Re:

fuling skrev:
Gäller det bak eller/och fram?
Först fram, sedan senare bak så känns bra att ha en "samlad" plan thumbs up

Tänkte nästan skriva till dig om lite geometri på grejerna när jag bestämt uprights, för efter vi suttit i depån på Gatebil förstod jag din räkneegenskaper längder o vinklar på a-armar för ex C5 oem känns som de borde gå förbättra när man har mycket mer space att jobba med...

_________________
Christian Sundqvist - www.racegear.cc -
Citera
Skruva banåkabil
Upright/spindel för a-armar?
1, 2   >>
1591 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande