Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Sne ratt...
1, 2   >>
6 besök senaste veckan (2548 totalt)
elCrillo
Öland
Här sen Okt 2011

Trådstartare
Sne ratt...

Har precis fått framvagnen inställd på Alfan, blev riktigt bra! Originalratten va rak å fin men nu bytte jag till en annan ratt... Den har ett gult streck högst upp så att man ser att den är liiiite vriden åt vänster. Skitirri. Kan ju göra en ny framvagnsinställning men det känns ju onödigt. Törs man skruva lite själv för att få den rak!? På vad och hur mycke ungefär...

Alfa Romeo 155 TS -95, https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=119773
SAAB 96 Ninja, https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1744165#1744165
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006

Testa dra ena styrlwden utåt lite, å samma mängd innåt på andra sidan. Gissar kanske mindre än ett kvarts barv. Typ 5-10 min på klockan.
Blir det inte bra efter det kanske det hamnat i ett läge där du kan kugga ratten åt bättre håll thumbs up

Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004

Lika mycket på toestagen åt vardera håll (ena in och andra ut, tex 1/8 varv eller så).

Mindre noggrann hjulinställare.

Michael Th
kallinge
Här sen Jul 2005

ofta sitter rattnavet med splines på ratt axeln.. vet inte hur på din bil..

Fixhult
Här sen Apr 2004

Re:

Michael Th skrev:
ofta sitter rattnavet med splines på ratt axeln.. vet inte hur på din bil..
Det där är mindre än ett spline, men Det Jan ju vara fel åt andra hållet och ett spline fel. Åt vilket håll var ratten som satt på vid hjulinställningen fel?

Eller är det rattnavet som är snett i splinsen?

elCrillo
Öland
Här sen Okt 2011

Trådstartare
Jo, det är splines men ett hack blir för mycke. Jag provar att skruva lite, tack för hjälpen!

Citera
claes t
Söråker
Här sen Maj 2006

Kan inte en schysst rattmuff vara en lösning? Den kommer effektivt att dölja den försmädliga randen. Rattcentrum kommer ju fortfarande att vara lite snett men jag tror faktiskt inte att du kommer att tänka så mycket på det längre...

Finns i ett flertal färger och dessutom ingår muff till både handbroms och växelspak!
/Claes

Subaru Impreza STI Type-R
VW Transporter 1966
BMW 318i cabriolet
mm.
Citera
elCrillo
Öland
Här sen Okt 2011

Trådstartare
🤣 Smart lösning! Fluff är fint.

Citera
Daugaard
Tyresö
Här sen Sep 2008

Chansen att du ska få en bra hjulinställning på frihand är otroligt låg även om du försöker vara sjukt noggrann.

Mitt tips är att du hår till samma verkstad och frågar om de kan ge ett schysst pris bara för att justera in så ratten blir bra.

De vet ju att allt går att justera utan att det sitter fast.

Honda Prelude BA4 4WS -88 "K20 Type-R"
Citera
Fredrik G
Karlshamn
Här sen Jan 2016

Hur ser din axel ut? Styrtapp eller endast splines?
Har du endast splines så kan du ju testa vrida ratten lite till om du vet att hjulen står helt rakt.

Åby
Här sen Feb 2006

Re:

Daugaard skrev:
Chansen att du ska få en bra hjulinställning på frihand är otroligt låg även om du försöker vara sjukt noggrann.

Mitt tips är att du hår till samma verkstad och frågar om de kan ge ett schysst pris bara för att justera in så ratten blir bra.

Hjulinställningen är ju redan gjord, det va ju bara tal om att flytta hjulen det iilla gör att gå ratten rak. eller menar du att det skulle vara omöjligt att vrida ena leden ett kvarts varv, å sen lika mycket på andra sidan själv?

elCrillo
Öland
Här sen Okt 2011

Trådstartare
Latmasken har inte kommit dit men jag tycker som Knotan, varför skulle jag inte kunna justera det lilla själv? Ett splines på rattstången är för mycke så det är ju inte mycke som ska justeras.

Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008

Jag hade gjort det själv, det finns ingen svart magi i hjulinställning, skruva exakt lika mycket men åt olika håll på styrarmarna och håll reda på hur du gjorde så du kan gå tillbaka.

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 55
Citera
Gustav_H78
Lerum
Här sen Feb 2009

Re:

elCrillo skrev:
Latmasken har inte kommit dit men jag tycker som Knotan, varför skulle jag inte kunna justera det lilla själv? Ett splines på rattstången är för mycke så det är ju inte mycke som ska justeras.

Gör det själv. Som de andra har skrivit så är det ingen rocket science. Finns massa exempel och tips på hur du enkelt ställer toe hemma i garaget. Snören eller laserpekare är mest en smaksak. I ditt fall är det bara toe som ska flyttas från ena till andra sidan.

VW Lupo 3L Antiräsern, work in progress
Citera
2fast4u
Gisekvarn
Här sen Okt 2004

Det kommer aldrig att gå vägen! Förslaget med rattmuff är det enda realistiska i det här fallet.

Det var inte jag. Dessutom var det ingen som såg mig.
No turbos, no superchargers. Just pure electricity.
Citera
Aerodynamic
Alingsås
Här sen Sep 2005

Åk till en stor platt trafik fri asfalts område. Kör långsamt rakt fram, låt ratten stå sne Skruva loss navet från ratt stången. (det kan vara fördel att ha släppt skruvarna lite granna innan du kör, tex om du måste ha avdragare för att lossa navet från rattstången)
Skruva loss ratten från ratt navet.

Om en splines är för mycket så vrider du på ratten ett hack (1/6 dels varv)i förhållande till rattnavet
och sedan backar du navet mot splinesen på rattstången tillbaka nästan 1/6 dels varv.
Eftersom antagligen har inte splinesen å"rattstången samma delning som ratten mot rattnavet.

Skruva ihop lite halv, kör rakt fram, är ratten rak, skruva ihop och se glas ut.

Nackdelen med detta är att den saken om gör att du slutar blinka kommer inte hamna rätt
och du måste av blinka manuellt.

Mvh, Per

Stockholm N
Här sen Feb 2003

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Re:

2fast4u skrev:
Det kommer aldrig att gå vägen! Förslaget med rattmuff är det enda realistiska i det här fallet.

Luta stolen istället.

Citera
Daugaard
Tyresö
Här sen Sep 2008

Re:

knotan skrev:
Daugaard skrev:

Hjulinställningen är ju redan gjord, det va ju bara tal om att flytta hjulen det iilla gör att gå ratten rak. eller menar du att det skulle vara omöjligt att vrida ena leden ett kvarts varv, å sen lika mycket på andra sidan själv?

Jag är petig och vill ha hjulinställningen exakt. Jag har gjort ca 1000 hjulinställningar och vet hur känsligt finliret är.

Bara att lossa muttern och spänna den igen ändrar vinkeln i de flesta fallen.

Men bryr man sig inte så finns det många mindre bra lösningar.

Vill man göra det rätt så finns det färre och att justera ratten det lilla bör (enligt mig) inte kosta mer än 500kr om han går till samma ställe.

Honda Prelude BA4 4WS -88 "K20 Type-R"
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006

Följdfråga på det svaret. Borde inte den firman göra det gratis, man kan ju tycka att ratten bör bli rak redan på första försöket om man ska vara så nogrann?
Fråga två , (om du har den erfarenheten så är jag nyfiken),
när man är så noga, vad händer om man ställer en normalbegagnad bil på så pass exakta värden, kör till ikea med frugan (lastar aldrig mindre än fullt till bredden nör jag är med frugan på ikea såklart)
Sen kommer in dagen efter å gör om samma kontroll på bilen, kommer värdena fortfarande ligga lika på 2-3 decimaler som bilen ställdes dagen innan?

Anledningen att jag ställer kanske något snäsig fråga.

Har nämligen en kund som hade sin bil inne på hjulinställning på två olika firmor i stan med ganska kort mellanrum. Men bilen var trots det svajjig och lite oberäknelig i rumpan. Min första kommentar vid testkörning var att det inte är så konstigt, eftersom ena stötdämparen bak, är nästan stum (för hård/trasig) och den andra normalsliten (väldigt mjuk) efter tusentals mil.
Jag bytte bägge bakdämpare samt en kluckande fjäderbenslagring fram, och ställde in hjulen på nytt, med långpass och murarsnöre son jag alltid gjort. Efter det gick bilen som den skulle, de två hjulinställningarna hade kostat nära samma pengar som jag tog betalt (på faktura inkl moms)

Nu säger jag inte att dessa två bilverkstäderna på något vis företräder hela branshen, men jag skulle våga påstå att det är mer ovanligt än vanligt att mekanikern ens provkör bilen efter hjulinställningen, eller bryr sig om att kolla skick på betydande delar för det ska vara värt att ställa hjulvinklar ned på 2-3 decimaler. Men det ser ju flashigt ut på pappret med många decimaler.

super7
Umeå
Här sen Nov 2002

Re:

knotan skrev:
Följdfråga på det svaret. Borde inte den firman göra det gratis, man kan ju tycka att ratten bör bli rak redan på första försöket om man ska vara så nogrann?

Hos rally kompisen så brukar kunderna få provköra bilen en sväng efter hjulinställningen innan dom betalar.
Står tex ratten inte rakt justerar han till det .

Tord
Ekerö
Här sen Jun 2004

Det där med upplösning och noggrannhet kan ju lätt bli förvirrande för de som bara gör utan att förstå...

Toe är ju inte det svåraste att varken mäta eller ställa in...

Sne ratt...
1, 2   >>
6 besök senaste veckan (2548 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande