Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Skruva banåkabil
![]() |
1, 2 >> 7 besök senaste veckan (4692 totalt) |
ca 19-20bar i komp är det normalt????
Hej Som sagt har mätt kompressionen på min 3,2 liters bmw M motor med 2st olika mätare. Den ena går bara till 17 bar så den gick i botten så jag tog fram min andra mätare som går till 22bar. Alla cylindrar ligger inom 19-20 bar i kompression. är det normalt eller är det åt skogen för högt för en "gatbilsmotor" med orginalsprut och 98 oktan i tanken??? _________________ Jan Ekehage ![]() |
||||
Hehe...du kanske har en diesel utan att ha märkt? Skämt åsido...M3:or brukar ha jävligt hög komp. Jag minns inte detaljer om din bil men jag minns att du sa att du har bytt kolvar och stakar? Du kanske har lite högre komp än den brukar vara med nya kolvar? Elektroniken bruckar iofs. känna av spikningar och veva tillbax tändningen i sådana fall.
Det finns finurliga gammeldags sätt att mäta kompressionsförhållande genom att fylla förbränningsrummet med olja (eller vad det nu var) vid TDC och sen dividera den med uträknade svepvolymet. Detta borde ge dig svar... _________________ G o r a n A m c o f f |
||||
Hur än Vanos står så kan man anta att motorn får i sig maximalt med luft (med andra ord så är VE=100%) när man vevar med startmotor.
Jag menar, enda VANOS kan göra är att få bilen att få mindre luft...den kan inte turboladda cylindrar och få dom att suga i sig mer luft än dom gör. _________________ G o r a n A m c o f f |
||||
Nej, tyvärr.. Men vad är det gjort åt motorn? Är det bytt kolvar eller ändrat på nått annat sätt så går det säkert räkna ut.. Annars får du göra som tidigare nämnt, fylla med olja och räkna ut ![]() |
||||
På startmotor varvtal så är kompressionstrycket i regel beroende av hur mycket cylindrarna läcker, detta är allstå ett prov som mätar "slitage".
om man mäter vid högre varvtal så bör kompressionstrycket kunna räknas ut med polytropekvationen, säg 80% fyllnadsgrad (antar 80% av ett bar) och ett kompressionsförhållande på 11:1 och du borde få: 0.8*11^1,32=19 bar temperaturen i cylindern bör då således vara (om man nu vill veta det) 293*11^(1,32-1)=631 K då jag antar insugstemperatur på 293 K 20 bar skulle då indikera ett kompressionsförhållande på minst 11.5:1, sannolikt högre då detta inte inkluderar det läckage som uppkommer vid lägre varvtal. |
||||
Har precis för mig att Jannes kolvar påstås ge 13,5:1 i kompförhållande.
![]() Snitsig liten formel by the way. ![]() |
||||
Just det Johan, du som är påläst på riktigt om motordynamik.
Står lite i valet och kvalet på min egna maskin. Har original kolvar med en liten svärisk försänkning i. (I övrigt ett "normalt" 16v-topplock med centralt stift osv som kommer matas av sepparat spjäll, tillslut, och med styrd gnista och bränsle. Relativt snälla "gatkammar". ![]() Har nya kolvämnen som om jag svarvar dom helt plant kommer ge mig 11,5:1 i komf. (10:1 original) Behåller jag en liten, rund, upphöjnad så det går fritt överallt kommer jag få ca 12,5:1. Upphöjnad som trycker bräsle/luften ifrån stiftet borde inte vara så bra eller hur funkar det med just den saken? Kanske squishen är tillräklig för att centrera blandningen? Högre kompf. än 11,5:1 har min lokala motorguru ansett bara göra att jag antagligen måste sänka tändningen och på det sättet förlorar effekt. Nga åsikter? Vill veta allt du kan. ![]() ![]() För den som vill går det bra att splitta denna tråd. ![]() |
||||
Har sett på några F1-kolvar att man har haft en platt "upphöjning" under tändstiftet, gissningsvis så är denna till för att hjälpa till att accelerera flamfronten då det krävs en flamhastighet kring 70 m/s i dessa motorerna för att uppnå en rimlig förbränningsduration. Bränsleblandningen bör ju redan vara tänd då denna del närmar sig tändstiftet. Detta är dock mest gissningar och påståenden jag har hört, har inte hittat någon fakta på detta.
Annars så vet jag att Toyota fått rätt bra resultat med "lutande squishzoner", dels så gav de högre vridmoment, bättre fyllnadsgrad, lägre bränsleförbrukning och möjlighet till mera förtändning. Med dessa squishytor så är dessa en del av kupolen i förbränningsrummet, med en motsvarande kupol i periferin på kolven. Dessa används också i F1 även om man där inte har några problem med knackningar tack vare de höga varvtalen. |
||||
Tack för lite mer djuplodande, allmän, teori om förbränningsrum och kolvtoppar.
Men du har ingen spontan åsikt om hur jag borde göra med kompet i min nya maskin? Man kan säkert inte säga att detta är rätt och detta fel, men en vägledning på om "11,5:1 räcker" eller att "det är ingen fara alls att köra 12,3:1 på moderna 16v..." Vore intressant med en åsikt och vägledning. |
||||
vad ska du köra med för kammar? min spontana tanke är gå upp i komp. jag som är mer beläst vad gäller volvosnurror kan påpeka att de på 8v toppar kör med 13,0:1. dock kanske lite mer kamaxlen än snälla gatkammar.. _________________ // Ludde R Ludde Rosten. Hellre Nürburgring än vigselring |
||||
original är det inga värstingar. 250 grader tror jag. Hur mkt som försvinner i lyftare osv vet jag inte men det är nog en del. Om vi räknar på ventilen så kommer jag nog att hamna på runt 285grader och runt 11 mm i lyft samt ganska högt nockvinkeltal. (Många säger att dessa kammar inte kommer funka, men det har bevisats motsatt så jag provar gärna ngt nytt och annorlunda.)
Mkt av kambehovet beror oxå på om jag kommer ha bilen som enda bil eller som leksak. Byta kammar är enkel. Likaså insug, den dagen man vill varva mer. Men jag vill kunna slippa öppna bottendelen helst. Fler med ideer? |
||||
Svårt att säga, man behöver nog nästan prova för att kunna ge ett säkert svar då knackningar är lite klurigt att förutspå. |
||||
Tack Johan. Ja helt enkelt är det inte...
Tror jag nöjjer mig med 11,5:1 då det inte är toklågt eller tokhögt, men iaf vettigt. (Nyare M3-motorer ligger där tex och det vore väl trevligt att ha ngt liknande maskin fast i mindre format... ![]() |
||||
Jag mätte upp kompressionen på min M3 motor förra hösten. Då låg det på ca 17-18 bar på 3 cylindrar och 13 på en...
![]() Då var det dags att fixa toppen igen. Kompet på min maskin ligger på ca 12:1 tror jag att det ska vara. 19-20bar låter mycket men det kan nog funka. Får väl antagligen vara lite försiktig med tändningen dock. _________________ Jonas Edling |
||||
|
||||
Det stämmer bra det... ![]() Mera borr, (95mm), smidda JE kolvar, andra kammar, större ventiler mm. Ger iaf lite mer mos än original, bromsade 256k resp 280nm när vi mappade bilen. _________________ Jonas Edling |
||||
Trevligt! Vad kör du för sprut? Säger du att du har luftmängdsmätaren kvar kommer jag gråta krokodiltårar... ![]() ![]() |
||||
![]() |
Skruva banåkabil
![]() |
1, 2 >> 7 besök senaste veckan (4692 totalt) |