Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Spårval Kinnekulle - Test 1
1, 2   >>
4344 besök totalt
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 42359

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Spårval Kinnekulle - Test 1

-----------------------------------------------------------------
EDIT IGEN: Nya skisser!
Här:
http://tempstuff.d2g.com/sparval/kullentest.jpg (jättebreeeeed bild)

-----------------------------------------------------------------
Gammalt stuff:



Va säger ni?

Så här kör inte jag iaf (jag tänkte rita in alternativspår senare idag :-)


http://tempstuff.d2g.com/sparval/kullentest1.gif
http://tempstuff.d2g.com/sparval/kullentest2.gif
http://tempstuff.d2g.com/sparval/kullentest3.gif

Stora bilder så sidoscrolla för att se rubbet!

_________________
Magnus Thomé
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 19055



Hmm, det där såg nästan ut som det spåret jag körde när jag var där... inte kvarnkurvan kanske men resten. Krönet vid TV-kurvan är exakt som jag körde.

thumbs up eller thumbs down ?

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 42359

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Ja inte vet jag jag kör inte så



_________________
Magnus Thomé
Citera
Micke Holmström
Täby
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1271



Jasså, vad var det då för spår du visade mig på kullen senast?
I kvarnkurvan tyckte jag att du var längre ut mitt i dvs. lite "kantigare" spår än vad du visade nu på skissen.
Dessutom så nyttjade du breddningen av astalten till vänster innan Tv-böjen med motiveringen att det var närmare.

Eller var den uppvisningen bara en luring för att du tycker mina varvtider börjar bli obehagligt lika dina?

_________________
Mvh Micke Holmström aka Vitakadetten
Längtar tillbaka till ringen!
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 42359

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Micke Holmström skrev:
Jasså, vad var det då för spår du visade mig på kullen senast?
I kvarnkurvan tyckte jag att du var längre ut mitt i dvs. lite "kantigare" spår än vad du visade nu på skissen.
Dessutom så nyttjade du breddningen av astalten till vänster innan Tv-böjen med motiveringen att det var närmare.

Eller var den uppvisningen bara en luring för att du tycker mina varvtider börjar bli obehagligt lika dina?

Jag sitter o ritar mitt spår... så det kommer också

Men det jag ritat in nu var ett försök på "standard" spåret.

_________________
Magnus Thomé
Citera
Peeter
Torshälla/Eskilstuna
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2993



Tycker spåret ser mycket bra ut! thumbs up
Möjligen att turnin i Kvarnkurvan ändå bör flyttas ut ända till vänsterkanten.
Att sen Magnus har ett eget spår runt "Kullen", det är en annan historia...

_________________
Peeter Pahv
Ringenfantast, som numer leker med en Mini JCW -08.
Citera
Peeter
Torshälla/Eskilstuna
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2993



Nisse, du skrev att du hade problem med att hinna tillbaks till vänsterkanten innan Kvarnkurvan, om du låter bilen drifta ut ända till högersidan efter bron och att bromsningen blev konstig då. Om du gör en raksträcka medans du kör från högerkanten till vänsterkanten, så kan du bromsa klart på den "rakan".

_________________
Peeter Pahv
Ringenfantast, som numer leker med en Mini JCW -08.
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 42359

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Har uppdaterat och precis som du säger Peeter så är det med ett bromsa snett ut åt vänster spår. Dock inte att man kommer in 100% till curbsen i apex...

Nu med RÖDA spår ;-)

_________________
Magnus Thomé
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 42359

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Nu med blåa OCH röda spår

http://tempstuff.d2g.com/sparval/kullentest.jpg (jättebreeeeed bild)

Felritat nånstans allmänt????

Gissa vilket jag kör


Jag tror jag missuppfattade på kartan vad som är apex man tar i slutet på kvarnkurvan. Behöver no kolla en video för att vara säker men jag tror det stämmer nu (var bara 100 meter fel ) Kolla gärna och säg vad ni tror!!

_________________
Magnus Thomé
Citera
Nisse Classon
Lidköping
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4439



Peeter skrev:
Nisse, du skrev att du hade problem med att hinna tillbaks till vänsterkanten innan Kvarnkurvan, om du låter bilen drifta ut ända till högersidan efter bron och att bromsningen blev konstig då. Om du gör en raksträcka medans du kör från högerkanten till vänsterkanten, så kan du bromsa klart på den "rakan".


Det har varit mycket fram och tillbaka här, men det är faktiskt så jag gör. Bromsar i ett rakt spår som går från höger till vänster. Om man nu inte ligger kvar på högern och bromsar sig förbi ett par bilar där precis som du gör. Håller med om att det är ett perfekt omkörningsställe.

_________________
/Niße

Golf 16V -88 1303S -73 Passat 280 R -18
Citera
Carl Elwing
Jönköping
Här sen Nov 2002
Inlägg: 91



Kanonide med "spårvalsträning" så här i novemberrusket och banköra känns väldigt avlägset. Kör helt klart inte det "kantiga" spåret men då ju det ju heller inte så fort.. Perfekt att få lite tips på andra spår. Sedan är det en helt annan grej att lyckas med spåret i verkligheten, å det är ju en del av ljusningen.
Bra Magnus!

_________________
/Calle
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 42359

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Så här bromsar jag... blått asså


_________________
Magnus Thomé
Citera
Micke Holmström
Täby
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1271



Magnus: Det stämmer bättre. Jag kör själv det röda spåret till nästan 100%. Känner du dig komfortabel med att det är det blå som gäller för alla accelerationsstarka bilar med relativt "taskig" väghållning eller kan det skilja också på Fwd/Rwd?

Vad tror du jag satt och tänkte i din högerstol strax innan du bromsade?

_________________
Mvh Micke Holmström aka Vitakadetten
Längtar tillbaka till ringen!
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 42359

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Micke Holmström skrev:
Magnus: Det stämmer bättre. Jag kör själv det röda spåret till nästan 100%. Känner du dig komfortabel med att det är det blå som gäller för alla accelerationsstarka bilar med relativt "taskig" väghållning eller kan det skilja också på Fwd/Rwd?

Vad tror du jag satt och tänkte i din högerstol strax innan du bromsade?

Jag vet inte vad som är rätt! Jag vet bara att jag kör så

Frågan är om man kanske bara ska lägga ut det röda spåret??????????



PS: VAD tänkte du??

_________________
Magnus Thomé
Citera
Micke Holmström
Täby
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1271



Magnus Thomé skrev:


PS: VAD tänkte du??


Jo, själv kör jag ju som sagt det röda spåret. Strax innan där du börjar bromsa åker jag kanske 100 km/h, ligger en bit ut och är redan på väg in i böjen i en viss vinkel.
Du håller väl en 170 km/h, ligger nära innerspår och har en riktning som verkar helt hopplös för mig som aldrig åkt så innan.

Det kändes ungefär lika "nära döden" som när jag tidigare åkte med Anders Jonsson, PCSRacing, i hans dåvarande 993RS och vi var på väg in i trösen på Gelleråsen.
Som jämförelse var min Kadett då nästan lika snabb på rakan, dock med sämre fart ur föregående kurva. Mina gamla, hårda, Cliocup-slicks var betydligt sämre äm Porschen feta R-däck, bromsbalans och bromsar skall vi bara inte tala om... Porsches ABS är dessutom en väldigt fint utvecklad historia (har de provat ut den på ringen tro?) som reglerar trycket ca 30 ggr/sek mot 10 ggr för mer normala ABS-er.

Kontentan var att "galningen" höll stumt minst 50 meter efter att jag börjat skruva rejält på mig i högerstolen. Då liksom nu på Kullen överlevde vi, vi åkte ju inte ens av banan

_________________
Mvh Micke Holmström aka Vitakadetten
Längtar tillbaka till ringen!
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 42359

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Micke Holmström skrev:
Du håller väl en 170 km/h, ligger nära
En bra bit mer... jag har 170 redan långt innan jag når högercurbsen o då har jag en bit kvar att acelerera. Gissningsvis över 180.... (varför vet jag det här, jo för att jag FÖRSÖKER åka fortare än 160 som _lägsta_ hastighet under bron (lägst är det strax efter turn in så det går fortare precis under bron iof ) Så jag brukar kolla på mätarn i det partiet...

_________________
Magnus Thomé
Citera
Ingmar Truedsson
Listerby
Här sen Nov 2002
Inlägg: 573



Det blåa spåret över Mohlins knäpp visade mig Kalle Kallin, tror jag han heter, en gång för ett antal år sedan. Han körde en Golf GTi i SSK-Klass 1 som det hette då och han var en av de snabbaste på den tiden.

_________________
MVH
Ingmar Truedsson
Opel Kadett GSi på bana
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 42359

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Det finns ett klart intressant ytterligare spår genom TV-kurvan som jag inte ritat in (än iaf) där man går ut långt till höger tidigt, vänder in bilen och sen gasar som attan och går över tv-krönet lite snett.... på nåt sätt. Läs mer här http://hem.passagen.se/calleman/hotlap_kinnekulle.htm

_________________
Magnus Thomé
Citera
Micke Holmström
Täby
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1271



Hmmn, efter lite räknande har jag kommit fram till att 1.06.02 motsvarar en snittfart på 113 km/h och att 1.03.4 motsvarar 117,7 km/h.
Det är alltså den fartökningen som skall till och det under HELA varvet.

om jag inte tror mig kunna få speciellt mycket högre fart ut på rakan än idag så skall snittet upp med säkert 6-7 km/h under de tre fjärdedelarna som är kvar av banvarvet.

Ponera att du håller 180 km/h de sista 50 metrarna innan du bromsar och jag håller 100 under samma sträckning så tar den delen 1 sek för dig och nästan 2 för mig. Å andra sidan så får du en sämre kurva med lägre lägsta fart med ditt spårval så där förloras sannolikt en del av detta.

Jaja, det är väl bara att sluta fega och gasa hårdare om det skall gå fort.

_________________
Mvh Micke Holmström aka Vitakadetten
Längtar tillbaka till ringen!
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 42359

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Fast jag kompenserar gissningsvis min långsamma vändning med att jag _ändå_ på en väldigt kort sträcka är tillbaka till den högsta möjliga farten som går att hålla uppför backen. Efter att ha vänt så är det inte många meter innan man ändå inte kan hålla fullt.... sen när man väl kommit upp till punkten man kan hålla fullt så har i ju samma spår och förutsättningar iaf så att säga...


Men som jag skrev nånstans, _om_ jag skulle sätta på slicks så skulle jag nog tjäna på att gå tillbaka mot det klassiska spåret???

_________________
Magnus Thomé
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 42359

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Magnus Thomé skrev:
Fast jag kompenserar gissningsvis min långsamma vändning med att jag _ändå_ på en väldigt kort sträcka är tillbaka till den högsta möjliga farten som går att hålla uppför backen. Efter att ha vänt så är det inte många meter innan man ändå inte kan hålla fullt.... sen när man väl kommit upp till punkten man kan hålla fullt så har i ju samma spår och förutsättningar iaf så att säga...

Samma gäller nog det raka spåret över Mohlin och efter TV-krönet, dvs trots min tightare initiala vändning så är vi sen på samma spår och jag behöver inte många meter för att nå maximal möjlig fart ändå (som sätts av vad rdäcken max klarar i sidogrepp.)


lr nåt

_________________
Magnus Thomé
Citera
Allmänt banåkaforum
Spårval Kinnekulle - Test 1
1, 2   >>
4344 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande