Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2 >> 4344 besök totalt |
Spårval Kinnekulle - Test 1
----------------------------------------------------------------- EDIT IGEN: Nya skisser! Här: http://tempstuff.d2g.com/sparval/kul ----------------------------------------------------------------- Gammalt stuff: Va säger ni? Så här kör inte jag iaf ![]() http://tempstuff.d2g.com/sparval/kul http://tempstuff.d2g.com/sparval/kul http://tempstuff.d2g.com/sparval/kul Stora bilder så sidoscrolla för att se rubbet! _________________ ![]() |
||
Jasså, vad var det då för spår du visade mig på kullen senast?
I kvarnkurvan tyckte jag att du var längre ut mitt i dvs. lite "kantigare" spår än vad du visade nu på skissen. Dessutom så nyttjade du breddningen av astalten till vänster innan Tv-böjen med motiveringen att det var närmare. Eller var den uppvisningen bara en luring för att du tycker mina varvtider börjar bli obehagligt lika dina? ![]() _________________ Mvh Micke Holmström aka Vitakadetten Längtar tillbaka till ringen! |
||
Jag sitter o ritar mitt spår... så det kommer också ![]() Men det jag ritat in nu var ett försök på "standard" spåret. _________________ ![]() |
||
Tycker spåret ser mycket bra ut!
![]() Möjligen att turnin i Kvarnkurvan ändå bör flyttas ut ända till vänsterkanten. Att sen Magnus har ett eget spår runt "Kullen", det är en annan historia... ![]() _________________ Peeter Pahv Ringenfantast, som numer leker med en Mini JCW -08. ![]() |
||
Nisse, du skrev att du hade problem med att hinna tillbaks till vänsterkanten innan Kvarnkurvan, om du låter bilen drifta ut ända till högersidan efter bron och att bromsningen blev konstig då. Om du gör en raksträcka medans du kör från högerkanten till vänsterkanten, så kan du bromsa klart på den "rakan".
_________________ Peeter Pahv Ringenfantast, som numer leker med en Mini JCW -08. ![]() |
||
Har uppdaterat och precis som du säger Peeter så är det med ett bromsa snett ut åt vänster spår. Dock inte att man kommer in 100% till curbsen i apex...
Nu med RÖDA spår ;-) _________________ ![]() |
||
Nu med blåa OCH röda spår
![]() http://tempstuff.d2g.com/sparval/kul Felritat nånstans allmänt???? Gissa vilket jag kör ![]() Jag tror jag missuppfattade på kartan vad som är apex man tar i slutet på kvarnkurvan. Behöver no kolla en video för att vara säker men jag tror det stämmer nu (var bara 100 meter fel ![]() _________________ ![]() |
||
Det har varit mycket fram och tillbaka här, men det är faktiskt så jag gör. Bromsar i ett rakt spår som går från höger till vänster. Om man nu inte ligger kvar på högern och bromsar sig förbi ett par bilar där precis som du gör. Håller med om att det är ett perfekt omkörningsställe. ![]() _________________ /Niße Golf 16V -88 1303S -73 Passat 280 R -18 |
||
Kanonide med "spårvalsträning" så här i novemberrusket och banköra känns väldigt avlägset. Kör helt klart inte det "kantiga" spåret men då ju det ju heller inte så fort..
![]() Bra Magnus! ![]() _________________ /Calle |
||
Magnus: Det stämmer bättre. Jag kör själv det röda spåret till nästan 100%. Känner du dig komfortabel med att det är det blå som gäller för alla accelerationsstarka bilar med relativt "taskig" väghållning eller kan det skilja också på Fwd/Rwd?
Vad tror du jag satt och tänkte i din högerstol strax innan du bromsade? ![]() _________________ Mvh Micke Holmström aka Vitakadetten Längtar tillbaka till ringen! |
||
Jag vet inte vad som är rätt! Jag vet bara att jag kör så ![]() Frågan är om man kanske bara ska lägga ut det röda spåret?????????? PS: VAD tänkte du?? ![]() _________________ ![]() |
||
Jo, själv kör jag ju som sagt det röda spåret. Strax innan där du börjar bromsa åker jag kanske 100 km/h, ligger en bit ut och är redan på väg in i böjen i en viss vinkel. Du håller väl en 170 km/h, ligger nära innerspår och har en riktning som verkar helt hopplös för mig som aldrig åkt så innan. Det kändes ungefär lika "nära döden" som när jag tidigare åkte med Anders Jonsson, PCSRacing, i hans dåvarande 993RS och vi var på väg in i trösen på Gelleråsen. Som jämförelse var min Kadett då nästan lika snabb på rakan, dock med sämre fart ur föregående kurva. Mina gamla, hårda, Cliocup-slicks var betydligt sämre äm Porschen feta R-däck, bromsbalans och bromsar skall vi bara inte tala om... Porsches ABS är dessutom en väldigt fint utvecklad historia (har de provat ut den på ringen tro?) som reglerar trycket ca 30 ggr/sek mot 10 ggr för mer normala ABS-er. Kontentan var att "galningen" höll stumt minst 50 meter efter att jag börjat skruva rejält på mig i högerstolen. Då liksom nu på Kullen överlevde vi, vi åkte ju inte ens av banan ![]() _________________ Mvh Micke Holmström aka Vitakadetten Längtar tillbaka till ringen! |
||
![]() _________________ ![]() |
||
Det blåa spåret över Mohlins knäpp visade mig Kalle Kallin, tror jag han heter, en gång för ett antal år sedan. Han körde en Golf GTi i SSK-Klass 1 som det hette då och han var en av de snabbaste på den tiden.
_________________ MVH Ingmar Truedsson Opel Kadett GSi på bana |
||
Det finns ett klart intressant ytterligare spår genom TV-kurvan som jag inte ritat in (än iaf) där man går ut långt till höger tidigt, vänder in bilen och sen gasar som attan och går över tv-krönet lite snett.... på nåt sätt. Läs mer här http://hem.passagen.se/calleman/hotl
_________________ ![]() |
||
Hmmn, efter lite räknande har jag kommit fram till att 1.06.02 motsvarar en snittfart på 113 km/h och att 1.03.4 motsvarar 117,7 km/h.
Det är alltså den fartökningen som skall till och det under HELA varvet. om jag inte tror mig kunna få speciellt mycket högre fart ut på rakan än idag så skall snittet upp med säkert 6-7 km/h under de tre fjärdedelarna som är kvar av banvarvet. Ponera att du håller 180 km/h de sista 50 metrarna innan du bromsar och jag håller 100 under samma sträckning så tar den delen 1 sek för dig och nästan 2 för mig. Å andra sidan så får du en sämre kurva med lägre lägsta fart med ditt spårval så där förloras sannolikt en del av detta. Jaja, det är väl bara att sluta fega och gasa hårdare om det skall gå fort. ![]() _________________ Mvh Micke Holmström aka Vitakadetten Längtar tillbaka till ringen! |
||
Fast jag kompenserar gissningsvis min långsamma vändning med att jag _ändå_ på en väldigt kort sträcka är tillbaka till den högsta möjliga farten som går att hålla uppför backen. Efter att ha vänt så är det inte många meter innan man ändå inte kan hålla fullt.... sen när man väl kommit upp till punkten man kan hålla fullt så har i ju samma spår och förutsättningar iaf så att säga...
Men som jag skrev nånstans, _om_ jag skulle sätta på slicks så skulle jag nog tjäna på att gå tillbaka mot det klassiska spåret??? _________________ ![]() |
||
Samma gäller nog det raka spåret över Mohlin och efter TV-krönet, dvs trots min tightare initiala vändning så är vi sen på samma spår och jag behöver inte många meter för att nå maximal möjlig fart ändå (som sätts av vad rdäcken max klarar i sidogrepp.) lr nåt ![]() _________________ ![]() |
||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2 >> 4344 besök totalt |