Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
968 CS
1, 2   >>
2418 besök totalt
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002

Trådstartare
968 CS

Andreas Lidström skrev:
Kanske inte hör hit direkt, men hur kan man bygga en ClubSport-bil, av ngt märke, utan diffbroms???!!! thumbs down Att CS skulle ha det var liksom helt självklart med tanke på hur vettigt den är byggd i övrigt.

Jag är av uppfattningen att Porsche var ytterst nära att "devalvera" värdet av CS med vissa CS-modeller av 968.

Dels finns det "riktiga" 968 CS med diffbroms, skalstolar, trevligare och ställbart chassie mm. Sen fanns det oxo vad jag närmast anser är klent utrustade 968 Coupe som man kallar CS. Inte fel i att ha 968 Coupe som kanske inte har AC, men att därmed kalla den CS med vad det igentligen ska innebära (typ RS) tycker jag är lite fel.

Skapade ny tråd så att saluannonsen får vara ifred. https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=12151&start=0&postdays= . . . .

Malmköping
Här sen Nov 2002

Fins många CS;ar med konstig utrustning!
Men som alltid när man köper en ny Porsche så kan man ju utrusta den som man vill, o det var det många som gjorde !
Fått för mig att diffbromsen är sällsynt till o med på CS;n!?
I mitt letande efter en CS så fick jag mer känslan av att CS;an var en snikmodell av vanliga 968;an ! Folk köpte en billigare modell o lade till lite av det som dom tyckte var nödvändigt ...
Sen att man idag har vänt på det o ser dom som mer rejsiga är väll inte fel , Dom väger ju trots allt lite mindre än en "vanlig" 968;a. Sen får man väll i efterhand plocka från o lägga till det man vill ha !

NS BTG: 9.10.21

Citera
nailhead
Finspång
Här sen Apr 2003

Tjaå men som ägare av ej "riktig" CS tycker jag Ac är sköönt på svettiga banmöten

sweanders
Malmö
Här sen Feb 2004

Re: 968 CS

Pär Hylander skrev:
Andreas Lidström skrev:
Kanske inte hör hit direkt, men hur kan man bygga en ClubSport-bil, av ngt märke, utan diffbroms???!!! thumbs down Att CS skulle ha det var liksom helt självklart med tanke på hur vettigt den är byggd i övrigt.

Jag är av uppfattningen att Porsche var ytterst nära att "devalvera" värdet av CS med vissa CS-modeller av 968.

Dels finns det "riktiga" 968 CS med diffbroms, skalstolar, trevligare och ställbart chassie mm. Sen fanns det oxo vad jag närmast anser är klent utrustade 968 Coupe som man kallar CS. Inte fel i att ha 968 Coupe som kanske inte har AC, men att därmed kalla den CS med vad det igentligen ska innebära (typ RS) tycker jag är lite fel.

Skapade ny tråd så att saluannonsen får vara ifred. https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=12151&start=0&postdays= . . . .

Jag håller till viss del med, med vissa reservationer.
Det är med 968CS mer än bara diffbroms och stolar som skiljer, småsaker som att elöppning till bakluckan saknas, elhissar är tillval, det är inte lika mycket plast runt motorn samt skillnader i ljudisolering gör inte bara bilen billigare utan även lättare.

Jag tror många blev glada över att kunna köpa en ny Porsche förhållandevis (nåja, det är ju Porschepriser) billigt. Sedan kunde man givetvis klä på bilen med utrustning så som man själv ville ha den och få komfortprylar som AC, farthållare, elhissar, taklucka, baksäte osv. Om man ville ha det.

Även M030 och diffbroms var options (dyra sådana) och ärligt talat klarar man sig ju faktiskt ganska väl utan diffbroms och bilen är ju helt underbar att köra med en av Porsche förmodligen bästa motorer.

Växjö
Här sen Maj 2004

Personligen blev jag jätteglad att hitta en 968CS som hade AC, stolar som är fällbara (men fyrpunktbälte) att den har diffbroms är bonus. Ville däremot inte ha en vanlig 968 pga att den är mjukare och för dåligt sidostöd i stolarna.
Sen att CSn är avskalad från det jag tycker är onödigt, tex el hissar, el till baklucka mm är ju jättebra. (mindre som kan gå sönder).
Jag tycker det är kanon att ha kyla i bilen både när jag åker 50 mil i streck och när jag kör bana, om någon sen tycker att bilen inte är riktig CS är det upp till dom..............

Citera
Fredrik C
Malmköping
Här sen Nov 2002

Min bil saknar elspeglar, baktorkare, AC osv osv. Men den har Sminkspeglar samt ställbar höjd på lysena ....
Ingen jätte vikt men ska det bantas så ska det....

Citera
Lisbeth Hylander
Laholm
Här sen Mar 2003

Vill bara poängtera att jag inte på något vis tycker att en 968 är fel, oavsett utrustning. Det är bara beteckningen CS - Clubsport som jag tycker är lite fel på bilar som inte alls är specade för ett hårt liv på räserbanan

Mantorp
Här sen Nov 2002

Tack alla för att ni upplyser en okunnig om detta fabrikat och denna modell.

Själv anser jag det är en imagefråga att en sportvagn/sportvariant SKA ha diffbroms. Likaså är det med att BMW M3 CSL har glidok fram... Eller rättare sagt, det ger fel image. Sen skiter jag i om det funkar bra som det gör.

Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002

Trådstartare
Lisbeth Hylander skrev:
Vill bara poängtera att jag inte på något vis tycker att en 968 är fel, oavsett utrustning. Det är bara beteckningen CS - Clubsport som jag tycker är lite fel på bilar som inte alls är specade för ett hårt liv på räserbanan

Åsså vill jag poängterar att det är jag själv och inte alls min hustru som skrev det ovan, vilket man kanske skulle kunna tro. Hon har väl varit och läst på "Grrrl Power" och jag glömde kolla vem av oss som var inloggad.

Gävle/Mallorca
Här sen Nov 2002

Namndispens
Namndispens

Har för mig att CS initialt såldes som en billighetsbil.
Den blev rätt billig med vanliga stolar och utan allt.
Å förresten går det att köra snorfort odiffat.

/Anders
Citera
Figgz
Göteborg
Här sen Dec 2002

Pär Hylander skrev:
Åsså vill jag poängterar att det är jag själv och inte alls min hustru som skrev det ovan, vilket man kanske skulle kunna tro. Hon har väl varit och läst på "Grrrl Power" och jag glömde kolla vem av oss som var inloggad.

OT: Erkänn Pär, det är du som sitter på den forumdelen och smygläser...

Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster
Citera
sweanders
Malmö
Här sen Feb 2004

Pär Hylander skrev:

Pär, skulle du å manlighetens vägnar då kunna delge oss andra nyfikna grabbar vad som sker i det formet?

Malmö
Här sen Feb 2004

oj, nu fick min dator tydligen ett dubbelpostarryck..

Mantorp
Här sen Nov 2002

Anders Kaarle skrev:
Å förresten går det att köra snorfort odiffat.

True!

Men som imagefråga och om man får välja...

bjorre82
Växjö
Här sen Maj 2004

Men vad är det som gör en bil till Clubsport?
Jag tänker diekt att den ska vara vädligt bra på banåka, men inte en ren racerbil?!?!
Skillnaden i mina ögon är att en racerbil kör man på släp till o från bana, Clubsport ska i mina ögon även ge njutning på gatan.

I en sådan vagn tycker jag inte det är fel att det finns AC om ägaren vill ha det, diffat eller ej så är bilen väldigt rolig att köra både på gata och bana.

om man jämför 968CS med vanlig 968 kan man ju säga att båda fungerar för banåka men en CS är klart roligare, medans en vanlig 968 är klart bekvämare på gata med AC eller ej. Detta tycker jag definerar clubsport.

Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002

Trådstartare
bjorre82 skrev:
Men vad är det som gör en bil till Clubsport?
Jag tänker diekt att den ska vara vädligt bra på banåka, men inte en ren racerbil?!?!
Skillnaden i mina ögon är att en racerbil kör man på släp till o från bana, Clubsport ska i mina ögon även ge njutning på gatan.

I en sådan vagn tycker jag inte det är fel att det finns AC om ägaren vill ha det, diffat eller ej så är bilen väldigt rolig att köra både på gata och bana.

om man jämför 968CS med vanlig 968 kan man ju säga att båda fungerar för banåka men en CS är klart roligare, medans en vanlig 968 är klart bekvämare på gata med AC eller ej. Detta tycker jag definerar clubsport.

I min sinnevärld har Clubsport mer racetyngdpunkt, fast jag kan se logiken och tanken i din definition. I princip ska den vara möjlig och lämplig att tävla med. I princip ska den alltså motsvara dagens GT3 och antagligen även GT3-RS. Grunnar man lite så kommer man nog fram till att dessa två nutida bilar passar in både på di och min definition.

Finspång
Här sen Apr 2003

I fallet som vilket kommer det att synas olika utrustade CS-bilar i (nästan) all evighet på banmöten o dyligt

Men dom som från fabrik "bara" hade 40% diff + orginalbur och M030 som extrautrustning,dvs inget eltjafs eller AC kommer i framtiden vara dom 968:or som står högst i pris,den tendensen märks ju redan

Fredrik C
Malmköping
Här sen Nov 2002

Anders Larsson skrev:
I fallet som vilket kommer det att synas olika utrustade CS-bilar i (nästan) all evighet på banmöten o dyligt

Men dom som från fabrik "bara" hade 40% diff + orginalbur och M030 som extrautrustning,dvs inget eltjafs eller AC kommer i framtiden vara dom 968:or som står högst i pris,den tendensen märks ju redan

Fins inga siffror på hur många CS;ar med diffbroms o 030paket som rullade av bandet?

Hur klassar man en "vanlig" 968;a med diffbroms då ? För sånna borde det väll finnas?

När kom 030paketet o har det alltid sett likadant ut?

Citera
nailhead
Finspång
Här sen Apr 2003

Fredrik C skrev:
Anders Larsson skrev:

Hur klassar man en "vanlig" 968;a med diffbroms då ? För sånna borde det väll finnas?

Inte så ovanligt att vanliga Coupén har Diff eller M030 eller både och...däremot cabben fanns inte med M030..men den hade kanske mer en glidarprofil

Resten av frågorna kan inte jag iaf.

Fredrik C
Malmköping
Här sen Nov 2002

Vill man ha lite 924/44/68 historik så kan man hitta det här thumbs up .

http://www.944sverige.com/historik.html

Citera
Magnus Svensson
Oslo
Här sen Apr 2004

Med tanke på att det endast gjordes 1923 st Clubsport så var väl faran inte överhängande att det skulle bli devalvering av CS för det men jag håller med dig om att M030 och diff borde varit standard.
Jag är fantastiskt nöjd med min bil och kommer inte att byta den förrän jag förtjänat en 993 RS eller en 996 GT3 (så det är därför som jag åker på alla banmöten ).

Det enda som saknas på min bil är Diff men det kanske kommer efter att jag uppdaterat chassi. Vad jag inte skulle kunna tänka mig att byta bort mot standard är mina M030 frambromsar för dom förgyller verkligen körningen

PCSR #8811 | 993 räääser Badanka Edt
Citera
Allmänt banåkaforum
968 CS
1, 2   >>
2418 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande