Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2 >> 2418 besök totalt |
968 CS
Jag är av uppfattningen att Porsche var ytterst nära att "devalvera" värdet av CS med vissa CS-modeller av 968. Dels finns det "riktiga" 968 CS med diffbroms, skalstolar, trevligare och ställbart chassie mm. Sen fanns det oxo vad jag närmast anser är klent utrustade 968 Coupe som man kallar CS. Inte fel i att ha 968 Coupe som kanske inte har AC, men att därmed kalla den CS med vad det igentligen ska innebära (typ RS) tycker jag är lite fel. Skapade ny tråd så att saluannonsen får vara ifred. https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php _________________ Pär Hylander |
||||
Fins många CS;ar med konstig utrustning!
Men som alltid när man köper en ny Porsche så kan man ju utrusta den som man vill, o det var det många som gjorde ![]() ![]() Fått för mig att diffbromsen är sällsynt till o med på CS;n!? I mitt letande efter en CS så fick jag mer känslan av att CS;an var en snikmodell av vanliga 968;an ![]() ![]() Sen att man idag har vänt på det o ser dom som mer rejsiga är väll inte fel ![]() ![]() _________________ Fredrik Cednert PCS 7484 NS: 9 varv NS BTG: 9.10.21 ![]() |
||||
Re: 968 CS
Jag håller till viss del med, med vissa reservationer. Det är med 968CS mer än bara diffbroms och stolar som skiljer, småsaker som att elöppning till bakluckan saknas, elhissar är tillval, det är inte lika mycket plast runt motorn samt skillnader i ljudisolering gör inte bara bilen billigare utan även lättare. Jag tror många blev glada över att kunna köpa en ny Porsche förhållandevis (nåja, det är ju Porschepriser) billigt. Sedan kunde man givetvis klä på bilen med utrustning så som man själv ville ha den och få komfortprylar som AC, farthållare, elhissar, taklucka, baksäte osv. Om man ville ha det. Även M030 och diffbroms var options (dyra sådana) och ärligt talat klarar man sig ju faktiskt ganska väl utan diffbroms och bilen är ju helt underbar att köra med en av Porsche förmodligen bästa motorer. _________________ Anders Hansson |
||||
Personligen blev jag jätteglad att hitta en 968CS som hade AC, stolar som är fällbara (men fyrpunktbälte) att den har diffbroms är bonus. Ville däremot inte ha en vanlig 968 pga att den är mjukare och för dåligt sidostöd i stolarna.
Sen att CSn är avskalad från det jag tycker är onödigt, tex el hissar, el till baklucka mm är ju jättebra. (mindre som kan gå sönder). Jag tycker det är kanon att ha kyla i bilen både när jag åker 50 mil i streck och när jag kör bana, om någon sen tycker att bilen inte är riktig CS är det upp till dom.............. |
||||
Vill bara poängtera att jag inte på något vis tycker att en 968 är fel, oavsett utrustning. Det är bara beteckningen CS - Clubsport som jag tycker är lite fel på bilar som inte alls är specade för ett hårt liv på räserbanan
![]() _________________ Mvh, Lisbeth Hylander |
||||
Tack alla för att ni upplyser en okunnig om detta fabrikat och denna modell.
Själv anser jag det är en imagefråga att en sportvagn/sportvariant SKA ha diffbroms. Likaså är det med att BMW M3 CSL har glidok fram... Eller rättare sagt, det ger fel image. Sen skiter jag i om det funkar bra som det gör. ![]() ![]() |
||||
Åsså vill jag poängterar att det är jag själv och inte alls min hustru som skrev det ovan, vilket man kanske skulle kunna tro. Hon har väl varit och läst på "Grrrl Power" och jag glömde kolla vem av oss som var inloggad. _________________ Pär Hylander |
||||
OT: Erkänn Pär, det är du som sitter på den forumdelen och smygläser... ![]() ![]() _________________ Fredrik Boivie ![]() Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster |
||||
Pär, skulle du å manlighetens vägnar då kunna delge oss andra nyfikna grabbar vad som sker i det formet? ![]() _________________ Anders Hansson |
||||
True! Men som imagefråga och om man får välja... ![]() |
||||
Men vad är det som gör en bil till Clubsport?
Jag tänker diekt att den ska vara vädligt bra på banåka, men inte en ren racerbil?!?! Skillnaden i mina ögon är att en racerbil kör man på släp till o från bana, Clubsport ska i mina ögon även ge njutning på gatan. I en sådan vagn tycker jag inte det är fel att det finns AC om ägaren vill ha det, diffat eller ej så är bilen väldigt rolig att köra både på gata och bana. om man jämför 968CS med vanlig 968 kan man ju säga att båda fungerar för banåka men en CS är klart roligare, medans en vanlig 968 är klart bekvämare på gata med AC eller ej. Detta tycker jag definerar clubsport. |
||||
I min sinnevärld har Clubsport mer racetyngdpunkt, fast jag kan se logiken och tanken i din definition. I princip ska den vara möjlig och lämplig att tävla med. I princip ska den alltså motsvara dagens GT3 och antagligen även GT3-RS. Grunnar man lite så kommer man nog fram till att dessa två nutida bilar passar in både på di och min definition. _________________ Pär Hylander |
||||
I fallet som vilket kommer det att synas olika utrustade CS-bilar i (nästan) all evighet på banmöten o dyligt
![]() Men dom som från fabrik "bara" hade 40% diff + orginalbur och M030 som extrautrustning,dvs inget eltjafs eller AC kommer i framtiden vara dom 968:or som står högst i pris,den tendensen märks ju redan ![]() _________________ Anders Larsson Porsche 997 GT3 Club Sport ![]() |
||||
Fins inga siffror på hur många CS;ar med diffbroms o 030paket som rullade av bandet? Hur klassar man en "vanlig" 968;a med diffbroms då ![]() När kom 030paketet o har det alltid sett likadant ut? _________________ Fredrik Cednert PCS 7484 NS: 9 varv NS BTG: 9.10.21 ![]() |
||||
Inte så ovanligt att vanliga Coupén har Diff eller M030 eller både och...däremot cabben fanns inte med M030..men den hade kanske mer en glidarprofil ![]() Resten av frågorna kan inte jag iaf. _________________ Anders Larsson Porsche 997 GT3 Club Sport ![]() |
||||
Vill man ha lite 924/44/68 historik så kan man hitta det här
![]() ![]() http://www.944sverige.com/historik.h _________________ Fredrik Cednert PCS 7484 NS: 9 varv NS BTG: 9.10.21 ![]() |
||||
Med tanke på att det endast gjordes 1923 st Clubsport så var väl faran inte överhängande att det skulle bli devalvering av CS för det men jag håller med dig om att M030 och diff borde varit standard.
Jag är fantastiskt nöjd med min bil och kommer inte att byta den förrän jag förtjänat en 993 RS eller en 996 GT3 (så det är därför som jag åker på alla banmöten ![]() Det enda som saknas på min bil är Diff men det kanske kommer efter att jag uppdaterat chassi. Vad jag inte skulle kunna tänka mig att byta bort mot standard är mina M030 frambromsar för dom förgyller verkligen körningen ![]() _________________ Magnus Svensson PCSR #8811 | 993 räääser Badanka Edt |
||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2 >> 2418 besök totalt |