Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2 >> 1 besök senaste veckan (2632 totalt) |
Den här såg väl trevlig ut? (Seven)
Tycker den ser väldigt trevlig ut, men så är jag ju partisk vad gäller motorvalet. ![]() ![]() 415hk o 540Nm, kan tänka mig att det rör på sig. ![]() /A |
||||||
Det finns ett företag i jönköpingstrakten som, för att lära sig lite om kolfibertillverkning, byggde en seven med Cossiesnurra och någon form av kolfiberkaross. Hur fräck som helst, men har aldrig sett den ute och karossbitar säljs INTE till andra.
_________________ mvh Patrik Petersson Time Attack, är inte det bara en tidsträning? |
||||||
HEJ leta på annan tråd i forumet här.Finns en kille i Attitudemotorclub (WACKT?) som köpt formarna. Så med lite ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Sedan kan man alltid gå in på Dave Andrews sida och se hur man får den motorn att gå bra genom att ta bort! Turbon ![]() Johan Lundberg _________________ Johan Lundberg *BBDB* Ex Marcos 2T EX Marcos 1600 GT Nu Lotus Elise S1 KR1 |
||||||
|
||||||
Här finns lite bilder och info om den, tyvärr alldeles för få bilder ![]() http://www.wiba.se/lotus.htm _________________ /Mvh M|cke F@.gner |
||||||
Just den var det, ja. En Estherbyggande polare ringde men fick tvärnobben på att köpa karosser, därav min lite negativa inställning. Är det lättare nu, Wackt?
_________________ mvh Patrik Petersson Time Attack, är inte det bara en tidsträning? |
||||||
2 frågor gällande Seven.
Finns det någon med (riktigt) tak? Går det att knöka ner en rak sexa? Den mest lyckade varianten (designmässigt alltså) jag sett heter nåt i stil med Donkervoort, men de verkar iaf inte göra nån variant med tak. Poängen med en starkt övermotoriserad bil behöver ju inte vara toppfart. Accelleration är ju rätt skoj det med. Gillar man dessutom drifting KAN man inte ha för mycket effekt. :-) _________________ Daniel Sundström Nissan Skyline GT-R R33 -95 Toyota Celica GT-Four ST205 JDM -94 Eagle Talon TSi AWD G1B Aprilia RSV Mille R -02 |
||||||
Jo det ska väl inte vara helt omöjligt... var mest ett impulsköp ![]() ![]() och wibabilen var mycket välbyggd, om ni undrar var den tagit vägen så står den nerplockad. Den är inte helt färdigbyggd än. Men vilken bil det kommer att bli med den motorn ! ![]() |
||||||
Jag har aldrig sett någon med ett fast tak, men bilar med kapell finns det en del. Men det borde väl gå att få på ett tak... det är ju det som är tjusningen med seven, man bygger som man vill. ![]() Har hört talas om bilar med BMW sexa under huven man jag har aldrig sett någon i verkligheten. Min personliga åsikt är att det nog blir lite väl trångt... jag tycker det är trångt med Volvo 4:an. Men man kan ju alltid bredda och förlänga ramen, om man vill. Många breddar ramen för att få en större sittbrunn också. Är nog en bra ide för det är smalt, ca 40 cm har jag i min! ![]() ![]() |
||||||
Hej
Fråga 1: Jag har sett nån holländsk variant med tak, det ser lite märkligt ut men nog går det. Fråga 2: Allt går. Att få dit en rak BMW-sexa kan inte vara några problem i en förlängd ram. Det har ju byggts seven med både Ford V6 och V8 - även om de kanske är kortare så går det uppenbarligen att få ihop nåt även med större maskiner. På båda frågorna är nog svaret generellt sett att det finns knappast färdiga kit som uppfyller båda kraven, men du har ju inte tummen mitt i handen så det är väl inget problem. Sätt igång och bygg så jag får SFRo-besikta den åt dig :-D /Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||||||
Borde inte en M3-motor(E30) vara en pärla i en Seven?
Är dom för dyra att använda eller har de någon annan nackdel? 230 hk ur en 2,3 liters sugmotor är ju inte fy skam!!! Borde räcka rätt bra i en Seven. _________________ Peeter Pahv Ringenfantast, som numer leker med en Mini JCW -08. ![]() |
||||||
Bmws motorer borde gå utmärkt men man får nog tänka till lite så att motorn ligger helt bakom framvagnen. Blir väl till att öppna upp för att få plats med svänghulskåpan ![]() Hondas motor snurrar väl åt fel håll? ![]() men annars så är det väl så! Johan Lundberg _________________ Johan Lundberg *BBDB* Ex Marcos 2T EX Marcos 1600 GT Nu Lotus Elise S1 KR1 |
||||||
Enda problemet är väl höjden på motorn, men det löser man ju med en torrsump ![]() ![]() _________________ J0hanC@rlström Mini Cooper JCW -19 BMW i4 M50 |
||||||
Precis den där tanken på en Seven med en M3-fyra har terroriserat min hjärna också de senaste åren! ![]() Jag är tyvärr också av den typen som hellre kör än skruvar. ![]() _________________ Peeter Pahv Ringenfantast, som numer leker med en Mini JCW -08. ![]() |
||||||
Jag tror att problemet hittills har varit vikt/effekt gränsen... i alla fall var det det för mig. Hade långt gångna planer på att använda en 318is som donator.. men det föll på effekten. Men nu när det är ändringar på gång så kanske det popar upp lite byggen. En M3 motor låter som ett mycket vettigt alternativ ! Kommer inte ihåg hur hög motorn är men det ska nog inte va några problem... det finns lite trix man kan ta till !! ![]() Ingen som har en krockad M3:a stående i garaget ??? ![]() ![]() |
||||||
_________________ Man kan inte ha samma bil hela livet! |
||||||
Föga förvånande har denna tanke figurerat i mitt huvud oxå...länge! Nu kom det dock upp "på tal" igen genom en "bekant". (Ingen ![]() ![]() Undra om man påverkas/inspireras till galenskap av sin omgivning... ![]() Dethär är ett måste en dag! |
||||||
Ja...jag kan tänka på en ytterligare fråga. Vad väger motor+växellådspaketet? Det är en riktigt intressant fråga när det gäller Seven-kopior - man vill ju hålla vikten så låg som möjligt och så långt bak som möjligt. Därtill vill man ju behålla den uträknade geometrin, att förlänga bilen för att få plats med en sexa (iofs pratar vi ju nu fyran) kan ju ha intressanta effekter på viktfördelning, och ackerman-vinklar så det kan bli intressant väguppträdande...? om man är ute efter effekt finns ju 2.0L Zetec motorn som med lite $$ kan ge upp emot 250hk om jag inte minns fel (eller Opels 2L ecotec motor), det är ju inte helt tokigt. Med turbokit på liknande motorer är ju himlen gränsen (4-500hk kanske inte otroligt givet en förstärkt botten och duktigt portad topp och en monster-turbo??). Effekt är ju dock inte allt, det andra sättet är att lägga till lättnad ![]() MC-motor utrustade sevens kan ju väga under 500kg (vill minns att en caterham superlight-nånting med Rover-motorn kan väga 480 eller?), en mc-motor med transmission är kanske 50kg lättare (grov gissning) och med 200mc hk och 430kg = 2,15kg/hk ![]() Bara mina .02 _________________ mvh Micha3l Bl1x Porsche 911 |
||||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2 >> 1 besök senaste veckan (2632 totalt) |