Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Den här såg väl trevlig ut? (Seven)
1, 2   >>
1 besök senaste veckan (2632 totalt)
Andreas A
Luleå & Mörbylånga
Här sen Nov 2002
Inlägg: 797


Trådstartare
Den här såg väl trevlig ut? (Seven)

Tycker den ser väldigt trevlig ut, men så är jag ju partisk vad
gäller motorvalet.



415hk o 540Nm, kan tänka mig att det rör på sig.

/A

_________________
Andreas Andersson
YB Motorsport
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 42359

Forumägare
Forumägare

415....

Med turbo antar jag.... går den o köra ÖHT utan att man riskerar att dö på kuppen???

Häftigt iaf hehe!!!!

EDIT: den kanske har 4WD?

_________________
Magnus Thomé
Citera
Janne N
Stockholm/Tyresö
Här sen Dec 2002
Inlägg: 719



Vad jag vet så är seven inget man försöker slå hastighetsrekord med.
Vad ska man ha all effekt till. Bilens takeoff speed är väl 140 knop typ.
Lite overkill imo. Men ganska ballt.

janne nagy

_________________


Jan Nagy
Citera
P.P.
Kalmar
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8841

Hjälpmoderator

Det finns ett företag i jönköpingstrakten som, för att lära sig lite om kolfibertillverkning, byggde en seven med Cossiesnurra och någon form av kolfiberkaross. Hur fräck som helst, men har aldrig sett den ute och karossbitar säljs INTE till andra.

_________________
mvh Patrik Petersson

Time Attack, är inte det bara en tidsträning?
Citera
cat7even
Uppsala
Här sen Jan 2003
Inlägg: 2392



P.P. skrev:
Det finns ett företag i jönköpingstrakten som, för att lära sig lite om kolfibertillverkning, byggde en seven med Cossiesnurra och någon form av kolfiberkaross. Hur fräck som helst, men har aldrig sett den ute och karossbitar säljs INTE till andra.


HEJ leta på annan tråd i forumet här.Finns en kille i Attitudemotorclub (WACKT?) som köpt formarna. Så med lite så kanske det går att göra egna bitar.
Sedan kan man alltid gå in på Dave Andrews sida och se hur man får den motorn att gå bra genom att ta bort! Turbon

Johan Lundberg

_________________
Johan Lundberg
*BBDB*
Ex Marcos 2T
EX Marcos 1600 GT
Nu Lotus Elise S1 KR1
Citera
Per Wackt
Vaggeryd
Här sen Dec 2002
Inlägg: 353




_________________
Kör en PWR Seven....
www.attitudemotorclub.com
Citera
M|cke F@.gner
Jönköping
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2544



P.P. skrev:
Det finns ett företag i jönköpingstrakten som, för att lära sig lite om kolfibertillverkning, byggde en seven med Cossiesnurra och någon form av kolfiberkaross. Hur fräck som helst, men har aldrig sett den ute och karossbitar säljs INTE till andra.


Här finns lite bilder och info om den, tyvärr alldeles för få bilder

http://www.wiba.se/lotus.htm

_________________
/Mvh M|cke F@.gner
Citera
P.P.
Kalmar
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8841

Hjälpmoderator

Just den var det, ja. En Estherbyggande polare ringde men fick tvärnobben på att köpa karosser, därav min lite negativa inställning. Är det lättare nu, Wackt?

_________________
mvh Patrik Petersson

Time Attack, är inte det bara en tidsträning?
Citera
Spiidfriik
Piteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 293



2 frågor gällande Seven.

Finns det någon med (riktigt) tak?

Går det att knöka ner en rak sexa?


Den mest lyckade varianten (designmässigt alltså) jag sett heter nåt i stil med Donkervoort, men de verkar iaf inte göra nån variant med tak.


Poängen med en starkt övermotoriserad bil behöver ju inte vara toppfart. Accelleration är ju rätt skoj det med. Gillar man dessutom drifting KAN man inte ha för mycket effekt. :-)

_________________
Daniel Sundström
Nissan Skyline GT-R R33 -95
Toyota Celica GT-Four ST205 JDM -94
Eagle Talon TSi AWD G1B
Aprilia RSV Mille R -02
Citera
Per Wackt
Vaggeryd
Här sen Dec 2002
Inlägg: 353



P.P. skrev:
Just den var det, ja. En Estherbyggande polare ringde men fick tvärnobben på att köpa karosser, därav min lite negativa inställning. Är det lättare nu, Wackt?


Jo det ska väl inte vara helt omöjligt... var mest ett impulsköp så jag har inte funderat så mycket på vad jag ska göra med formarna. Har haft fullt upp med att få min bil klar för byggbesiktningen.. Men finns det intresse så kan vi alltid diskutera saken. Har väl tänkt att använda en del till min bil, det som passar i alla fall.

och wibabilen var mycket välbyggd, om ni undrar var den tagit vägen så står den nerplockad. Den är inte helt färdigbyggd än. Men vilken bil det kommer att bli med den motorn !

_________________
Kör en PWR Seven....
www.attitudemotorclub.com
Citera
Per Wackt
Vaggeryd
Här sen Dec 2002
Inlägg: 353



Spiidfriik skrev:
2 frågor gällande Seven.

Finns det någon med (riktigt) tak?

Går det att knöka ner en rak sexa?


Den mest lyckade varianten (designmässigt alltså) jag sett heter nåt i stil med Donkervoort, men de verkar iaf inte göra nån variant med tak.


Poängen med en starkt övermotoriserad bil behöver ju inte vara toppfart. Accelleration är ju rätt skoj det med. Gillar man dessutom drifting KAN man inte ha för mycket effekt. :-)


Jag har aldrig sett någon med ett fast tak, men bilar med kapell finns det en del. Men det borde väl gå att få på ett tak... det är ju det som är tjusningen med seven, man bygger som man vill. thumbs up :woot:

Har hört talas om bilar med BMW sexa under huven man jag har aldrig sett någon i verkligheten. Min personliga åsikt är att det nog blir lite väl trångt... jag tycker det är trångt med Volvo 4:an. Men man kan ju alltid bredda och förlänga ramen, om man vill. Många breddar ramen för att få en större sittbrunn också. Är nog en bra ide för det är smalt, ca 40 cm har jag i min!

_________________
Kör en PWR Seven....
www.attitudemotorclub.com
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5868



Hej

Spiidfriik skrev:
2 frågor gällande Seven.

Finns det någon med (riktigt) tak?

Går det att knöka ner en rak sexa?



Fråga 1: Jag har sett nån holländsk variant med tak, det ser lite märkligt ut men nog går det.

Fråga 2: Allt går. Att få dit en rak BMW-sexa kan inte vara några problem i en förlängd ram. Det har ju byggts seven med både Ford V6 och V8 - även om de kanske är kortare så går det uppenbarligen att få ihop nåt även med större maskiner.

På båda frågorna är nog svaret generellt sett att det finns knappast färdiga kit som uppfyller båda kraven, men du har ju inte tummen mitt i handen så det är väl inget problem. Sätt igång och bygg så jag får SFRo-besikta den åt dig :-D

/Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
Peeter
Torshälla/Eskilstuna
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2993



Borde inte en M3-motor(E30) vara en pärla i en Seven?
Är dom för dyra att använda eller har de någon annan nackdel?
230 hk ur en 2,3 liters sugmotor är ju inte fy skam!!!
Borde räcka rätt bra i en Seven.

_________________
Peeter Pahv
Ringenfantast, som numer leker med en Mini JCW -08.
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241



Peeter skrev:
Borde inte en M3-motor(E30) vara en pärla i en Seven?


Ja, den eller den där högvarviga Hondamotorn från S2000 hade ju varit läckert!

_________________
Pär Hylander
Citera
cat7even
Uppsala
Här sen Jan 2003
Inlägg: 2392



Pär Hylander skrev:
Peeter skrev:
Borde inte en M3-motor(E30) vara en pärla i en Seven?


Ja, den eller den där högvarviga Hondamotorn från S2000 hade ju varit läckert!


Bmws motorer borde gå utmärkt men man får nog tänka till lite så att motorn ligger helt bakom framvagnen. Blir väl till att öppna upp för att få plats med svänghulskåpan
Hondas motor snurrar väl åt fel håll? Nej nu gick det för fort för man använder sig väl av hondas vxllåda! http://www.furyous.org/jonsforsale.html

men annars så är det väl så!

Johan Lundberg

_________________
Johan Lundberg
*BBDB*
Ex Marcos 2T
EX Marcos 1600 GT
Nu Lotus Elise S1 KR1
Citera
johan..
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2545



Peeter skrev:
Borde inte en M3-motor(E30) vara en pärla i en Seven?
Är dom för dyra att använda eller har de någon annan nackdel?
230 hk ur en 2,3 liters sugmotor är ju inte fy skam!!!
Borde räcka rätt bra i en Seven.


Enda problemet är väl höjden på motorn, men det löser man ju med en torrsump (Tanken är inte ny, den har funnits i mitt huvud de senaste åren. Men jag är inte den mest mekaniskt kompetente personen på denna jorden direkt, men jag vet folk som är duktiga )

_________________
J0hanC@rlström

Mini Cooper JCW -19
BMW i4 M50
Citera
Peeter
Torshälla/Eskilstuna
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2993



Johan f.k.a M3E30 skrev:
Peeter skrev:
Borde inte en M3-motor(E30) vara en pärla i en Seven?
Är dom för dyra att använda eller har de någon annan nackdel?
230 hk ur en 2,3 liters sugmotor är ju inte fy skam!!!
Borde räcka rätt bra i en Seven.


Enda problemet är väl höjden på motorn, men det löser man ju med en torrsump (Tanken är inte ny, den har funnits i mitt huvud de senaste åren. Men jag är inte den mest mekaniskt kompetente personen på denna jorden direkt, men jag vet folk som är duktiga )

Precis den där tanken på en Seven med en M3-fyra har terroriserat min hjärna också de senaste åren! thumbs up
Jag är tyvärr också av den typen som hellre kör än skruvar. thumbs down

_________________
Peeter Pahv
Ringenfantast, som numer leker med en Mini JCW -08.
Citera
Per Wackt
Vaggeryd
Här sen Dec 2002
Inlägg: 353



Peeter skrev:
Johan f.k.a M3E30 skrev:
Peeter skrev:
Borde inte en M3-motor(E30) vara en pärla i en Seven?
Är dom för dyra att använda eller har de någon annan nackdel?
230 hk ur en 2,3 liters sugmotor är ju inte fy skam!!!
Borde räcka rätt bra i en Seven.


Enda problemet är väl höjden på motorn, men det löser man ju med en torrsump (Tanken är inte ny, den har funnits i mitt huvud de senaste åren. Men jag är inte den mest mekaniskt kompetente personen på denna jorden direkt, men jag vet folk som är duktiga )

Precis den där tanken på en Seven med en M3-fyra har terroriserat min hjärna också de senaste åren! thumbs up
Jag är tyvärr också av den typen som hellre kör än skruvar. thumbs down


Jag tror att problemet hittills har varit vikt/effekt gränsen... i alla fall var det det för mig. Hade långt gångna planer på att använda en 318is som donator.. men det föll på effekten. Men nu när det är ändringar på gång så kanske det popar upp lite byggen. En M3 motor låter som ett mycket vettigt alternativ ! Kommer inte ihåg hur hög motorn är men det ska nog inte va några problem... det finns lite trix man kan ta till !!

Ingen som har en krockad M3:a stående i garaget ???

_________________
Kör en PWR Seven....
www.attitudemotorclub.com
Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002
Inlägg: 17911



cat7even skrev:
Hondas motor snurrar väl åt fel håll? Nej nu gick det för fort för man använder sig väl av hondas vxllåda! http://www.furyous.org/jonsforsale.html

men annars så är det väl så!

Johan Lundberg
Man får samma rotationsriktning ut ur växellådan som man har in så man lär väl få vända hela bakaxeln. Fast enligt obekräftade uppgifter så snurrar både S2000 och Civic Type R-maskinerna åt "rätt håll".

_________________
Man kan inte ha samma bil hela livet!
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Peeter skrev:
Borde inte en M3-motor(E30) vara en pärla i en Seven?
Är dom för dyra att använda eller har de någon annan nackdel?
230 hk ur en 2,3 liters sugmotor är ju inte fy skam!!!
Borde räcka rätt bra i en Seven.


Föga förvånande har denna tanke figurerat i mitt huvud oxå...länge!
Nu kom det dock upp "på tal" igen genom en "bekant". (Ingen till den som gissar vem )
Undra om man påverkas/inspireras till galenskap av sin omgivning...

Dethär är ett måste en dag!

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
Westfield
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4337



Peeter skrev:
Borde inte en M3-motor(E30) vara en pärla i en Seven?
Är dom för dyra att använda eller har de någon annan nackdel?
230 hk ur en 2,3 liters sugmotor är ju inte fy skam!!!
Borde räcka rätt bra i en Seven.


Ja...jag kan tänka på en ytterligare fråga. Vad väger motor+växellådspaketet? Det är en riktigt intressant fråga när det gäller Seven-kopior - man vill ju hålla vikten så låg som möjligt och så långt bak som möjligt. Därtill vill man ju behålla den uträknade geometrin, att förlänga bilen för att få plats med en sexa (iofs pratar vi ju nu fyran) kan ju ha intressanta effekter på viktfördelning, och ackerman-vinklar så det kan bli intressant väguppträdande...?

om man är ute efter effekt finns ju 2.0L Zetec motorn som med lite $$ kan ge upp emot 250hk om jag inte minns fel (eller Opels 2L ecotec motor), det är ju inte helt tokigt. Med turbokit på liknande motorer är ju himlen gränsen (4-500hk kanske inte otroligt givet en förstärkt botten och duktigt portad topp och en monster-turbo??). Effekt är ju dock inte allt, det andra sättet är att lägga till lättnad

MC-motor utrustade sevens kan ju väga under 500kg (vill minns att en caterham superlight-nånting med Rover-motorn kan väga 480 eller?), en mc-motor med transmission är kanske 50kg lättare (grov gissning) och med 200mc hk och 430kg = 2,15kg/hk ... det lär gå undan i både kurvor och rakt fram.

Bara mina .02

_________________
mvh Micha3l Bl1x
Porsche 911
Citera
Allmänt banåkaforum
Den här såg väl trevlig ut? (Seven)
1, 2   >>
1 besök senaste veckan (2632 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande