Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Koll på toppfarten i slutet på rakan? (splittad tråd)
1, 2   >>
2264 besök totalt
JohanR
Jönköping
Här sen Dec 2002

Trådstartare
Citat:

ja det var väl lite o slå in öppna dörrar med den här frågan hehe!!

Jo, annars hade väl det här forumet hetat dragrasing.nu

När man berättar för "allmänheten" att man varit på bana och kört så frågar dom ofelbart "Hur fort går det på rakan?". Och då sätter man sätta igång och förklarar att det är hur fort det går i kurvorna som är intressant. Varvid den man pratar med får något frånvarande i blicken "jag förstår inte vad han pratar om". Ungefär som om man skulle försökt förklara strängteorin inom modern fysik . Möjligen kan det komma nåt om att rally är roligt för där "sladdar dom".

Jag är förtjust i både Dragracing och Rally, men håller banracing som den ädlaste grenen.

JohanR

Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare

Det är faktiskt sant! Den första frågan är alltid "vad toppar ni på banan". Och svaret är ofta att det har jag ingen aning om...

Luleå & Mörbylånga
Här sen Nov 2002

Magnus Thomé skrev:
Det är faktiskt sant! Den första frågan är alltid "vad toppar ni på banan". Och svaret är ofta att det har jag ingen aning om...

Ja, vad toppar ni på Gelleråsens raka? (klassisk tråd i annat forum)

Röstade själv på effekt men hade man råd skulle det bli coil-over prylar.

Körde länge med standardgrejor innan jag bytte till värre dämpare o fjädrar, efter några vändor i superstage o jag insåg att väghållningen var kass iaf.

EDIT: Så tokigt det kan bli när man läser en tråd och svarar på en annan.

Sörpan
Slåtte
Här sen Nov 2002

Magnus Thomé skrev:

Nä, svaret är: Jag växlar vid 7000 på mätaren...

"Raksträckor är bara en transport till nästa kurva"
Citera
johann
Stockholm
Här sen Nov 2002

Sörpan skrev:
Magnus Thomé skrev:

Nä, svaret är: Jag växlar vid 7000 på mätaren...

Så tidigt?

Men nog fasen vet man hur fort det går om inte annat genom att man vet hur mkt det varvar och vilken växel som är i.
Citera
johann
Stockholm
Här sen Nov 2002

Andreas A skrev:
Magnus Thomé skrev:

Ja, vad toppar ni på Gelleråsens raka? (klassisk tråd i annat forum)

Tony har fortfarande inte käkat upp sin sko.
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare

johann skrev:
...Men nog fasen vet man hur fort det går om inte annat genom att man vet hur mkt det varvar och vilken växel som är i.

På vissa banor ja, men på andra gasar man fullt medans man tittar med ett halvt öga efter bromspunkten, ett halvt öga efter turn-inpunkten o resten av ögona efter apex o vart man ska efter det... vem bryr sig om hastighestmätaren eller ens varvräknaren då...

Däremot brukar jag försöka notera exakt var jag är när jag växlar upp för det visar ju direkt om jag fick till bra fart ut på rakan....

Stockholm
Här sen Nov 2002

Magnus Thomé skrev:
johann skrev:
...Men nog fasen vet man hur fort det går om inte annat genom att man vet hur mkt det varvar och vilken växel som är i.

På vissa banor ja, men på andra gasar man fullt medans man tittar med ett halvt öga efter bromspunkten, ett halvt öga efter turn-inpunkten o resten av ögona efter apex o vart man ska efter det... vem bryr sig om hastighestmätaren eller ens varvräknaren då...

Däremot brukar jag försöka notera exakt var jag är när jag växlar upp för det visar ju direkt om jag fick till bra fart ut på rakan....

Visst är det olika på olika banor men en hum har man ju iaf även på banor som Kinnekulle och om man inte har koll på varvtalsräknaren så vet man inte ju inte när man skall växla.
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare

johann skrev:
.....
banor som Kinnekulle och om man inte har koll på varvtalsräknaren så vet man inte ju inte när man skall växla.

Nästan alla svenska banor funkar ju så härmed M3'an: "nådde toppvarv på trean, la i fyran o gasade en bit till och sen var jag vid bromspunkten."

Förutom in under bron på kullen då... där har jag noga koll på farten in under bron iaf

hyffsat nära Gelleråsen
Här sen Nov 2002

Magnus Thomé skrev:
Förutom in under bron på kullen då... där har jag noga koll på farten in under bron iaf

Lite kul det där, nästan alla vet precis vilken fart de håller just före eller under bron. Annars är farten ofta lite

Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare

johann skrev:
Magnus Thomé skrev:
Nästan alla svenska banor funkar ju så härmed M3'an: "nådde toppvarv på trean, la i fyran o gasade en bit till och sen var jag vid bromspunkten."

Just ja, din är ju lite slöare så du kommer aldrig nära urvarvad fyra.

(och ändå går det snabbare på Kinnekulle )

Jag kunde inte se det finstilta längst ner i dit inlägg så jag var tvungen att förstora det så det gick o läsa

(och det lär jag få äta upp senare i år!!!!!! Hehe!!)

Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare

GunnarÖ skrev:
Magnus Thomé skrev:

Lite kul det där, nästan alla vet precis vilken fart de håller just före eller under bron. Annars är farten ofta lite

In i startkurvan på Mantorp vill jag gärna veta exakt vilken fart jag har.... Och den snabba vänsterböjen efter krönet på tillbakavägen på långa slingan likaså.... https://rejsa.nu/?bana_info.asp?mantorp

Annars gasar man väl så gott det går Tex in i Anderstorps velodromer kollar jag inte alls utan kör på känn...

stockholm
Här sen Feb 2003

GunnarÖ skrev:
Magnus Thomé skrev:

Har inte en susning om vad för fart jag har under bron
inte tillräckligt eftersom jag kan bromsa 20m senare än dom flesta andra

www.teamunoracing.net
Citera
johann
Stockholm
Här sen Nov 2002

Magnus Thomé skrev:
johann skrev:
Magnus Thomé skrev:

Just ja, din är ju lite slöare så du kommer aldrig nära urvarvad fyra.

(och ändå går det snabbare på Kinnekulle )

Jag kunde inte se det finstilta längst ner i dit inlägg så jag var tvungen att förstora det så det gick o läsa

(och det lär jag få äta upp senare i år!!!!!! Hehe!!)

Jag skall göra mitt bästa men du kan ju alltid skylla på att jag har starkare motor och lägre vikt.
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare

Precis så enkelt, du SKA vara snabbare. Och så länge du inte är det så får jag vara glad

Det är nån sorts win-win för min egen del liksom.

Stockholm
Här sen Nov 2002

Magnus Thomé skrev:
Precis så enkelt, du SKA vara snabbare. Och så länge du inte är det så får jag vara glad

Det är nån sorts win-win för min egen del liksom.

Hur mkt gör en passagerare?
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare

johann skrev:
Du får väl prova

Stockholm
Här sen Nov 2002

Magnus Thomé skrev:
johann skrev:
Du får väl prova

Får jag åka med dig?
Citera
JohanR
Jönköping
Här sen Dec 2002

Trådstartare
Citat:

Annars gasar man väl så gott det går Tex in i Anderstorps velodromer kollar jag inte alls utan kör på känn...

I Karusellen brukar jag hinna titta till på mätaren, det brukar stå så där 105 med standardbil/standarddäck. Råkar veta att med Formel Opel Lotus går det att köra ungefär 160.

Jag brukar glo till på mätaren i utgången under bron på K-kulle, men det är för att kolla hur mycket jag vågade hålla eller möjligen

Det är ju annars intressant hur man "känner" att man har rätt fart in i en kurva. Även någonstans man inte kört förut. Samtidigt kan man inte tala om hur fort det går!

JohanR

Värnamo
Här sen Nov 2002

Jag har en förmåga att köra sämre ju mer jag tittat på mätaren. I början kollade jag alltid på mätaren och satte av ngn anledning gränser hela tiden och därav körde jag aldrig snabbare. Detta var under tiden jag åkte på 2 hjul. Efter ngt år så började jag tejpa över hastighetsmätaren för att testa, å se på f*n. Jag åkte 1.46 runt a-torp istället för tidigare 1.54! thumbs up

Surahammar
Här sen Nov 2002

*asgarv*

Jag hade ingen koll på detta, tills Johan och Tony började tjöta om Gelleråsen.

En viss koll kan nog vara bra att ha vid lite farligare ställen (bron på kullen tex), men egentligen är det väl varvtider som är av intresse om det skall jämföras (men då har vi föraren med som en del i ekvationen - och genast rasar intresset på Yatzy ).

/J
P.S. Jag har som bäst straxt runt 220 vid 150-skylten på åsen...

Citera
Allmänt banåkaforum
Koll på toppfarten i slutet på rakan? (splittad tråd)
1, 2   >>
2264 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande