Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2 >> 2264 besök totalt |
Jo, annars hade väl det här forumet hetat dragrasing.nu ![]() När man berättar för "allmänheten" att man varit på bana och kört så frågar dom ofelbart "Hur fort går det på rakan?". Och då sätter man sätta igång och förklarar att det är hur fort det går i kurvorna som är intressant. Varvid den man pratar med får något frånvarande i blicken "jag förstår inte vad han pratar om". Ungefär som om man skulle försökt förklara strängteorin inom modern fysik ![]() Jag är förtjust i både Dragracing och Rally, men håller banracing som den ädlaste grenen. JohanR _________________ Johan Rådlund |
||||||
Ja, vad toppar ni på Gelleråsens raka? (klassisk tråd i annat forum) ![]() Röstade själv på effekt men hade man råd skulle det bli coil-over prylar. Körde länge med standardgrejor innan jag bytte till värre dämpare o fjädrar, efter några vändor i superstage o jag insåg att väghållningen var kass iaf. ![]() EDIT: Så tokigt det kan bli när man läser en tråd och svarar på en annan. ![]() |
||||||
Nä, svaret är: Jag växlar vid 7000 på mätaren... ![]() _________________ ///Mvh Sören Hall (fd Kristensson) "Raksträckor är bara en transport till nästa kurva" |
||||||
Så tidigt? ![]() Men nog fasen vet man hur fort det går om inte annat genom att man vet hur mkt det varvar och vilken växel som är i. |
||||||
Tony har fortfarande inte käkat upp sin sko. ![]() |
||||||
På vissa banor ja, men på andra gasar man fullt medans man tittar med ett halvt öga efter bromspunkten, ett halvt öga efter turn-inpunkten o resten av ögona efter apex o vart man ska efter det... vem bryr sig om hastighestmätaren eller ens varvräknaren då... Däremot brukar jag försöka notera exakt var jag är när jag växlar upp för det visar ju direkt om jag fick till bra fart ut på rakan.... _________________ ![]() |
||||||
Visst är det olika på olika banor men en hum har man ju iaf även på banor som Kinnekulle och om man inte har koll på varvtalsräknaren så vet man inte ju inte när man skall växla. |
||||||
Nästan alla svenska banor funkar ju så härmed M3'an: "nådde toppvarv på trean, la i fyran o gasade en bit till och sen var jag vid bromspunkten." ![]() Förutom in under bron på kullen då... där har jag noga koll på farten in under bron iaf ![]() _________________ ![]() |
||||||
Lite kul det där, nästan alla vet precis vilken fart de håller just före eller under bron. Annars är farten ofta lite ![]() _________________ Gunnar Östlund "Jag kör för att det är kul, inte för att det ska se kul ut" |
||||||
Jag kunde inte se det finstilta längst ner i dit inlägg så jag var tvungen att förstora det så det gick o läsa ![]() (och det lär jag få äta upp senare i år!!!!!! Hehe!!) _________________ ![]() |
||||||
In i startkurvan på Mantorp vill jag gärna veta exakt vilken fart jag har.... Och den snabba vänsterböjen efter krönet på tillbakavägen på långa slingan likaså.... https://rejsa.nu/?bana_info.asp?mant Annars gasar man väl så gott det går ![]() _________________ ![]() |
||||||
Har inte en susning om vad för fart jag har under bron ![]() inte tillräckligt eftersom jag kan bromsa 20m senare än dom flesta andra ![]() _________________ Björn "nalle" Nordman /F/I/A/T/ Punto GT/ Lancia Delta Integrale Liten bil med massa attityd!!! www.teamunoracing.net |
||||||
Jag skall göra mitt bästa men du kan ju alltid skylla på att jag har starkare motor och lägre vikt. |
||||||
I Karusellen brukar jag hinna titta till på mätaren, det brukar stå så där 105 med standardbil/standarddäck. Råkar veta att med Formel Opel Lotus går det att köra ungefär 160. Jag brukar glo till på mätaren i utgången under bron på K-kulle, men det är för att kolla hur mycket jag vågade hålla ![]() ![]() Det är ju annars intressant hur man "känner" att man har rätt fart in i en kurva. Även någonstans man inte kört förut. Samtidigt kan man inte tala om hur fort det går! JohanR _________________ Johan Rådlund |
||||||
Jag har en förmåga att köra sämre ju mer jag tittat på mätaren. I början kollade jag alltid på mätaren och satte av ngn anledning gränser hela tiden och därav körde jag aldrig snabbare.
![]() ![]() _________________ /Per Hyltén |
||||||
*asgarv*
Jag hade ingen koll på detta, tills Johan och Tony började tjöta om Gelleråsen. ![]() En viss koll kan nog vara bra att ha vid lite farligare ställen (bron på kullen tex), men egentligen är det väl varvtider som är av intresse om det skall jämföras (men då har vi föraren med som en del i ekvationen - och genast rasar intresset på Yatzy ![]() ![]() /J P.S. Jag har som bäst straxt runt 220 vid 150-skylten på åsen... ![]() |
||||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2 >> 2264 besök totalt |