Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Andra projekttrådar
![]() |
1, 2, 3 >> 28 besök senaste veckan (5820 totalt) |
Kul att det fanns ett intresse för en byggtråd av min Plåtis. Har hållit på sedan maj i år & det börjar närma sig att bli klart nu. Jag byggde först en prototyp för att testa mina ursprungliga ideer och monterade sedan ur den i september tror jag. Därefter har jag fokuserat på att få till en mer färdig variant där en del av tokigheterna från prototypen fixats & jag försökt få detaljlösningar och passform på den nivå jag önskar. Tänkte presentera olika delar av bygget i de följande inläggen och då mer i pedagogisk än kronologisk tidsföljd
![]() Har ni frågor, kommentarer, tankar & förslag är det bara att säga till eller höra av er ![]() _________________ ![]() |
||
Samma här - kör på! _________________ Crister Borg Alfa Romeo 155 TS -95, https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=119773 SAAB 96 Ninja, https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1744165#1744165 |
||
Då börjar jag litet smått då med att introducera projektet.
Mitt mål var inte ett budgetbygge, utan att göra ett projekt som jag tyckte kändes rätt. Kollade runt en del innan jag till slut valde att bygga på en MB Sprinter. Kanske inte det enklaste lastutrymmet att bygga i, då väggarna lutar inåt, men som helhet var det ändå den bil som lockade mest. Den har minsta motorn, 114 hk original, men en BSR uppdatering är inköpt och väntar på att laddas in. Hade tidigare gått som postbil i Skåne & ca 20k mil vid köpet. Så här såg grundobjektet ut i alla fall exteriört & i lastutrymmet. ![]() ![]() En stor anledning till valet av Sprintern, och den ansiktslyfta varianten, var att inredningen känns trevlig med fina komfortstolar & ett någorlunda modernt användargränssnitt med CarPlay mm. ![]() ![]() ![]() Mina prioriteringar vid planering av bygget var att jag ville: i) undvika organiska material i största möjliga mån för att slippa problem med fukt/mögel, knak & gnek eftersom det ju oundvikligen blir klimatskiftningar i sådana här byggen ii) bygga så lätt, men ändå stabilt, som möjligt iii) ha ett modulärt system så att ombyggnationer är möjliga framöver ifall prioriteringar ändras eller jag kommer på smartare sätt att utnyttja utrymmet iv) att jag inte bygger en äventyrsvan för att ta med fritidsutrustning, utan mer ett rullande hem där kök/vardagsrum/sovrum är i fokus. v) låta det ta den tid det tar att bygga för vägen/processen att bygga själv är en väldigt stor del av nöjet och då vill jag inte känna mig stressad att bli klar utan kunna nörda ner mig i detaljerna. _________________ ![]() |
||
|
||
Det är en L2H2, så 599 lång. Valt denna för att vara lättare att parkera & billigare på färjor. Får se om jag kommer ångra mig framöver ![]() _________________ ![]() |
||
Tror detta är en bra utgångspunkt.. blir det enkelstolar framme och mellanväggen försvinner??
byggt många sprinter polisbilar.. och många vw crafter.. men gillar mbs kvalitet bättre ja många grejer var samma innan.. men mb har ett bättre tänk.. tanken med under 6 m gillas.. _________________ Michael Thulesius |
||
Mellanväggen försvinner men behåller soffan då jag vill kunna bjuda med gäster. Hissad säng framme (120x200) med soffor under på dagen (går sova där om man hissar ner sängen halvvägs). Kök bak. _________________ ![]() |
||
Första steget efter att ha fått hem bilen var att rensa ur och städa upp i lastutrymmet.
På väggarna satt det paneler av sandwichplast (om någon vet vad sådana skivor heter & om/var man kan köpa dem får ni gärna hojta till!). De var rätt slitna och en del trasiga, men samtidigt lätta/stabila så jag bestämde mig att återanvända dem som ett sätt att hålla vikten nere. Mer om det senare. ![]() ![]() Taket var inte klätt, så det enda som behövde göras där var att demontera LED-belysningen. ![]() Väggen till kupen monterades ner, var rätt enkelt då den satt skruvad. Genast kändes utrymmet större. ![]() Lastgolvet var en (tung) skiva som lyftes ur innan golvet tvättades. Såg fint ut, mest smutsigt men några små rostprickar fanns där häftklammer under skivan skavt genom lacken. Slipades rent med Dreml & målades med Hammarlack. ![]() ![]() Sista steget i att förbereda lastutrymmet för bygget var lite extra rostskydd av golvet. Det blev linolja denna gång. ![]() _________________ ![]() |
||
_________________ Niklas "Nillet" Olsson | Westfield SEIW = NILLET RACING = https://www.ellensagentur.se https://www.cancerstiftelsen.se |
||
Försökte göra en snabb skiss av den layout jag jobbat med, kanske inte världens bästa men ger i alla fall ett hum om vilka ingredienser som jag jobbat med att få till. Tanken är att främre delen är ett "vardagsrum" på dagen (då sängen är upphissad & fungerar som tak) och ett sovrum på natten när sängen hissats ned. Vill ha gott om plats att "hänga" inomhus själv eller med sällskap & samtidigt sova gott. Bakre delen är tänkt som ett relativt rymligt kök med ordentligt med bänkutrymme på bägge sidor av gången. Monterar ingen gasol, utan matlagning på induktionsplatta eller i kombinerad micro/varmluftsugn/airfryer. Har också en större diskbänk/ho för att det ska kännas trivsamt att vara där.
![]() _________________ ![]() |
||
min syster bygger en på en crafter.
https://www.instagram.com/kottenhelt ...säg till om du vill ha tips o råd. eller bara följ henne ![]() _________________ Martin Fåglefelt VW Passat 2.0tdi 4motion -14 BMW 530 E60 -04 (till salu) Volvo C30 -10 DrivE 0725-423500 |
||
Tack för tipset ![]() Är dock 95% klar med vanen redan, så denna tråd är litet mer en dokumentation av hur bygget blev i slutändan ![]() _________________ ![]() |
||
Jag ville bygga en van utan gasolsystem, så det blev en del funderade på elsystemet. Detta är en grovskiss som jag tror stämmer med slutbygget.
![]() Det blir stora strömmar för att driva ugn och induktionsspis, så en stor inverter krävs. Vill inte vara för beroende av extern laddström, så utöver 220V batteriladdare valdes 2 100Ah batterier som kan djupurladdas, två solcellspaneler på taket & styrning för att ladda batterierna med bilen när den körs. Har plats för ett till batteri om det skulle behövas, men enligt mina beräkningar tror jag inte det. Försökt vara noga med dimensionering av kablar, säkerhetsbrytare & avsäkring av allt. Var lärorikt att läsa på om detta igen & största nyheten var behovet av Klass T säkring för batterilagret pga de extremt stora strömmar LiFePO4 batterierna kan ge. Dyrt, men känns bra att vara försiktig. I efterhand skulle jag nog valt att använda reläer i större omfattning än jag gjorde. Men känns helt ok som det blev. Målet var att bygga en elcentral som jag kunde färdigställa utanför vanen & sedan bara koppla kablaget i själva vanen till denna. Både för att få det hela kompakt, men även underlätta eventuella ombyggnationer/uppdateringar framöver. Var en hel del funderande (kul!) och jag tycker det blev helt OK till slut även om man så klart kommer på alternativa och bättre lösningar när man är färdig ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() _________________ ![]() |
||
![]() |
Andra projekttrådar
![]() |
1, 2, 3 >> 28 besök senaste veckan (5820 totalt) |