Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
1, 2 >> 79 besök idag (6144 totalt) |
Mini Cooper S R53 Clubsport -02
10 år sen jag sålde min m3 e46 och även 10 år sen jag var på en svensk bana, har hunnit med ETT varv på ringen i min bruksis, även hunnit köpa och sälja en väldigt trevlig e46 Compact men någon bana blev det aldrig med den, faktum e att jag inte ens hann tanka den... Drömmen om en Mini har alltid varit stor, egentligen var jag ute efter en original, någon att bara putsa på, åka å köpa en glass och ta på en tur ibland. Sen dök denna upp... mot bättre vetande kunde jag inte motstå... "det var ju inte vad jag egentligen skulle ha..." men ni vet hur det e, det gick inte att motstå. Senaste 2 ägarna har tagit väl hand om bilen! (den har stått inne i värmen och inte används typ ![]() Motor: Ny topp från Lohen med större ventiler portad arp-bultar m,m Ny vattenpump/termostat samt kylfläkt Oljekylare Ny kedja Miltek avgas catless ECU master PNP sprut mappad av PPF ca 250hk Vxllåda: 6vxl Ny koppling samt svänhjul 3j driveline LSD diff för bana (grymt bett) CAE spakställ med nya växelvajrara Nya drivaxlar/knutar Bromsar: Willwood 6 kolvs ok fram med nya skivor och klossar Willwod ok bak med nya skivor och klossar Stålomspunna bromsslangar Chassi: ST coilovers (Samma som KW) Justerbara topplagringar fram OMP Fjäderbensstag H&R krängningshämmare fram och bak Justerbar bakvagn Mkt nya bussningar fram och bak Kaross: Nylackad i vinter GP vinge 18" hjul för gata nylackade med fina däck 17" hjul för bana med kumho V70A r-däck Interiör: Recaro stolar skinn/mocka Sparco ratt mocka Extramätare för oljetryck, lambda Stag för bälte Nu är den i alla fall hemma, nytvättat (sista gången jag tvättar en bil hemma i +1 grader), och hunden gav den sitt godkännande. ![]() På listan om vad som ska göras finns egentligen bara - fixa ett plant golv i baksätet så vovven kan bli med, ett dörrhandtag (som jag själv tog sönder när jag köpte bilen...) och en liten "trimpanel" inne i bilen. Men FRAMFÖR ALLT se till att ta mig iväg på MINST en bankörning nästa år, denna känns ju som gjord för Kullen eller Eskilstuna GTR. Jag vet själv hur jag funkar, läser trådar utan att kommentera, men vill alltid ändå ha MASSA foton! Så jag slänger upp mer eller mindre alla jag tagit, och fortsätter uppdatera som en "dagbok" även om responsen är dålig ![]() Och just ja, Rejsa dekalen, tips på vad man ska sätta den? Vingen? Bakrutan? Sidorutan? "Bitte ein Bit" ska även på... och börjar få slut på dom dekalerna... så den är ännu viktigare vart den ska sitta! (sorry Magnus, men jag har en hel drös med R-dekaler, som jag är evigt tacksam för ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
||||||||
_________________ Markus Schneberger Kommentera gärna Austin mini 2,8 AWD https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=108448 Leon Cupra 2016 |
||||||||
Grattis till fin bil! Såg den på Blocket och tyckte att den kändes väldigt prisvärd, mycket bil för pengarna.
![]() _________________ André Westersund BMW M2 LCI -18 BMW 520DA Touring M-Sport -12 BMW Z4 M Coupe -06 BMW M3 -02 BMW Z3 Coupe -99 BMW 740i/6 -96 BMW M5 3.8 -92 BMW M535i -87 |
||||||||
Vilken smaklig kärra med stolarna, även i övrigt finfina mods!
Sjukt att man kan få Mini Coopers billigare är Punto's nu om man kollar Blocket. Visst inte toppex men ändå, välbyggda bilar! |
||||||||
Re:
Ja visst är den underbar! 😍 Så där lagom diskret men ändå inte för dom insatta ![]()
Jag har dreglat över den sen jag såg annonsen... men den var utannonserad lite för högt för min budget, men en väldigt trevlig och tillmötesgående säljare gjorde affär möjlig ![]()
Ja stolarna är SÅ snygga, och helt perfekta på alla sätt och vis! Om bilen någongång säljs så e frågan om det inte blir utan stolarna? ![]() |
||||||||
Jul snart... nä, jag hinner laga Jansson senare (och det han jag, den står i ugnen nu...) så spenderade några timmar i garaget idag.
En av nackdelarna med att köpa en väl omhändertagen bil är ju att "vaxa den lite..." uppenbarligen inte gör någon skillnad... någon som kan gissa vilken panel som fått lyxigt japanvax på sig? (men när man kände med fingrarna märkte man skillnaden ![]() ![]() ![]() Jag har alltid tyckt om att ha ratten riktigt nära mig, hade en kina "snap-off", 50 mm... kändes nästan lite för mycket... men vilket som så e den från kina... så det var ett litet glapp i den som märktes först när allt kommit på plats så den skruvades tillbaka igen. Synd, för visst är det väll Mr Bean som tar ur ratten ur sin Mini också? ![]() Jag ska mäta lite på min m140 och se hur nära jag önskar ratten och sen beställa en spacer, dessvärre är ju inte minis ratt justerbar i sidled men ska nog lyckas komma fram till något bra. ![]() ![]() ![]() Ett "fel" på bilen, som för mig e väldigt irriterande, är att lampan för att skuffen/huven är öppen lyser... försökte göra rent med lite kontaktspray men hjälpte inte... och stängda e dom absolut, får nog lämna det till att smöra för en elektrikern att hjälpa mig. Men där under tiden, eller ja... bara några sekunder efter jag öppnade bagageluckan... men det där fjäderbenet/bältesstaget var inte så uppskattat ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Imorgon tänkte jag lyfta upp bilen och försöka lista ut vad det e för bromsar på bilen, gick igenom alla "extra delar" jag fick med till bilen idag och hittade ett gäng carbotech-belägg i alla fall ![]() Men framförallt, se vart R-märket ska monteras någonstans, omröstning kommer! ![]() |
||||||||
Idag åkte bilen upp på pallbockar! Varför? Mest för att prova nya domkraften samt ha något att göra 😂 kalibrera om lambdasensorn och försöka lista ut vad mer som e gjort på bilen står på listan också.
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
||||||||
Re:
Rejsa första hundanpassade trackdaybil? 🤔😂 Snickrat till ett golv till baksätet, runt banan blir hon inte med, men dit behöver hon åka lite bekvämare. Nu e bara frågan vad man ska klä det med, lutar åt "fusmocka" just för att det ska vara lite smidigare att få bort hundhåren. Tar gärna en rekommendation med direktlänk till amazon eller liknande 😊 ![]() ![]() ![]() Även lyckats släcka lampan för att huv/bagelucka var öppen, efter lågt oljetryck e väll denna den värsta att ha? Justerade låset till luckan (femtioelva gånger) så slocknade den 👍 ![]()
Tack! 😊👍 |
||||||||
Re:
Funderade faktiskt starkt på att göra golvet av din gamla kolfibermotorhuv, ägaren till din compact hade inte plats att få med den hem 😊 men kändes fel "att ha sönder" ett bra jobb 😊 |
||||||||
Re:
Trevlig bil med helrätt uppgraderingar! Den där vingen på bakluckan ser intressant ut, går såna att få tag i någonstans? Är den modellspecifik eller "universal"? Här finns "mattor" man kan klä plyfa med, vet dock inte hur lätt man får bort hundhår från dessa: https://www.brl.se/sv/artiklar/ljud- _________________ Mats Forssén Alfa 156 GTA SW, glassätarbil Alfa 147 GTA, banåkarglassätarbilsprojekt |
||||||||
Riktigt läcker Mini!
Ett tips för att spara 40-50 kg är att slänga ut dom där Recaro-stolarna. Dom väger bly! Har likadana som står på vinden ![]() ![]() _________________ Karl Sandler Att ha den snabbaste alfan är som att vara bäst i särslolan |
||||||||
Re:
Och sen sitta på en träpall? ![]() ![]() Men du har så rätt, men dom e inte bara sjukt snygga utan även riktigt bekväma! Så min fåfänga och bekvämlighet får gå före några hundradelar ![]() |
||||||||
Re:
Tack för tipset! Det får bli sån "högtalarmatta", dock rädd den kommer bli full i hundhår... men tänker "då klär jag den med ett lager alcantara" - högtalarmattan funkar nog perfekt som "stoppning" till det ![]() ![]() Vingen e modelspecifik, men går säkert att få den att funka på andra bilar också. Här finns den att köpa [url] https://orranje.co.uk/product/orranj |
||||||||
|
||||||||
Tänkte beställa hem lite olja och bromvätska och söker Rejsa's expertis!
Motorn ska ha BMW LL01 eller 04 klassad olja, där har jag förstått det som att LL04 ska vara den "bättre"? Tittar jag då på oljemagasinet så är det med högstviskositet (eller blir det lägst? det övre numret i alla fall) så är det Castrol edge 5-40w M för 179kr/l. Castrol Edge 10w-60, har jag kört med framgång i min gamla s54... den e ju billigare 167kr/l än ovan nämnda... men tydligen "bara" BMW M-klassad... ingen LL eller så... oljan kommer så klart bytas inför varje säsong... Vad har ni valt? Jag blir inte klok på detta - öppen för helt andra oljor också. Och när vi ändå pratar oljebyte, magnetisk oljeplugg... vad säger expertisen om det? |
||||||||
Kör med en LL01 olja, bilen är så gammal att det var det som användes då. LL04 är formulerad för att vara skonsammare mot katalysatorer och partikelfilter för renare avgaser, speciellt till dieselmotorer. Men det är inte fel att använda det men samtidigt finns det inga direkta fördelar, lite olika additiv bara men inget som gör någon direkt skillnad för det vi håller på med.
Och använd inte 10W-60 olja i en motor som inte är konstruerad för det, finns inga fördelar med det. Blir oljan för varm behöver du bättre kylning, inte tjockare olja. _________________ André Westersund BMW M2 LCI -18 BMW 520DA Touring M-Sport -12 BMW Z4 M Coupe -06 BMW M3 -02 BMW Z3 Coupe -99 BMW 740i/6 -96 BMW M5 3.8 -92 BMW M535i -87 |
||||||||
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
1, 2 >> 79 besök idag (6144 totalt) |