Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Problem med billyft
1, 2   >>
2 besök senaste veckan (1459 totalt)
JonasR1
N o r r k ö p i n g
Här sen Feb 2008

Trådstartare
Problem med billyft

Har en Hofman duolift 3000 som jag är kanonnöjd med. Har fungerat felfritt i 5-7år. Men nu när det var dags för att lägga på sommardäcken ville den inte gå ned ifrån toppläget. Den här stått i toppläget gissningsvis ett par månader utan belastning. Vem vet den kanske är sur eftersom jag inte mekat på en stund

Den slår till i kontaktorerna och motorn låter, men den rör sig inte. Låter lite som att en fas saknas men kan inte se att någon säkring gått någonstans. Har vi några bra förslag på saker att kolla?

Radical SR3 RS
RS2 i SPVM
Citera
_pancho_
Stockholm
Här sen Jul 2008

Det har inte gjorts någon ändring i elen? Jag hade samma fel när en fas var fel, bytte plats på två av dem så gick den fint.

Mvh Tobias

JonasR1
N o r r k ö p i n g
Här sen Feb 2008

Trådstartare
Re:

_pancho_ skrev:
Det har inte gjorts någon ändring i elen? Jag hade samma fel när en fas var fel, bytte plats på två av dem så gick den fint.

Mvh Tobias

Aha, spännande! I förra veckan var nämligen elektrikern här och lade om en fas i skåpet för att det låg fel till billaddaren. Det kanske kan vara det som är felet!

Får kolla det, stort tack så långt! Återkommer när jag kollat.

Radical SR3 RS
RS2 i SPVM
Citera
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004

Definitivt fasen, passa dig bara så att du inte kör lyften baklänges.. Det gillar dem inte.

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
Jonas Jonsson
Vallentuna
Här sen Maj 2004

Rätt fasföljd är mycket vitkigt. Man bränner en elmotor rätt fort med fel fasföljd

Brukar låta rätt illa i dom när man kör så också

"Kör mest men inte snabbast"

Kommentera gärna
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004

Det finns väl bara två fasföljder, framåt och bakåt (medurs och moturs)?
Precis som att det bara finns två tändföljder på en trecylindrig motor.

Men nu förutsätter jag att de tre olika faserna är kopplade till motorn, så det inte är L1, L1, L3 tex (och att inget är förväxlat med nolla och jord ).

steffe
Stockholm N
Här sen Feb 2003

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Re:

Jonas Jonsson skrev:
Rätt fasföljd är mycket vitkigt. Man bränner en elmotor rätt fort med fel fasföljd

Nja, tyvärr inte rätt, fram och back på trefas är ju enkelt och påverkar inte motorn, eventuella tillbehör som vxllåda och pumpar kan ta stryk av fel rotationsriktning.

Citera
Johan Samson
Göteborg
Här sen Mar 2003

Jag hade samma problem med min lyft, plötsligt gick den inte längre att sänka.
I mitt fall var det ett relä som gett upp. Ett samtal till leverantören och ett par hundralappar senare funkade allt som tänkt igen.

NS: 38 varv
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002

Re:

steffe skrev:
Jonas Jonsson skrev:

Nja, tyvärr inte rätt, fram och back på trefas är ju enkelt och påverkar inte motorn, eventuella tillbehör som vxllåda och pumpar kan ta stryk av fel rotationsriktning.

Motorn har ju en rotations riktning och det har ju med fläkten för kylningen att göra.

MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002

Re:

super7 skrev:
steffe skrev:
Jonas Jonsson skrev:

Motorn har ju en rotations riktning och det har ju med fläkten för kylningen att göra.

Ser ut att vara en motor per stolpe och kulskruvar? Då går de rimligtvis åt båda hållen.

BMW 330i -05
Citera
JonasR1
N o r r k ö p i n g
Här sen Feb 2008

Trådstartare
Tack för alla svar så långt.

Har haft elektriker och "fasvänt" hjälpte inte. Så jättemycket mer felsökning fanns det inte tid för då tyvärr. När lyften kördes med fasen åt fel håll (när den redan var i toppläget) kan vi tänkas haft sönder något då måntro?

Radical SR3 RS
RS2 i SPVM
Citera
safe
Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006

Det är en elektromekanisk lyft, med skruvar?

Det brukar väl gå att skruva ner dom manuellt, om det inte finns en exponerad "mutter" så under nån kåpa i toppen.
Testa att skruva ner armarna några cm och se om den vill vara med och leka igen.

Vi har en gammal lyft i vårat garage som beter sig så där ibland om man kör upp den för långt, antar att den kommer utanför nått gränsläge.

Porsche 924 -79 (busbil för gata)
Porsche 931 -79
Citera
Jonas Jonsson
Vallentuna
Här sen Maj 2004

Re:

steffe skrev:
Jonas Jonsson skrev:

Jag skrev inte rotationsriktning, jag skrev fasföljd. Det är STOR skillnad på det. Om man i en trefasmotor inte har korrekt fasföljd ger den fort upp. Det viktiga är att faserna är kopplade med 120 grader emellan. Sen om det går bakåt eller framåt spelar ingen roll men i rätt ordning är superviktigt

Tror du inte är med på vad jag skriver. Med fasföljd menas L1, L2 L3. Sen kan det kopplas L2,L3, L1 det spelar ingen roll. Heller inte om det vänds. Förutsatt att det är 120 grader mellan faserna

Om en elektriker gjort andra arbeten och flyttat faser skulle jag definitivt kolla detta. Är klart misstänkt

Kommentera gärna
Citera
Jonas Jonsson
Vallentuna
Här sen Maj 2004

Re:

Niklas Falk skrev:
Det finns väl bara två fasföljder, framåt och bakåt (medurs och moturs)?
Precis som att det bara finns två tändföljder på en trecylindrig motor.

Men nu förutsätter jag att de tre olika faserna är kopplade till motorn, så det inte är L1, L1, L3 tex (och att inget är förväxlat med nolla och jord ).

Det är just så det troligen inte är. Om en elektriker kopplat om faser till annat och detta är en trefasmotor för lyften så kan det nu vara kopplat exempelvis L1, L3 , L2. Då kommer det låta illa och motorn kommer överhätta på kort tid. Inte pga fläkten utan pga att motorn försöker nå sitt nominella varvtal samtidigt som lindningarna arbetar emot varandra. Om lyften inte rör sig alls kan det bero på att det sitter ett motorskydd (som löst) som har som uppgift att känna av bla just såna här fel.

Kommentera gärna
Citera
Daniel-635
Västra Småland, nästan i Halland
Här sen Aug 2007

Det finns inget som heter fel fasföjd för en vanlig asynkron motor.
Den går helt enkelt bara åt andra hållet, kylfläkten på en sådan motor är inte rotationsbunden.

Sen kan hydraulpumpar och annat ta skada, samt gränslägen på en mekanisk lyft "hamna åt fel håll"
Så att man kör fast den mot ändläget, och inte kan komma loss.

Om man har blecken fel monterade kan man mata motorn med felaktig spänning, det är en helt annan sak.

Vissa mindre trefas motorer som är speciellt avsedda för enfas drift med kondensator KAN ha olika lindningar.
Men det är relativt ovanligt, oftast fläktar som jag sett detta på.

Alla tre faser är alltid 120 grader mot varandra, hur du än vänder dom.

EDIT: Här pratar jag Sverige, och vårt system, Jänkarna har vänt allt (sånt också) åt fanders.

Citera
Jonas Jonsson
Vallentuna
Här sen Maj 2004

Re:

Daniel-635 skrev:
Det finns inget som heter fel fasföjd för en vanlig asynkron motor.
Den går helt enkelt bara åt andra hållet, kylfläkten på en sådan motor är inte rotationsbunden.

Sen kan hydraulpumpar och annat ta skada, samt gränslägen på en mekanisk lyft "hamna åt fel håll"
Så att man kör fast den mot ändläget, och inte kan komma loss.

Om man har blecken fel monterade kan man mata motorn med felaktig spänning, det är en helt annan sak.

Vissa mindre trefas motorer som är speciellt avsedda för enfas drift med kondensator KAN ha olika lindningar.
Men det är relativt ovanligt, oftast fläktar som jag sett detta på.

Alla tre faser är alltid 120 grader mot varandra, hur du än vänder dom.

EDIT: Här pratar jag Sverige, och vårt system, Jänkarna har vänt allt (sånt också) åt fanders.

Då ber jag dig ödmjukast att koppla en trefasmotor med L1 på U, L3 på V och L2 på W och återkomma med resultatet.

Alltså det som jag påstår är fel fasföljd. Det som kan ha hänt trådskaparen iom att en elektriker kopplat om annat i elcentralen.

Kommentera gärna
Citera
Daniel-635
Västra Småland, nästan i Halland
Här sen Aug 2007

Jo, det är ju så man gör när man "fasväxlar" motor för att byta riktning.

Upp/Ner på en mekanisk lyft.

Eller när grannens vedkap går på fel håll.

Har troligen gjort det 100ggr genom 25års jobb med el.

Återigen, om en mekanisk lyft är fasväxlad, går den på fel håll, och "kör fast" mot ändläget.
Gränsläget är i fel riktning helt enkelt.

Avvikande skulle kunna vara en lyft som har frekvensomriktare, om det ens finns.
Då spelar inte fasföljden på ingången på frekvensomriktaren någon roll.

EDIT:
Vill absolut inte verka dryg, men jag har jobbat med detta ganska mycket.
Speciellt reparationer och felsökning, på alla möjliga motor fel.

Inklusive eldat upp någon felbleckad motor, när trefas motorer som går på frekvensomriktare på 3x230 ska provköras på 3x400

Citera
Jonas Jonsson
Vallentuna
Här sen Maj 2004

Re:

Daniel-635 skrev:
Jo, det är ju så man gör när man "fasväxlar" motor för att byta riktning.

Upp/Ner på en mekanisk lyft.

Eller när grannens vedkap går på fel håll.

Har troligen gjort det 100ggr genom 25års jobb med el.

Återigen, om en mekanisk lyft är fasväxlad, går den på fel håll, och "kör fast" mot ändläget.
Gränsläget är i fel riktning helt enkelt.

Avvikande skulle kunna vara en lyft som har frekvensomriktare, om det ens finns.
Då spelar inte fasföljden på ingången på frekvensomriktaren någon roll.

EDIT:
Vill absolut inte verka dryg, men jag har jobbat med detta ganska mycket.
Speciellt reparationer och felsökning, på alla möjliga motor fel.

Inklusive eldat upp någon felbleckad motor, när trefas motorer som går på frekvensomriktare på 3x230 ska provköras på 3x400

Vill inte heller verka dryg men med egen elfirma och 26 anställda (samt drygt 20 år i branschen) har jag viss erfarenhet i ämnet också. Har personligen sett trefasmotor brinna upp pga just kopplat fel fasföljd flera gånger. Vilket inte alls ska förväxlas med en fasväxling som du skriver om. Fel rotation på hela motorn löses som du beskriver. Men om en elektriker kastat om faser i en elcentral och lyften i detta fall kan vara matat i vilket ordning som helst (inte bara omvänt L1 och L3 som du pratar om) så kommer lindningarna arbeta emot varandra, bli överhättade och motorn ge upp

Faser kommer i det jag pratar om jobba emot varandra om motorn brinner upp. Om nu detta inte är ett problem undrar jag varför motorskydd mäter fasföljd samt fasbortfall? Måste ju vara helt onödigt om man kan kopplas fasföljden som man själv vill. Kan vara ett motorskydd som löst här och då händer istället ingenting. Alltså det har löst pga just det felet jag beskriver alternativt fasbortfall

Säger inte att detta är felet här men det är starkt misstänk iom nyligen omkopplat av elektriker kring annat. Varit med om detta på just en billyft men även i andra fall. Tex en kabelrullare med mätklocka som elfirmor ofta nyttjar.

Känns som vi inte kommer så mycket längre än så här och jag önskar trådstartaren lycka till i felsökningen (bra namn på honom föresten )

Kommentera gärna
Citera
Westersund
Hallstahammar
Här sen Jul 2011

Nu är jag ingen expert på el men har börjat jobba med traverser och då är det som Daniel säger, motorn går bara åt fel håll varesig det är lyftmotor eller åkmotor. Däremot har jag upplevt fel fasföljd på just fyrpelarliftar och där är det annorlunda då det är en hydraulmotor, då funkar det inget bra och motorn morrar bara. Det är min ringa erfarenhet iallafall.

Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare

Det finns olika typer av trefasmotorer. En gammal hederlig dumdum byter bara riktning hur du än kopplar.

1 - 3 - 2 som Jonas har som exempel på "fel" inkoppling är om man expanderar det: 3 - 2 - 1 - 3 - 2 - 1 osv, dvs helt okej men baklänges om man vill kalla det det.

Men sen verkar det ha uppfunnits fler typer av trefasmotorer. Där kan det säkert finnas fallgropar där bara vissa ordningar på inkopplingen funkar.

huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Lossa locken uppepå pelarna och snurra på remhjulen, så du får ner lyften lite och se om det fungerar då.
sitter ändlägesbrytare på båda uppe och nere och kolla att dom fungerar som dom ska.
Min lyft (liknande konstruktion) har en givare som räknar varv på remhjulen och om dom blir skitiga, så går lyften ojämnt (dvs så slutar ena sidan inte att lyfta eller sänkas (eller startar inte ens) , när man släpper knappen
Det är spännande och man är van att vara med på nödstoppet varje gång

Plymouth Cuda Conv -70
VaGinetta G20
Opel Speedster
Ford Cortina

Anders Bisting
Citera
Skruva banåkabil
Problem med billyft
1, 2   >>
2 besök senaste veckan (1459 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande