Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Bromsreduceringsventil
1, 2   >>
844 besök senaste veckan (1393 totalt)
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007

Trådstartare
Bromsreduceringsventil

Sökte men hittade bara gamla trådar och utan den info jag undrar om..

Är en bromsreduceringsventil bara en vanlig nålventil eller har den andra funktioner?

Har dom billiga på typ aliexpress rätt funktioner som dom 10 gånger dyrare märkes ventilerna?

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
OscWan
Skåne
Här sen Apr 2023

Det beror på vilken reduceringsventil vi pratar om då det finns de med fler finesser, men nej, "standard" är en helt vanlig strypventil. Dock skiljer det en hel del på kvaliteten. De billiga har en tendens att ha dåligt skurna gängor eller säten, läcker ibland och går sönder. De "dyra" är fortfarande jävligt billiga relativt sett, så rekommenderar inte en Temulösning...

Stockholm
Här sen Mar 2007

Trådstartare
Re:

OscWan skrev:
Det beror på vilken reduceringsventil vi pratar om då det finns de med fler finesser, men nej, "standard" är en helt vanlig strypventil. Dock skiljer det en hel del på kvaliteten. De billiga har en tendens att ha dåligt skurna gängor eller säten, läcker ibland och går sönder. De "dyra" är fortfarande jävligt billiga relativt sett, så rekommenderar inte en Temulösning...

Jag ser att ni har en till lågt pris på 360kr, hur skiljer sig den mot dom dyrare Wilwood ni säljer ?

Citera
OscWan
Skåne
Här sen Apr 2023

Re:

RallyQuattro skrev:
OscWan skrev:

Jag ser att ni har en till lågt pris på 360kr, hur skiljer sig den mot dom dyrare Wilwood ni säljer ?

I funktion, inget. I kvalitet skulle jag uppskatta en returfrekvens på cirka 1 på 40 på den billiga och 1 på 200 på Wilwood.

Det sitter Wilwood på min egna bil.

Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006

Jag har haft en Wilwood på min ena bil i 15 år, inga problem alls. Men jag har bara justerat den två ggr, när jag installerade den typ....

Porsche 924 -79 (busbil för gata)
Porsche 931 -79
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007

Trådstartare
Om jag behöver en så vill jag ha en liten som får plats vid huvudbromscylindern och den kommer då också bara justeras i början och sedan glömmas bort och därför ser jag ingen anledning att köpa något dyrt med stor spak och olika fasta lägen..

Antar att dom flesta fall av läckage så syns det ganska snabbt eller är det något inuti som kan torka med åren och sen börja läcka?

RRS ventilen har ju ett vettigt pris, den ser dock onödigt hög ut på bild, men kanske inte är så hög ändå?

https://apex.se/reduceringsventil-steglos

Citera
Anders Karlsson
Jönköping
Här sen Apr 2003

Jag har den här i min bil https://tiltonracing.com/product/proportioning-valve-screw-type/

Jag valde varianten med M10x1 gänga direkt i porten så slipper man tumgängade adapternipplar.
Den har funkat klockrent i säkert 10 år, inga läckage och den tar inte så mycket plats. Finns en instruktion med lite mått på länken ovan.

Daniel Steiner
Sjöbo
Här sen Apr 2003

Hjälpmoderator

Min erfarenhet är att mellansegmentet inte riktigt lönar sig, haft haveri på både Willwood och Tilton.

Men de används också flitigt, ska den bara justeras in och glömmas så funkar nog det mesta. Också då en steglös fungerar, det är sådär om man ska de ska användas under färd.

Stockholm
Här sen Mar 2007

Trådstartare
Läste precis detta på Tilton sidan:

NOT DESIGNED FOR USE WITH ABS
https://tiltonracing.com/product/proportioning-valve-screw-type/

Det beror väl på vart den sitter? jag tänkte sätta en mellan huvud bromscylindern och ABS enheten och ser inte hur det skulle kunna påverka något negativt?

Jag hittar ingen info om att ABS inte fungerar med dessa på någon annan sida?

Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004

Det är som vanligt ett friskrivande av ansvar om nån gör nåt dumt.

Om ABS-systemet har en original reducerventil så kan den ersättas med en ställbar.
Men om ABS-systemet är det som står för balanskontrollen och klassisk reducerventil saknas, så är du helt på egen djup is om du monterar reducerventil på godtyckligt ställe.

RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007

Trådstartare
Jag har nu en huvudcylinder med samma dimension på kolven för fram + bak.

Men om man monterar broms ok bak med större kolvar så skulle ju huvud bromscylindern ha en kolv med olika dimensioner för fram och bak,
så istället för att försöka få fram en sådan så var funderingen om en broms reduceringsventil istället kan lösa uppgiften och det borde den väl göra ?
Och den monteras då direkt på utgången från huvudbromscylindern för att simulera en annan kolv storlek inuti.

Detta borde väl inte ABS eller något annat ha något problem med?

Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007

Trådstartare
Jag köpte en bromsreduceringsventil men blev förvånad då den inte innehåller en nål och inte heller verkar fungera som en nålventil ?

Alltså blåser jag i den så märks ingen skillnad om man skruvar in eller ut ratten, inte ens ända till max lägena, är det så även på era ventiler?

Blåser jag i en nålventil så räcker det med att vrida ett halvt varv för en märkbar strypning av flödet.

Är det tänkt att bromsvätskan ska flöda fritt i låga tryck och bara strypas vid höga tryck eller hur fungerar dessa bromsreduceringsventiler ?

Citera
Westersund
Hallstahammar
Här sen Jul 2011

Vanligast är det vid fullt uppskruvad fullt flöde och vid fullt åtskruvad är det X% flöde av det ursprungliga, nu är säkert inte alla konstruerade så men det verkar vara vanligast.

Citera
Kadett4wd
Ludvika
Här sen Dec 2005

I min lilla värld så blir ju en strypventil bara att strypa snabba rörelser, och vid långvarigt pedaltryck så kommer trycket ändå blir det samma.

Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
Citera
Guson
Uppsala
Här sen Sep 2003

En bromsreduceringsventil ska inte begränsa flöde, den begränsar tryck. Det går inte att testa den genom att blåsa i den.

Guson

Jönköping
Här sen Apr 2003

Jag tror jag har länkat till den här pdf-en förut, men jag tycker den förklarar ganska bra hur reduceringsventilerna fungerar.

https://tiltonracing.com/wp-content/uploads/2013/07/98-1261-Brake-Prop . . . .

Det känns inte rätt att prata om flöde i ett bromssystem, då är det läckage nånstans.
Bromsvätskan är ju egentligen bara en förlängning av bromspedalens tryckstång med en fiffig utväxling från huvudcylinderns kolvar till bromsokens kolvar.

therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002

Den här är inte så dum heller;

https://shop.wilwood.com/blogs/news/how-does-a-proportioning-valve-wor . . . .

Förklarar lite mer av själva konstruktionen, och varför den är svår att "prova" på bänk. Likaså vilken funktion fjädern har.

Sedan instämmer jag starkt med det Tilton säger;
"The proportioning valve is often one of the less understood devices bolted onto a racecar"

Gustaf

Citera
Guson
Uppsala
Här sen Sep 2003

Här https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=74048&postdays=0&postorder=asc&highlight=reducering&start=21 har jag för länge sedan lagt upp en bild på hur en reducering kan se ut invändigt.

Guson

Stockholm
Här sen Mar 2007

Trådstartare
Tack för all info, nu vet jag hur den fungerar, denna info hade varit bra som information på web sidorna som säljer reduceringsventilerna.

Nu är bara nästa problem att den jag pratat med på Apex innan köp uppenbarligen inte hade koll på att inte bara gängan måste vara rätt på bromsrörsnipplar utan även längd och utförande för nipplarna som skulle passa i deras ventil gör nu inte det..

Hur hårt jag än drar in dom så sitter bromsrören löst, uppenbarligen så går gängan i botten innan den trycker ner bromsröret

Klicka för större bilder!

Citera
Westersund
Hallstahammar
Här sen Jul 2011

Har du köpt nipplarna från Apex i samband med reduceringsventilen tycker jag att det är deras ansvar att rätta till det, men har du köpt nipplarna själv är det ditt ansvar att kolla in i dom frästa/gängade hålen för att se vad som behövs.

Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007

Trådstartare
Re:

Westersund skrev:
Har du köpt nipplarna från Apex i samband med reduceringsventilen tycker jag att det är deras ansvar att rätta till det, men har du köpt nipplarna själv är det ditt ansvar att kolla in i dom frästa/gängade hålen för att se vad som behövs.

Japp allt köpt från dom och ställde även frågan innan om dessa nipplar dom säljer skulle passa deras ventil, pratade uppenbarligen med någon som hade noll koll och bara gissade..

Inte kul när jag nu kapat av original rör i rätt längd och åkt 3 mil för att låna en riktigt konare som du sätter i skruvstycket och lång hävarm för att lättare kunna kona original stål bromsrören.
Så allt måste nu göras om den dag jag får rätt nipplar..

Citera
Skruva banåkabil
Bromsreduceringsventil
1, 2   >>
844 besök senaste veckan (1393 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande