Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Bromsreduceringsventil
1, 2   >>
844 besök senaste veckan (1393 totalt)
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 9464


Trådstartare
Bromsreduceringsventil

Sökte men hittade bara gamla trådar och utan den info jag undrar om..

Är en bromsreduceringsventil bara en vanlig nålventil eller har den andra funktioner?


Har dom billiga på typ aliexpress rätt funktioner som dom 10 gånger dyrare märkes ventilerna?

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
OscWan
Skåne
Här sen Apr 2023
Inlägg: 503



Det beror på vilken reduceringsventil vi pratar om då det finns de med fler finesser, men nej, "standard" är en helt vanlig strypventil. Dock skiljer det en hel del på kvaliteten. De billiga har en tendens att ha dåligt skurna gängor eller säten, läcker ibland och går sönder. De "dyra" är fortfarande jävligt billiga relativt sett, så rekommenderar inte en Temulösning...

_________________
Oscar W - återfinnes vanligtvis i ett mörkt kontor på Apex.se med skjutmått i högsta hugg.
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 9464


Trådstartare
Re:

OscWan skrev:
Det beror på vilken reduceringsventil vi pratar om då det finns de med fler finesser, men nej, "standard" är en helt vanlig strypventil. Dock skiljer det en hel del på kvaliteten. De billiga har en tendens att ha dåligt skurna gängor eller säten, läcker ibland och går sönder. De "dyra" är fortfarande jävligt billiga relativt sett, så rekommenderar inte en Temulösning...


Jag ser att ni har en till lågt pris på 360kr, hur skiljer sig den mot dom dyrare Wilwood ni säljer ?

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
OscWan
Skåne
Här sen Apr 2023
Inlägg: 503



Re:

RallyQuattro skrev:
OscWan skrev:
Det beror på vilken reduceringsventil vi pratar om då det finns de med fler finesser, men nej, "standard" är en helt vanlig strypventil. Dock skiljer det en hel del på kvaliteten. De billiga har en tendens att ha dåligt skurna gängor eller säten, läcker ibland och går sönder. De "dyra" är fortfarande jävligt billiga relativt sett, så rekommenderar inte en Temulösning...


Jag ser att ni har en till lågt pris på 360kr, hur skiljer sig den mot dom dyrare Wilwood ni säljer ?

I funktion, inget. I kvalitet skulle jag uppskatta en returfrekvens på cirka 1 på 40 på den billiga och 1 på 200 på Wilwood.

Det sitter Wilwood på min egna bil.

_________________
Oscar W - återfinnes vanligtvis i ett mörkt kontor på Apex.se med skjutmått i högsta hugg.
Citera
safe
Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2419



Jag har haft en Wilwood på min ena bil i 15 år, inga problem alls. Men jag har bara justerat den två ggr, när jag installerade den typ....

_________________
Magnus Wennerberg
Porsche 911 Targa -77 (originalish)
Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana)
Porsche 924 -79 (busbil för gata)
Porsche 931 -79
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 9464


Trådstartare
Om jag behöver en så vill jag ha en liten som får plats vid huvudbromscylindern och den kommer då också bara justeras i början och sedan glömmas bort och därför ser jag ingen anledning att köpa något dyrt med stor spak och olika fasta lägen..

Antar att dom flesta fall av läckage så syns det ganska snabbt eller är det något inuti som kan torka med åren och sen börja läcka?


RRS ventilen har ju ett vettigt pris, den ser dock onödigt hög ut på bild, men kanske inte är så hög ändå?

https://apex.se/reduceringsventil-steglos

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
Anders Karlsson
Jönköping
Här sen Apr 2003
Inlägg: 3590



Jag har den här i min bil https://tiltonracing.com/product/proportioning-valve-screw-type/

Jag valde varianten med M10x1 gänga direkt i porten så slipper man tumgängade adapternipplar.
Den har funkat klockrent i säkert 10 år, inga läckage och den tar inte så mycket plats. Finns en instruktion med lite mått på länken ovan.

_________________
Anders Karlsson
Opel Commodore GS/E -77
Citera
Daniel Steiner
Sjöbo
Här sen Apr 2003
Inlägg: 4243

Hjälpmoderator

Min erfarenhet är att mellansegmentet inte riktigt lönar sig, haft haveri på både Willwood och Tilton.

Men de används också flitigt, ska den bara justeras in och glömmas så funkar nog det mesta. Också då en steglös fungerar, det är sådär om man ska de ska användas under färd.

_________________
Daniel Steiner
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 9464


Trådstartare
Läste precis detta på Tilton sidan:

NOT DESIGNED FOR USE WITH ABS
https://tiltonracing.com/product/proportioning-valve-screw-type/

Det beror väl på vart den sitter? jag tänkte sätta en mellan huvud bromscylindern och ABS enheten och ser inte hur det skulle kunna påverka något negativt?


Jag hittar ingen info om att ABS inte fungerar med dessa på någon annan sida?

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 20216



Det är som vanligt ett friskrivande av ansvar om nån gör nåt dumt.

Om ABS-systemet har en original reducerventil så kan den ersättas med en ställbar.
Men om ABS-systemet är det som står för balanskontrollen och klassisk reducerventil saknas, så är du helt på egen djup is om du monterar reducerventil på godtyckligt ställe.

_________________
Niklas Falk
www.SPVM.se
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 9464


Trådstartare
Jag har nu en huvudcylinder med samma dimension på kolven för fram + bak.

Men om man monterar broms ok bak med större kolvar så skulle ju huvud bromscylindern ha en kolv med olika dimensioner för fram och bak,
så istället för att försöka få fram en sådan så var funderingen om en broms reduceringsventil istället kan lösa uppgiften och det borde den väl göra ?
Och den monteras då direkt på utgången från huvudbromscylindern för att simulera en annan kolv storlek inuti.

Detta borde väl inte ABS eller något annat ha något problem med?

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 9464


Trådstartare
Jag köpte en bromsreduceringsventil men blev förvånad då den inte innehåller en nål och inte heller verkar fungera som en nålventil ?

Alltså blåser jag i den så märks ingen skillnad om man skruvar in eller ut ratten, inte ens ända till max lägena, är det så även på era ventiler?

Blåser jag i en nålventil så räcker det med att vrida ett halvt varv för en märkbar strypning av flödet.


Är det tänkt att bromsvätskan ska flöda fritt i låga tryck och bara strypas vid höga tryck eller hur fungerar dessa bromsreduceringsventiler ?

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
Westersund
Hallstahammar
Här sen Jul 2011
Inlägg: 1679



Vanligast är det vid fullt uppskruvad fullt flöde och vid fullt åtskruvad är det X% flöde av det ursprungliga, nu är säkert inte alla konstruerade så men det verkar vara vanligast.

_________________
André Westersund
Instagram: Andre_Westersund & Westersund_Motorsport
BMW M2 LCI, BMW Z4 MC, BMW E46 M3, BMW Z3 Coupe, BMW E34 M5, BMW E28 M535i...
Citera
Kadett4wd
Ludvika
Här sen Dec 2005
Inlägg: 1916



I min lilla värld så blir ju en strypventil bara att strypa snabba rörelser, och vid långvarigt pedaltryck så kommer trycket ändå blir det samma.

_________________
Patrick Wetterskog

Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
Citera
Guson
Uppsala
Här sen Sep 2003
Inlägg: 1268



En bromsreduceringsventil ska inte begränsa flöde, den begränsar tryck. Det går inte att testa den genom att blåsa i den.

Guson

_________________
Tomas Gunnarsson
Citera 4
Anders Karlsson
Jönköping
Här sen Apr 2003
Inlägg: 3590



Jag tror jag har länkat till den här pdf-en förut, men jag tycker den förklarar ganska bra hur reduceringsventilerna fungerar.

https://tiltonracing.com/wp-content/uploads/2013/07/98-1261-Brake-Prop . . . .


Det känns inte rätt att prata om flöde i ett bromssystem, då är det läckage nånstans.
Bromsvätskan är ju egentligen bara en förlängning av bromspedalens tryckstång med en fiffig utväxling från huvudcylinderns kolvar till bromsokens kolvar.

_________________
Anders Karlsson
Opel Commodore GS/E -77
Citera 2
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5871



Den här är inte så dum heller;

https://shop.wilwood.com/blogs/news/how-does-a-proportioning-valve-wor . . . .

Förklarar lite mer av själva konstruktionen, och varför den är svår att "prova" på bänk. Likaså vilken funktion fjädern har.

Sedan instämmer jag starkt med det Tilton säger;
"The proportioning valve is often one of the less understood devices bolted onto a racecar"

Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
Guson
Uppsala
Här sen Sep 2003
Inlägg: 1268



Här https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=74048&postdays=0&postorder=asc&highlight=reducering&start=21 har jag för länge sedan lagt upp en bild på hur en reducering kan se ut invändigt.

Guson

_________________
Tomas Gunnarsson
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 9464


Trådstartare
Tack för all info, nu vet jag hur den fungerar, denna info hade varit bra som information på web sidorna som säljer reduceringsventilerna.

Nu är bara nästa problem att den jag pratat med på Apex innan köp uppenbarligen inte hade koll på att inte bara gängan måste vara rätt på bromsrörsnipplar utan även längd och utförande för nipplarna som skulle passa i deras ventil gör nu inte det..

Hur hårt jag än drar in dom så sitter bromsrören löst, uppenbarligen så går gängan i botten innan den trycker ner bromsröret

Klicka för större bilder!

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
Westersund
Hallstahammar
Här sen Jul 2011
Inlägg: 1679



Har du köpt nipplarna från Apex i samband med reduceringsventilen tycker jag att det är deras ansvar att rätta till det, men har du köpt nipplarna själv är det ditt ansvar att kolla in i dom frästa/gängade hålen för att se vad som behövs.

_________________
André Westersund
Instagram: Andre_Westersund & Westersund_Motorsport
BMW M2 LCI, BMW Z4 MC, BMW E46 M3, BMW Z3 Coupe, BMW E34 M5, BMW E28 M535i...
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 9464


Trådstartare
Re:

Westersund skrev:
Har du köpt nipplarna från Apex i samband med reduceringsventilen tycker jag att det är deras ansvar att rätta till det, men har du köpt nipplarna själv är det ditt ansvar att kolla in i dom frästa/gängade hålen för att se vad som behövs.


Japp allt köpt från dom och ställde även frågan innan om dessa nipplar dom säljer skulle passa deras ventil, pratade uppenbarligen med någon som hade noll koll och bara gissade..

Inte kul när jag nu kapat av original rör i rätt längd och åkt 3 mil för att låna en riktigt konare som du sätter i skruvstycket och lång hävarm för att lättare kunna kona original stål bromsrören.
Så allt måste nu göras om den dag jag får rätt nipplar..

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
Skruva banåkabil
Bromsreduceringsventil
1, 2   >>
844 besök senaste veckan (1393 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande