Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Bromsreduceringsventil
260 besök totalt
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007

Trådstartare
Sökte men hittade bara gamla trådar och utan den info jag undrar om..

Är en bromsreduceringsventil bara en vanlig nålventil eller har den andra funktioner?

Har dom billiga på typ aliexpress rätt funktioner som dom 10 gånger dyrare märkes ventilerna?

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
OscWan
Skåne
Här sen Apr 2023

Det beror på vilken reduceringsventil vi pratar om då det finns de med fler finesser, men nej, "standard" är en helt vanlig strypventil. Dock skiljer det en hel del på kvaliteten. De billiga har en tendens att ha dåligt skurna gängor eller säten, läcker ibland och går sönder. De "dyra" är fortfarande jävligt billiga relativt sett, så rekommenderar inte en Temulösning...

Stockholm
Här sen Mar 2007

Trådstartare
OscWan skrev:
Det beror på vilken reduceringsventil vi pratar om då det finns de med fler finesser, men nej, "standard" är en helt vanlig strypventil. Dock skiljer det en hel del på kvaliteten. De billiga har en tendens att ha dåligt skurna gängor eller säten, läcker ibland och går sönder. De "dyra" är fortfarande jävligt billiga relativt sett, så rekommenderar inte en Temulösning...

Jag ser att ni har en till lågt pris på 360kr, hur skiljer sig den mot dom dyrare Wilwood ni säljer ?

Citera
OscWan
Skåne
Här sen Apr 2023

RallyQuattro skrev:
OscWan skrev:

Jag ser att ni har en till lågt pris på 360kr, hur skiljer sig den mot dom dyrare Wilwood ni säljer ?

I funktion, inget. I kvalitet skulle jag uppskatta en returfrekvens på cirka 1 på 40 på den billiga och 1 på 200 på Wilwood.

Det sitter Wilwood på min egna bil.

Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006

Jag har haft en Wilwood på min ena bil i 15 år, inga problem alls. Men jag har bara justerat den två ggr, när jag installerade den typ....

Porsche 924 -79 (busbil för gata)
Porsche 931 -79
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007

Trådstartare
Om jag behöver en så vill jag ha en liten som får plats vid huvudbromscylindern och den kommer då också bara justeras i början och sedan glömmas bort och därför ser jag ingen anledning att köpa något dyrt med stor spak och olika fasta lägen..

Antar att dom flesta fall av läckage så syns det ganska snabbt eller är det något inuti som kan torka med åren och sen börja läcka?

RRS ventilen har ju ett vettigt pris, den ser dock onödigt hög ut på bild, men kanske inte är så hög ändå?

https://apex.se/reduceringsventil-steglos

Citera
Anders Karlsson
Jönköping
Här sen Apr 2003

Jag har den här i min bil https://tiltonracing.com/product/proportioning-valve-screw-type/

Jag valde varianten med M10x1 gänga direkt i porten så slipper man tumgängade adapternipplar.
Den har funkat klockrent i säkert 10 år, inga läckage och den tar inte så mycket plats. Finns en instruktion med lite mått på länken ovan.

Daniel Steiner
Sjöbo
Här sen Apr 2003

Hjälpmoderator

Min erfarenhet är att mellansegmentet inte riktigt lönar sig, haft haveri på både Willwood och Tilton.

Men de används också flitigt, ska den bara justeras in och glömmas så funkar nog det mesta. Också då en steglös fungerar, det är sådär om man ska de ska användas under färd.

Bromsreduceringsventil
260 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande