Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Skruva banåkabil
![]() |
260 besök totalt |
Sökte men hittade bara gamla trådar och utan den info jag undrar om..
Är en bromsreduceringsventil bara en vanlig nålventil eller har den andra funktioner? Har dom billiga på typ aliexpress rätt funktioner som dom 10 gånger dyrare märkes ventilerna? _________________ Martin Ehrsson RS8 ![]() Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a |
||||
Det beror på vilken reduceringsventil vi pratar om då det finns de med fler finesser, men nej, "standard" är en helt vanlig strypventil. Dock skiljer det en hel del på kvaliteten. De billiga har en tendens att ha dåligt skurna gängor eller säten, läcker ibland och går sönder. De "dyra" är fortfarande jävligt billiga relativt sett, så rekommenderar inte en Temulösning...
_________________ Oscar W - återfinnes vanligtvis i ett mörkt kontor på Apex.se med skjutmått i högsta hugg. |
||||
Jag ser att ni har en till lågt pris på 360kr, hur skiljer sig den mot dom dyrare Wilwood ni säljer ? _________________ Martin Ehrsson RS8 ![]() Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a |
||||
I funktion, inget. I kvalitet skulle jag uppskatta en returfrekvens på cirka 1 på 40 på den billiga och 1 på 200 på Wilwood. Det sitter Wilwood på min egna bil. _________________ Oscar W - återfinnes vanligtvis i ett mörkt kontor på Apex.se med skjutmått i högsta hugg. |
||||
Jag har haft en Wilwood på min ena bil i 15 år, inga problem alls. Men jag har bara justerat den två ggr, när jag installerade den typ....
_________________ Magnus Wennerberg Porsche 911 Targa -77 (originalish) Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana) Porsche 924 -79 (busbil för gata) Porsche 931 -79 |
||||
Om jag behöver en så vill jag ha en liten som får plats vid huvudbromscylindern och den kommer då också bara justeras i början och sedan glömmas bort och därför ser jag ingen anledning att köpa något dyrt med stor spak och olika fasta lägen..
Antar att dom flesta fall av läckage så syns det ganska snabbt eller är det något inuti som kan torka med åren och sen börja läcka? RRS ventilen har ju ett vettigt pris, den ser dock onödigt hög ut på bild, men kanske inte är så hög ändå? https://apex.se/reduceringsventil-st _________________ Martin Ehrsson RS8 ![]() Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a |
||||
Jag har den här i min bil https://tiltonracing.com/product/pro
Jag valde varianten med M10x1 gänga direkt i porten så slipper man tumgängade adapternipplar. Den har funkat klockrent i säkert 10 år, inga läckage och den tar inte så mycket plats. Finns en instruktion med lite mått på länken ovan. _________________ Anders Karlsson Opel Commodore GS/E -77 |
||||
Min erfarenhet är att mellansegmentet inte riktigt lönar sig, haft haveri på både Willwood och Tilton.
Men de används också flitigt, ska den bara justeras in och glömmas så funkar nog det mesta. Också då en steglös fungerar, det är sådär om man ska de ska användas under färd. _________________ Daniel Steiner |
||||
![]() |
Skruva banåkabil
![]() |
260 besök totalt |