Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Söker info om Porsche 968 CS
1, 2, 3   >>
1 besök senaste veckan (5356 totalt)
Viktor_L

Här sen Feb 2003
Inlägg: 8


Trådstartare
Söker info om Porsche 968 CS

Hej alla rejsputtar

Blir för varje dag som går mer och mer sugen på en Porsche 968 CS.

Ska ha bilen till att åka på banträffar med, samt lite skoj när vädret är fint...

Så nu skulle all info som ni har angående denna bilen vara till stor hjälp.
Hur är den att köra?
Vad duger inte på bilen och måste bytas, mm mm.

Har även sett bilar som sålts med M030 paket, vad betyder detta??

Väntar med spänning på info angående denna bilen.

Mvh

Viktor
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 42333

Forumägare
Forumägare

Har du läst den stora mängd inlägg som redan skrivits i ämnet här på forumet? Står även en hel del om M030!


Välkommen föresten!!

_________________
Magnus Thomé
Citera
Leif A
Alingsås
Här sen Dec 2002
Inlägg: 79



Hej Viktor!

Du är inne på helt rätt väg, det finns få bilar som är så kompetenta på bana som en CS. Det man önskar sig är mer effekt, men det spelar ju ingen roll vilken bil man har så vill man ju det.
Det blir bara så uppenbart på en CS för chassiet klarar så mycket mer.

M030 är ett utrustningspaket som få levererades med, det innehöll grövre krängningshämmare (ställbara bak), större bromsar samt ställbara Koni fram och bak. Såldes ofta ihop med option 220 som är diffbroms men inte alltid. :ace:

Som vanligt lönar det sig att köpa en bil bra skick, köp en med schalensitze kolla att dom är äkta finns en hel del kopior på grund av att dom är sanslöst dyra. Sitter ett klistrat reservdelsnummer på undersidan.

Lycka till
Leif.

_________________
Leif A
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241



Jag hakar på lite.... Tror inte detta har skrivits här om 968 CS innan.

I mitt tycker finns det två sorters 968 CS. Dels bilar som är utrustade och ägnade som just det CS står för, ClubSport. Bilar med lite komfortutrustning för att vara lätta och med övrigt utrustning för att ge en trevlig körupplevelse. Sen finns det andra typen som mer är en "vanlig" 968 Coupe men strippad på utrustning endast, typ för att bli billigare tolkar jag det.

Naturligtvis tycker jag det helt ok med 968 Coupe med lite utrustning, men jag tycker det är fel att dom kallas CS (ja, det står altså CS på dom, det är den officella beteckningen) eftersom det urvattnar CS-begreppet, enligt min mening.

En *äkta* CS med orginalmonterat M030 och diffbroms i gott skick med anständigt lite mil är nog en riktig dyrgrip om 10-20 år

_________________
Pär Hylander
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 42333

Forumägare
Forumägare

Leif A skrev:
schalensitze


va e de? nyfiken :-)

_________________
Magnus Thomé
Citera
Fredrik C
Malmköping
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5388



Är det ställbara fjäderben på en CS? 030 paketet asså.

fredda

_________________
Fredrik Cednert
PCS 7484
NS: 9 varv
NS BTG: 9.10.21

Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Magnus Thomé skrev:
Leif A skrev:
schalensitze


va e de? nyfiken :-)


Jag gissar "specialstol" av ngt slag... Men min tyska är nog lika bra som Herr Thomés så...

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
Leif A
Alingsås
Här sen Dec 2002
Inlägg: 79



Hahaha.................tänkte inte på det, alla är inte lika märkesskadade

Schalensitze blir mycket riktigt skalstolar på svenska, för att skilja mot dom vanliga stolarna som av någon anledning brukar kallas sportstolar

Här är en bild på mina.
Leif.

http://groups.msn.com/porsche944Sverige/lark.msnw?action=ShowPhoto&Pho . . . .

_________________
Leif A
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241



Magnus Thomé skrev:
Leif A skrev:
schalensitze


va e de? nyfiken :-)


Min tyska är kass, men jag gissar på "skalstolar". Dom brukar nog vara lackade i bilens färg på baksidan dessutom så det ser rätt kul ut! Antar det är glasfiber

Edit: Dryga minuten efter...

_________________
Pär Hylander
Citera
Leif A
Alingsås
Här sen Dec 2002
Inlägg: 79



Pär Hylander skrev:
Magnus Thomé skrev:
Leif A skrev:
schalensitze


va e de? nyfiken :-)


Min tyska är kass, men jag gissar på "skalstolar". Dom brukar nog vara lackade i bilens färg på baksidan dessutom så det ser rätt kul ut! Antar det är glasfiber

Edit: Dryga minuten efter...


En evighet på ...............

Lite tillverkningssiffror.

Total produktion: 12762st. plus 14 turbOS och 4 RS
Fördelat på,

Coupé 6465st.
Cab 4374st.
CS 1923st.

Av dom 1923 CS skulle jag tippa att max 300 lev. med M030.
M030+220 ännu lite färre så klart.

Leif.A

_________________
Leif A
Citera
Pontus Fyhr
Lund
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5265



läste någonstans att de där schalensitze är recaro SP* (byt ut * mot A eller G eller vf det nu var...) hursom, ser hur coolt ut som helst med de stolarna, "skalet" på dem lackat i bilens färg!

edit: det finns nog en blå CS till salu med sånna stolar i höör, men den har nog inte m030

_________________
Pontus Fyhr
Citera
Andersk
EU
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1307

Namndispens
Namndispens

968an är en fantastisk bil.
Men som flera redan sagt, försök hitta en 968a med M030 ,CS eller vanlig har egentligen mindre betydelse.
Kolla bla på http://www.968.net/
Lycka till!

/Anders Kaarle
Citera
Fredrik C
Malmköping
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5388



Citat:
M030 är ett utrustningspaket som få levererades med, det innehöll grövre krängningshämmare (ställbara bak), större bromsar samt ställbara Koni fram och bak. Såldes ofta ihop med option 220 som är diffbroms men inte alltid.


Stälbara koni!?
Sitter det inte clubfjäder ben på dom, o det är väll bilstein?

MVH
Fredrik

_________________
Fredrik Cednert
PCS 7484
NS: 9 varv
NS BTG: 9.10.21

Citera
Leif A
Alingsås
Här sen Dec 2002
Inlägg: 79



Nej, det sitter gula Koni fram och bak.
Fram justerbara fjäderben och bak justerbar retur med hjälpfjäder.

Mvh
Leif.

_________________
Leif A
Citera
Fredrik C
Malmköping
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5388



Hmm på vilka bilar sitter det "clubben" då?

_________________
Fredrik Cednert
PCS 7484
NS: 9 varv
NS BTG: 9.10.21

Citera
Leif A
Alingsås
Här sen Dec 2002
Inlägg: 79



På min............

Bilstein clubsport (cup) många namn, fanns tydligen till någon serie som kördes i USA.
Sättningen är något hårdare än Koni, men inte lika hård som turbo cup.

Med andra ord helt perfekt, i alla fall om man vill åka på gatan också

Leif A

_________________
Leif A
Citera
Fredrik C
Malmköping
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5388



Hehe låter lovande!
Har cupben som ska packas om så att de blir clubisar ! Hoppas få på dom till sommaren .

Fredde

_________________
Fredrik Cednert
PCS 7484
NS: 9 varv
NS BTG: 9.10.21

Citera
johan..
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2541



Fredrik C skrev:
Hehe låter lovande!
Har cupben som ska packas om så att de blir clubisar ! Hoppas få på dom till sommaren .

Fredde


Vad kostar det att speca om ett par Bilstein?

_________________
J0hanC@rlström

Mini Cooper JCW -19
BMW i4 M50
Citera
Fredrik C
Malmköping
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5388



Ca två papp på stötdämparspecialisten. För två st.

_________________
Fredrik Cednert
PCS 7484
NS: 9 varv
NS BTG: 9.10.21

Citera
ThomasT
Nacka - Saltängen
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4755



Vilka är service intervallen på en 968?
Vad kostar servicen?
Vilka "stora servicar" är det, och vad kostar det? (typ kamrem osv)


HHMMM.... Forumet har dåligt inflytande på mig.... viss tankar har
börjat snurra i huvudet på mig.... ..... sääälja golf......köööpa porsche........

_________________
driver - Thomas Thuresson
Porsche 964 C2 -90
Citera
Björn Olander
Lomma
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1375



Hej!

Kolla på Sandén:s hemsida, hans priser är mycket bra plus att han är Sveriges bästa 924/944/968 mek.

Hemsida: www.sanden.nu

Mvh

_________________
/Björn Olander
fd Nilsson
Tel: 0704-847656
Porsche 944 TURBO
Citera
Allmänt banåkaforum
Söker info om Porsche 968 CS
1, 2, 3   >>
1 besök senaste veckan (5356 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande