Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2, 3 >> 1 besök senaste veckan (5356 totalt) |
Söker info om Porsche 968 CS
Hej alla rejsputtar ![]() Blir för varje dag som går mer och mer sugen på en Porsche 968 CS. Ska ha bilen till att åka på banträffar med, samt lite skoj när vädret är fint... Så nu skulle all info som ni har angående denna bilen vara till stor hjälp. Hur är den att köra? Vad duger inte på bilen och måste bytas, mm mm. Har även sett bilar som sålts med M030 paket, vad betyder detta?? Väntar med spänning på info angående denna bilen. Mvh Viktor |
||||||
Hej Viktor!
Du är inne på helt rätt väg, det finns få bilar som är så kompetenta på bana som en CS. Det man önskar sig är mer effekt, men det spelar ju ingen roll vilken bil man har så vill man ju det. ![]() Det blir bara så uppenbart på en CS för chassiet klarar så mycket mer. M030 är ett utrustningspaket som få levererades med, det innehöll grövre krängningshämmare (ställbara bak), större bromsar samt ställbara Koni fram och bak. Såldes ofta ihop med option 220 som är diffbroms men inte alltid. ![]() ![]() Som vanligt lönar det sig att köpa en bil bra skick, köp en med schalensitze kolla att dom är äkta finns en hel del kopior på grund av att dom är sanslöst dyra. Sitter ett klistrat reservdelsnummer på undersidan. Lycka till Leif. _________________ Leif A |
||||||
Jag hakar på lite.... Tror inte detta har skrivits här om 968 CS innan.
I mitt tycker finns det två sorters 968 CS. Dels bilar som är utrustade och ägnade som just det CS står för, ClubSport. Bilar med lite komfortutrustning för att vara lätta och med övrigt utrustning för att ge en trevlig körupplevelse. Sen finns det andra typen som mer är en "vanlig" 968 Coupe men strippad på utrustning endast, typ för att bli billigare tolkar jag det. Naturligtvis tycker jag det helt ok med 968 Coupe med lite utrustning, men jag tycker det är fel att dom kallas CS (ja, det står altså CS på dom, det är den officella beteckningen) eftersom det urvattnar CS-begreppet, enligt min mening. En *äkta* CS med orginalmonterat M030 och diffbroms i gott skick med anständigt lite mil är nog en riktig dyrgrip om 10-20 år ![]() _________________ Pär Hylander |
||||||
Jag gissar "specialstol" av ngt slag... Men min tyska är nog lika bra som Herr Thomés så... ![]() |
||||||
Hahaha.................tänkte inte på det, alla är inte lika märkesskadade
![]() Schalensitze blir mycket riktigt skalstolar på svenska, för att skilja mot dom vanliga stolarna som av någon anledning brukar kallas sportstolar ![]() Här är en bild på mina. Leif. http://groups.msn.com/porsche944Sver _________________ Leif A |
||||||
Min tyska är kass, men jag gissar på "skalstolar". Dom brukar nog vara lackade i bilens färg på baksidan dessutom så det ser rätt kul ut! Antar det är glasfiber ![]() Edit: Dryga minuten efter... ![]() _________________ Pär Hylander |
||||||
En evighet på ![]() ![]() Lite tillverkningssiffror. Total produktion: 12762st. plus 14 turbOS och 4 RS Fördelat på, Coupé 6465st. Cab 4374st. CS 1923st. Av dom 1923 CS skulle jag tippa att max 300 lev. med M030. M030+220 ännu lite färre så klart. Leif.A _________________ Leif A |
||||||
läste någonstans att de där schalensitze är recaro SP* (byt ut * mot A eller G eller vf det nu var...) hursom, ser hur coolt ut som helst med de stolarna, "skalet" på dem lackat i bilens färg!
![]() edit: det finns nog en blå CS till salu med sånna stolar i höör, men den har nog inte m030 _________________ Pontus Fyhr |
||||||
968an är en fantastisk bil.
Men som flera redan sagt, försök hitta en 968a med M030 ,CS eller vanlig har egentligen mindre betydelse. Kolla bla på http://www.968.net/ Lycka till! /Anders Kaarle |
||||||
Stälbara koni!? Sitter det inte clubfjäder ben på dom, o det är väll bilstein? MVH Fredrik _________________ Fredrik Cednert PCS 7484 NS: 9 varv NS BTG: 9.10.21 ![]() |
||||||
På min............
![]() ![]() ![]() Bilstein clubsport (cup) många namn, fanns tydligen till någon serie som kördes i USA. Sättningen är något hårdare än Koni, men inte lika hård som turbo cup. Med andra ord helt perfekt, i alla fall om man vill åka på gatan också ![]() Leif A _________________ Leif A |
||||||
Vad kostar det att speca om ett par Bilstein? _________________ J0hanC@rlström Mini Cooper JCW -19 BMW i4 M50 |
||||||
Vilka är service intervallen på en 968?
Vad kostar servicen? Vilka "stora servicar" är det, och vad kostar det? (typ kamrem osv) HHMMM.... ![]() börjat snurra i huvudet på mig.... ![]() ![]() _________________ driver - Thomas Thuresson Porsche 964 C2 -90 |
||||||
Hej!
Kolla på Sandén:s hemsida, hans priser är mycket bra plus att han är Sveriges bästa 924/944/968 mek. Hemsida: www.sanden.nu Mvh _________________ /Björn Olander fd Nilsson Tel: 0704-847656 Porsche 944 TURBO |
||||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2, 3 >> 1 besök senaste veckan (5356 totalt) |