Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Billig banracing? Var börja?
1, 2   >>
4 besök senaste veckan (9714 totalt)
bader
Furulund
Här sen Jul 2004
Inlägg: 248


Trådstartare
Billig banracing? Var börja?

Står säkert om man söker, men vet inte var jag ska börja.

Min fråga lyder. Var ska man börja om man vill börja tävla lite enkelt utan att ruinera sig. Har läst lite om BMWcup, och standard klassen låter trevlig, förutom den delen där man måste köpa bur till bilen.

Var hittar man sådant?

Finns det klasser för små billiga bilar? Känns drygt att ligga och gnugga med familjebilen om det händer något, så kanske man skulle skaffa en peugeot 205 eller så. Finns det racing i denna klassen, typ clio cup för några år sen?

Många frågor

_________________
andreas Engkvist

BMW 325 Ci -01
BMW 330i -00
BMW 535XD -16
MB 300SEL -70
Citera
fridh
Stavanger Norge
Här sen Jul 2004
Inlägg: 655



billigt alternativ iom du e skåning kan väl vara gocart?

en 205 e inte så billig o äga

_________________
Oskar fridh
rondellkrossarn
Citera
Kristian Larsson
Linköping
Här sen Aug 2003
Inlägg: 5290

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Billig racing, finns det? Bur kommer du aldrig ifrån. Är inte den största utgiften heller...

Standardklasserna i märkesmästerskapen (tex BMWCup) tillhör de billigare. Fyndbörsen cup likaså.
Standardtipset är att köpa en raceklar bil, det blir alltid billigare i längden. En bra tråd att leta upp är Pär Hanssons där han berättar om inköpet av sin race-205:a och om sin racedebut.

_________________
/Kristian Elisson
Citera
bader
Furulund
Här sen Jul 2004
Inlägg: 248


Trådstartare
Ja, men 205 ser så roligt ut

Kanske ska prova på gocart någon dag, men tycker liksom det inte ger samma känsla när man inte behöver växla.

Ja, en färdig bil är oftast bästa lösningen, men jag har inga ambitioner utan bara gnugga lite kofångare i 2006. 2005 ska jag bara gnida på banan för att få lite träning och erfarenhet..

_________________
andreas Engkvist

BMW 325 Ci -01
BMW 330i -00
BMW 535XD -16
MB 300SEL -70
Citera
Per Hansson
Norrtälje + Bromma
Här sen Apr 2003
Inlägg: 7292



I Fyndbörsen Cup (och jag är rätt säker på att det gäller i BMW Cup också) kan man ju börja med en nära standardbil, iofs med bur m.m. Och vagnboksbesiktad förstås, och utveckla bilen vartefter. Utan att veta så verkar det som BMW Cup är ngt billigare i anmälningavgift, men det är väl mindre fält också. En Fyndbörsen-bil kan dock även köras i BMW Cup (Standard) om det är en BMW förstås , så det är ju en användbar biltyp. I SLC kl 1 går de också in med andra däck.

Tävla med standardbil utan bur.... då blir det slalom i lite lägre hastigheter som gäller. Hoppas Lazzat kör sin RS Challenge nästa år också, sen planerar Peugeot SC att köra en serie på ca tre tävlingar spridd över landet. PCS-R har redan sån verksamhet och även CAR och BMWSC kanske?

och...... du gissar rätt, 205 ÄR kul!

_________________
Per Hansson
https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/

(har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass)
Citera
Rash
Mölndal
Här sen Feb 2004
Inlägg: 1716



Kolla med olika team om att hyra en plats i ett långloppsteam. Ger mest tillbaka per spenderad krona!

Billigare racing finns inte! Det finns många serier att välja på!

Allt från superserien SLC till billigare serier så som ERF, MSLS m.m.

Lycka till!

_________________
Rachid Rachid
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Ganska stor skillnad mellan BMW Cup och Fyndbörsen. Klart mer köra i form av träningar på en helg osv i BMW Cup än SSK. Ser du buren som ett problem och en stor kostnad är du nog fel ute dock... Nä, allvarligt. Detta är bland de mindre kostnaderna.

Riktig billig, och snabb, racing är nog Formel Vee. Ser kanske inte så spännande ut vid en första anblick, men hu vad det går.

Hyra en plats i "rätt" långloppsteam KAN oxå vara en mkt bra väg att gå.

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
Per Hansson
Norrtälje + Bromma
Här sen Apr 2003
Inlägg: 7292



Andreas Lidström skrev:
......... Ser du buren som ett problem och en stor kostnad är du nog fel ute dock... Nä, allvarligt. Detta är bland de mindre kostnaderna. ...........
Men iofs, om man extrapolerar frågan till att gälla särkostnad för vagnboksbesiktad bil kontra gatbil så är det ju mer som tillkommer. Bur (som sagt), stol, bälte, personlig utrustning, mm Trailer å sånt kanske också tillkommer....

_________________
Per Hansson
https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/

(har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass)
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Pär Hansson skrev:
Andreas Lidström skrev:
......... Ser du buren som ett problem och en stor kostnad är du nog fel ute dock... Nä, allvarligt. Detta är bland de mindre kostnaderna. ...........
Men iofs, om man extrapolerar frågan till att gälla särkostnad för vagnboksbesiktad bil kontra gatbil så är det ju mer som tillkommer. Bur (som sagt), stol, bälte, personlig utrustning, mm Trailer å sånt kanske också tillkommer....


Sant.

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
Magnus K
Linköping / Vikingstad
Här sen Jul 2003
Inlägg: 3886



Roadsport-klasserna kanske kan vara ett alternativ? (Gissar att det är de som körs i t.ex. ERF?) Gatbil, men med minst skyddsbåge (eller fullbur?) och sprintlopp...

Men som Kristian menade: Racing blir inte billigt...

/Mangan

_________________
Magnus Karlsson, Scott Genius 750
The older I get, the faster I was...
Citera
bader
Furulund
Här sen Jul 2004
Inlägg: 248


Trådstartare
Andreas Lidström skrev:
Ganska stor skillnad mellan BMW Cup och Fyndbörsen. Klart mer köra i form av träningar på en helg osv i BMW Cup än SSK. Ser du buren som ett problem och en stor kostnad är du nog fel ute dock... Nä, allvarligt. Detta är bland de mindre kostnaderna.

Riktig billig, och snabb, racing är nog Formel Vee. Ser kanske inte så spännande ut vid en första anblick, men hu vad det går.

Hyra en plats i "rätt" långloppsteam KAN oxå vara en mkt bra väg att gå.


Jag ser inte buren som ett problem, förutom var jag kan hitta en

Har sagt till tjejen att det finns 2 vägar. Vi monterar en bur i bmwn eller att jag får köpa en annan och montera bur i den

Vad kostar en bur egentligen?

_________________
andreas Engkvist

BMW 325 Ci -01
BMW 330i -00
BMW 535XD -16
MB 300SEL -70
Citera
Rikard Ahlin
Löddeköpinge
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2747



Magnus Karlsson skrev:
Roadsport-klasserna kanske kan vara ett alternativ? (Gissar att det är de som körs i t.ex. ERF?) Gatbil, men med minst skyddsbåge (eller fullbur?) och sprintlopp...

Men som Kristian menade: Racing blir inte billigt...

/Mangan


ERF är gaaanska långt från roadsport..

BMW CUp är ett bra alternativ, då kör du banträffar inkl race + tisdagsträningar på Knutan mm utan större bekymmer eller kostnader!

_________________
Rikard Ahlin
Citera
Eddie Varvstopp
Kävlinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3133



Som jag ser det finns det 2 vägar att gå...

1. Köp en färdig bil. Det kan tydligen inte poängteras många gånger nog. Se till att den har godkänd bur som är enligt senaste GT, då kan du köra i princip vad du vill.

eller..

2. Skaffa en SPORTBIL!!! Herejösses du bor ju i Skåne då är det bara till att köra klubbmästerkap med MGCC . Kolla in deras hemsida http://www.mgcc.nu/mgcc.htm och Roadport/modsport delen här på rejsa. Jag har ingen bur eller vagnbok och tävlar med en HELT origial bil (okejdå jag har bättre bromskylning, ATE Racing bromsvätska och Sparco stol ). Kolla in typ Porsche 924 (kanske även Alfa GTV, Fiat X1/9 eller likn.). Kortsiktigt är dett den billigaste och enklaste lösningen men efterhand bilen utvecklas kommer man nog önska att man hade valt alt. 1 Men som vanligt beror det ju helt på vilken ambitionsnivå du har...

_________________
Edvin Persson
#lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se
Citera
bader
Furulund
Här sen Jul 2004
Inlägg: 248


Trådstartare
Ambitionen ligger i klass med BMWcupp Standard bilar

Helt enkelt, ett dyrare substitut än att åka gokart

_________________
andreas Engkvist

BMW 325 Ci -01
BMW 330i -00
BMW 535XD -16
MB 300SEL -70
Citera
Daniel Steiner
Sjöbo
Här sen Apr 2003
Inlägg: 4243

Hjälpmoderator

bader skrev:

Jag ser inte buren som ett problem, förutom var jag kan hitta en

Vad kostar en bur egentligen?


Hitta en är inga problem, finns minst 5 firmor som håller på
ca 5000 kr för en fullbur, sen ska den monteras, vitt av en smidesfirma ca 8-10 000.

oavsett bil så att köra fyndbörsen cup är nog svårt att köra under 70-80 000 per säsong i omkostnader tex.
Jag lägger ner nästan det dubbla av vad min bil kostade i körning per säsong, så bilen är den lilla biten ofta.

Go-cart finns med växlar oxå och det finns billiga snabba klasser oxå, men det drar iväg med pengar när man får blodad tand det med.

_________________
Daniel Steiner
Citera
Rikard Ahlin
Löddeköpinge
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2747



BMW-Cup KAN vara BILLIGT! Kan inte poängteras nog!!

Startavgift ALLA tävlingar inkl serieavgift och medlemskap i BMWSC är tot ca 5000 kr/år.
Då får du 6 heldagar på bana, 10 race inkl träningar + allt trevligt umgänge i klubben!

Vågar påstå att en vettig bil i standardklassen går att snickra ihop för 40.000 kr om man är lite offensiv alt köper något färdigt/halvfärdigt. Iom att det är grp N trim så håller ju dessutom grejorna!

_________________
Rikard Ahlin
Citera
Lisbeth Hylander
Laholm
Här sen Mar 2003
Inlägg: 18



Rikard Ahlin skrev:
BMW-Cup KAN vara BILLIGT! Kan inte poängteras nog!!

Startavgift ALLA tävlingar inkl serieavgift och medlemskap i BMWSC är tot ca 5000 kr/år.
Då får du 6 heldagar på bana, 10 race inkl träningar + allt trevligt umgänge i klubben!

Vågar påstå att en vettig bil i standardklassen går att snickra ihop för 40.000 kr om man är lite offensiv alt köper något färdigt/halvfärdigt. Iom att det är grp N trim så håller ju dessutom grejorna!



Det är helt klart ett vettigt alternativ med BMW cup

Roadsport med MGCC kostar 1500 kr + medlemsavgift (ett par hundra) per för hela KM-serien, som då är 5 tävlingar (Knutan x2, sturup, Minnesberg och F5 Ljungbyhed).

Som Edvin skrev, en helt omodifierad sportvagn kan användas (fast man lär inte vinna med den), från 5-10 kkr kanske om man endast ser till att hålla nere inköpspengen

Antagligen är detta ett av dom absolut snabbaste sätten att komma igång, man köper sig en helt vanlig sportvagn och tar licens samt köper sig en riktigt hjälm, Nomex-kallingar, tröja, balaklava, skor och handskar samt en folkraceoverall (eller riktig 3-lagers)

_________________
Mvh, Lisbeth Hylander
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241



Lisbeth Hylander skrev:
Rikard Ahlin skrev:
!


Det är helt klart ett vettigt alternativ med BMW cup
Roadsport med MGCC kostar 1500 kr + medlemsavgift (ett par hundra) per för hela KM-serien, som då är 5 tävlingar (Knutan x2, sturup, Minnesberg och F5 Ljungbyhed).
3-lagers)


Japp, glömde logga in mig själv...

_________________
Pär Hylander
Citera
bader
Furulund
Här sen Jul 2004
Inlägg: 248


Trådstartare
Ja, den här roadsport klassen verkar ju trevlig. Läser lite om den.

Men helt ärligt. Måste jag gå upp på en M3 eller porsche 924/944 för att det ska bli riktigt kul eller klarar jag mig med att våldta våran lilla 328?

_________________
andreas Engkvist

BMW 325 Ci -01
BMW 330i -00
BMW 535XD -16
MB 300SEL -70
Citera
Daniel Steiner
Sjöbo
Här sen Apr 2003
Inlägg: 4243

Hjälpmoderator

bader skrev:
Ja, den här roadsport klassen verkar ju trevlig. Läser lite om den.

Men helt ärligt. Måste jag gå upp på en M3 eller porsche 924/944 för att det ska bli riktigt kul eller klarar jag mig med att våldta våran lilla 328?


att gå från 328 till en 924 är att gå upp?

Men om du menar med motorstyrka så definitivt inte, med 150 hk kommer du väldigt långt.
Effekten är en liten del av det som gör det kul.

_________________
Daniel Steiner
Citera
bader
Furulund
Här sen Jul 2004
Inlägg: 248


Trådstartare
Daniel7xQ skrev:
bader skrev:
Ja, den här roadsport klassen verkar ju trevlig. Läser lite om den.

Men helt ärligt. Måste jag gå upp på en M3 eller porsche 924/944 för att det ska bli riktigt kul eller klarar jag mig med att våldta våran lilla 328?


att gå från 328 till en 924 är att gå upp?

Men om du menar med motorstyrka så definitivt inte, med 150 hk kommer du väldigt långt.
Effekten är en liten del av det som gör det kul.


Det var kanske inte så jag menade att hästarna skulle spela roll, men att man kanske skulle byta till ett mera "racing" inspirerat åk? Idag kör jag ju standard 328, vilket jag tycker fungerar SUPER!!

_________________
andreas Engkvist

BMW 325 Ci -01
BMW 330i -00
BMW 535XD -16
MB 300SEL -70
Citera
Allmänt banåkaforum
Billig banracing? Var börja?
1, 2   >>
4 besök senaste veckan (9714 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande