| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar | 

|  | Skruva banåkabil  EPROM-brännare, bygga själv eller köpa? | 1, 2 >> 2 besök senaste veckan (8133 totalt) | 
| 
							EPROM-brännare, bygga själv eller köpa?                      En snabb titt i elfa-katalogen ger vid handen att en prom-brännare är en dyyyyr tingest. Så, rimligen borde man kunna bygga en sådan själv, eller hur? Eller finns det något billigt alternativ som inte kostar som en gammal Saab i bra bruksskick?   Tips emottages tacksamt. | ||||
| 

Nu kan man iof hitta en gammal saab i bruksskick rättså billigt, men...    http://www.ustr.net/epromer5/index.s Den använder jag. Har fungerat rätt bra. Nån komponent pajjade vid ett tillfälle, men då felsökte jag den mha emailsupport och fick erbjudande om att få den lagad på garantin. Dock skulle jag fått betala frakten själv, så det blev billigare att ge el-grabbarna på skolan en vetekrans och låta dem svinga lödkolven. Det är ju en lågprismodell dock. T.ex. får man inget skal, utan det är ett naket kretskort. mvh/Ragnar _________________ Ragnar Burenius   | ||||
| 
   Många 80-talssystem har ju mjukvaran på EPROM. Beroende på kunskaper/kontakter så går det då att progga om saker och ting. Inget finns väl öppet publicerat på nätet vad jag vet. Dock, Saab är en svensk biltillverkare osv... _________________ Ragnar Burenius   | ||||
| 
 okej, OM det nu skulle vara så att något är knäckt vad kan du ratta på för parametrar? Har du styrd wastgate, bränslemängd? Nu är jag egentligen inte inne på SAAB, men jag gillar starkt att pilla med ECU:er. På min hoj (triumph) kan man ändra grundmapparna (soppa/tändning) (den är knäckt alltså). Dessutom jobbar jag med det...   _________________ Martin Engström | ||||
| 

Det är väl bara att peta ut PROMet, läsa av det och disassemblera    Mesta av sånna chip borde väl vara data maps, så det blir inte jättemycket kod att tröska, speciellt inte på gamla 8-bit system. Alla Motronic jag sett (sitter det Motronic i SAAB?) använder Philips 8051 baserade chip, världens vanligaste mikrokontroller så verktyg o datablad etc finns i drivor. Men det tar ju sina timmar .. | ||||
| 

Den här har jag förmånlig och funkar på många olika chip: http://www.willem.org/epromshop.html _________________ mvh Kristian | ||||
| 

Aha, en del tips onekligen.
 En kretskortsbaserad lösning är iofs helt ok. För tillfället är det fråga om att justera tändkurvan  i Saabs första DI-system (jo, Ragnar, vi har knäckt binären, bökar man lite med adresspinnarna bara, jag återkommer med detaljerna).   Finns det någon byggsats att köpa i Sverige? Lat som man är   | ||||
| 
 Personligen kan jag pilla med Boschs LH 2.2 som satt i vissa 80-talssaabar. Då det är ett rent bränsleinsprut så kan man "bara" styra bränslekurvor och varvstopp. Laddtrycksstyrningen på dessa gamlingar är dessvärre analog elektronik. Tändsystemet är klassisk fördelare fram till de första versionerna av Saabs DI, och det är det den här tråden indirekt handlar om   _________________ Ragnar Burenius   | ||||
| 
 Det finns fler än Ragnar som vill veta och sitter i samma båt   _________________ Per Wahlqvist | ||||
| 
 Lugn, problemet är inte att dekompilera binären utan att ta fram en vettig tändkurva. Sen ska det införskaffas brännare samt prom-ämnen att bränna på. | ||||
| 

ojoj!! det här är presis det jag håller på att "forskar" i också!!   nu är det så att jag har en BMW med 745 turbo motorn och skulle vilja programera om bränsle och tändnings mapparna! men att förstå sej på dedär kodarna!   hittade en intresant sida igår som jag inte har riktit förståt vad det är enu!!  http://www.auto-tecno.com _________________ Patrik Kulla BMW M3 -01 SMG | ||||
| 
 om du lyckas med denna "lilla" operation. Kommer det finnas möjlighet att köpa ett chip med lite roligare tändkurva av dig då? onekligen mycket intressant.   | ||||
| 

Jag kommer inte sälja några chipp, däremot planerar en av mina bekanta att göra det.
 Men det lär dröja ett tag, först måste det fixas brännare och EPROM, sen ska det tas fram en fungerande tändkurva också, vilket inte är det lättaste. | ||||
| 

För de Saab-intresserade hänvisar jag till STCS för mer info i just DI-fallet.
						 | ||||
| 

Ingen som har nån länk eller vet någon EPROM brännare i Sverige?
 Vad tror ni om den här? Tror Ragnar att den funkar till LH? http://www.germatech.se/produkter/Pr | ||||
| 

Lustigt att dom inte hade några bilder på den riktiga produkten. Datorgrafik i all ära, men ändå.
 Vad man däremot borde göra är att ta fram ett hårdvarugränssnitt för att koppla MegaSquirt mot befintligt LH-kabelhärva. Eller Lucas för den delen. Programmerbart sprut med originalkabelhärvan, det vore något det. Så slipper man joxa med eprommar. | ||||
|  | Skruva banåkabil  EPROM-brännare, bygga själv eller köpa? | 1, 2 >> 2 besök senaste veckan (8133 totalt) |