Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
EPROM-brännare, bygga själv eller köpa?
1, 2   >>
2 besök senaste veckan (8133 totalt)
Patrik Ö
Stockholm
Här sen Apr 2003
Inlägg: 5186


Trådstartare
EPROM-brännare, bygga själv eller köpa?

En snabb titt i elfa-katalogen ger vid handen att en prom-brännare är en dyyyyr tingest.

Så, rimligen borde man kunna bygga en sådan själv, eller hur?
Eller finns det något billigt alternativ som inte kostar som en gammal Saab i bra bruksskick?

Tips emottages tacksamt.
Citera
Ragnar
Halland
Här sen Maj 2003
Inlägg: 4346



Nu kan man iof hitta en gammal saab i bruksskick rättså billigt, men...

http://www.ustr.net/epromer5/index.shtml

Den använder jag. Har fungerat rätt bra. Nån komponent pajjade vid ett tillfälle, men då felsökte jag den mha emailsupport och fick erbjudande om att få den lagad på garantin. Dock skulle jag fått betala frakten själv, så det blev billigare att ge el-grabbarna på skolan en vetekrans och låta dem svinga lödkolven.

Det är ju en lågprismodell dock. T.ex. får man inget skal, utan det är ett naket kretskort.

mvh/Ragnar

_________________
Ragnar Burenius
Citera
triple
Detroit (Göteborg)
Här sen Okt 2004
Inlägg: 170



okej, nu måste ni berätta: Varför är just saab ägare intreserade av prombrännare?

Kan man lätt byta prom i vissa SAAB:ar? vilka i så fall? Går det att tanka ner ny mjukvara på nätet???

_________________
Martin Engström
Citera
Ragnar
Halland
Här sen Maj 2003
Inlägg: 4346



triple skrev:
okej, nu måste ni berätta: Varför är just saab ägare intreserade av prombrännare?

Kan man lätt byta prom i vissa SAAB:ar? vilka i så fall? Går det att tanka ner ny mjukvara på nätet???



Många 80-talssystem har ju mjukvaran på EPROM. Beroende på kunskaper/kontakter så går det då att progga om saker och ting. Inget finns väl öppet publicerat på nätet vad jag vet. Dock, Saab är en svensk biltillverkare osv...

_________________
Ragnar Burenius
Citera
triple
Detroit (Göteborg)
Här sen Okt 2004
Inlägg: 170



Ragnar skrev:
triple skrev:
okej, nu måste ni berätta: Varför är just saab ägare intreserade av prombrännare?

Kan man lätt byta prom i vissa SAAB:ar? vilka i så fall? Går det att tanka ner ny mjukvara på nätet???



Många 80-talssystem har ju mjukvaran på EPROM. Beroende på kunskaper/kontakter så går det då att progga om saker och ting. Inget finns väl öppet publicerat på nätet vad jag vet. Dock, Saab är en svensk biltillverkare osv...


okej, OM det nu skulle vara så att något är knäckt vad kan du ratta på för parametrar? Har du styrd wastgate, bränslemängd?

Nu är jag egentligen inte inne på SAAB, men jag gillar starkt att pilla med ECU:er. På min hoj (triumph) kan man ändra grundmapparna (soppa/tändning) (den är knäckt alltså). Dessutom jobbar jag med det...

_________________
Martin Engström
Citera
Dan Hovang
Vressel
Här sen Apr 2003
Inlägg: 1908



Det är väl bara att peta ut PROMet, läsa av det och disassemblera
Mesta av sånna chip borde väl vara data maps, så det blir inte jättemycket kod att tröska, speciellt inte på gamla 8-bit system. Alla Motronic jag sett (sitter det Motronic i SAAB?) använder Philips 8051 baserade chip, världens vanligaste mikrokontroller så verktyg o datablad etc finns i drivor.

Men det tar ju sina timmar ..
Citera
Kristian Kulla
Vasa Finland
Här sen Sep 2003
Inlägg: 104



Den här har jag förmånlig och funkar på många olika chip: http://www.willem.org/epromshop.html

_________________
mvh
Kristian
Citera
Patrik Ö
Stockholm
Här sen Apr 2003
Inlägg: 5186


Trådstartare
Aha, en del tips onekligen.
En kretskortsbaserad lösning är iofs helt ok.

För tillfället är det fråga om att justera tändkurvan i Saabs första DI-system (jo, Ragnar, vi har knäckt binären, bökar man lite med adresspinnarna bara, jag återkommer med detaljerna).

Finns det någon byggsats att köpa i Sverige? Lat som man är
Citera
Ragnar
Halland
Här sen Maj 2003
Inlägg: 4346



poh99 skrev:
(jo, Ragnar, vi har knäckt binären, bökar man lite med adresspinnarna bara, jag återkommer med detaljerna).


Trevligt, då håller jag mailboxen öppen

_________________
Ragnar Burenius
Citera
Ragnar
Halland
Här sen Maj 2003
Inlägg: 4346



triple skrev:
okej, OM det nu skulle vara så att något är knäckt vad kan du ratta på för parametrar? Har du styrd wastgate, bränslemängd?


Personligen kan jag pilla med Boschs LH 2.2 som satt i vissa 80-talssaabar. Då det är ett rent bränsleinsprut så kan man "bara" styra bränslekurvor och varvstopp.
Laddtrycksstyrningen på dessa gamlingar är dessvärre analog elektronik. Tändsystemet är klassisk fördelare fram till de första versionerna av Saabs DI, och det är det den här tråden indirekt handlar om

_________________
Ragnar Burenius
Citera
Per W
Mitten av sverige
Här sen Okt 2003
Inlägg: 610



poh99 skrev:
Aha, en del tips onekligen.
En kretskortsbaserad lösning är iofs helt ok.

För tillfället är det fråga om att justera tändkurvan i Saabs första DI-system (jo, Ragnar, vi har knäckt binären, bökar man lite med adresspinnarna bara, jag återkommer med detaljerna).

Finns det någon byggsats att köpa i Sverige? Lat som man är


Det finns fler än Ragnar som vill veta och sitter i samma båt

_________________
Per Wahlqvist
Citera
Patrik Ö
Stockholm
Här sen Apr 2003
Inlägg: 5186


Trådstartare
Ragnar, kunde din brännare hantera DI-prommet?
Citera
Ragnar
Halland
Här sen Maj 2003
Inlägg: 4346



poh99 skrev:
Ragnar, kunde din brännare hantera DI-prommet?


Tja, dumparna du fick kommer från min brännare.

_________________
Ragnar Burenius
Citera
Patrik Ö
Stockholm
Här sen Apr 2003
Inlägg: 5186


Trådstartare
Per Wahlqvist skrev:
Det finns fler än Ragnar som vill veta och sitter i samma båt

Lugn, problemet är inte att dekompilera binären utan att ta fram en vettig tändkurva.
Sen ska det införskaffas brännare samt prom-ämnen att bränna på.
Citera
Puppe
Finland
Här sen Jul 2004
Inlägg: 76



ojoj!! det här är presis det jag håller på att "forskar" i också!! nu är det så att jag har en BMW med 745 turbo motorn och skulle vilja programera om bränsle och tändnings mapparna! men att förstå sej på dedär kodarna!
hittade en intresant sida igår som jag inte har riktit förståt vad det är enu!! http://www.auto-tecno.com

_________________
Patrik Kulla
BMW M3 -01 SMG
Citera
jonka
Linköping
Här sen Okt 2003
Inlägg: 1450



poh99 skrev:
Per Wahlqvist skrev:
Det finns fler än Ragnar som vill veta och sitter i samma båt

Lugn, problemet är inte att dekompilera binären utan att ta fram en vettig tändkurva.
Sen ska det införskaffas brännare samt prom-ämnen att bränna på.




om du lyckas med denna "lilla" operation. Kommer det finnas möjlighet att köpa ett chip med lite roligare tändkurva av dig då? onekligen mycket intressant. thumbs up

_________________
Jonathan Nilsson
SAAB 90 T16
Alfa Romeo 2000 GTV 1973
Citera
Patrik Ö
Stockholm
Här sen Apr 2003
Inlägg: 5186


Trådstartare
Jag kommer inte sälja några chipp, däremot planerar en av mina bekanta att göra det.

Men det lär dröja ett tag, först måste det fixas brännare och EPROM, sen ska det tas fram en fungerande tändkurva också, vilket inte är det lättaste.
Citera
Patrik Ö
Stockholm
Här sen Apr 2003
Inlägg: 5186


Trådstartare
För de Saab-intresserade hänvisar jag till STCS för mer info i just DI-fallet.
Citera
Marcus Jansson
Nyköping
Här sen Mar 2004
Inlägg: 124



Lyfter den här gamla tråden om det är ok?

Finns det några EPROM-brännare att köpa i Sverige, isåfall vart?
Citera
Marcus Jansson
Nyköping
Här sen Mar 2004
Inlägg: 124



Ingen som har nån länk eller vet någon EPROM brännare i Sverige?


Vad tror ni om den här? Tror Ragnar att den funkar till LH?
http://www.germatech.se/produkter/Prommare.htm
Citera
Patrik Ö
Stockholm
Här sen Apr 2003
Inlägg: 5186


Trådstartare
Lustigt att dom inte hade några bilder på den riktiga produkten. Datorgrafik i all ära, men ändå.

Vad man däremot borde göra är att ta fram ett hårdvarugränssnitt för att koppla MegaSquirt mot befintligt LH-kabelhärva. Eller Lucas för den delen.
Programmerbart sprut med originalkabelhärvan, det vore något det. Så slipper man joxa med eprommar.
Citera
Skruva banåkabil
EPROM-brännare, bygga själv eller köpa?
1, 2   >>
2 besök senaste veckan (8133 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande