Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Porsche 911 Carrera RS ?
1, 2   >>
4907 besök totalt
Martini Racing
Stockholm
Här sen Okt 2004
Inlägg: 103


Trådstartare
Porsche 911 Carrera RS ?

Hej,

Jag har planer på att köpa en hobby bil för slalom och banträffar, och kanske lite racing när man har blivit varm i kläderna.

Bilen jag har kollat på är en 911:a Carrera RS 85:a med 3,2 liters motorn på 250hk, kan det stämma?

Fanns det någon RS variation 85 ? och isåfall vad skiljer från en vanlig Carrera?


_________________
Christian Eriksson
Citera
RS Patrik
Skåne
Här sen Mar 2004
Inlägg: 793



RS bilarna har endast tillverkats:

-73
-74
-92
-95
-04

Det du tittat på är nog bara ngt konstigt ihop-kok. Som säkert är fel prisat.

_________________
Patrik Ljunggren
Citera
sweanders
Malmö
Här sen Feb 2004
Inlägg: 10598



Re: Porsche 911 Carrera RS ?



Här är bilden, ser ut som en Carrera 3,2 med Azev-fälgar och dekaltrim.

Vita Porschar är så himla snyggt.

_________________
Anders Hansson
Citera
beepbeep
Uppsala
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3460



Såvitt jag vet så har det aldrig funnits någon 3.2-liters RS variant av Carrera. Det där ser ut som en vanlig Carrera med fälgar köpta på Bildemo och påklistrat RS-märke. Dom har 236hk såvitt jag minns...

Man ska akta sig för att köpa Porschar från bilkrängare av typen "ärliga Bosse". Vem vet hur och värför fälgarna och märket hittade dit. Det är bra mycket snyggare och bättre med riktiga Fuschs. Gå igenom bilen väldigt noga. Carrera's har bra motorer men led i början av för veka ventilstyrningar, vilket ledde till klapprande ventiler och hög oljeförbrukning.

Denna bil borde betinga ett lägre pris än en motsvarande Carrera i standardskick.

_________________
G o r a n A m c o f f
Citera
RS Patrik
Skåne
Här sen Mar 2004
Inlägg: 793



Re: Porsche 911 Carrera RS ?

[

Vanlig Carrera har 231 hk. Dessa fälgar hör inte hemma.Endast Fuchs gäller

Vita Porschar är så himla snyggt.[/quote] Håller med!!

_________________
Patrik Ljunggren
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241



beepbeep skrev:
Såvitt jag vet så har det aldrig funnits någon 3.2-liters RS variant av Carrera. Det där ser ut som en vanlig Carrera med fälgar köpta på Bildemo och påklistrat RS-märke. Dom har 236hk såvitt jag minns...

Man ska akta sig för att köpa Porschar från bilkrängare av typen "ärliga Bosse". Vem vet hur och värför fälgarna och märket hittade dit. Det är bra mycket snyggare och bättre med riktiga Fuschs. Gå igenom bilen väldigt noga. Carrera's har bra motorer men led i början av för veka ventilstyrningar, vilket ledde till klapprande ventiler och hög oljeförbrukning.

Denna bil borde betinga ett lägre pris än en motsvarande Carrera i standardskick.



Bortsett från dekaltrimmet så vet ju faktiskt inte så mycket just denna bilen, lr hur?

3.2 är ju den som allmänt anses som mkt driftsäker bland äldre 911:or. Så om vi vänder på det, finns det ngt bättre motorval till en gammal 911...?

231 hk har en Euro 3.2, Helt rakt igenom ursprungsspecad 3.2 från 85 är nog inte så lätt att hitta idag. Jag tycker oxo 16" fuchsar är snyggt, men jag skulle påstå att det är fel med andra hjul.....

Men visst bör man kolla bilen noga, den är ju ändå 20 år gammal.

Är ambitionen att bygga räserbil så är det ju vettigt att inte utgå från en alltför fin orginalare (dom tycker jag man ska spara till kommande generationers Porscheentusiaster). Men frågan är om det inte är klokt att försöka leta upp en redan mer eller mindre banpreppad bil, dom är ju faktiskt rätt sladdriga orginal (speciellt på 15" ballongdäck...)

_________________
Pär Hylander
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241



oj, jag har ju tidigare blivit anklagad för att vara orginalrigid, men här ligger jag verkligen i lä

Fanns inte 993 RS som 96:or oxo?

_________________
Pär Hylander
Citera
RS Patrik
Skåne
Här sen Mar 2004
Inlägg: 793



Pär Hylander skrev:


Fanns inte 993 RS som 96:or oxo?


Jo, om man fick "sin" sent på året...

_________________
Patrik Ljunggren
Citera
beepbeep
Uppsala
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3460



Pär Hylander skrev:
beepbeep skrev:
Såvitt jag vet så har det aldrig funnits någon 3.2-liters RS variant av Carrera. Det där ser ut som en vanlig Carrera med fälgar köpta på Bildemo och påklistrat RS-märke. Dom har 236hk såvitt jag minns...

Man ska akta sig för att köpa Porschar från bilkrängare av typen "ärliga Bosse". Vem vet hur och värför fälgarna och märket hittade dit. Det är bra mycket snyggare och bättre med riktiga Fuschs. Gå igenom bilen väldigt noga. Carrera's har bra motorer men led i början av för veka ventilstyrningar, vilket ledde till klapprande ventiler och hög oljeförbrukning.

Denna bil borde betinga ett lägre pris än en motsvarande Carrera i standardskick.



Bortsett från dekaltrimmet så vet ju faktiskt inte så mycket just denna bilen, lr hur?

Nope, men faktum att den står hos en "ospecialiserad" bilhandlare, har påklistrat märke och effektsiffra för en typ som har aldrig funnits får en att bli lite misstänktsam,
Citat:

3.2 är ju den som allmänt anses som mkt driftsäker bland äldre 911:or. Så om vi vänder på det, finns det ngt bättre motorval till en gammal 911...?

Svår fråga, men 3.6:a från C2:an är raktigenom bättre motor. Dubbeltändning, mer vrid, mer volym. 3.0SC motor är också väldigt driftsäker bortsett från uråldriga insprutningssystemet och kedjestyrningen (som är iofs. åtgärdat på dom flesta modeller).
Citat:

231 hk har en Euro 3.2, Helt rakt igenom ursprungsspecad 3.2 från 85 är nog inte så lätt att hitta idag. Jag tycker oxo 16" fuchsar är snyggt, men jag skulle påstå att det är fel med andra hjul.....

Jag tror att det bara var turbosar som kom med 16-tummare, sug 911:or från perioden hade 15-tums Fuschs.
Citat:

Men visst bör man kolla bilen noga, den är ju ändå 20 år gammal.

Är ambitionen att bygga räserbil så är det ju vettigt att inte utgå från en alltför fin orginalare (dom tycker jag man ska spara till kommande generationers Porscheentusiaster). Men frågan är om det inte är klokt att försöka leta upp en redan mer eller mindre banpreppad bil, dom är ju faktiskt rätt sladdriga orginal (speciellt på 15" ballongdäck...)


Jaa...om denna exemplar visar sig vara fri från dolda skador och kan fås för ett pris som är lägre än vanlig orginalspecad Carrera så är det väl utmärkt råämne. Något säger mig dock att säljfirman kommer at försöka kränga den som något "bättre" än vanliga Carreran, med högre pris som följd. Inget jag skulle nappa på direkt.

_________________
G o r a n A m c o f f
Citera
Martini Racing
Stockholm
Här sen Okt 2004
Inlägg: 103


Trådstartare
Först vill jag tacka för snabba svar och synpunkter.

Då var det som jag trodde ingen RS, blev lite fundersam när den skulle vara på 250Hk.

Fälgarna håller jag med om att riktiga Fuschs är snyggat på 911:a, vilken storlek är bäst för bankörning?

Priset dom begär är 159 000Kr, jag vet inte vad en Carrera ståt i?

Har inga planer på att bygga om hela bilen på en gång utan ta en sak i taget, vad ska man prioritera?

_________________
Christian Eriksson
Citera
RS Patrik
Skåne
Här sen Mar 2004
Inlägg: 793



Med risk för att bli kallad stil polis, Fuchs stavas på detta sätt och inget annat.

_________________
Patrik Ljunggren
Citera
paz
Stockholm
Här sen Jan 2004
Inlägg: 930



RS Patrik skrev:
Med risk för att bli kallad stil polis, Fuchs stavas på detta sätt och inget annat.


Jag tar samma risk och påpekar att ordet stilpolis inte ska särskrivas

/ Pär

_________________
/Pär Nyman
Citera
sweanders
Malmö
Här sen Feb 2004
Inlägg: 10598



PaZ skrev:
RS Patrik skrev:
Med risk för att bli kallad stil polis, Fuchs stavas på detta sätt och inget annat.


Jag tar samma risk och påpekar att ordet stilpolis inte ska särskrivas

/ Pär


Jag tar samma risk och påpekar att en mening lämpligen avslutas med punkt.

_________________
Anders Hansson
Citera
FredrikÅ
Skåne
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2638



Martini Racing skrev:


Priset dom begär är 159 000Kr, jag vet inte vad en Carrera ståt i?



En vanlig Carrera i normalskick och normala mil står i ungefär dom pengarna.

om denna är utrustad med 3,6:a och därmed 250 hk - så bör du också ha G50-låda med diffbroms, åtminstone
om du har tänkt köra på bana med den.

G50 lådan kom -87 på 911-an och är starkare än föregångaren 915. Diffbroms behöver kanske ingen närmare
förklaring i sammanhanget, men det är ett klart önskvärt tillägg på en lätt 911 med hyfsad effekt.

Kolla så att den har dom prylarna.

/MVH

_________________
--
Citera
sweanders
Malmö
Här sen Feb 2004
Inlägg: 10598



En sak jag ställer mig tveksam är kombinationen av import 2004 och 13.800 mil.. Visst kan det stämma men bör kollas upp.

_________________
Anders Hansson
Citera
Tosse
Linköping
Här sen Apr 2004
Inlägg: 389



Lyckas man inte kräma ut 250 hk ur en blueprintad 3.2:a
Skulle ju kunna vara så att den är genomgången.

(Hoppas det blev rätt utan särskrivningar nu... www.avigsidan.com)

_________________
Björn Thorblad
www.a-gummi.se
Citera
FredrikÅ
Skåne
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2638



Tosse skrev:
Lyckas man inte kräma ut 250 hk ur en blueprintad 3.2:a
Skulle ju kunna vara så att den är genomgången.


Njaee, det krävs mer än så. Carrera CS-87 hade ju en "blueprintad" motor med höjt maxvarv och lite andra ventiler,
men där angavs effekten fortfarande till 231 hk... (Har kört rätt mycket Carrera CS och några 250 hk hade den inte,
trots ännu mer småfix, i form av extra effektavgassystem och öppet filter på det exemplaret)

_________________
--
Citera
Stacken
Malmö
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3597



Jag kollade lite på bilderna på annonsen på bilen. Tror inte för en sekund att den bilen bara skulle gått 13800 mil.

_________________
Pierre Stackbom
I djungeln av begagnade bilar
Citera
sweanders
Malmö
Här sen Feb 2004
Inlägg: 10598



Stacken skrev:
Jag kollade lite på bilderna på annonsen på bilen. Tror inte för en sekund att den bilen bara skulle gått 13800 mil.


Jag kollade också på bilderna och kan inte se något som tyder på att miltalet inte stämmer. Skulle vara intressant att se den i verkligheten.

_________________
Anders Hansson
Citera
beepbeep
Uppsala
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3460



sweanders skrev:
En sak jag ställer mig tveksam är kombinationen av import 2004 och 13.800 mil.. Visst kan det stämma men bör kollas upp.


ojoj...jag missade att det var en importbil!

Rekomenderar starkt att du tar kontakt med förra ägare i Tyskland och kontrollerar milställningen! Jag tror att TÜV kan vara bra källa till information.

Detta klingar sämre och sämre i mina öron: importbil från Tyskland, med 13000 mil (av någon anledning så har dom flesta importbilar hos bilförsäljare runt 10000 mil på mätaren), med fejkad beteckning, fejkad effektuppgift och med andra fälgar...effektuppgiften borde stå i regbeviset om inget annat.

Man skulle kunna jaga reda på alla uppgifter om bilen och konfrontera försäljaren med all detta i syfte att få ner priset men risken är stor att han kommer bara att vänta vidare på nästa stackare som vill köpa grisen i säcken.

Varför blanka skyltar på en bil som står för försäljning? Gå på VV's hemsida, slå i registreringsnummer och kontrollera chassie- och effektuppgifter.

P.S.
3.2:or från 87 och senare hade katalysator så dom var tvungna att ha större ventiler för att kunna behålla samma effekt.

_________________
G o r a n A m c o f f
Citera
FredrikÅ
Skåne
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2638



beepbeep skrev:

P.S.
3.2:or från 87 och senare hade katalysator så dom var tvungna att ha större ventiler för att kunna behålla samma effekt.


Nej, 87-orna hade ingen katalysator alls, i alla fall inte de jag har sett och kört. Clubsportens ventiler var nog för
övrigt inte större, utan bara lättare, för att klara av högre varvtal. Sen var det något med mappning etc etc...

_________________
--
Citera
Allmänt banåkaforum
Porsche 911 Carrera RS ?
1, 2   >>
4907 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande