Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Bilder o videos
Varmt blir det!
1, 2   >>
1 besök senaste veckan (3239 totalt)
sweanders
Malmö
Här sen Feb 2004
Inlägg: 10609


Trådstartare
Varmt blir det!

Kolla in den här läckra bilden:



Mer info här: http://www.autospeed.com/cms/A_2311/article.html


Just thought i should post this picture of this crazy red hot turbo on the dyno.
Check out the article.
Its a Ford motor from the Falcon XR6T only available in Australia
But this one look built up.
Looks pretty bad ass.
Factory it's 4.0L straight 6 cyl. With a GT40 turbo...
It kinda like Ford's version of a Supra 2JZ motor.

_________________
Anders Hansson
Citera
Figgz
Göteborg
Här sen Dec 2002
Inlägg: 6729




Fy sjutton vad varmt det var där då!
Läcker bild måste jag säga!

_________________
Fredrik Boivie


Kör nu Lotus Exige S2, tidigare Westfield & andra Lotus
Citera
Carl Arwidsson
Piteå, eller ja strax utanför är väl mer korrekt.
Här sen Nov 2002
Inlägg: 794



Ser lite svettigt ut, men att få grenröret gul/rött är faktiskt inte så svårt. Bara att ladda på ordentligt i någon långuppförsbacke

Men visst jäklar är det en läcker bild thumbs up

_________________
Carl Arwidsson
Astra GSi 1,04:58 Kinnekullering
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 19162



Eller genom att gasa till några gånger på gatorna utanför garaget, men det beror nog mera på att mitt styrsystem är komplett värdelöst.

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Erik Petersson
Kalmar
Här sen Jun 2003
Inlägg: 931



Är det bara jag som reagerar på att grenrören från främst 1:ans, men även til viss del på 2:an, har en markant lägre temperatur än de övriga cylindrarna? Dåligt utformat insug?

_________________
/Erik Petersson

Cupra Leon ST VZ Extreme -25
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 20380



Erik (fd Mooseman) skrev:
Är det bara jag som reagerar på att grenrören från främst 1:ans, men även til viss del på 2:an, har en markant lägre temperatur än de övriga cylindrarna? Dåligt utformat insug?
Rören till 1an och 2an verkar vara mycket rakare utformade, det skulle väl kunna förklara varför de rören inte värms upp lika mycket (dvs avgaserna från 1&2 kyls inte ner lika mycket på väg till turbon). Vad detta får för effekter har jag inte den blekaste aning om, men skillnaden syns iaf.

_________________
Niklas Falk
www.SPVM.se
Citera
John Granberg
Göteborg
Här sen Aug 2003
Inlägg: 10



Riktigt häftig bild, fast jag tycker nog att den här är snäppet vassare:
http://www.waving-gecko.de/forumpic/carlsson/test.jpg
Citera
Folxam
Eskilstuna
Här sen Feb 2004
Inlägg: 9049



när avgashuset är så vitglödgat att man börjar se impellern är det varmt ...
nu är det bara lite mer än ljummet
eller nåt ...

Carlssonbilden ser nästan "förbättrad" ut ...

_________________
Mvh Jonas 'Folxam' Eklund - Husqvarna 701 Enduro
Citera
Erik Petersson
Kalmar
Här sen Jun 2003
Inlägg: 931



Folxam skrev:
när avgashuset är så vitglödgat att man börjar se impellern är det varmt ...
nu är det bara lite mer än ljummet
eller nåt ...

Carlssonbilden ser nästan "förbättrad" ut ...


Vilket är det fysikaliska fenomenet som gör att metall vid EXTREMT höga temperaturer blir transparent?

_________________
/Erik Petersson

Cupra Leon ST VZ Extreme -25
Citera
Bosse L
Tyresö
Här sen Feb 2003
Inlägg: 2050



Någon som funderat på att avgastemp kan vara en kritisk faktor?
Hur fränt det än må se ut med glödgade gjutgjärnsbitar
På en modern turbosnurra vill man väl inte att det ska rusa iväg för långt från ca 900 grader?
Min gamla två-rykare vill jag gärna hålla under 650 grader för att de lätt dyrbara venoliakolvarna
inte ska anta formen av en härdsmälta från Chernobyl....
Kan vara lite lurigt då bra portning och spolning kan ge monentat lägre avgastemp vid belastning.

Som sagts, tyskens reklambild ser lite fixad ut. Visserligen säkert bra om avgasssytemet leder bort värmen från de kritiska delarna, men att det skulle vara rödglödgat ända bak? då går nog tusan skrället med på tok för låg lambda.

_________________
Bosse Lindman
"En bil som har registreringsplåtar är ointressant"
www.retrospectivemotorsport.se
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5902





Zetec motor som plågas i bänk

_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
Zolektric

Här sen Maj 2004
Inlägg: 973



men den Carlsson motorn, grenröret ser ut att glöda "orginal", medans det andra ser väldigt tillgjort ut

_________________
Björn Hansson
Citera
Folxam
Eskilstuna
Här sen Feb 2004
Inlägg: 9049



Erik (fd Mooseman) skrev:
Folxam skrev:
när avgashuset är så vitglödgat att man börjar se impellern är det varmt ... *snipp*


Vilket är det fysikaliska fenomenet som gör att metall vid EXTREMT höga temperaturer blir transparent?


hmmm detta med att försöka uttrycka sig i skrift går inte alltid bra
jag glömde nog ett gäng smiles, jag skojade

ELLER så är det metallen som reagerar med det höga flödet av avgaser kombinerat med magnetfältet som genereras av impellerns höga varvtal samt "skitus varmus" som gör att metallen omvandlas till transparentit ...

_________________
Mvh Jonas 'Folxam' Eklund - Husqvarna 701 Enduro
Citera
Niklas Sandström
Kalix
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3188




_________________
/ Niklas Sandström
BMW CS/SC
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back
Citera
Erik Petersson
Kalmar
Här sen Jun 2003
Inlägg: 931



Folxam skrev:
Erik (fd Mooseman) skrev:
Folxam skrev:
när avgashuset är så vitglödgat att man börjar se impellern är det varmt ... *snipp*


Vilket är det fysikaliska fenomenet som gör att metall vid EXTREMT höga temperaturer blir transparent?


hmmm detta med att försöka uttrycka sig i skrift går inte alltid bra
jag glömde nog ett gäng smiles, jag skojade

ELLER så är det metallen som reagerar med det höga flödet av avgaser kombinerat med magnetfältet som genereras av impellerns höga varvtal samt "skitus varmus" som gör att metallen omvandlas till transparentit ...


Detta är inget som jag undrade enbart med bakgrund av det du skrev ovan. Jag har hört innan att metall, eller kanske rentav alla material(?), blir transparent vid extrema temperaturer. Hörde detta i samband med ett Blackbird-plan. (sådant toksnabbt jänke-spion-plan). Tror t o m att de sa att metall i vissa delar av turbinen blir transparent.

Är det jag som helt fattat fel, eller existerar detta fenomen?

_________________
/Erik Petersson

Cupra Leon ST VZ Extreme -25
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5902



Niklas Sandström skrev:

Är det från sista bromsningen?
Fick ni bra siffror eller thumbs up

_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
Mattias Hahlin
Rättvik
Här sen Feb 2003
Inlägg: 486



Erik (fd Mooseman) skrev:
Folxam skrev:
Erik (fd Mooseman) skrev:
Folxam skrev:
när avgashuset är så vitglödgat att man börjar se impellern är det varmt ... *snipp*


Vilket är det fysikaliska fenomenet som gör att metall vid EXTREMT höga temperaturer blir transparent?


hmmm detta med att försöka uttrycka sig i skrift går inte alltid bra
jag glömde nog ett gäng smiles, jag skojade

ELLER så är det metallen som reagerar med det höga flödet av avgaser kombinerat med magnetfältet som genereras av impellerns höga varvtal samt "skitus varmus" som gör att metallen omvandlas till transparentit ...


Detta är inget som jag undrade enbart med bakgrund av det du skrev ovan. Jag har hört innan att metall, eller kanske rentav alla material(?), blir transparent vid extrema temperaturer. Hörde detta i samband med ett Blackbird-plan. (sådant toksnabbt jänke-spion-plan). Tror t o m att de sa att metall i vissa delar av turbinen blir transparent.

Är det jag som helt fattat fel, eller existerar detta fenomen?



Jag är absolut ingen expert men jag har också hört att metall kan bli genomskinligt av värme,
Min "hörsägen" var att F1 avgassystem har så tunt gods att de blir genomskinliga...!?!!

_________________
Mvh Mattias
FB: hahlinengineering
Camaro -69 och Volvo 142 GTR
Citera
Andreas Millbro
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 3027



Vitbalansen är inte den bästa. Men nog är det varmt alltid




Är ifrån bromsningen av motorn till Formula Studentbilen.

_________________
Bromsar bäst som bromsar sist...
Renault 5 GTE -88
Citera
Jörgen (Jet)
Stockholm/Skogås
Här sen Apr 2003
Inlägg: 19323



Erik (fd Mooseman) skrev:
Är det bara jag som reagerar på att grenrören från främst 1:ans, men även til viss del på 2:an, har en markant lägre temperatur än de övriga cylindrarna? Dåligt utformat insug?


Sedan är det ju inte omöjligt att det står några stooora fläktar och pustar framför motorn.

_________________
Jörgen Eriksson
Citera
Andrew Petrykowski
Tjockholm
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3615



Andreas Millbro skrev:
Vitbalansen är inte den bästa. Men nog är det varmt alltid




Är ifrån bromsningen av motorn till Formula Studentbilen.


Nu har det väll ändå gått för långt med styling och neontrenden va
Citera
M3Jonas
Färingsö
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2499



I de flesta fall när det gäller de ovanstående bilderna så verkar det största bekymret vara att någon har monterat en stor strypklump på grenröret som gromsar upp avgaserna och därmed bildar värme...
Zetecmotorn och M3 maskinen undantagna fast där handlar det väl istället om pulver...

_________________
Jonas Edling
Citera
Bilder o videos
Varmt blir det!
1, 2   >>
1 besök senaste veckan (3239 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande