Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Skruva banåkabil
![]() |
1, 2, 3, 4, 5 >> 2 besök senaste veckan (22742 totalt) |
Ny växellåda, vad välja?
I senaste racet gick växellådshuset i bitar. orsaken till detta är inte säker men det kan ha berott på skador i den senaste kraschen eller att motor- och växellådsfästen pajade. oavsett vilket så skall vi nu ha en ny låda. Vi har tidigare kört med 6 växlad H-mönstrad original Getrag-låda. Den lådan är rätt hållbar men utväxlingen passar inte alls för racing på Ringen. Frågan är vad vi skall satsa på nu. |
||
Finns det inte andra utväxlingar att få tag i? Annars borde det gå att tillverka drev billigare än att köpa en special-racing-låda.
Vad har ni för växlingshastigheter och vad skulle ni vilja ha? _________________ Mvh Micke Holmström aka Vitakadetten Längtar tillbaka till ringen! |
||
Ingen aning om man kan få tag i andra utväxlingar.
Kanske skall nämnas att en utbyteslåda kostar 45 kSEK. Just nu används 1:an bara vid start, 2:an räcker till ca. 110 och används 2-3 ggr per varv, 3:an går till ca. 160 km/h, 4:an ca 215 km/h, 5:an till ca. 260 km/h och 6:an till snabbare än vad vi nånsin kör används max 3 ggr per varv och då bara en kort stund. Idealt så skulle vi ha en rejält lång 1:a, en 6:a som varvar ur vid ca. 280 km/h och resten fint utspritt däremellan. |
||
en sånnhär? sellholmtuning säljer denna., (http://www.sellholm.com/main.html)
finns till bmw, frågan är bara om den passar på den bmw ni har? sellholm kanske kan tänka sig att fram en kåpa som passar i annat fall.. denna låda lär kosta en slant, men det verkar ju en utbyteslåda oxå göra. interesant ? och ni kanske kan leva utan hmönstret? ![]() ![]() ![]() edit korrigerade stora bilder., _________________ // Ludde R Ludde Rosten. Hellre Nürburgring än vigselring |
||
Ludde:
Detta ser ut som en rakskuren dragracinglåda utan synkringar...tror knappast att den skulle palla flera timmar racing. Vridet pallar den säkert dock. Johan: Vad är din budget för växellådan? Kanske dags att kika på beggade Hewland-lådor? Finns att få tag på runt 50000:- http://www.hewland.com/svga/homeIE.h _________________ G o r a n A m c o f f |
||
Ngnstans kring 50 papp lär vi ju hamna i även med en originallåda så kan man hitta ngt bättre i den regionen så är det klart intressant. |
||
finns med dogring, kanske inte så lämpligt att åka långlopp med, kanske kan sellholm montera synkringar. att den är raksuren ser vi nog alla. siffror man har hört är runt 50 lappar. men det ska man nog höra med sellholm om. _________________ // Ludde R Ludde Rosten. Hellre Nürburgring än vigselring |
||
Ser ju ut som en renodlad racinglåda tycker jag. Synkringar? Det är ju en dog-box... ![]() _________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||
Sellholmlådan är en rakskuren dogboxlåda med sekvensiell växling, är ganska vanlig i rally och rallycross. Kostar ca 80 loppor men är väldigt lätt mekad, lite smådyra delar till den dock.
Annars får jag rekomendera Hewland dom har riktigt trevliga lättmekade lådor med hyffsat billiga drevsatser, dock dyra i inköp nya men det börjar komma begagnade på marknaden nu. Kan nog fixa rätt pris på en Hewland då vi har fått ganska bra kontakt med dom. Det enda kruxet med en eftermarknadslåda är att få ihop den med motorn. Sellholm och Hewland har till Getrag bultmönster men vad jag vet så finns det ingen lös sprängkåpa som passar på S54. Så där kan man ta den gamla lådan och kapa av den och svetsa på en ny gavel som lådan bultas på. (om nu inte sprickan kom på fel ställe). EDIT: I all typ av racing är väl en dogbox att föredra, växlar man bara rätt och är bestämd så är det inget slitage alls. _________________ / Niklas Sandström BMW CS/SC Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back |
||
_________________ Erik B Såld: Megane RS Cup 250 |
||
Jag kan inte så mycket om växellådor... men det är antagligen en god idé att kolla vad man kan köpa i usa, med tanke på den låga växelkursen. En standardlåda borde i dagsläget vara ganska mycket billigare där än här tex.
/Johan B ![]() _________________ Johan B |
||
Det tveklösa svaret är en Tractive från Borlänge.
Då löser du utväxlingsproblemet smutt oxå. www.tractive.se Kostar rätt pengar och har en smått sjuk finish. Varför man inte kan åka långlopp med en dogbox kan jag inte se riktigt... ![]() |
||
Kostar? |
||
Det där med sprängkåpan är problematiskt då det gamla nog är för trasigt. Känns ju lite surt att behöva köpa en ny låda enbart av den anledningen. |
||
Har hört samma sak och adapterplattan är inget problem. Däremot är sprängkåpan ett problem. |
||
Vi kör med en sprängkåpa (eller rättare sagt en avkapad låda) från M20 på S50'n i rallycrossarn, bultdelningen stämmer nästan (kan använda 4st M12). Om man tar en låda från M50,M52,S50 så ska bultdelningen stämma, och en sådan trasig borde inte vara så svårt att hitta. Vi har en sprängkåpa liggande från S14 som satt på lådan när vi köpte den men den stämmer inte alls.
_________________ / Niklas Sandström BMW CS/SC Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back |
||
att bygga en sprängkåpa kan nog en av mina vänner eventuellt göra för en rimlig peng.
skulle klart rekommendera att kika på quafe:s lådor. www.quaife.co.uk och kolla i katalogen på sidan 11 ![]() iofs lite dyrare (6250£), men den dödar ni inte ![]() _________________ Dodge pickup -58 Dodge Dart -67 Plymouth Cuda -71 Plymouth Cuda Conv -70 VaGinetta G20 Opel Speedster Ford Cortina Anders Bisting |
||
Kanske lite OT, men vill man inte ha en låda där man landar på bra varvtal i kurvorna snarare än maximalt varv när man bromsar på snabbaste stället? Så skulle jag iaf (amatörmässigt ![]() |
||
![]() |
Skruva banåkabil
![]() |
1, 2, 3, 4, 5 >> 2 besök senaste veckan (22742 totalt) |