Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Ny växellåda, vad välja?
1, 2, 3, 4, 5   >>
2 besök senaste veckan (22743 totalt)
johann
Stockholm
Här sen Nov 2002

Trådstartare
Ny växellåda, vad välja?

I senaste racet gick växellådshuset i bitar.
orsaken till detta är inte säker men det kan ha berott på skador i den senaste kraschen eller att motor- och växellådsfästen pajade.

oavsett vilket så skall vi nu ha en ny låda.
Vi har tidigare kört med 6 växlad H-mönstrad original Getrag-låda.
Den lådan är rätt hållbar men utväxlingen passar inte alls för racing på Ringen.

Frågan är vad vi skall satsa på nu.
Citera
Micke Holmström
Täby
Här sen Nov 2002

Finns det inte andra utväxlingar att få tag i? Annars borde det gå att tillverka drev billigare än att köpa en special-racing-låda.

Vad har ni för växlingshastigheter och vad skulle ni vilja ha?

johann
Stockholm
Här sen Nov 2002

Trådstartare
Ingen aning om man kan få tag i andra utväxlingar.
Kanske skall nämnas att en utbyteslåda kostar 45 kSEK.

Just nu används 1:an bara vid start, 2:an räcker till ca. 110 och används 2-3 ggr per varv, 3:an går till ca. 160 km/h, 4:an ca 215 km/h, 5:an till ca. 260 km/h och 6:an till snabbare än vad vi nånsin kör används max 3 ggr per varv och då bara en kort stund.

Idealt så skulle vi ha en rejält lång 1:a, en 6:a som varvar ur vid ca. 280 km/h och resten fint utspritt däremellan.
Citera
LuddeR
Täby/Sthlm
Här sen Feb 2003

en sånnhär? sellholmtuning säljer denna., (http://www.sellholm.com/main.html)
finns till bmw, frågan är bara om den passar på den bmw ni har?
sellholm kanske kan tänka sig att fram en kåpa som passar i annat fall..

denna låda lär kosta en slant, men det verkar ju en utbyteslåda oxå göra.

interesant ?

och ni kanske kan leva utan hmönstret?

edit korrigerade stora bilder.,

Hellre Nürburgring än vigselring
Citera
beepbeep
Uppsala
Här sen Feb 2003

Ludde:

Detta ser ut som en rakskuren dragracinglåda utan synkringar...tror knappast att den skulle palla flera timmar racing. Vridet pallar den säkert dock.

Johan:

Vad är din budget för växellådan? Kanske dags att kika på beggade Hewland-lådor? Finns att få tag på runt 50000:-

http://www.hewland.com/svga/homeIE.htm

Stockholm
Här sen Nov 2002

Trådstartare
Sekventiell låda är det vi helst vill ha men det är ju en kostnadsfråga.
Har du ngn aning om vad den kan kosta?
Citera
johann
Stockholm
Här sen Nov 2002

Trådstartare
beepbeep skrev:

Johan:

Vad är din budget för växellådan? Kanske dags att kika på beggade Hewland-lådor? Finns att få tag på runt 50000:-

Ngnstans kring 50 papp lär vi ju hamna i även med en originallåda så kan man hitta ngt bättre i den regionen så är det klart intressant.
Citera
LuddeR
Täby/Sthlm
Här sen Feb 2003

beepbeep skrev:
Ludde:

Detta ser ut som en rakskuren dragracinglåda utan synkringar...tror knappast att den skulle palla flera timmar racing. Vridet pallar den säkert dock.

Johan:

http://www.hewland.com/svga/homeIE.htm

finns med dogring, kanske inte så lämpligt att åka långlopp med, kanske kan sellholm montera synkringar.

att den är raksuren ser vi nog alla.

siffror man har hört är runt 50 lappar. men det ska man nog höra med sellholm om.

Hellre Nürburgring än vigselring
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002

beepbeep skrev:
Ludde:

Ser ju ut som en renodlad racinglåda tycker jag. Synkringar? Det är ju en dog-box...

BMW 330i -05
Citera
Niklas Sandström
Kalix
Här sen Nov 2002

Sellholmlådan är en rakskuren dogboxlåda med sekvensiell växling, är ganska vanlig i rally och rallycross. Kostar ca 80 loppor men är väldigt lätt mekad, lite smådyra delar till den dock.

Annars får jag rekomendera Hewland dom har riktigt trevliga lättmekade lådor med hyffsat billiga drevsatser, dock dyra i inköp nya men det börjar komma begagnade på marknaden nu.

Kan nog fixa rätt pris på en Hewland då vi har fått ganska bra kontakt med dom.

Det enda kruxet med en eftermarknadslåda är att få ihop den med motorn. Sellholm och Hewland har till Getrag bultmönster men vad jag vet så finns det ingen lös sprängkåpa som passar på S54. Så där kan man ta den gamla lådan och kapa av den och svetsa på en ny gavel som lådan bultas på. (om nu inte sprickan kom på fel ställe).

EDIT: I all typ av racing är väl en dogbox att föredra, växlar man bara rätt och är bestämd så är det inget slitage alls.

Citera
beepbeep
Uppsala
Här sen Feb 2003

Man kan säkert tillverka en adapterplatta om inget annat passar på Hewland-lådor? Jag har bara hört det bästa om dom, har ingen erfarenhet dock.

Stockholm
Här sen Nov 2002

Namndispens
Namndispens

blixten
Göteborg
Här sen Nov 2002

Namndispens
Namndispens

Jag kan inte så mycket om växellådor... men det är antagligen en god idé att kolla vad man kan köpa i usa, med tanke på den låga växelkursen. En standardlåda borde i dagsläget vara ganska mycket billigare där än här tex.

/Johan B

Mantorp
Här sen Nov 2002

Det tveklösa svaret är en Tractive från Borlänge.
Då löser du utväxlingsproblemet smutt oxå.

www.tractive.se

Kostar rätt pengar och har en smått sjuk finish.

Varför man inte kan åka långlopp med en dogbox kan jag inte se riktigt...

Magnus S
Stuvsta
Här sen Maj 2004

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Vad är "kostar rätt pengar"?

Har du någon prisuppgift?

Citera
johann
Stockholm
Här sen Nov 2002

Trådstartare
Andreas Lidström skrev:
Det tveklösa svaret är en Tractive från Borlänge.
Då löser du utväxlingsproblemet smutt oxå.

www.tractive.se

Kostar rätt pengar och har en smått sjuk finish.

Varför man inte kan åka långlopp med en dogbox kan jag inte se riktigt...

Kostar?
Citera
johann
Stockholm
Här sen Nov 2002

Trådstartare
Niklas Sandström skrev:
Sellholmlådan är en rakskuren dogboxlåda med sekvensiell växling, är ganska vanlig i rally och rallycross. Kostar ca 80 loppor men är väldigt lätt mekad, lite smådyra delar till den dock.

Annars får jag rekomendera Hewland dom har riktigt trevliga lättmekade lådor med hyffsat billiga drevsatser, dock dyra i inköp nya men det börjar komma begagnade på marknaden nu.

Kan nog fixa rätt pris på en Hewland då vi har fått ganska bra kontakt med dom.

Det enda kruxet med en eftermarknadslåda är att få ihop den med motorn. Sellholm och Hewland har till Getrag bultmönster men vad jag vet så finns det ingen lös sprängkåpa som passar på S54. Så där kan man ta den gamla lådan och kapa av den och svetsa på en ny gavel som lådan bultas på. (om nu inte sprickan kom på fel ställe).

Det där med sprängkåpan är problematiskt då det gamla nog är för trasigt.
Känns ju lite surt att behöva köpa en ny låda enbart av den anledningen.
Citera
johann
Stockholm
Här sen Nov 2002

Trådstartare
beepbeep skrev:
Man kan säkert tillverka en adapterplatta om inget annat passar på Hewland-lådor? Jag har bara hört det bästa om dom, har ingen erfarenhet dock.

Har hört samma sak och adapterplattan är inget problem. Däremot är sprängkåpan ett problem.
Citera
Niklas Sandström
Kalix
Här sen Nov 2002

Vi kör med en sprängkåpa (eller rättare sagt en avkapad låda) från M20 på S50'n i rallycrossarn, bultdelningen stämmer nästan (kan använda 4st M12). Om man tar en låda från M50,M52,S50 så ska bultdelningen stämma, och en sådan trasig borde inte vara så svårt att hitta. Vi har en sprängkåpa liggande från S14 som satt på lådan när vi köpte den men den stämmer inte alls.

Citera
Dude
huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

att bygga en sprängkåpa kan nog en av mina vänner eventuellt göra för en rimlig peng.
skulle klart rekommendera att kika på quafe:s lådor.
www.quaife.co.uk och kolla i katalogen på sidan 11 thumbs up
iofs lite dyrare (6250£), men den dödar ni inte

Plymouth Cuda Conv -70
VaGinetta G20
Opel Speedster
Ford Cortina

Anders Bisting
Citera
Dan Hovang
Vressel
Här sen Apr 2003

johann skrev:
Just nu används 1:an bara vid start, 2:an räcker till ca. 110 och används 2-3 ggr per varv, 3:an går till ca. 160 km/h, 4:an ca 215 km/h, 5:an till ca. 260 km/h och 6:an till snabbare än vad vi nånsin kör används max 3 ggr per varv och då bara en kort stund.

Idealt så skulle vi ha en rejält lång 1:a, en 6:a som varvar ur vid ca. 280 km/h och resten fint utspritt däremellan.

Kanske lite OT, men vill man inte ha en låda där man landar på bra varvtal i kurvorna snarare än maximalt varv när man bromsar på snabbaste stället? Så skulle jag iaf (amatörmässigt ) vilja dreva min låda om det varit aktuellt. Eller det kanske inte spelar så stor roll för körbarheten om man har sekventiell?
Citera
Skruva banåkabil
Ny växellåda, vad välja?
1, 2, 3, 4, 5   >>
2 besök senaste veckan (22743 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande