| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Bränslepump
|
1, 2 >> 9559 besök totalt |
|
Bränslepump
Nu har mitt bygge (Ginetta G20) kommit fram till bränslesystemet. Hur väljer man bränslepump? Vad behöver man veta om motorn? Jag kommer att ha en 2.3l Ford Duratec med orginalinsprutare men jag vill inte byta pump om jag ska plocka ut mera effekt ur motorn. Pumpen kommer att sitta utanför tanken. _________________ Daniel Ahlin Bygger Ginetta G20 (seven med skal) |
||||
|
Välj en pump från godtycklig K-jetronic bil, typ Volvo 240 eller liknande. Generellt sett är K-jetronic pumparna grymt överdimensionerade både tryck- och flödesmässigt.
Ska du inte ha en catch-tank eller har du något inbyggt? Förresten har inte vi träffats på något av ÖSKs banmöten? _________________ mvh Micha3l Bl1x Porsche 911 |
||||
|
om du nu endå väljer att ta en K-jet pump. Så rekomenderar jag volvo 240s turbo pump till 1981 års bilar. Det är den fetaste pumpen volvo använde till dessa.
Dom var väl rädda i början att GLT pumpen inte skulle räcka, när dom släppte turbon 1981 å satte en fetare på den. Resterande årsmodeller är samma som GLT. (saxat från mekonomen) Bensinpump el. -1981 1639:- Bensinpump el. 1982- 1834:- Den feta är tillcokmed billigare! _________________ Henrik Swahn Ricky Bobby!... |
||||
|
Då ska jag kolla på 240 pumpar men jag är fortfarande nyfiken på hur man väljer pump rent teoretiskt.
Jag hade tänkt att bygga på enklast möjliga sätt och att sätta i en catchtank ser jag som en krångligare lösning än bara en pump. Mikael vi har sett vid flera ÖSK tillfällen. Jag brukar finnas vid slalomen, som tillfälligt billös så blir det arbete istället för åka. _________________ Daniel Ahlin Bygger Ginetta G20 (seven med skal) |
||||
|
Denna flödar för ungefär 900 hästar och kostar 1200:- + frakt:
http://www.wmsracing.com/pgi-Product Denna Bosch 040 är det vanligaste "prestandapump" idag och kostar 1600:- , rakt från Uddevalla: http://www.speedparts.se/prod/sp_ins Flödar runt 900 hk den med... Båda två är billigare och flödar mer än en 240 pump. Ska du använda 240 pumpen så köp den för en 50-lapp från skroten och inte ny i butik. Enda du behöver bekymra dig är att flödet per timme överstiger det maximala soppaflödet för din motor. Jag har en känsla av att du egentligen kan köra vilken pump som helst med tanke på din motor. _________________ G o r a n A m c o f f |
||||
|
På de 240 som använder dessa pumpar så finns där också en förpump. (går också att köpa på mekonomen) Som sitter nästan i botten på tanken (i tnaken orginal, men går säkert att ha utanpå cokså, med slang ifrån botten) och drar upp soppan ovanför och sen ner till primärpumpen (tryckpumpen)
Tryckpumpen suger inget vidare, och blien brukar gå skit och tank/för pumpen har pajjat. Vad du behöver veta vid val av bränlse pump är hur mycket dina spridare flödar och vid vilket tryck, du ska köra dom på. Vill man ha mer ut ur spridarna så kan man höja bränsle trycket på BTR (innom vissa gränser )
och sedan setill att den pumpen man väljer klarar det arbetstryck och flöde man tänkt sej. _________________ Henrik Swahn Ricky Bobby!... |
||||
|
Kollade flödena nu.
Bensinpump el. -1981 14-0580254984 Flöde 168l/h vid 5 bar Bensinpump el. 1982- 14-0580254949 Flöde 128l/h vid 5 bar Så en av dom ovan nämda verkar ju vara ett bättre alternativ. _________________ Henrik Swahn Ricky Bobby!... |
||||
|
Finns det ingen lista över bosch pumpar där man kan se vad dom flödar? Har en pump liggande som jag tänkte ha på min bil men jag vet inte vad den flödar.
Nummret är "y580700209 12v (014) 644" ifall det är någon som känner igen den direkt. Men det skulle vara bra att ha en lista så man har till framtiden. |
||||
Pumpen för 1600:- är inte en 040. 040 har inbyggt filter å flödar lite mer än denna för 1600:- (tror den heter 044 på slutet). Har för mig att 040:n är märkbart dyrare (2000+). _________________ Roger Näslund Datsun 240Z -73 Blivande banbil Datsun 280ZX -80 Sommarbil Ford Probe GT -93 Såld |
||||
|
Den pump jag köpte (och fortfarande har) tror jag hette 0580-254-957 och den kostade dryga tusenlappen. Jag ringde helt enkelt till Bosch i Sverige och fick till slut både ritningar, datablad, flödesdiagram osv samt hjälp att hitta lämplig variant
Flödesmässigt är den ju mer än tillfredställande, jag tömde ca 10l ur tanken på ett par minuter max. Enklaste sättet att tömma tanken tänkte jag, bara kopplade av bakänden på fuel rail framme vid motorn och byglade bränslepumpsrelät.
Jag vet Miator i USA som kör dessa pumpar och har en bit över 300hk. _________________ mvh Micha3l Bl1x Porsche 911 |
||||
Den största nackdelen vad jag kan kommapå iaf är att en allt för fet pump antagligen värmer upp soppan mycket mer än en liten som räcker presic. Förutsatt att alla slangar och BTR och dyligt håller för det stora flödet/trycket en allt för stor pump ger.
_________________ Henrik Swahn Ricky Bobby!... |
||||
|
En god vän, Johan Hallström, har byggt ett fint soppasystem till sin kompressorladdade Astra. Ett av problemen under utvecklingen var att tryckregulatorn inte kunde hantera flödet som var vid lågt effektuttag/tomgång. Jag vill minnas att det var kombinationen Bosch 044 pump och en Malpassiregulator. Med en tidigare mindre pump gick det problemfritt.
Slutsatsen kan ju då vara att inte ta värsta pumpen om det inte är nödvändigt så är det större chans att det funkar med övriga delar i systemet. _________________ Mvh Micke Holmström aka Vitakadetten Längtar tillbaka till ringen! |
||||
Hmm Det stämmer att 040:n är med inbyggt filter och är avsedd för tankmontering, däremot flödar den 102l/h vid 6.5 bar medans 040:n flödar 200l/h vid 5 bar. 040:n har för övrigt M10-anslutning, så vad det är för pump Speedparts säljer vet jag inte. Fast trimfirmor brukar ju även ha lite andra uppgifter än Bosch på spridare... skeptisk som jag är litar jag mer på Bosch uppgifter. _________________ Bo Eliasson Det är kul att köra fort. |
||||
|
Tjo.. Jag uppar lite med en ny fråga..
Har 2 st soppapumpar Bosch och enligt kompisen skall man kolla på de 3 sista siffrorna på pumpen för att klura ut vilken modell de är.. den ena står de 127 i slutet på och på den andra 047... Han trode iof att både skulle ge 120 l/h men var inte säker.. Jag har kollat både här å sökt på nätet men inte funnit något matnyttigt... någon som vet ?? _________________ MackeMaehlum |
||||
Väg dem och ta den lättaste
förutsatt att begge levererar nog soppa. |
||||
|
Är du osäker kan du ju alltid prova å mäta flödet på pumparna, om du har en fulerail eller en lös BTR så kan du ju koppla på pumpen, å mäta tex hur lång tid det tar å tömma en 25l dunk eller ngt.
Stoppa bara returen i något som kan ta emot soppan, å ta tiden.
_________________ Henrik Swahn Ricky Bobby!... |
||||
vissa påstår jue att varm bensin är bättre än kall, då den ska förångas lättare .. hur det ryktet förhåller sej till sanningen låter jag andra avgöra ..
|
||||
![]() |
Skruva banåkabil
Bränslepump
|
1, 2 >> 9559 besök totalt |