Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Varför ser det ut såhär?
1, 2, 3   >>
4 besök senaste veckan (16594 totalt)
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241


Trådstartare
Varför ser det ut såhär?

Nä det ska det såklart inte göra det begriper t o m jag .




Storyn är så här, föregående ägare renoverade motorn pga två spruckna/trasiga kolvar som i sin tur berodde på för mager bränsleblandning och därmed spikning/varmgång (felaktig styrtrycksventil som är utbytt och injusterad) . Vid monteringen av kolven till denna cylindern kläms en kolvring lite olyckligt så att en flisa ur den går loss, detta märks inte förrän motorn är monterad och det visar sig genom att onormalt mycket mycket vevhusgaser.

Motorn rivs och loppen honas bland annat annat, ny kolvring monteras och motorn monteras och går bra, allt verkar frid och fröjd. Jag köper bilen nu i slutet av december.

Vid andra provkörningen hemma så börjar det ryka mycket, vilket visar sig vara vevhusgaser, vid mätning av kompression visar sig denna vara noll på 4:ans cylinder, vilket får sin tydliga förklaring av bilderna! Motorn har gått ca 40 km + varmkörningar efter senaste monteringen. Inte jättemesig körning men inte rejshård på något sätt. Motorn var driftsvarm före körning men inte rejs-varm

Cylinderloppet verkar ha klarat sig bra, kan nog bli fint och jag honar det försiktigt och jag har två reservkolvar. Dock är kolvarna hårdvaluta eftersom tillverkningen av dom lär ha upphört, så jag vill helst inte montera förrän orsaken till detta problemet är helt klarlagd.

Har kollat följande, kolvringsgapet på nya kolvringen (mittre) verkar ligga inom 0,3 till 0,5 mm (har inga bladmått så det är ett ögonmått som använts )

Den översta kolvringen (gammal) förefaller ha för stort kolvringsgap, men den har fått så mycket stryk av kolvaluminumet så frågan är hur pålitligt det är.

Har inte mätt upp cylinder och kolvdiameter ännu, har inte heller mätt upp flöde ur spridarna ännu, men har tänkt göra det.

Är det någon av er som har några bra uppslag vad som kan ha orsakat detta?


Här ser man toppen på kolven och översta kolvringen


ooops, inte ska det vara hål där!


Andra sidan av kolven, det har smetat aluminium men inte som på sida 1.


Hmm, smörjhålet i lagret passar inte riktigt med motsvarande hål i vevstaken, så här lär det fdock har varit länge eftersom detta lager ej är bytt.

_________________
Pär Hylander
Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002
Inlägg: 17966



Har du provat spridarna så de flödar som de ska? Enklaste sättet är väl att plocka ur dem och stoppa dem i ett mätglas var, slå på tändningen och trycka ner luftklaffen i 30 sekunder eller så. Då ser du om någon av dem ger mindre soppa än de övriga. För visst sitter det väl K-jet på bilen?

_________________
Man kan inte ha samma bil hela livet!
Citera
beepbeep
Uppsala
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3459



Vilken motor? Kolven ser ut som en CIS 3.0-porschekolv (med fördjupning).

Kan det vara så att smörjhålen är täppta och kolven fick ingen smörjning och helt enkelt gick för varm??

Det ser inte ut att vara spikskada, för då smälter oftast ovansidan av kolven ...

_________________
G o r a n A m c o f f
Citera
Micke Fredriksson
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2295



Har du kollat om vevstaken fortfarande är rak efter detta haveri? om inte- TA och gör det!!! thumbs up Det är inte det som är felet ursprungligen, men följdfel är inte heller kul. I mina ögon ser kolven bränd ut, mao har den gått på tok för mager. Vilket resulterat i MKT höga förbrännings temperaturer och i sin tur nyper kolven i loppet. Det verkar inte finnas spår efter "mekaniskt våld" på kolven, så jag tror inte att den har spikat sönder kolven.
Är ventiltätningarna skadade? Annars kan lite olja höja förbränningstempen en aning...

_________________
Datsun 240z vq35de
Escort MK1 cosworth turbo -68
Escort MK1 16v turbo+kompressor -74
Mride C42 TURBO sportscar
Mride T42 TURBO trike.
Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002
Inlägg: 17966



Visst är det värme som har påverkat kolven. Så där brukar Volvokolvarna se ut hos några bekanta till mig (TTR). Ett av de senare haverierna berodde såvitt vi begriper dock på för snålt tilltaget spel mellan kolv och lopp och det gjorde liknande fenomen på kolvens utseende. Alla mätvärden såg bra ut vid bänkningen...

_________________
Man kan inte ha samma bil hela livet!
Citera
Westfield
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4339



Mäkinen skrev:
...för snålt tilltaget spel mellan kolv och lopp ...


Japp. Har hört en skräckhistoria där en erkänd motorbyggare tagit en kolv ur en låda från fabrikant (alla 8 i ska vara samma storlek...överkurs: gissa vilken sorts motor ), borrat och honat cylindrarna efter denna, och sedan efter ihopslagning och 30km börjar det banka och klanka och sen totalhaveri. Repetera detta två gånger innan felet hittades och ett antal $$ hinner rinna iväg...kolvarna var inte lika stora i lådan! Kolvar och cylindrar måste väl alltid matchas mot varandra. Är det speciella låg-kompressionskolvar det där?

Lycka till!

_________________
mvh Micha3l Bl1x
Porsche 911
Citera
David Berglund
Lidköping
Här sen Jan 2003
Inlägg: 731



ovanstående scenario med olikstora kolvar är tydligen något som händer.. thumbs down
Jag blev rekommenderad att mäta upp alla mina noga innan ja monterade för det hade hänt vid ett par tillfälle att de (JE) hade skickat fel dimension eller blandat i lådan...
och ingen garanti har man som jag förstod det.

_________________
David Berglund
Ingen Scirocco RSi
Citera
Micke Fredriksson
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2295



Mäkinen skrev:
Visst är det värme som har påverkat kolven. Så där brukar Volvokolvarna se ut hos några bekanta till mig (TTR). Ett av de senare haverierna berodde såvitt vi begriper dock på för snålt tilltaget spel mellan kolv och lopp och det gjorde liknande fenomen på kolvens utseende. Alla mätvärden såg bra ut vid bänkningen...



Vissa kolvar "sväller" mer än andra. I den senaste motorn jag byggde "volvo B234 16v twinturbo" satte jag dit ROSS kolvar. Dessa kolvar har ungefär samma egenskaper som JE- De sväller makabert MKT när det kommer upp i arbetstemp. Kolvspelet var ca 0,27mm. Mao nästan 3ggr mer än en standard maskin. Detta resulterade i att motorn slamrade en aning innan den blev varm. Men efter varmkörning gick den hur snyggt som helst..
Fördelen med dessa kolvar är att de klarar MKT högre temperaturer innan de smälter och risken att spika lös bitar ur kolven är minemal- thumbs up Varför har inte alla prestandamotorer denna typ av kolvar. Kanske för att de inte låter förtroendeingivande med lite slammer vid kallstart, eller priset!!! Till en Custom motor "alltså inte USA v8 motorer" kostar de 2000-3500kr/st beroende på utformning och kolvringar "Total Seal i mitt fall".. USA V8 kolvar säljs i så stora volymer så de blir betydligt billigare.

_________________
Datsun 240z vq35de
Escort MK1 cosworth turbo -68
Escort MK1 16v turbo+kompressor -74
Mride C42 TURBO sportscar
Mride T42 TURBO trike.
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241


Trådstartare
Hej igen!

Jag kunde ju skrivit vilken bil/motor det är , en Porsche 924 turbo. Stämmer helt rätt att det är K-Jetronic ja.

Kolvarna ska vara lite nersvarvade för lägre kompression.

Ska ta och mäta upp cylinder och kolven, samt reservkolvarna. Inte helt klart för mig hur (vilket mätverktyg) jag ska mäta cylinderna med bara.

Planerar mäta bränsleflödet ur spridarna oxo. Rent optisk besiktning av sotavlagringar på topp, kolvtopp och tändstift så ser det rätt så lika ut i alla cylindrarna. Lambdamätaren låg bra mot fett hela tiden när jag körde. Så det indikerar väl möjligen att det inte är så troligt att det var för magert med bränsle som orsakade detta

Har inte kollat vevstaken, hur går man enkelt tillväga för att mäta upp/ kolla upp dess rakhet?

Det som är lite lurigt är att som jag fattat det ha denna kolven suttit i den cylinderna innan, med en "hel del" drifttimmar bakom sig (ska kolla upp det). Det enda "nya" efter senaste monteringen är en kolvring. Dess gap i cylindern verkade med ögonmått ligga rätt så rätt , ca 0,5 mm. Teoretiskt skulle det ju t.ex ha kunnat vara lite skräp i kolvringsspåret som gjort att den låg an för hårt mot cylindern, men det är ju svårt att kolla i efterhand.

_________________
Pär Hylander
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241


Trådstartare
Hej på er!

Har testat spridarna (och K-jetronic-systemet)
- mängden levererat bränsle till cylindrarna är mycket jämnt, det diffar mindre än 2%, antagligen mindre än 1%
- strålbilden ser likandan ut ur alla 4 spridarna, fin vid lite gas och mycket gas, men i mitt tycke kanske inte så bra vid mellangas, då blir det mer som en skarp stråle som inte sprider sig. Men eftersom det ser likandant ut på alla 4 så är det rimligen som det ska.

Lamdamätaren visade att den gick fett så därför tycker jag inte det känns så troligt att 4:ans haveri är pg den gått för magert.

I kväll lånar jag ett riktigt instrument för att mäta cylinderloppet (och kolvar), ska bli spännande att se vad det kan ge.

En sak till: när kylaren var på lagning startade jag motorn två-tre gånger (med vattenpumpen frånkopplad), driftstid var ca 10-15 sek, så det kan orimligen ha skapat skadlig värme. Det som det kanske kan ha gjort är att smörjningen blivit bristfällig av flera kallstarter utan varm drift pga oljans höga visk när den är kall (Shell syntet 10W-60?) ?? Kanske detta i kombination med misspassningen av smörjhålen i lagret och vevstaken vara förklaringen eller en del av den? Vad tror ni?


_________________
Pär Hylander
Citera
Staffan Bergholm
Täby
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2324



Såhär såg min kolv ut till mopeden när kolvringen hade gått sönder.
Du behöver inte betala för den här informationen

_________________

Staffan Bergholm, 911 TURBO -91
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14550



Dessa skador beror på värme.......antingen för lite bränsle, men det låter ju inte troligt eftersom motorn inte har gått så hårt.

En möjlig anledning är att du har en vattenläcka i den cylindern......har ser de andra ut, är det på gång där också ??

om du väntar tills Johnny kommer hem från USA.......i slutet av månaden så kan du få ett svar.

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
beepbeep
Uppsala
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3459



Pär Hylander skrev:
Hej på er!
Kanske detta i kombination med misspassningen av smörjhålen i lagret och vevstaken vara förklaringen eller en del av den? Vad tror ni?


Ja, jag är övertygad att kolven inte fick någon olja och har helt enkelt skurit. Det kan t.o.m. vara så att kylningsoljeminstycken under kolvarna (om sådana finns) har täppts till...har du bytt till helsyntet på sistone? Den brukar spola rent och bitar kan täppa till smörjningskanaler.

Eller så har ena kolvringen gett vika ...

_________________
G o r a n A m c o f f
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14550



Pär Hylander skrev:


En sak till: när kylaren var på lagning startade jag motorn två-tre gånger (med vattenpumpen frånkopplad), driftstid var ca 10-15 sek, så det kan orimligen ha skapat skadlig värme. Det som det kanske kan ha gjort är att smörjningen blivit bristfällig av flera kallstarter utan varm drift pga oljans höga visk när den är kall (Shell syntet 10W-60?) ?? Kanske detta i kombination med misspassningen av smörjhålen i lagret och vevstaken vara förklaringen eller en del av den? Vad tror ni?



Det har INGET med att motortempen har varit för hög pga dålig kylnig....eller dålig smörjning.

Det är förbrännings tempen som varit för hög.........så att kolven helt enkelt brunnit upp.

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14550



Va fint det är när folk sitter och gissar................DET HAR INGET MED SMÖRJNING ATT GÖRA....INTE FRIKTIONSVÄRME....OCH INTE MOTOR TEMP.

Det enda sättet att få en sådan skada är att är att förbränningen är för varm...........för lite bränsle............för mjuka stift.........eller mest troligt en vatten läcka in i det cylindern.

Jo det finns ett sätt till...............blås på kolven med skärbrännaren...........men det har du väll inte gjort

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241


Trådstartare
ButterflyRacing skrev:

Det enda sättet att få en sådan skada är att är att förbränningen är för varm...........för lite bränsle............för mjuka stift.........eller mest troligt en vatten läcka in i det cylindern.


Tycker mig kunnat utesluta att det har varit för lite soppa (se inlägg ovan)

Kan jag se på stiftet om det är för mjukt?

Hmmm, kan vatten orsaka högre förbränningstemp? Låter konstigt i mina öron? Men använder ju ibland vatteninsprutning på turbobilar för att sänka luft/bränsleblandningens temp. Ska kolla efter spår efter vattenläcka. Är det något speciellt jag ska kolla efter? Jag kollar topp och toppackning, är själva fordret intressant att kolla oxo?

Är det uteslutet att det har samband med den nya kolvringen, se inklippt text nedan

Pär Hylander skrev:

Storyn är så här, föregående ägare renoverade motorn pga två spruckna/trasiga kolvar som i sin tur berodde på för mager bränsleblandning och därmed spikning/varmgång (felaktig styrtrycksventil som är utbytt och injusterad) . Vid monteringen av kolven till denna cylindern kläms en kolvring lite olyckligt så att en flisa ur den går loss, detta märks inte förrän motorn är monterad och det visar sig genom att onormalt mycket mycket vevhusgaser.

Motorn rivs och loppen honas bland annat annat, ny kolvring monteras och motorn monteras och går bra, allt verkar frid och fröjd. Jag köper bilen nu i slutet av december.

Vid andra provkörningen hemma så börjar det ryka mycket, vilket visar sig vara vevhusgaser, vid mätning av kompression visar sig denna vara noll på 4:ans cylinder, vilket får sin tydliga förklaring av bilderna! Motorn har gått ca 40 km + varmkörningar efter senaste monteringen. Inte jättemesig körning men inte rejshård på något sätt. Motorn var driftsvarm före körning men inte rejs-varm

_________________
Pär Hylander
Citera
Micke Holmström
Täby
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1271



Ger inte alltför sen tändning hög förbränningstemperatur?

_________________
Mvh Micke Holmström aka Vitakadetten
Längtar tillbaka till ringen!
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241


Trådstartare
Micke Holmström skrev:
Ger inte alltför sen tändning hög förbränningstemperatur?


Jajustdet

Tyvärr kan jag inte kolla den för jag har skruvat av fördelaren

Kan man se det på något annat sätt? Typ färgen på sotet eller nått?

_________________
Pär Hylander
Citera
Micke Fredriksson
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2295



En till sak som bör noteras är: Hur ovala är cylinder loppen? Kolvrings spelet på översta kompressionsringen. Har man för litet spel vid hög förbränningstemp, kommer värmen inte att fördelas till resten av kolven och överhetta toppringen, med i värsta fall för högt ringtryck som följd. Detta kan i sin tur medföra att oljefilmen försvinner med skärning som följd.
Tipps från JP (kör en röd Viper på dragstrippen): Kolla så det inte är för litet borr ev. Oval cylinder. Hona ur med en 350:s sten iställer för 500:as. Detta hjälper dig att behålla oljefilmen. Han hadde ett liknande missöde på vipern.

_________________
Datsun 240z vq35de
Escort MK1 cosworth turbo -68
Escort MK1 16v turbo+kompressor -74
Mride C42 TURBO sportscar
Mride T42 TURBO trike.
Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002
Inlägg: 17966



Re: Varför ser det ut såhär?

Pär Hylander skrev:
Cylinderloppet verkar ha klarat sig bra, kan nog bli fint och jag honar det försiktigt och jag har två reservkolvar. Dock är kolvarna hårdvaluta eftersom tillverkningen av dom lär ha upphört, så jag vill helst inte montera förrän orsaken till detta problemet är helt klarlagd.
Jag pratade med en kamrat om ditt haveri igår och han sa att han hade en källa till fler kolvar ifall det vill sig illa. Kamraten heter Patrick Myhrman och har en isärskruvad 931. Du kanske vet vem han är?

_________________
Man kan inte ha samma bil hela livet!
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14550



Pär Hylander skrev:
Kan jag se på stiftet om det är för mjukt?

Hmmm, kan vatten orsaka högre förbränningstemp? Låter konstigt i mina öron? Men använder ju ibland vatteninsprutning på turbobilar för att sänka luft/bränsleblandningens temp. Ska kolla efter spår efter vattenläcka. Är det något speciellt jag ska kolla efter? Jag kollar topp och toppackning, är själva fordret intressant att kolla oxo?


Jag kan inte vatteninsprutning...........men man sprutar väl inte in vatten direkt i cylindern..??
Hur som helst........en spricka i toppen kan ge detta fenomen.


Kolla så du hadde rätt värmetal på stiften..........och att det var rätt modell.



Pär Hylander skrev:


Är det uteslutet att det har samband med den nya kolvringen, se inklippt text nedan



Ja...det är uteslutet.............det är ingen skärning......utan en bränd kolv !!

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Allmänt banåkaforum
Varför ser det ut såhär?
1, 2, 3   >>
4 besök senaste veckan (16594 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande