Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Var ska man ha ha extra bensin i en Porsche 911?
1, 2   >>
5 besök senaste veckan (3812 totalt)
Qvarnis
Stockholm
Här sen Dec 2002

Trådstartare

Behöver ca 400 liter i den här http://www.itsfun.nu/arkiv/itsfun2_43.jpg Var ska jag placera det för bästa viktfördelning när man ska åka fort utan att väghållningen blir knas ?

1. 200 liter i framluckan och 200 liter i baksätet?
2. 50 liter i fram och 350 liter i baksätet?
3. Andra förslag? thumbs up

Insjön
Här sen Dec 2002

400 liter?, du är inte lite tokig du.
så lite vikt i bakänden som möjligt, tänk på högfartstabiliteten.

Minst 200 liters tank därfram, sen får du tanka oftare, tänk på att 400 liter soppa innebär 350 kilo extra minst.

Stockholm
Här sen Nov 2002

Jocke,

Behöver du ha en passagerarstol i bilen?

om inte bör du bygga din tank så att tyngdpunkten på bensinen hamnar ungefär där dörrens bakkant sveper upp från sparklådan. Om du utnyttjar bakre delen av golvet på passagerarsidan och golvet vid baksätet så borde du kunna komma rätt nära. Lägg så lite du kan där fram eftersom balansen stökas till när bensinen minskar.

om du måste ha passagerarstol skulle jag bygga en tank som täcker baksätet och golvet bakom stolarna och går så nära stolarna som du bara vågar med tanke på brand och läckagerisk. Om du kan lägga 300 liter där och 100 fram och pumpa ur tankarna i ungefär samma tempo så borde balansen kunna räddas.

Mattias: om man tänker på högfartsstabiliteten, hur påverkas den om man lägger vikt i bakänden? Vore intressant med en utvecklig av ämnet.

400 liter bensin väger ungefär 311.2 kg om det är 98 oktan.

/ Jonas Jarlmark
Citera
Mattias Hellöre
Insjön
Här sen Dec 2002

Jonas Jarlmark skrev:

Mattias: om man tänker på högfartsstabiliteten, hur påverkas den om man lägger vikt i bakänden? Vore intressant med en utvecklig av ämnet.

/ Jonas Jarlmark

Högfartstabilitet i en 911 av äldre modell vet jag ganska mycket om, det skiljer sig rätt mycket mellan tom och full tank därframme.

Vid 220-240km/h kunde jag vrida på ratten ett kvarts varv åt vardera håll utan egentlig kursändring.
Detta med lite soppa, med mer soppa d.v.s full tank så lite mer reaktion.

Har provat flera ggr, givetvis på autobahn om nån undrar.

Kan vara chassi och däckrelaterat men vid dessa tillfällen var chassi och däck likadana.

Jag anser att mer vikt fram bör vara positivt för väghållning och balans.

Men det finns mer erfarna förare här som kanske anser annat, ett vet jag, broms/spärrverkan på diffen bak gör MYCKET för högfartstabiliteten, se på RUF CTR.

Stockholm
Här sen Dec 2002

Trådstartare
Mattias Hellöre skrev:
400 liter?, du är inte lite tokig du.
så lite vikt i bakänden som möjligt, tänk på högfartstabiliteten.

Minst 200 liters tank därfram, sen får du tanka oftare, tänk på att 400 liter soppa innebär 350 kilo extra minst.

Det finns inte tid att tanka tyvärr. Det blir hela köret, kondom på snorren med tillhörande påse...

Stockholm
Här sen Dec 2002

Trådstartare
Jonas Jarlmark skrev:
Jocke,

Behöver du ha en passagerarstol i bilen?

om inte bör du bygga din tank så att tyngdpunkten på bensinen hamnar ungefär där dörrens bakkant sveper upp från sparklådan. Om du utnyttjar bakre delen av golvet på passagerarsidan och golvet vid baksätet så borde du kunna komma rätt nära. Lägg så lite du kan där fram eftersom balansen stökas till när bensinen minskar.

om du måste ha passagerarstol skulle jag bygga en tank som täcker baksätet och golvet bakom stolarna och går så nära stolarna som du bara vågar med tanke på brand och läckagerisk. Om du kan lägga 300 liter där och 100 fram och pumpa ur tankarna i ungefär samma tempo så borde balansen kunna räddas.

/ Jonas Jarlmark

Det det behövs passagerarstol.

Vet du någon som är intresserad av att göra ett sånt här jobb, och hur pumpar man ur bägge tankarna samtidigt?

Avesta
Här sen Mar 2003

Inom flyget så har jag för mig att de brukar pumpa mellan vingtankarna så att mängden blir lika.. Kanske en idé att tänka på?

kulltorp
Här sen Apr 2003

Ska du köra Jätte långt långlopp? Eller drar bilen bara fruktansvärda mängder bensin. God jul på dig

Citera
Qvarnis
Stockholm
Här sen Dec 2002

Trådstartare
Daniel Johansson skrev:
Inom flyget så har jag för mig att de brukar pumpa mellan vingtankarna så att mängden blir lika.. Kanske en idé att tänka på?

Hur löser man det då?

Stockholm
Här sen Dec 2002

Trådstartare
mattias becker skrev:
Ska du köra Jätte långt långlopp? Eller drar bilen bara fruktansvärda mängder bensin. God jul på dig

Ja något åt det hållet http://ultimaterally.com/ , och definitivt ja.

God jul du med!

Vagnhärad
Här sen Mar 2003

Qvarnis skrev:
Daniel Johansson skrev:

Hur löser man det då?

Du kan ju ha en separat pump som bara är kopplad mellan inre och främre tanken. Sen gäller det att hålla lite koll mha tex dubbla tankmätare.

Citera
Dan Hovang
Vressel
Här sen Apr 2003

Låter som du gått med i Al Qaida.
Citera
Qvarnis
Stockholm
Här sen Dec 2002

Trådstartare
Daniel Ekström skrev:
Qvarnis skrev:
Daniel Johansson skrev:

Hur löser man det då?

Du kan ju ha en separat pump som bara är kopplad mellan inre och främre tanken. Sen gäller det att hålla lite koll mha tex dubbla tankmätare.

Du menar att sköta det manuellt?

Stockholm
Här sen Dec 2002

Trådstartare
Dan Hovang skrev:
Låter som du gått med i Al Qaida.

Que???

Du menar köra bilar med massa jobbig last...?

Vagnhärad
Här sen Mar 2003

Qvarnis skrev:
Daniel Ekström skrev:
Qvarnis skrev:
Daniel Johansson skrev:

Hur löser man det då?

Jo... men nu när jag tänker efter igen så är det kanske inte lämpligt att hålla på med sånt när man gasar "lite"

Citera
Qvarnis
Stockholm
Här sen Dec 2002

Trådstartare
Daniel Ekström skrev:
Qvarnis skrev:
Daniel Ekström skrev:
Qvarnis skrev:
Daniel Johansson skrev:

Hur löser man det då?

Jo... men nu när jag tänker efter igen så är det kanske inte lämpligt att hålla på med sånt när man gasar "lite"

Inte när man gasar "mycket" heller kanske men tack för ditt engagemeng hur som helst. Kommer du på något smart skriv gärna igen.

Göteborg
Här sen Aug 2003

UR

Huga...

Av erfarenhet så hade jag passat mig för att delta i Kimbles verksamheter.

Får hoppas att det inte är en scam så din porsche hamnar i ett garage på hemlig plats i saudi-arabien

obesegrad svensk mästare i kamaxel ras.

1968 Camaro RS
1972 Pantera GTS
Citera
Qvarnis
Stockholm
Här sen Dec 2002

Trådstartare
Re: UR

SoulCollector skrev:
Huga...

Får hoppas att det inte är en scam så din porsche hamnar i ett garage på hemlig plats i saudi-arabien

Jag uppskattar, och jag tror att jag talar för moderatorerna här på sidan oxå (?), om vi kunde hålla oss till topic och inte OT? Ta inte illa upp.

Åland
Här sen Sep 2003

Qvarnis skrev:

Man kunde lösa det genom att ha en bränslemängdsgivare i varje tank. Sen bygger man en liten elektronikkrets som jämför värdena från båda givare. Och så har man antingen en pump som kan pumpa i båda riktningar, eller två pumpar. Kretsen drar sedan igång rätt pump vid rätt tillfälle.

Borde inte vara så svårt.

EDIT: Pumparna jag snackar om ska alltså bara sköta om att det är lika mycket soppa i båda tankarna.

Man låter den "vanliga" pumpen som pumpar soppa till motorn suga från en av tankarna sen.

Göteborg
Här sen Aug 2003

Qvarnis skrev:
SoulCollector skrev:
Huga...

Jag uppskattar, och jag tror att jag talar för moderatorerna här på sidan oxå (?), om vi kunde hålla oss till topic och inte OT? Ta inte illa upp.

Absolut...Bara goda intentioner från min sida...Jag skämtar inte om den här mannen.

Ang soppasystemet så borde det väl vara ganska enkelt å installera en extra högflödes pump innan en regulator som drar ur båda tankarna simultant å recyclar övertrycket.

obesegrad svensk mästare i kamaxel ras.

1968 Camaro RS
1972 Pantera GTS
Citera
Qvarnis
Stockholm
Här sen Dec 2002

Trådstartare

SoulCollector skrev:
Qvarnis skrev:
SoulCollector skrev:
Huga...

Absolut...Bara goda intentioner från min sida...Jag skämtar inte om den här mannen.

Ang soppasystemet så borde det väl vara ganska enkelt å installera en extra högflödes pump innan en regulator som drar ur båda tankarna simultant å recyclar övertrycket.

Jag tror dig och skulle inte ha något emot att diskutera detta här men jag har redan fått en tråd idag i ämnet "Extra bensin till 911" borttagen pga att de flesta skrev om skatteskulder, blåsningar etc etc. Jag är tacksam för info, ta det gärna via PM elr mail jocke@itsfun.nu

1, 2   >>
5 besök senaste veckan (3812 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande