|
Qvarnis
Stockholm
Här sen Dec 2002
Trådstartare

21 Dec 2004 10:23
Var ska man ha ha extra bensin i en Porsche 911?
Behöver ca 400 liter  i den här http://www.itsfun.nu/arkiv/itsfun2_43.jpg Var ska jag placera det för bästa viktfördelning när man ska åka fort utan att väghållningen blir knas  ?
1. 200 liter i framluckan och 200 liter i baksätet?
2. 50 liter i fram och 350 liter i baksätet?
3. Andra förslag?
_________________ Joachim Qvarnström
|
Mattias Hellöre
Insjön
Här sen Dec 2002

21 Dec 2004 10:50
400 liter?, du är inte lite tokig du.
så lite vikt i bakänden som möjligt, tänk på högfartstabiliteten.
Minst 200 liters tank därfram, sen får du tanka oftare, tänk på att 400 liter soppa innebär 350 kilo extra minst.
_________________ Kör cheva numer.
|
Jonas Jarlmark
Stockholm
Här sen Nov 2002

21 Dec 2004 11:09
Jocke,
Behöver du ha en passagerarstol i bilen?
om inte bör du bygga din tank så att tyngdpunkten på bensinen hamnar ungefär där dörrens bakkant sveper upp från sparklådan. Om du utnyttjar bakre delen av golvet på passagerarsidan och golvet vid baksätet så borde du kunna komma rätt nära. Lägg så lite du kan där fram eftersom balansen stökas till när bensinen minskar.
om du måste ha passagerarstol skulle jag bygga en tank som täcker baksätet och golvet bakom stolarna och går så nära stolarna som du bara vågar med tanke på brand och läckagerisk. Om du kan lägga 300 liter där och 100 fram och pumpa ur tankarna i ungefär samma tempo så borde balansen kunna räddas.
Mattias: om man tänker på högfartsstabiliteten, hur påverkas den om man lägger vikt i bakänden? Vore intressant med en utvecklig av ämnet.
400 liter bensin väger ungefär 311.2 kg om det är 98 oktan.
/ Jonas Jarlmark
|
Mattias Hellöre
Insjön
Här sen Dec 2002

21 Dec 2004 11:23
| Jonas Jarlmark skrev: |
Mattias: om man tänker på högfartsstabiliteten, hur påverkas den om man lägger vikt i bakänden? Vore intressant med en utvecklig av ämnet.
/ Jonas Jarlmark |
Högfartstabilitet i en 911 av äldre modell vet jag ganska mycket om, det skiljer sig rätt mycket mellan tom och full tank därframme.
Vid 220-240km/h kunde jag vrida på ratten ett kvarts varv åt vardera håll utan egentlig kursändring.
Detta med lite soppa, med mer soppa d.v.s full tank så lite mer reaktion.
Har provat flera ggr, givetvis på autobahn om nån undrar.
Kan vara chassi och däckrelaterat men vid dessa tillfällen var chassi och däck likadana.
Jag anser att mer vikt fram bör vara positivt för väghållning och balans.
Men det finns mer erfarna förare här som kanske anser annat, ett vet jag, broms/spärrverkan på diffen bak gör MYCKET för högfartstabiliteten, se på RUF CTR.
_________________ Kör cheva numer.
|
Qvarnis
Stockholm
Här sen Dec 2002
Trådstartare

21 Dec 2004 11:37
Senast ändrad av Qvarnis, 21 Dec 2004 12:19, ändrad totalt 1 gång
| Mattias Hellöre skrev: | 400 liter?, du är inte lite tokig du.
så lite vikt i bakänden som möjligt, tänk på högfartstabiliteten.
Minst 200 liters tank därfram, sen får du tanka oftare, tänk på att 400 liter soppa innebär 350 kilo extra minst. |
Det finns inte tid att tanka tyvärr. Det blir hela köret, kondom på snorren med tillhörande påse...
|
Qvarnis
Stockholm
Här sen Dec 2002
Trådstartare

21 Dec 2004 11:39
| Jonas Jarlmark skrev: | Jocke,
Behöver du ha en passagerarstol i bilen?
om inte bör du bygga din tank så att tyngdpunkten på bensinen hamnar ungefär där dörrens bakkant sveper upp från sparklådan. Om du utnyttjar bakre delen av golvet på passagerarsidan och golvet vid baksätet så borde du kunna komma rätt nära. Lägg så lite du kan där fram eftersom balansen stökas till när bensinen minskar.
om du måste ha passagerarstol skulle jag bygga en tank som täcker baksätet och golvet bakom stolarna och går så nära stolarna som du bara vågar med tanke på brand och läckagerisk. Om du kan lägga 300 liter där och 100 fram och pumpa ur tankarna i ungefär samma tempo så borde balansen kunna räddas.
/ Jonas Jarlmark |
Det det behövs passagerarstol.
Vet du någon som är intresserad av att göra ett sånt här jobb, och hur pumpar man ur bägge tankarna samtidigt?
|
Daniel Johansson
Avesta
Här sen Mar 2003

21 Dec 2004 12:19
Inom flyget så har jag för mig att de brukar pumpa mellan vingtankarna så att mängden blir lika.. Kanske en idé att tänka på?
_________________ Absolute beginner
|
mattias becker
kulltorp
Här sen Apr 2003

21 Dec 2004 12:26
Ska du köra Jätte långt långlopp? Eller drar bilen bara fruktansvärda mängder bensin. God jul på dig
_________________ Mattias Becker
Bmw 323ti compact -98
Bmw 120d M-sport -08
|
Qvarnis
Stockholm
Här sen Dec 2002
Trådstartare

21 Dec 2004 12:32
| Daniel Johansson skrev: | | Inom flyget så har jag för mig att de brukar pumpa mellan vingtankarna så att mängden blir lika.. Kanske en idé att tänka på? |
Hur löser man det då?
|
Qvarnis
Stockholm
Här sen Dec 2002
Trådstartare

21 Dec 2004 12:34
Senast ändrad av Qvarnis, 21 Dec 2004 12:42, ändrad totalt 2 gånger
| mattias becker skrev: | Ska du köra Jätte långt långlopp? Eller drar bilen bara fruktansvärda mängder bensin. God jul på dig  |
Ja något åt det hållet http://ultimaterally.com/ , och definitivt ja.
God jul du med!
|
Daniel Kihlgren
Vagnhärad
Här sen Mar 2003

21 Dec 2004 12:41
| Qvarnis skrev: | | Daniel Johansson skrev: | | Inom flyget så har jag för mig att de brukar pumpa mellan vingtankarna så att mängden blir lika.. Kanske en idé att tänka på? |
Hur löser man det då? |
Du kan ju ha en separat pump som bara är kopplad mellan inre och främre tanken. Sen gäller det att hålla lite koll mha tex dubbla tankmätare.
_________________ /Daniel Kihlgren
VW 1200 -65
Punto GT -96
|
Dan Hovang
Vressel
Här sen Apr 2003

21 Dec 2004 12:43
Låter som du gått med i Al Qaida.
|
Qvarnis
Stockholm
Här sen Dec 2002
Trådstartare

21 Dec 2004 12:43
| Daniel Ekström skrev: | | Qvarnis skrev: | | Daniel Johansson skrev: | | Inom flyget så har jag för mig att de brukar pumpa mellan vingtankarna så att mängden blir lika.. Kanske en idé att tänka på? |
Hur löser man det då? |
Du kan ju ha en separat pump som bara är kopplad mellan inre och främre tanken. Sen gäller det att hålla lite koll mha tex dubbla tankmätare. |
Du menar att sköta det manuellt?
|
Qvarnis
Stockholm
Här sen Dec 2002
Trådstartare

21 Dec 2004 12:47
| Dan Hovang skrev: | Låter som du gått med i Al Qaida.  |
Que???
Du menar köra bilar med massa jobbig last...?
|
Daniel Kihlgren
Vagnhärad
Här sen Mar 2003

21 Dec 2004 13:01
| Qvarnis skrev: | | Daniel Ekström skrev: | | Qvarnis skrev: | | Daniel Johansson skrev: | | Inom flyget så har jag för mig att de brukar pumpa mellan vingtankarna så att mängden blir lika.. Kanske en idé att tänka på? |
Hur löser man det då? |
Du kan ju ha en separat pump som bara är kopplad mellan inre och främre tanken. Sen gäller det att hålla lite koll mha tex dubbla tankmätare. |
Du menar att sköta det manuellt? |
Jo... men nu när jag tänker efter igen så är det kanske inte lämpligt att hålla på med sånt när man gasar "lite"
_________________ /Daniel Kihlgren
VW 1200 -65
Punto GT -96
|
Qvarnis
Stockholm
Här sen Dec 2002
Trådstartare

21 Dec 2004 13:04
| Daniel Ekström skrev: | | Qvarnis skrev: | | Daniel Ekström skrev: | | Qvarnis skrev: | | Daniel Johansson skrev: | | Inom flyget så har jag för mig att de brukar pumpa mellan vingtankarna så att mängden blir lika.. Kanske en idé att tänka på? |
Hur löser man det då? |
Du menar att sköta det manuellt? |
Jo... men nu när jag tänker efter igen så är det kanske inte lämpligt att hålla på med sånt när man gasar "lite" |
Inte när man gasar "mycket" heller kanske men tack för ditt engagemeng hur som helst. Kommer du på något smart skriv gärna igen.
|
SoulCollector
Göteborg
Här sen Aug 2003

21 Dec 2004 13:10
UR
Huga...
Av erfarenhet så hade jag passat mig för att delta i Kimbles verksamheter.
Får hoppas att det inte är en scam så din porsche hamnar i ett garage på hemlig plats i saudi-arabien
_________________ Jonas Wikström
Göteborg
obesegrad svensk mästare i kamaxel ras.
1968 Camaro RS
1972 Pantera GTS
|
Qvarnis
Stockholm
Här sen Dec 2002
Trådstartare

21 Dec 2004 13:12
Senast ändrad av Qvarnis, 21 Dec 2004 13:14, ändrad totalt 1 gång
Re: UR
| SoulCollector skrev: | Huga...
Får hoppas att det inte är en scam så din porsche hamnar i ett garage på hemlig plats i saudi-arabien  |
Jag uppskattar, och jag tror att jag talar för moderatorerna här på sidan oxå (?), om vi kunde hålla oss till topic och inte OT? Ta inte illa upp.
|
William Ekström
Åland
Här sen Sep 2003

21 Dec 2004 13:12
| Qvarnis skrev: | | Du menar att sköta det manuellt? |
Man kunde lösa det genom att ha en bränslemängdsgivare i varje tank. Sen bygger man en liten elektronikkrets som jämför värdena från båda givare. Och så har man antingen en pump som kan pumpa i båda riktningar, eller två pumpar. Kretsen drar sedan igång rätt pump vid rätt tillfälle.
Borde inte vara så svårt.
EDIT: Pumparna jag snackar om ska alltså bara sköta om att det är lika mycket soppa i båda tankarna.
Man låter den "vanliga" pumpen som pumpar soppa till motorn suga från en av tankarna sen.
_________________ William Ekström
|
SoulCollector
Göteborg
Här sen Aug 2003

21 Dec 2004 13:32
| Qvarnis skrev: | | SoulCollector skrev: | Huga...
Får hoppas att det inte är en scam så din porsche hamnar i ett garage på hemlig plats i saudi-arabien  |
Jag uppskattar, och jag tror att jag talar för moderatorerna här på sidan oxå (?), om vi kunde hålla oss till topic och inte OT? Ta inte illa upp. |
Absolut...Bara goda intentioner från min sida...Jag skämtar inte om den här mannen.
Ang soppasystemet så borde det väl vara ganska enkelt å installera en extra högflödes pump innan en regulator som drar ur båda tankarna simultant å recyclar övertrycket.
_________________ Jonas Wikström
Göteborg
obesegrad svensk mästare i kamaxel ras.
1968 Camaro RS
1972 Pantera GTS
|
Qvarnis
Stockholm
Här sen Dec 2002
Trådstartare

21 Dec 2004 13:57
| SoulCollector skrev: | | Qvarnis skrev: | | SoulCollector skrev: | Huga...
Jag uppskattar, och jag tror att jag talar för moderatorerna här på sidan oxå (?), om vi kunde hålla oss till topic och inte OT? Ta inte illa upp. |
Absolut...Bara goda intentioner från min sida...Jag skämtar inte om den här mannen.
Ang soppasystemet så borde det väl vara ganska enkelt å installera en extra högflödes pump innan en regulator som drar ur båda tankarna simultant å recyclar övertrycket. |
Jag tror dig och skulle inte ha något emot att diskutera detta här men jag har redan fått en tråd idag i ämnet "Extra bensin till 911" borttagen pga att de flesta skrev om skatteskulder, blåsningar etc etc. Jag är tacksam för info, ta det gärna via PM elr mail jocke@itsfun.nu
|
|