Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
BMW M Coupé
1, 2   >>
4394 besök totalt
djungel-Jim
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 1974


Trådstartare
BMW M Coupé

Jag vill höra vad ni har att säga om den här bilen!

Utseendet har många synpunkter på - men om man bortser från just utseendet (jag gillar iofs det!) - är inte det här en väldigt trevlig bil??

Prestandan e ju inte helt fel; 0-100 på 4,3 sek (enligt EVo).. 50/50 viktfördelning.. Styvt chassi... ligger bra till på superstage.. hehe

Det ska också tydligen vara en av Tiff Needels (från Top Gear) favoritbilar! Det är extremt viktigt såklart..

Vad har ni att säga om bilen? Någon som kört en sådan? Priset ligger ju riktigt bra till numera..

_________________

Jim Almqvist
Nordschleife über alles!
www.djungeljim.com
Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002
Inlägg: 17866



Den är skitsnygg!!!!
Jag provade M Roadster för något år sen och bortsett från vridstyheten så verkade bilen passa mig som hand i handske därför har jag fått för mig att Coupén borde vara idealisk för mig. Den reagerar snabbt på de inputs man ger den som förare och man känner vad bilen håller på med.
Stolarna har fått en hel del kritik, men dem kan man ju byta ut.
Hur är prisläget på dem nu?

_________________
Man kan inte ha samma bil hela livet!
Citera
johann
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4121



Kanonbil! thumbs up
men den gör inte 0-100 på 4,3 s, snarare 5,3-5,5 s.
Citera
djungel-Jim
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 1974


Trådstartare
johann skrev:
Kanonbil! thumbs up
men den gör inte 0-100 på 4,3 s, snarare 5,3-5,5 s.

Nu har jag själv ingen aning - men BMW säger ju att den kör 0-100 på just det du nämner.. Men läs första få raderna i den här artilkeln ur EVo så säger de att de lyckades få ner det till just 4,3!
http://www.m3bmw.com/article/evo_m3_vs_mcoupe-07.jpg

Nåja! Ruskigt fort är det i vilket fall som hellst!! thumbs up

_________________

Jim Almqvist
Nordschleife über alles!
www.djungeljim.com
Citera
djungel-Jim
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 1974


Trådstartare
Mäkinen skrev:
Den är skitsnygg!!!!
Jag provade M Roadster för något år sen och bortsett från vridstyheten så verkade bilen passa mig som hand i handske därför har jag fått för mig att Coupén borde vara idealisk för mig. Den reagerar snabbt på de inputs man ger den som förare och man känner vad bilen håller på med.
Stolarna har fått en hel del kritik, men dem kan man ju byta ut.
Hur är prisläget på dem nu?

Hehe skönt att höra att jag inte är den enda som gillar coupéns utseende!! Priserna verkar ligga på runt 25k E i tyskland - vilket ju inte är fy skam för all den prestanda man får!! Jag har till och med sett en bil i SVERIGE till salu för 225k:- - så man tycker ju att det borde gå att få tag på billigare bilar i tyskland än de för 25kE som jag kikat på!

_________________

Jim Almqvist
Nordschleife über alles!
www.djungeljim.com
Citera
johan..
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2541



djungel-Jim skrev:
Men läs första få raderna i den här artilkeln ur EVo så säger de att de lyckades få ner det till just 4,3!
http://www.m3bmw.com/article/evo_m3_vs_mcoupe-07.jpg

Nåja! Ruskigt fort är det i vilket fall som hellst!! thumbs up


Det är nog någon annan som skall läsa de raderna

Står ju 0-60 Mph = ingen växling till 3:an (misstänker jag iaf)

0-100 km/h ~ 0-62 mph (ungefär)

Edit: MCoupens utseende är (Fet, rå och "down to business" - BMW's enda sportbil IMHo)

_________________
J0hanC@rlström

Mini Cooper JCW -19
BMW i4 M50
Citera
djungel-Jim
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 1974


Trådstartare
Johan f.k.a M3E30 skrev:
djungel-Jim skrev:
Men läs första få raderna i den här artilkeln ur EVo så säger de att de lyckades få ner det till just 4,3!
http://www.m3bmw.com/article/evo_m3_vs_mcoupe-07.jpg

Nåja! Ruskigt fort är det i vilket fall som hellst!! thumbs up


Det är nog någon annan som skall läsa de raderna

Står ju 0-60 Mph = ingen växling till 3:an (misstänker jag iaf)

0-100 km/h ~ 0-62 mph (ungefär)


_________________

Jim Almqvist
Nordschleife über alles!
www.djungeljim.com
Citera
Micael Johannssen
Malmby
Här sen Dec 2002
Inlägg: 831



Jag gillar också M-coupén

_________________
Micael Johannssen
Lotus Exige Cup240
Lotus Elise 111s -99
Westfield SE
Citera
Thomaso
Solna
Här sen Jan 2003
Inlägg: 659



Gillar oxo m coupe, den är så rå och brutal på nått sätt. Fulsnygg kan man väll säga om utseendet.

Har självt tänkt tanken både en och två gånger om att äga en sån i framtiden.

Tänk bara på att den MÅSTE vara svart, mörkblå eller grå i nån fräsch metallick variant.

Vad väger en sådan pjäs engentligen?

_________________
Thomas Tegbäck
Citera
johann
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4121



HOOPoo skrev:
Vad väger en sådan pjäs engentligen?


1450 kg.
Citera
Peeter
Torshälla/Eskilstuna
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2993



johann skrev:
HOOPoo skrev:
Vad väger en sådan pjäs engentligen?


1450 kg.

Det var inte så farligt!
Är det någon som har erfarenhet av bankörning med en M-Coupé?
Är den rent tvåsitsig, eller finns det något "nödsäte" där bak?

_________________
Peeter Pahv
Ringenfantast, som numer leker med en Mini JCW -08.
Citera
larsson
Rimbo
Här sen Nov 2002
Inlägg: 53



Ingen baksäte men man kan ju alltid slänga in nån i bakluckan

Har inte kört någon själv men den går ju onekligen bra på bana iaf!

Round Time Nuerburgring 8.22 min
Round Time Hockenheim 1.17,2 min

_________________
Mvh Daniel Larsson
Citera
Erik B
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5158

Namndispens
Namndispens

Patrik på mitt forum ska sälja sin M Coupe för att bereda plats för sin RS6 som kommer nästa vecka.

Jag har inte sett den själv, men han verkar vara en reko kille som sköter sina bilar.

http://www.poocs.net

_________________
Erik B
Såld: Megane RS Cup 250
Citera
djungel-Jim
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 1974


Trådstartare
larsson skrev:
Ingen baksäte men man kan ju alltid slänga in nån i bakluckan

Har inte kört någon själv men den går ju onekligen bra på bana iaf!

Round Time Nuerburgring 8.22 min
Round Time Hockenheim 1.17,2 min

Angående bakluckan så tror jag mig ha läst nånstans att bmw ser bakluckan som just ett "nödsäte" där två ska kunna sitta!! Jag tror knappast man skulle ha en skön åktur där bak.....

Angående M Coupé på bana så går ju faktiskt ett par sådana i GTR-serien... tyder ju på att bilen har nått gött i sig ju!

Det e synd att de inte fick plats med BMWs 6växlade låda i bilen! Lådan som är i ska tydligen kännas bra - men när man kör motorväg lär man ju vilja ha den där sjätte växeln kan jag tänka mig...

Hur tror ni bilen funkar som vinterbil?? Med dubbdäck o löskokta ägg under högerfoten borde det väl gå? Det e ju bara modellerna från 2001 som har antisladd o spin o sånt..(och det tillsammans med e46:ans m3 motor... )

_________________

Jim Almqvist
Nordschleife über alles!
www.djungeljim.com
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 42333

Forumägare
Forumägare

Stefan L (höfläkt) har kört en hel del bana med sin numera sålda M kuppe.

_________________
Magnus Thomé
Citera
Spiidfriik
Piteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 293



Jag kanske skall inleda med att säga att M Coupén är den BMW jag helst vill äga (om man undantar diverse hopplock man själv kan åstakomma (som tex en 02 med M5 V8 och 4wd... ;-))

Jag har kört både Roadstern och Coupén, dock endast på landsväg. Tyvärr gick det inte att stänga av anti-spinnen på Coupén, men detta torde vara en ypperlig drifter-kärra!! Roadstern hade ingen anti-spinn och den var väldigt lättkontrollerad och förutsägbar.

Att Coupén är kompetent på bana är nog ingen underdrift. Det brukar alltid finnas nån eller några i övre skicktet på Masterdriver på Knutstorpsträffen.

_________________
Daniel Sundström
Nissan Skyline GT-R R33 -95
Toyota Celica GT-Four ST205 JDM -94
Eagle Talon TSi AWD G1B
Aprilia RSV Mille R -02
Citera
höfläkt

Här sen Nov 2002
Inlägg: 1613



thumbs up

_________________
Stefan Larsson
Citera
Jerkan
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 610



Hittade ett Best motoring avsnitt (Japan) på nätet. De var inte så
imponerade av vridstyvheten i karossen på bana. Den kom klart sist
i bankörningen. Kan kolla ikväll vilka bilar den jämfördes med om
någon är intresserad.

_________________
/Jerry Svensson
Citera
johan..
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2541



Jerkan skrev:
Hittade ett Best motoring avsnitt (Japan) på nätet. De var inte så
imponerade av vridstyvheten i karossen på bana. Den kom klart sist
i bankörningen. Kan kolla ikväll vilka bilar den jämfördes med om
någon är intresserad.


Du MÅSTE mena M-Roadster.... M-Coupen blev Top Gear Drivers car of the Year bl.a för sin vridstyvhet och sin kapacitet på banan..

_________________
J0hanC@rlström

Mini Cooper JCW -19
BMW i4 M50
Citera
djungel-Jim
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 1974


Trådstartare
Jerkan skrev:
Hittade ett Best motoring avsnitt (Japan) på nätet. De var inte så
imponerade av vridstyvheten i karossen på bana. Den kom klart sist
i bankörningen. Kan kolla ikväll vilka bilar den jämfördes med om
någon är intresserad.

Det låter intressant! Berätta gärna vilka bilar den jämfördes mot.. Och vad hette filen? skulle vara intressant att se filmen...

Edit: håller med Johan om att det låter konstigt att de klagade på vridstyvheten.. M coupén skapades ju i stort sett bara för att få bort styvhetsproblemen med roadstern!

_________________

Jim Almqvist
Nordschleife über alles!
www.djungeljim.com
Citera
Jerkan
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 610



Johan f.k.a M3E30
Inte roadster, det var Coupe versionen.
Har filmen på min disk hemma. 600 mb stor.
Kan dela med mig om nån vill ha.

_________________
/Jerry Svensson
Citera
Allmänt banåkaforum
BMW M Coupé
1, 2   >>
4394 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande