Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Plana topplock med hydraliska tryckare
1, 2   >>
6 besök senaste veckan (3772 totalt)
Marcus Jansson
Nyköping
Här sen Mar 2004
Inlägg: 124


Trådstartare
Plana topplock med hydraliska tryckare

om man ska plana en topp som har hydraliska tryckare, vad ska man tänka på?
Jag har mätt lite på en motor som jag skruvade dit ett topplock på utan packning (-1,2mm) och då vart det 3mm mellan kolv och ventil.

Skulle man kunna plana toppen 2mm utan att ventilerna har umgänge med kolvarna?

Har hört att hydraliska ventiltryckare har ett spelrum på 3mm och då kan man ju glömma det här.

Mvh Marcus
Citera
Gustav Sundberg
Överboda, Umeå
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1309



Det har väl egentligen inte så mycket att göra med vilken typ av tryckare du har...
Vad menar du med att du har hört att hydrauliska tryckare har ett spelrum på 3mm?

Vad är det för motor?
Plana toppen är ju inte enda sättet att få mer komp.
Går det att plana 2mm föressten?
Citera
Marcus Jansson
Nyköping
Här sen Mar 2004
Inlägg: 124


Trådstartare
Gustav Sundberg skrev:
Det har väl egentligen inte så mycket att göra med vilken typ av tryckare du har...
Vad menar du med att du har hört att hydrauliska tryckare har ett spelrum på 3mm?

Vad är det för motor?
Plana toppen är ju inte enda sättet att få mer komp.
Går det att plana 2mm föressten?


Jo jag menar att den hydraliska tryckaren kanske inte hinner med, men då kanske ventilen är stängd och inte öppen?

Det är en Saab motor B202. Att tänka på är att ventilerna sticker utanför topplocket med kamaxlarna monterade.

Hmm, det är nog det enda sättet just nu, har ytterst lite urgröpning i kolvarna (1,056cc) och det finns inga andra kolvar om man inte ska beställa nya förstås.

Japp, det går, men sen går de nog inte mer.

Så här ser förbränningsrummet ut:
Citera
Gustav Sundberg
Överboda, Umeå
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1309



Börja med att svarva kolvarna helt plana..
Sen planar du blocket tills kolvarna sticker upp lagomt mycke...
Spalten mellan kolv och topp bör vara 0,1mm för varje 1000rpm du ska varva. plus lite extra i säkerhet (0,2mm kanske)
Sen kan du plana toppen oxå, jag har ingen aning om vart begränsningen är på saabs toppar.
Att tänka på oxå är att om du planar toppen mycke, eller både block och topp, så sabbar man kaminställningen, så justerbara kamdrev blir en nödvändighet (eller bygga orginal till justerbara)
Citera
Marcus Jansson
Nyköping
Här sen Mar 2004
Inlägg: 124


Trådstartare
Gustav Sundberg skrev:
Börja med att svarva kolvarna helt plana..
Sen planar du blocket tills kolvarna sticker upp lagomt mycke...
Spalten mellan kolv och topp bör vara 0,1mm för varje 1000rpm du ska varva. plus lite extra i säkerhet (0,2mm kanske)
Sen kan du plana toppen oxå, jag har ingen aning om vart begränsningen är på saabs toppar.
Att tänka på oxå är att om du planar toppen mycke, eller både block och topp, så sabbar man kaminställningen, så justerbara kamdrev blir en nödvändighet (eller bygga orginal till justerbara)


Njaa, svarva kolvar eller plana blocket tänker jag nog inte göra.
Kolvarna är urtagna 0,4mm bara så det får duga.

Dessutom går de 0,3mm ovanför deckplanet

Jo kaminställning får man fila lite på

Just nu är kompet på 10,4:1 men jag skulle vilja ha lite mer
Citera
William Ekström
Åland
Här sen Sep 2003
Inlägg: 1403



Marcus Jansson skrev:
Just nu är kompet på 10,4:1 men jag skulle vilja ha lite mer


Hur mycket räknar du med att få om du planar 2 mm?

_________________
William Ekström
Citera
Marcus Jansson
Nyköping
Här sen Mar 2004
Inlägg: 124


Trådstartare
William Ekström skrev:
Marcus Jansson skrev:
Just nu är kompet på 10,4:1 men jag skulle vilja ha lite mer


Hur mycket räknar du med att få om du planar 2 mm?


Vet inte, 11kg kanske, kanske mer.

Återstår att se, men när toppen är planad så ska det självklart mätas och räknas ut vilken kompression motorn har.
Citera
Joakim.S
Nacka
Här sen Nov 2003
Inlägg: 241



Citat:
Vet inte, 11kg kanske, kanske mer.

Återstår att se, men när toppen är planad så ska det självklart mätas och räknas ut vilken kompression motorn har.



Det kan vara bra att få hjälp att räkna ut komp förhållandet innan du planar, så att du inte får kasta toppen vilket vore lite synd.

Lycka till

MVH Joakim

_________________
Joakim Svenhard
Kör Porsche 924 TURBO
Citera
William Ekström
Åland
Här sen Sep 2003
Inlägg: 1403



Marcus Jansson skrev:
William Ekström skrev:
Marcus Jansson skrev:
Just nu är kompet på 10,4:1 men jag skulle vilja ha lite mer


Hur mycket räknar du med att få om du planar 2 mm?


Vet inte, 11kg kanske, kanske mer.

Återstår att se, men när toppen är planad så ska det självklart mätas och räknas ut vilken kompression motorn har.


11 kg ?

Jo, men vilket kompressionsförhållande räknar du med att få?

_________________
William Ekström
Citera
Marcus Jansson
Nyköping
Här sen Mar 2004
Inlägg: 124


Trådstartare
Joakim.S skrev:
Citat:
Vet inte, 11kg kanske, kanske mer.

Återstår att se, men när toppen är planad så ska det självklart mätas och räknas ut vilken kompression motorn har.



Det kan vara bra att få hjälp att räkna ut komp förhållandet innan du planar, så att du inte får kasta toppen vilket vore lite synd.

Lycka till

MVH Joakim


Hehe någon som vill räkna åt mig då?
Citera
Marcus Jansson
Nyköping
Här sen Mar 2004
Inlägg: 124


Trådstartare
William Ekström skrev:
Marcus Jansson skrev:
William Ekström skrev:
Marcus Jansson skrev:
Just nu är kompet på 10,4:1 men jag skulle vilja ha lite mer


Hur mycket räknar du med att få om du planar 2 mm?


Vet inte, 11kg kanske, kanske mer.

Återstår att se, men när toppen är planad så ska det självklart mätas och räknas ut vilken kompression motorn har.


11 kg ?

Jo, men vilket kompressionsförhållande räknar du med att få?


hehe oops 11:1 men jag tror det blir mer..
Citera
Joakim.S
Nacka
Här sen Nov 2003
Inlägg: 241



Har du borr och slag så kan jag räkna lite

Joakim

_________________
Joakim Svenhard
Kör Porsche 924 TURBO
Citera
Gustav Sundberg
Överboda, Umeå
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1309



Marcus Jansson skrev:


Hehe någon som vill räkna åt mig då?


Busenkelt nu när toppen är lös, det grejar du själv!

Du har koll på vad kompförhållande är va? Förhållandet mellan cylindervolym + förbräningsvolym och förbränningsvolymen.

Vi börjar med cylindervolymen, den är enklast.
Arean på cylindern x slaglängden (radien*radien*pi*slaglängd) mäta gärna cylindern rätt noga.

Förbränningsrummet är lite klurigare ibland, typ i det här fallet när du har grop i kolven...
En variant man kan göra är att skicka ner kolven typ 10mm i loppet, täta runt kolven med fett eller annat lämpligt som är lätt att tvätta bort, sen fyller du med vätska ända upp mot en plexiglasskiva med hål i.
Ha nogrann koll på hur mycket vätska du häller i.
och med hjälp av det kan du räkna ut volymen på gropen.
om kolven sticker upp säg 0,5 mm ovanför blockplanet så skickar du ner kolven 9,5mm (kan bli - i volym här)

Förbränningsrummet i toppen mäts på samma sätt, i med ventiler och tändstift, fyll sedan på med vätska tills det är fullt, ha koll på volymen vätska som hälls i...

Toppackningen måste oxå tas med i beräkningarna, volymen på den är lätt att räkna ut (radien*radien*pi*tjockleken)

Så, vi antar nu för enkelheten att toppens förbränninsrum är 40cc
Packningen är 5cc och kolvgropen är 5cc
Cylindervolymen är 500cc

500+40+5+5=550
550/50=11 <- Kompförhållande på 11:1

Klockan är mycket, jag ligger i sängen med laptopen
Rätta mig gärna om jag har gjort nån groda nånstans... men jag tror att allt ska stämma
Vissa formuleringar kan kanske göras bättre men, fråga om jag är oklar med nått!
Citera
Joakim.S
Nacka
Här sen Nov 2003
Inlägg: 241



Hej på kvällningen skall själv gå och lägga mig då jag skall upp 0400 för en resa till varmare breddgrader.

Men jag har för mig att formeln ser så här Vs+Vk
Vk


Vs Motorns slagvolym
Vk Motorns kompvolym


Joakim

_________________
Joakim Svenhard
Kör Porsche 924 TURBO
Citera
Gustav Sundberg
Överboda, Umeå
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1309



Joakim.S skrev:
Hej på kvällningen skall själv gå och lägga mig då jag skall upp 0400 för en resa till varmare breddgrader.

Men jag har för mig att formeln ser så här Vs+Vk
Vk


Vs Motorns slagvolym
Vk Motorns kompvolym


Joakim


Hade du tänkt att det skulle se ut såhär?
Men jag har för mig att formeln ser så här   Vs+Vk
                                               Vk


Så stämmer det iaf
Lite andra termer än jag skrev i beskrivningen ovan bara..
Citera
Marcus Jansson
Nyköping
Här sen Mar 2004
Inlägg: 124


Trådstartare
okej..

Slag: 78mm
Borr: 90mm
Urgröpning kolv: 1,056cc
Förbränningsrum topp: 48cc (original)
Kolven går 0,3mm över deckplanet
Packningens tjocklek är 1,2mm

Problemet med förbränningsrummet är att det inte är helt "klotformat" vilket gör uträkningen om man planar toppen svår.

Nu kan ni räkna ut om ni har lust, jag är för trött
Citera
Gustav Sundberg
Överboda, Umeå
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1309



Marcus Jansson skrev:
okej..

Slag: 78mm
Borr: 90mm
Urgröpning kolv: 1,056cc
Förbränningsrum topp: 48cc (original)
Kolven går 0,3mm över deckplanet
Packningens tjocklek är 1,2mm

Problemet med förbränningsrummet är att det inte är helt "klotformat" vilket gör uträkningen om man planar toppen svår.

Nu kan ni räkna ut om ni har lust, jag är för trött


Jag räknar gärna, imorrn känner mig lite för trött nu..
Du kan ju prova att simulera en topplaning genom att hälla i vätska tills det är 2mm kvar till kanten!
Annars går det ju räkna på ett ungefär iaf.. nån decimal hit eller dit är nog inte så noga
Citera
Marcus Jansson
Nyköping
Här sen Mar 2004
Inlägg: 124


Trådstartare
Gustav Sundberg skrev:
Marcus Jansson skrev:
okej..

Slag: 78mm
Borr: 90mm
Urgröpning kolv: 1,056cc
Förbränningsrum topp: 48cc (original)
Kolven går 0,3mm över deckplanet
Packningens tjocklek är 1,2mm

Problemet med förbränningsrummet är att det inte är helt "klotformat" vilket gör uträkningen om man planar toppen svår.

Nu kan ni räkna ut om ni har lust, jag är för trött


Jag räknar gärna, imorrn känner mig lite för trött nu..
Du kan ju prova att simulera en topplaning genom att hälla i vätska tills det är 2mm kvar till kanten!
Annars går det ju räkna på ett ungefär iaf.. nån decimal hit eller dit är nog inte så noga


Vad skulle hända om man har för högt komp?
Citera
David Berglund
Lidköping
Här sen Jan 2003
Inlägg: 731



Gustav Sundberg skrev:

Du kan ju prova att simulera en topplaning genom att hälla i vätska tills det är 2mm kvar till kanten!
Annars går det ju räkna på ett ungefär iaf.. nån decimal hit eller dit är nog inte så noga


Utan att känna kurvorna på gropen i toppen är det nog det enda sättet att ta reda på det gissar jag.
Men med den verkliga volymminskningen är det nya kompressionsförhållandet busenkelt att ta fram enligt formeln högre upp.

_________________
David Berglund
Ingen Scirocco RSi
Citera
Gustav Sundberg
Överboda, Umeå
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1309



Marcus Jansson skrev:


Vad skulle hända om man har för högt komp?


Du får högre förbränningstemperatur och lättare för spikningar.
Skulle du råka få för högt kompförhållande så får du kompensera det med kamaxel som andas bättre
Titta på trimmade motorer med riktigt hög litereffekt så ser du att dom har rätt brutala kompförhållanden, men det beror på att kammarna ser till att ventilerna står öppna rätt länge och ventilerar bort endel.
Citera
Marcus Jansson
Nyköping
Här sen Mar 2004
Inlägg: 124


Trådstartare
Gustav Sundberg skrev:
Marcus Jansson skrev:


Vad skulle hända om man har för högt komp?


Du får högre förbränningstemperatur och lättare för spikningar.
Skulle du råka få för högt kompförhållande så får du kompensera det med kamaxel som andas bättre
Titta på trimmade motorer med riktigt hög litereffekt så ser du att dom har rätt brutala kompförhållanden, men det beror på att kammarna ser till att ventilerna står öppna rätt länge och ventilerar bort endel.


Jo nu ska det dock inte trimmas såå mycket..

Tror det blir bra tillsammans med etanolen..
Citera
Skruva banåkabil
Plana topplock med hydraliska tryckare
1, 2   >>
6 besök senaste veckan (3772 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande